Asus ville ha 30 000 för trasig kontakt på 4090

Permalänk
Melding Plague

Asus ville ha 30 000 för trasig kontakt på 4090

En Asus-kund i Kanada drabbades av en trasig strömkontakt på sitt RTX 4090-kort. Asus prisförslag för reparationen var högre än nypris för kortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget förvånar en längre...

Permalänk
Avstängd

Tyvärr inte första gången man läser om detta, och inte heller första gången som Gamers Nexus tar upp hur dåligt ASUS behandlar sina kunder i Nordamerika. Tur att vi har betydligt mycket bättre konsumentlagstiftning här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ska inte säga att jag aldrig mer kommer köpa Asus- då alla tillverkare är typ lika sketchy och jag i princip bara köper begagnat (och dumt nog köpte jag sist Asus Tuf b650 för mindre än ett år sedan), men av allt så har jag alltid varit minst nöjd av mina asus produkter.

5700xt Strix skit kylning. B450-f gaming defekt. Andra b450-f gaming ram problem. B650-tuf gaming plus wifi skit x2. Och alla dessa scräckhistorier, inget nytt för Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshisama:

Tyvärr inte första gången man läser om detta, och inte heller första gången som Gamers Nexus tar upp hur dåligt ASUS behandlar sina kunder i Nordamerika. Tur att vi har betydligt mycket bättre konsumentlagstiftning här i Sverige.

Snarare tur att vi inte behöver gå igenom Asus utan att man går via återförsäljare. Lagstiftningen är bra, men det finns gått om oseriösa företag som fortsatt gör hur de vill

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Joshisama:

Tyvärr inte första gången man läser om detta, och inte heller första gången som Gamers Nexus tar upp hur dåligt ASUS behandlar sina kunder i Nordamerika. Tur att vi har betydligt mycket bättre konsumentlagstiftning här i Sverige.

asus nekar fortfarande garantier för smårepor osv här i Europa så ..... ja ... köp inte Asus just sayin

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Är Ace of Sweden bättre?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

"For those who dare"

Permalänk
Medlem

Att ASUS är ett varumärke som man ska undvika bekräftas gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Snarare tur att vi inte behöver gå igenom Asus utan att man går via återförsäljare. Lagstiftningen är bra, men det finns gått om oseriösa företag som fortsatt gör hur de vill

Du behöver visst gå igenom ASUS för tillverkargarantin som oftast är längre än butikens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du behöver visst gå igenom ASUS för tillverkargarantin som oftast är längre än butikens.

Om en säljare väljer att sälja en vara med en viss garanti utlovad av tillverkaren så blir säljaren ansvarig för det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det är nästan lika sjukt som Hyuandai som skulle ha 50000 dollar för fixa batteri efter en SUV kört på en grusväg.

Hur kan en liten plastbit kosta mer än hela kortet? Snacka om att saker inte är gjorda för att reparera längre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Går emot strömmen då jag haft mycket bra upplevelse med ASUS när jag skickat in på RMA några gånger. En bärbar dator jag köpte begagnad kom med något trasigt på undersidan gjort av första ägaren, kommer inte ihåg riktigt vad, och när jag skickade in den för en dålig fläkt så bytte de även ut den trasiga delen utan att jag ens nämnt det.

Givet att det var några år sedan och det kan ju ändras mellan olika verkstäder eller bara person som hanterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

"For those who dare"

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Detta får mig att tänka. Vilket märke skulle ni som är lite mer kunniga säga är bäst? Baserat på prestanda och kundservice.

Visa signatur

R5 3600 - RX 6600 - A520 - Versa H15 - 3200Mhz RAM - 512 GB SSD - CV550 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du behöver visst gå igenom ASUS för tillverkargarantin som oftast är längre än butikens.

Garanti är ett frivilligt åtagande. Personen du citerar pratar om reklamationsrätten. Där står det i lagen att det är säljaren man vänder sig till, inte tillverkaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolingenJulian:

Detta får mig att tänka. Vilket märke skulle ni som är lite mer kunniga säga är bäst? Baserat på prestanda och kundservice.

Dom är alla likadana. Detta går bara i vågor, Gamers Nexus har gått på Gigabyte, MSI

Tom EVGA som ska vara kända i USA för sin service hamnade i blåsväder nyligen

Köp hellre från en bra butik. Du har 3 års reklamationsrätt enligt lag

Permalänk
Medlem

Kul att den här artikeln på Sweclockers framsida sitter direkt över en sponsrad "artikel" från skitföretaget i fråga.

Skrivet av dagas:

Hur kan en liten plastbit kosta mer än hela kortet? Snacka om att saker inte är gjorda för att reparera längre.

Kombination av "vill inte göra jobbet" och "blåsning". Se Gamers Nexus-videon där en minimal repa i plasten (på chassit, inte skärmen) användes som argument för att byta skärmen (och ta ut avgift!) på en ROG Ally som hade helt andra fel, orsakade av tillverkningsproblem.

Skrivet av johanandersson:

Om en säljare väljer att sälja en vara med en viss garanti utlovad av tillverkaren så blir säljaren ansvarig för det.

Enligt vilket lagrum/förarbete? Konsumentköplagen kap 4 §21-23 är inte speciellt tydlig angående vad det innebär att "lämna garanti". Motsatsvis nämns tillverkarens ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolingenJulian:

Detta får mig att tänka. Vilket märke skulle ni som är lite mer kunniga säga är bäst? Baserat på prestanda och kundservice.

Alla dessa företag styrs av bönräknare och marknadsföringshjon. Räkna med att de kommer ta varje chans att trycka dig i röven. Vad du kan göra är att försöka hitta de som har minst problem med sina produkter och köpa från en bra återförsäljare. Tyvärr ändras det hela tiden vilka produkter som har minst problem, vilket gör det svårt att utgå ifrån tidigare erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Enligt vilket lagrum/förarbete? Konsumentköplagen kap 4 §21-23 är inte speciellt tydlig angående vad det innebär att "lämna garanti". Motsatsvis nämns tillverkarens ansvar.

Bland den tydligaste lagtexten jag någonsin läst.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoolingenJulian:

Detta får mig att tänka. Vilket märke skulle ni som är lite mer kunniga säga är bäst? Baserat på prestanda och kundservice.

Fokusera på produkt till produkt istället för märke.
Två produkter av samma märke kan skilja sig markant.

Bäst o försöka köpa ifrån återförsäljare som kan hjälpa dig vid eventuella behov.

Har haft strul med lite olika datorkomponenter och även olika ÅF. En EVGA 970 som krångla och inet kunde ej godkänna garanti för de ej kunde bekräfta felet. Hade tur o felet återkom och kunde bekräftas efter 1-2 år precis innan garantin löpte ut.

Haft strul med en ASUS x470 strix mobo inom några månader. Felsökte det och fick återköp beviljat av Webbhallen.

NoN är också bra, var dock mobilärende.

Osäker hur Amazon är, men skulle ej bli förvånad om de bara skickar något nytt till en och ber en slänga den gamla. Iallafall det intrycket jag fått när jag gjort köp ifrån dom.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Jag undvek asus i nuvarande datorn efter att ha haft oturen att köpa en asus laptop. Men kunde inte undvika dom helt utan chassit jag "föll" för blev ett Asus men Chassin är nog inget som kan krångla så länge de inte tillverkas av NZXT.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tänker i den mån jag kan undvika Asus.
Men jag köper efter plånbok och oftast begagnat. Så det blir vad det blir.
Kan jag välja så väljer jag klart bort Asus nu.

Moderkortet ni ser i sign har inte ens så det går att spara en extra konfig, jag måste koppla in ett usb för att göra det.
Så otroligt korkat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Bland den tydligaste lagtexten jag någonsin läst.

Läser vi samma text? Jag tycker om något den tydligt säger motsatsen.

Citat:

22 § Konsumenten har rätt att vända sig mot den som har lämnat en garanti eller liknande utfästelse i enlighet med vad som följer av garantin eller utfästelsen.

[S2] Om tillverkaren har åtagit sig att svara för varans hållbarhet under en viss tid, har konsumenten alltid rätt att kräva att tillverkaren avhjälper felet eller företar omleverans enligt 5 kap.4-7 §§.

Där nämns ju bara tillverkaren, inte säljaren.

Mer anekdotiskt fick kompisen byta sitt Corsair-nätagg via kontakt med Corsair, då butiken bara stod för sånt en kortare period (minns inte, men 1, 2 eller 3 år) medan tillverkargarantin var 10 år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Efter allt som Gamers Nexus grävt upp så ligger nu Asus samt EK längst ned på listan. Har kört båda i många många (sa jag många?) år men efter dessa skräckhistorier är jag redo att kolla på annat håll. Det känns som Asus tar betalt för premium utan att erbjuda något tillbaka, varken gällande datorkomponenter eller support.

Permalänk

Företag kör på det som bevisligen fungerar. Bara att bita i det sura äpplet.

Handla om möjligt på tradera från de med felfritt omdöme så får man något som inte varit dead on arrival iallafall.

Alternativt framework om man har tillit till deras cause.

Permalänk
Medlem

När jag valde grejor till senaste datorn var asus helt enkelt inget alternativ. Det har varit alldeles för mycket strul med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det är nästan lika sjukt som Hyuandai som skulle ha 50000 dollar för fixa batteri efter en SUV kört på en grusväg.

Hur kan en liten plastbit kosta mer än hela kortet? Snacka om att saker inte är gjorda för att reparera längre.

Tesla ersätter inte kunder som tvättat sin nya Cybertruck, och den blivit brickad pga dum design. Så... Its not that far stretched!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Heliopause:

När jag valde grejor till senaste datorn var asus helt enkelt inget alternativ. Det har varit alldeles för mycket strul med dom.

Samma här, kollade på JayzTwoCents som beskrev varför han slutade samarbeta med Asus efter usel policy mot kunder. Så inget Asus i det bygget.

Men, en dag är det Asus, nästa dag några andra…

Permalänk
Medlem

Intressant!
Såg igår kväll detta, Fyyyy ASUS!

Och som nämner i videon, så hade dem liknade bekymmer för ett års sen.
ASUS lovade att bättra sig, hade en lång lista med förbättringar etc.
Samma PR person har sagt upp sig, och jobbar hos en av konkurrenter.. Hjälper ju inte direkt ASUS.

Som tur har jag aldrig haft bekymmer med ASUS, men alla dessa fall så blir man mörkrädd.
Kommer försöka hålla mig borta ifrån ASUS så mycket som möjligt efter detta.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB