EA-chef vill se mer reklam i spel igen

Permalänk
Medlem

Antar att de inte kommer gå över till free-to-play utan -extra- reklam i full MSRP titlar som dessutom kombineras med mikrotransaktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu kanske du inte gillar mobilspel av andra orsaker, men specifikt relaterat till reklam vill jag nämna att spel publicerade på Apple Arcade får inte ha mikrotransaktioner, reklam etc.

Har också svårt för mobilspel i allmänhet just p.g.a. sådant, så ser Apple Arcades krav som en "killer feature".

Håller sedan med om det du skriver: är reklamen i form av billboards eller liknande är det ju helt OK. Nästan tillför något för så ser det ju ut "i verkligheten".

Senaste jag spelade var Pokémon Go på min Telefon, innan dess GTA: Vice City så visst har det spelats lite men de där traditionella mobil spelen som är ihop slängda på en eftermiddag och sen fullproppade med reklam undviker jag, kör Android men har en iPad hemma så kan kolla in Apple Arcade

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Antar att de inte kommer gå över till free-to-play utan -extra- reklam i full MSRP titlar som dessutom kombineras med mikrotransaktioner?

och Day 1 DLC's, vi pratar om EA

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vändningen av Sony var bara ett tillfälligt bakslag för AAA-maffian. Det finns ju så mycket bra spel utanför deras sfär, åtminstone på den "fria" PC marknaden.

Permalänk
Medlem

2026 Adblock dyker upp på Nexusmods...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Som jag alltid sagt, all reklam kan brinna i helvetet.

Spelar nästan aldrig EA-spel dock. Tur för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Reklam i spel där det passar in. Ex sportspel, typ city spel som gta där de finns reklam skyltar som i verkliga livet osv är det något som höjer inlevelsen tycker jag.

Så länge det inte aktivt stör ens spelande så why not.

Jag ser hellre verkliga brands när man cruisar runt i GTA ex än påhittade brands.
Och om det ökar intäkterna för företaget så de kan göra fler spel, hey go ahead.

Permalänk
Medlem

Varför reklam? Kan man inte göra som i film och ta in produktplacering istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

meh. jag är inte nödvändigtvist mot all reklam, om det inte är dålig reklam, och om det implementeras på rätt sätt. Som produktplaceringar. Samma som i filmer ska det va i spel, man vill inte att filmen stoppas upp för att visa en orelavant reklamfilm. Men att ha reklam på sidorna av spelplanen i en arena eller racingbana, att ha reklamskyltar i staden som passar in eller annat liknande inkorporerat i spelet kan vara helt okej.

Så länge reklambudskapet är subliminalt är det alltså OK?

Det väsentliga här är att det är jag som är handelsvaran som säljs mellan företag. För att annonseringen skall vara effektiv vill annonsföretaget veta mitt kön, min ålder, vad jag surfar till för att bedöma vad jag är mest sannolik att köpa, …
Annonsering idag är inte bara att sätta in en annons. Och EA kommer att vara väl kapabla att lämna de efterfrågade deskriptorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Varför reklam? Kan man inte göra som i film och ta in produktplacering istället?

Produktplacering är reklam, en form av det. Och i vissa serier så är det så tydligt att det blir fånigt och irriterande.

Minns inte vilken serie jag såg, men de hade ett bilmärke som betalat för sig. Så de kunde ha en scen där de inte gör annat än visar en feature som bilen hade. De pratade om hur bra deras bil är för att den kan parkera själv. Helt onödig scen men märket nämndes, loggan visades och de pratade väl om den.

Liknande saker skedde mer än en gång per avsnitt. Tillslut blev det fånigt och tog från inlevelsen.

Permalänk
Medlem

Dynamic Ass Insertion från EA.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Varför reklam? Kan man inte göra som i film och ta in produktplacering istället?

Så kan man döda aliens med Head and Shoulders shampoo istället för kulspruta?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

När man spelar så vill man ju transporteras bort från vår värld till en annan och då tycker jag inte annonser från vår värld passar in.

Håller med helt. Därför passar exempelvis "Nuka Cola" så bra när man spelar Fallout. The Outer Worlds har också fiktiv reklam. Hade det varit riktig reklam hade det stört rejält i inlevelsen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Är det någon som har startat en (ny) hatkampanj mot EA, eller vad är det som händer? Har sett ett antal kontroversiella uttalanden publicerade här och på FZ från dem de senaste dagarna. Ny chef eller strategi?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att man redan betalar 600-800kr+ för ett spel. Varför ska jag behöva bli matad med reklam då?

vad spelar det för roll om det är äkta reklam eller fejk reklam? spelar absolut noll roll och ändrar absolut inget alls i spelupplevelsen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad spelar det för roll om det är äkta reklam eller fejk reklam? spelar absolut noll roll och ändrar absolut inget alls i spelupplevelsen.

Det gick ju dåligt förra gången för EA kommer inte gå bättre denna gången. Ingen reklam i spel man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Så länge reklambudskapet är subliminalt är det alltså OK?

Det väsentliga här är att det är jag som är handelsvaran som säljs mellan företag. För att annonseringen skall vara effektiv vill annonsföretaget veta mitt kön, min ålder, vad jag surfar till för att bedöma vad jag är mest sannolik att köpa, …
Annonsering idag är inte bara att sätta in en annons. Och EA kommer att vara väl kapabla att lämna de efterfrågade deskriptorerna.

Jo absolut, jag tror inget gott kommer ut av detta och vad jag/andra beskrev finns ju redan till viss del. Men om de börjar visa anpassad dyamisk reklam är det bara ännu ett skäl till att inte köpa spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vad spelar det för roll om det är äkta reklam eller fejk reklam? spelar absolut noll roll och ändrar absolut inget alls i spelupplevelsen.

För att vi associerar till olika saker i vår omvärld när vi ser riktig reklam. Det kan temporärt störa upplevelsen om det är ett storydrivet spel. Men vi är olika här antar jag. Det bästa vore uppenbarligen om det fanns en möjlighet att anpassa detta själv.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo absolut, jag tror inget gott kommer ut av detta och vad jag/andra beskrev finns ju redan till viss del. Men om de börjar visa anpassad dyamisk reklam är det bara ännu ett skäl till att inte köpa spel

Jag tror det finns goda skäl att man måste installera EAs, Ubisofts och Activision/Blizzards launchers även när man köper spelen på Steam. Vad kan de tänkas skicka för information hem till företagens servrar? 😉

Det finns förresten en annan aspect som inte har tagits upp än - man kan inte sälja reklamplatser så lätt till spel som Kingdom Come eller Diablo 4. Doritos eller Dell reklam funkar inte precis som produktplacering. Vilket innebär att precis som att spel idag utformas med syftet att sälja ”mikro”transaktioner, så kan spel imorgon utformas för att passa reklam - nutida urban setting passar perfekt.

Permalänk
Avstängd

Spel som man inte längre äger, pay-to-win, mikrotransaktioner, reklam etc. Är inte dagens spelindustri fantastisk?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

vad spelar det för roll om det är äkta reklam eller fejk reklam? spelar absolut noll roll och ändrar absolut inget alls i spelupplevelsen.

Det beror väl på spelet, skulle jag säga. Reklamen i GTA driver ju med riktig reklam, så att se reklam för Budweiser istället för Pißwasser tar ju bort en del av humorn också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Han behöver få sparken omgången.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Produktplacering är reklam, en form av det. Och i vissa serier så är det så tydligt att det blir fånigt och irriterande.

Minns inte vilken serie jag såg, men de hade ett bilmärke som betalat för sig. Så de kunde ha en scen där de inte gör annat än visar en feature som bilen hade. De pratade om hur bra deras bil är för att den kan parkera själv. Helt onödig scen men märket nämndes, loggan visades och de pratade väl om den.

Liknande saker skedde mer än en gång per avsnitt. Tillslut blev det fånigt och tog från inlevelsen.

Det kanske fanns i flera program, men jag vet att Bones hade precis som du beskriver. Community gjorde parodi på det upplägget med både Subway och Honda.

Skrivet av L'ombra:

Är det någon som har startat en (ny) hatkampanj mot EA, eller vad är det som händer? Har sett ett antal kontroversiella uttalanden publicerade här och på FZ från dem de senaste dagarna. Ny chef eller strategi?

De presenterade resultatet för 2023 nu i veckan (brutet räkenskapsår) och då brukar det vara en frågestund med analytiker efter det. Sannolikt är det från en rapport av vad de sa som alla dessa nyheter kommer. En del av formuleringarna får mig att tro att det är budskap riktat till aktieägare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För att man redan betalar 600-800kr+ för ett spel. Varför ska jag behöva bli matad med reklam då?

Inget emot reklam i spelen, men då förutsätter jag att spelen inte kostar pengar.

Permalänk

Dem kan ju istället börja med göra spel som är helt färdigutvecklade. Dead space remake, WRC & Star Wars Jedi Survior lider båda av hemsk stutters oavsett hårdvara än idag. Sen vill dem att man betalar 749kr för ofärdiga spel för att inte tala om FC24🤮🤮 Förstår allt hat som riktas mot detta spelföretag släppa AAA spel i detta skick & sen inte ens åtgärda felen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Reklam i spel där det passar in. Ex sportspel, typ city spel som gta där de finns reklam skyltar som i verkliga livet osv är det något som höjer inlevelsen tycker jag.

Så länge det inte aktivt stör ens spelande så why not.

Jag ser hellre verkliga brands när man cruisar runt i GTA ex än påhittade brands.
Och om det ökar intäkterna för företaget så de kan göra fler spel, hey go ahead.

Håller med helt. Jag är mentalt allergisk mot reklam annars, men i spel och typ reklamskyltar som finns naturligt i miljön i spelet så skulle jag tycka att det vore ok. De som gör reklam skulle som omväxling kunna anstränga sig lite så att de tillför spelet någonting också, istället för att gå enligt det sedvanliga konceptet att vara så störande och upprepande som möjligt bara för att de ska få slappa på jobbet .

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Helldivers 2 till EA-chefen om han är ute efter propaganda i spel.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De presenterade resultatet för 2023 nu i veckan (brutet räkenskapsår) och då brukar det vara en frågestund med analytiker efter det. Sannolikt är det från en rapport av vad de sa som alla dessa nyheter kommer. En del av formuleringarna får mig att tro att det är budskap riktat till aktieägare.

Det förklarar saken!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Äntligen gör EA något som deras kunder länge önskat. De verkar vilja kompensera oss för allt dåligt som de gjort tidigare. (Spår av ironi).

Visa signatur

Z690,14700K,4080