Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Ok så vart förväntar du kunna hitta China nyheter utanför censormaskinen?

Bara säger att det vi ser på videorna inte nödvändigtvis stämmer överens med vad killen säger eftersom, well, noll fakta presenteras.

"Och här ser vi nåt hemskt, en kinabil TILL som brinner!!"

Källkritik ftw.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undviker också kina bilar, eller ja beror på hur mycket kina-bil man anser Volvo är nu för tiden (vi har en XC40 Recharge LR).

Konstruktionen hos XC40 är iaf. gjord i Sverige (till skillnad från EX30 som är kinesisk i grunden).

Skrivet av Yoshman:

BMW kan i alla fall skylla på att deras ägare till viss del kvaddar bilarna då de är långt mer benägna att köra påverkade (BMW står ut i kategorin "DUI", Driving Under Influence), men Tesla-förarna hamnar i diket trots att de i väldigt liten utsträckning verka köra påverkade...

Hög vikt gör det svårare att hantera bilen, men det är främst dåligt för eventuell andra part som råkar hamna i vägen. Stark motor är nog uppenbart varför det är en faktor (nog mest att de som väljer en sådan bil tenderar vara de som också tänker använda effekten).

Pappa har en XC40 elbil (gjord i Europa), men har för mig den är tyngre än min Tesla M3L3.

Faktum är att min M3LR är lättare än många ICE-SUVar.

Elbilar väger normalt mer än ICE-bilar, men vill man verkligen undvika bilar med hög vikt så skall man undvika SUVar. De drar verkligen upp vikten mer på bilar än vad en elektrisk drivlina gör.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vikten är dålig ur flera aspekter men för säkerhet ur sina egna passagerares perspektiv så är det bra att vara tyngst vid krock med mindre bil eller objekt (såvida objektet inte är av fast typ, då tar alla bilar rejält med stryk).

Svar kring Tesla. Jag har inga problem att köra en Tesla S eller X om jag hade en, men att lita på FSD kommer ta mig minst 10 år innan jag skulle prova det. Jag litar inte ens på autoparkeringen utan parkerar själv ännu.
(Jag kör just nu en Audi Etron SUV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fyrhjulsdrift kan verka märkligt, men det handlar om att egenskaperna hos dessa bilar gör att man som förare överskattar hur bra fäste man har för det går så väldigt bra att ta sig framåt (förstår varför också Subaru ligger illa till i statistiken, kört Subaru i nästan 20 år och deras fyrhjulsdrift är magiskt bra).

Tror det beror mycket på att folk missuppfattar vad AWD är till för, AWD påverkar mycket lite hur bilen beter sig vid "sladd", där är det ESP systemet som är mycket viktigare.
AWD styrkan ligger i greppet när bilen färdas under kontroll rakt fram.

Skrivet av martinot:

Faktum är att min M3LR är lättare än många ICE-SUVar.

Elbilar väger normalt mer än ICE-bilar, men vill man verkligen undvika bilar med hög vikt så skall man undvika SUVar. De drar verkligen upp vikten mer på bilar än vad en elektrisk drivlina gör.

Vikten är ju inte allt, det som påverkar mer är ju motorstyrka i förhållande till vikt och där blir ju en lättare bil med hög motorstyrka svårare att kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Konstruktionen hos XC40 är iaf. gjord i Sverige (till skillnad från EX30 som är kinesisk i grunden).

Pappa har en XC40 elbil (gjord i Europa), men har för mig den är tyngre än min Tesla M3L3.

Faktum är att min M3LR är lättare än många ICE-SUVar.

Elbilar väger normalt mer än ICE-bilar, men vill man verkligen undvika bilar med hög vikt så skall man undvika SUVar. De drar verkligen upp vikten mer på bilar än vad en elektrisk drivlina gör.

Ja en bättre jämförelse borde vara model y mot suvar eftersom det också är en suv.

Skrivet av Daniel75:

Vikten är dålig ur flera aspekter men för säkerhet ur sina egna passagerares perspektiv så är det bra att vara tyngst vid krock med mindre bil eller objekt (såvida objektet inte är av fast typ, då tar alla bilar rejält med stryk).

Svar kring Tesla. Jag har inga problem att köra en Tesla S eller X om jag hade en, men att lita på FSD kommer ta mig minst 10 år innan jag skulle prova det. Jag litar inte ens på autoparkeringen utan parkerar själv ännu.
(Jag kör just nu en Audi Etron SUV)

Ja många olyckor sker just för att folk litar på bilens system för mycket eller tror dom kan göra mer än vad dom kan. Min bror var bilmeck för många år sedan och fick in en kund med krockad bil som hatade bilen eftersom den SKA inte kunna krocka. Han körde med slitna däck på blank is. min bror försökte förklara men gav upp när han började försöka få tag på tillverkaren i telefon för att klaga.
Min bil ena har ABS det räcker för mig. Prestandabilen har inga hjälpmedel alls vilket gör att den är väldigt trevlig att köra på fina landsvägar.

Skrivet av MacAllan:

Tror det beror mycket på att folk missuppfattar vad AWD är till för, AWD påverkar mycket lite hur bilen beter sig vid "sladd", där är det ESP systemet som är mycket viktigare.
AWD styrkan ligger i greppet när bilen färdas under kontroll rakt fram.
Vikten är ju inte allt, det som påverkar mer är ju motorstyrka i förhållande till vikt och där blir ju en lättare bil med hög motorstyrka svårare att kontrollera.

Mycket handlar om att däckens grepp yta ska vara matchad med bilens vikt. Bredare däck är en enkel väg att gå så länge dom inte slår i något. Bra kvalité på gummit är också en bra del i det hela men brukar vara mer svårrullade.

https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilen-klarade-100-milatur-i...
Nu börjar det likna något, ett batteri som finns på riktigt som gör en del skillnad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå varför en bil måste ha 100 mils räckvidd ? För egen del stannar jag gärna och laddar en eller två gånger vid en längre tur, medan man förlägger ett toabesök, en fika eller bara en kort bensträckare. Att sitta och nöta 80 mil, tanka, nöta 40 mil till t ex är ju bara fånigt och man är stel och trött när man kommer fram. Vad har man sparat ? 45-60min på 8 timmars körning ?

Borträknat yrkeschaufförer och resande säljare ovan nu. De vill säkert ha 500 mils räckvidd el tank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har svårt att förstå varför en bil måste ha 100 mils räckvidd ? För egen del stannar jag gärna och laddar en eller två gånger vid en längre tur, medan man förlägger ett toabesök, en fika eller bara en kort bensträckare. Att sitta och nöta 80 mil, tanka, nöta 40 mil till t ex är ju bara fånigt och man är stel och trött när man kommer fram. Vad har man sparat ? 45-60min på 8 timmars körning ?

Borträknat yrkeschaufförer och resande säljare ovan nu. De vill säkert ha 500 mils räckvidd el tank.

Det är väl ingen nackdel oavsett, du kan stanna och fika/vila trotts du inte behöver ladda
Men det som är betydligt viktigare med en elbil är ju att laddningen går snabbt när du väl behöver ladda.

Sen blir övergången nog lättare eftersom ännu ett argument försvinner för att hålla fast vid ICE.
Kan även tänka mig att om man har en normal räckvidd på 100 mil får man en hyfsad räckvidd även om man kör mycket med drag och att räckvidden blir hyfsad även vid kallare temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har svårt att förstå varför en bil måste ha 100 mils räckvidd ? För egen del stannar jag gärna och laddar en eller två gånger vid en längre tur, medan man förlägger ett toabesök, en fika eller bara en kort bensträckare. Att sitta och nöta 80 mil, tanka, nöta 40 mil till t ex är ju bara fånigt och man är stel och trött när man kommer fram. Vad har man sparat ? 45-60min på 8 timmars körning ?

Borträknat yrkeschaufförer och resande säljare ovan nu. De vill säkert ha 500 mils räckvidd el tank.

Förutom vissa specialfall som att man ofta drar husvagn eller liknande ser jag inte riktigt mening med den typen av räckvidd heller. Åker jag 50 mil kommer jag vilja stanna och åtminstone gå på toa och handla något att dricka, så att behöva stanna 10 minuter på den resan är inga problem, åker jag 80 mil vill jag stanna och äta på vägen.

Tycker man försöker lösa ett problem som inte finns egentligen, att satsa på effektivitet och laddhastigheter är enligt mig mycket viktigare då det gör att räckvidd per minut man stannar kan bli riktigt högt, och de flesta stannar faktiskt på sina resor.

Permalänk
Medlem

Åker en resa som är 70bmil två gånger per år, gjort det en gång i en elbil med 22 mils räckvidd och en gång i en med 30 mils räckvidd. Pga av det lilla batteriet så behövde vi ladda 4-5 gånger på vägen. Varje stopp strulade laddarna eller var ur funktion, eller upptaga. Så resan blev 2-3 timmar längre än önskat. Så för min del, börja med 100 mils batterier!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Att det är så svårt att acceptera att det finns olika körbeteenden även längre resor.

Man kanske tycker det är trevligt att stanna på en specifik och mysig plats, för att där äta medhavd matsäck?

Varför stanna i onödan för att köpa en fördyrad dryck, när man kan planera och lägga ner kall dryck i en liten kylväska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har svårt att förstå varför en bil måste ha 100 mils räckvidd ? För egen del stannar jag gärna och laddar en eller två gånger vid en längre tur, medan man förlägger ett toabesök, en fika eller bara en kort bensträckare. Att sitta och nöta 80 mil, tanka, nöta 40 mil till t ex är ju bara fånigt och man är stel och trött när man kommer fram. Vad har man sparat ? 45-60min på 8 timmars körning ?

Borträknat yrkeschaufförer och resande säljare ovan nu. De vill säkert ha 500 mils räckvidd el tank.

Jag vill gärna ha valet hur jag ska göra inte vara tvingad och ibland behövs räckvidden. En kompis ska låna bensin bil då han insett att hans Tesla Model 3 inte klarar en resa långt upp i Sverige han tänker göra då det är för långt mellan laddarna.
Köper jag en bil för 500k så vill jag gärna att den är bättre än min gamla bil på i alla fall alla viktiga saker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker debatten om laddning och räckvidd vs bensin är gammal och utdebatterat nu.

Jag har haft bensindrivna bilar sen jag var 23 (och nu närmar jag mig 60), och jag köpte en Maxda MX-30 som ska ha den sämsta räckvidden av alla nyare bilar, jag fick den nästan ny till halv pris så jag brydde mig inte.

Nu har jag haft den i 1 år, körd 2400+ mil på den på bara 1 år, fram o tillbaka till jobbet som är ca. 100km, även i vinterstid var -18c inte det minsta problem.

Tror folk fixerar för mycket på räckvidd, glömmer allt om tiden det tar att ha service, reperation och tiden det tar varje vecka att tanka på en station (kan variera från 5 minuter till 30 minuter beroende på hur många som ska tanka kl. 7 om morgonen), så det är inte helt så svart-vitt som folk säger.

Jag har haft lång mindre o-bekvämligheter med min nya elbil än jag någonsin har haft med mina bensinare, och den sällsynta gång jag reser så långt att jag skulle sakna en bil med 600 km räckvidd är mindre än 1 ggr. om året, och då reser jag båda snabbare och mera bekvämt med ett tåg, slipper att bekymra mig om dyra parkeringar i en storstad och den sega trafiken där, och inte minst...hitta parkering.

Näh, elbilen är det bästa som har hänt mitt billiv och frihet.

Det är så ofattlig skönt att bara plugga direkt till garagets laddare, glömma allt och aldrig mera behöva tänka på att tanka nånsin igen.

Och det är så snorbilligt att äga bil nu att jag aldrig mera tänker över om jag har kört för mycket, om jag orkar ta till grannstaden 30-90 km borta, det är inte ett problem som finns för jag gör det hela tiden.

När jag hade min sista bensinare så körde jag knappt med den, 2800 mil fick den på 5 år, medan nu har jag kört 2400 mil på bara 1 år.

Det berättar sin helt egen historia - jag måste faktisk tycka om att åka runt eftersom mitt bil-liv har gått från nödvändiga ärende - till att bara åka när som helst och vart som helst hela tiden.

Behöver inte tänka på att varma upp fordonet i garaget och bekymra mig om förgiftning, tystheten när man sniglar runt om kring i den lilla stan, ingen buller för grannarna om morgon/kväll vintertid.

Och prislappen är ju helt på tok i förhållande till förut, jag skrattar så högt när jag ser att jag har använt så lite drivmedel och åkt så mycket, och den årliga service ligger på kring 1100,- då har jag råd med frekventa biltvättar, däckhotell m.m. det är så tokbilligt att även att åka tåg till arbetet inte lönar sig.

Folk ser bara inte helhets bilden, dom ser bara räckvidd och dömer efter det. Dom om det, jag har kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har svårt att förstå varför en bil måste ha 100 mils räckvidd ? För egen del stannar jag gärna och laddar en eller två gånger vid en längre tur, medan man förlägger ett toabesök, en fika eller bara en kort bensträckare. Att sitta och nöta 80 mil, tanka, nöta 40 mil till t ex är ju bara fånigt och man är stel och trött när man kommer fram. Vad har man sparat ? 45-60min på 8 timmars körning ?

Borträknat yrkeschaufförer och resande säljare ovan nu. De vill säkert ha 500 mils räckvidd el tank.

Är ju rätt skönt för oss som inte kan ladda hemma. Min nuvarande bil kommer ca 90 mil på en tank hade gärna haft det dubbla för att slippa åka och tanka en gång i veckan. Men jag fattar att jag inte kommer få en elbil med den räckvidden i alla fall inte till ett rimligt pris. Går den 40-50 mil året runt duger det för mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har svårt att förstå varför en bil måste ha 100 mils räckvidd ? För egen del stannar jag gärna och laddar en eller två gånger vid en längre tur, medan man förlägger ett toabesök, en fika eller bara en kort bensträckare. Att sitta och nöta 80 mil, tanka, nöta 40 mil till t ex är ju bara fånigt och man är stel och trött när man kommer fram. Vad har man sparat ? 45-60min på 8 timmars körning ?

Borträknat yrkeschaufförer och resande säljare ovan nu. De vill säkert ha 500 mils räckvidd el tank.

Synd att man fokuserar på rubriken och inte vad som faktiskt står. Ett batteri på 150 kWh väger alltså bara 20 kg mer än deras 100 kWh-batteri, det är ju där den stora nyheten ligger tänker jag. Nu är det här första batteriet men tekniken kommer till batterier med lägre kapacitet och vi kommer då få elbilar som väger mindre. Det här fantastiskt att det nu finns i produktion.

Men siffror säljer såklart och alla medier har valt att dokusera på 100 mil istället..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tycker debatten om laddning och räckvidd vs bensin är gammal och utdebatterat nu.

Jag har haft bensindrivna bilar sen jag var 23 (och nu närmar jag mig 60), och jag köpte en Maxda MX-30 som ska ha den sämsta räckvidden av alla nyare bilar, jag fick den nästan ny till halv pris så jag brydde mig inte.

Nu har jag haft den i 1 år, körd 2400+ mil på den på bara 1 år, fram o tillbaka till jobbet som är ca. 100km, även i vinterstid var -18c inte det minsta problem.

Tror folk fixerar för mycket på räckvidd, glömmer allt om tiden det tar att ha service, reperation och tiden det tar varje vecka att tanka på en station (kan variera från 5 minuter till 30 minuter beroende på hur många som ska tanka kl. 7 om morgonen), så det är inte helt så svart-vitt som folk säger.

Jag har haft lång mindre o-bekvämligheter med min nya elbil än jag någonsin har haft med mina bensinare, och den sällsynta gång jag reser så långt att jag skulle sakna en bil med 600 km räckvidd är mindre än 1 ggr. om året, och då reser jag båda snabbare och mera bekvämt med ett tåg, slipper att bekymra mig om dyra parkeringar i en storstad och den sega trafiken där, och inte minst...hitta parkering.

Näh, elbilen är det bästa som har hänt mitt billiv och frihet.

Det är så ofattlig skönt att bara plugga direkt till garagets laddare, glömma allt och aldrig mera behöva tänka på att tanka nånsin igen.

Och det är så snorbilligt att äga bil nu att jag aldrig mera tänker över om jag har kört för mycket, om jag orkar ta till grannstaden 30-90 km borta, det är inte ett problem som finns för jag gör det hela tiden.

När jag hade min sista bensinare så körde jag knappt med den, 2800 mil fick den på 5 år, medan nu har jag kört 2400 mil på bara 1 år.

Det berättar sin helt egen historia - jag måste faktisk tycka om att åka runt eftersom mitt bil-liv har gått från nödvändiga ärende - till att bara åka när som helst och vart som helst hela tiden.

Behöver inte tänka på att varma upp fordonet i garaget och bekymra mig om förgiftning, tystheten när man sniglar runt om kring i den lilla stan, ingen buller för grannarna om morgon/kväll vintertid.

Och prislappen är ju helt på tok i förhållande till förut, jag skrattar så högt när jag ser att jag har använt så lite drivmedel och åkt så mycket, och den årliga service ligger på kring 1100,- då har jag råd med frekventa biltvättar, däckhotell m.m. det är så tokbilligt att även att åka tåg till arbetet inte lönar sig.

Folk ser bara inte helhets bilden, dom ser bara räckvidd och dömer efter det. Dom om det, jag har kul!

Allt är inte lika för alla men har man redan en bil är det svårt att byta om man inte kan punga ut med 500k. Gillar man som jag att mecka lite själv så halverar jag servicen per år till ca 500 kr. En tank för ca 500 kr klarar jag mig en månad på vilket är trevligt och gör det svårt att punga ut med så mycket för att tjäna så lite på det i långa loppet.

Skulle kunna tänka mig en elbil men inköpspriset är helt enkelt inte värt det. Funderar på en till damen då det hade passat henne bra men priserna är uppåt väggarna och innan man "tjänat" in den så måste man ha den i 20-30 år.

Bor man inte i hus är läget ett helt annat, då är det nog bara tesla som gäller för att komma hyfsat billigt undan med laddning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Allt är inte lika för alla men har man redan en bil är det svårt att byta om man inte kan punga ut med 500k. Gillar man som jag att mecka lite själv så halverar jag servicen per år till ca 500 kr. En tank för ca 500 kr klarar jag mig en månad på vilket är trevligt och gör det svårt att punga ut med så mycket för att tjäna så lite på det i långa loppet.

Skulle kunna tänka mig en elbil men inköpspriset är helt enkelt inte värt det. Funderar på en till damen då det hade passat henne bra men priserna är uppåt väggarna och innan man "tjänat" in den så måste man ha den i 20-30 år.

Bor man inte i hus är läget ett helt annat, då är det nog bara tesla som gäller för att komma hyfsat billigt undan med laddning.

Beror mycket på hur långt man kör årligen, men att det skulle ta 20 - 30 år att tjäna in en elbil är definitivt en överdrift om man kör 5 dagar i veckan, förutsatt man räknar på jämförbar elbil.

Varför bara Tesla?
Alla märken kan numera ladda på de flesta av Teslas stationer om det är det du menar, tänker du på förbrukningen finns det många som matchar Tesla och även är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Beror mycket på hur långt man kör årligen, men att det skulle ta 20 - 30 år att tjäna in en elbil är definitivt en överdrift om man kör 5 dagar i veckan, förutsatt man räknar på jämförbar elbil.

Varför bara Tesla?
Alla märken kan numera ladda på de flesta av Teslas stationer om det är det du menar, tänker du på förbrukningen finns det många som matchar Tesla och även är bättre.

Finns dessvärre ingen jämförbar elbil om man ser till priset jag köpte min lilla peugeot 107 för. Den kostar mig ungefär i genomsnitt. 8000 kronor om året, ja drivmedel är inkluderat i priset. Haft den i 8 år redan så jag vet vad och när man behöver göra saker med den.
För enkelhetens skull säger vi att den kostar 10000kr om året. inköpet var 15000kr så det kan vi lägga till på totalen.
10000*30+15000= 315 000 kr.
Så på 30 år kommer jag ha fått betala 315 000 kr, finns det någon elbil för det priset idag? Då har jag inte räknat med elbilens kostnad för el i detta och eventuellt nya däck mm. Däck till Peugeoten kostar ca 4000kr inkluderat krängning och de håller ca 6-8 år så min frikostiga upp rundning innefattar det med råge.
Så i mitt fall är det svårt att motivera en elbil med dagens priser.
En stor skillnad mot andra är att jag aldrig varit hos en verkstad och kommer nog aldrig vara det heller då jag lagar allt själv med det sagt så har jag bara servat peugeoten med olja filter och tändstift lite då och då, samt nytt avgasrör men det kan alla göra då denna bil är bus enkel att mecka med även för en novis.

Är inte tesla mycket billigare för tesla bilar eller har jag fått det om bakfoten när det gäller laddning?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns dessvärre ingen jämförbar elbil om man ser till priset jag köpte min lilla peugeot 107 för. Den kostar mig ungefär i genomsnitt. 8000 kronor om året, ja drivmedel är inkluderat i priset. Haft den i 8 år redan så jag vet vad och när man behöver göra saker med den.
För enkelhetens skull säger vi att den kostar 10000kr om året. inköpet var 15000kr så det kan vi lägga till på totalen.
10000*30+15000= 315 000 kr.
Så på 30 år kommer jag ha fått betala 315 000 kr, finns det någon elbil för det priset idag? Då har jag inte räknat med elbilens kostnad för el i detta och eventuellt nya däck mm. Däck till Peugeoten kostar ca 4000kr inkluderat krängning och de håller ca 6-8 år så min frikostiga upp rundning innefattar det med råge.
Så i mitt fall är det svårt att motivera en elbil med dagens priser.
En stor skillnad mot andra är att jag aldrig varit hos en verkstad och kommer nog aldrig vara det heller då jag lagar allt själv med det sagt så har jag bara servat peugeoten med olja filter och tändstift lite då och då, samt nytt avgasrör men det kan alla göra då denna bil är bus enkel att mecka med även för en novis.

Är inte tesla mycket billigare för tesla bilar eller har jag fått det om bakfoten när det gäller laddning?

Hur många mil om året kör du om du klarar av att ha ett par däck i 6-8 år? Skulle inte vilja köra på däck som är för gamla då gummit blir dåligt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns dessvärre ingen jämförbar elbil om man ser till priset jag köpte min lilla peugeot 107 för. Den kostar mig ungefär i genomsnitt. 8000 kronor om året, ja drivmedel är inkluderat i priset. Haft den i 8 år redan så jag vet vad och när man behöver göra saker med den.
För enkelhetens skull säger vi att den kostar 10000kr om året. inköpet var 15000kr så det kan vi lägga till på totalen.
10000*30+15000= 315 000 kr.
Så på 30 år kommer jag ha fått betala 315 000 kr, finns det någon elbil för det priset idag? Då har jag inte räknat med elbilens kostnad för el i detta och eventuellt nya däck mm. Däck till Peugeoten kostar ca 4000kr inkluderat krängning och de håller ca 6-8 år så min frikostiga upp rundning innefattar det med råge.
Så i mitt fall är det svårt att motivera en elbil med dagens priser.
En stor skillnad mot andra är att jag aldrig varit hos en verkstad och kommer nog aldrig vara det heller då jag lagar allt själv med det sagt så har jag bara servat peugeoten med olja filter och tändstift lite då och då, samt nytt avgasrör men det kan alla göra då denna bil är bus enkel att mecka med även för en novis.

Är inte tesla mycket billigare för tesla bilar eller har jag fått det om bakfoten när det gäller laddning?

...och som alltid kommer det tillbaka till jämförelsen med en mossig gammal ice bil för 15 000 kr mot en ny elbil eller liknande och att den ska behållas i 30 år (haha). I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns dessvärre ingen jämförbar elbil om man ser till priset jag köpte min lilla peugeot 107 för. Den kostar mig ungefär i genomsnitt. 8000 kronor om året, ja drivmedel är inkluderat i priset. Haft den i 8 år redan så jag vet vad och när man behöver göra saker med den.
För enkelhetens skull säger vi att den kostar 10000kr om året. inköpet var 15000kr så det kan vi lägga till på totalen.
10000*30+15000= 315 000 kr.
Så på 30 år kommer jag ha fått betala 315 000 kr, finns det någon elbil för det priset idag? Då har jag inte räknat med elbilens kostnad för el i detta och eventuellt nya däck mm. Däck till Peugeoten kostar ca 4000kr inkluderat krängning och de håller ca 6-8 år så min frikostiga upp rundning innefattar det med råge.
Så i mitt fall är det svårt att motivera en elbil med dagens priser.
En stor skillnad mot andra är att jag aldrig varit hos en verkstad och kommer nog aldrig vara det heller då jag lagar allt själv med det sagt så har jag bara servat peugeoten med olja filter och tändstift lite då och då, samt nytt avgasrör men det kan alla göra då denna bil är bus enkel att mecka med även för en novis.

Är inte tesla mycket billigare för tesla bilar eller har jag fått det om bakfoten när det gäller laddning?

Ja, ok, om du räknar på det viset blir det svårt att räkna hem en ny bil oavsett om det är ICE eller elbil, jag tänkte mer om du jämförde ett köp mellan ICE eller elbil.
En bil man redan äger och kanske betalt helt blir alltid billigare än att köpa en ny bil även om den är begagnad.

Priserna på laddning hos Tesla tror jag inte skiljer mellan märken om man skaffar avtal, kan vara att Teslabilar har några ören ytterligare. Det var större skillnader innan Tesla öppna upp sitt nätverk, då hade dom oftast lägre priser än andra nätverk och andra märken kunde inte ladda där.
Sen har vi ju en del gamla Tesla med fri laddning som rullar fortfarande, men Tesla försöker fasa ut dom bilarna genom att erbjuda ägarna bra dealer på nya bilar, men säljs dom privat så följer den fria laddningen med bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja, ok, om du räknar på det viset blir det svårt att räkna hem en ny bil oavsett om det är ICE eller elbil, jag tänkte mer om du jämförde ett köp mellan ICE eller elbil.
En bil man redan äger och kanske betalt helt blir alltid billigare än att köpa en ny bil även om den är begagnad.

Priserna på laddning hos Tesla tror jag inte skiljer mellan märken om man skaffar avtal, kan vara att Teslabilar har några ören ytterligare. Det var större skillnader innan Tesla öppna upp sitt nätverk, då hade dom oftast lägre priser än andra nätverk och andra märken kunde inte ladda där.
Sen har vi ju en del gamla Tesla med fri laddning som rullar fortfarande, men Tesla försöker fasa ut dom bilarna genom att erbjuda ägarna bra dealer på nya bilar, men säljs dom privat så följer den fria laddningen med bilen.

Tittat på beggade elbilar också och de billigaste jag hittat ligger på runt 100k och är mest nissan leaf som är ofta mer än 10 år gamla och det känns lite riskabelt med tanke på att dom tidiga vet jag var kända för att ha lite batteri problematik. 10 år på ett batteri är dessutom rätt mycket.
Får hoppas dom kommer ned i pris, just nu går det rätt dåligt för elbilar vilket jag tror är bra för priserna då dom måste sänkas för att sälja.

Då var det nog den fria laddningen jag hört om, trodde dom körde den fortfarande. kanske man ska hålla liv i gamla teslor så blir det gratis laddning för alltid

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har svårt att förstå varför en bil måste ha 100 mils räckvidd ? För egen del stannar jag gärna och laddar en eller två gånger vid en längre tur, medan man förlägger ett toabesök, en fika eller bara en kort bensträckare. Att sitta och nöta 80 mil, tanka, nöta 40 mil till t ex är ju bara fånigt och man är stel och trött när man kommer fram. Vad har man sparat ? 45-60min på 8 timmars körning ?

Det blir väl närmre 70-80 mil vid normala förhållanden och hälften det i vargvinter... och helt oförutspått om batteriet är halvdåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tittat på beggade elbilar också och de billigaste jag hittat ligger på runt 100k och är mest nissan leaf som är ofta mer än 10 år gamla och det känns lite riskabelt med tanke på att dom tidiga vet jag var kända för att ha lite batteri problematik. 10 år på ett batteri är dessutom rätt mycket.
Får hoppas dom kommer ned i pris, just nu går det rätt dåligt för elbilar vilket jag tror är bra för priserna då dom måste sänkas för att sälja.

Då var det nog den fria laddningen jag hört om, trodde dom körde den fortfarande. kanske man ska hålla liv i gamla teslor så blir det gratis laddning för alltid

Dom gjorde om så bara första ägarna på Modell S fick gratis laddning om jag minns rätt men dom som skaffa dom i början och byta ägare innan dom ändra reglerna har fri laddning fortfarande.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Problemet med att det går trögt för kineserna att kränga bilar i Sverige just nu är ju att dom inte har några galna privatleasing priser längre.

Så fort dom har det köper vi deras bilar oavsett om vi kanske inte vill det, pga av priset 🙆

Xpeng satsar inte på privatleasing marknaden därav att dom har stora problem att få upp några volymer på deras bilar i Sverige.

Xpeng G6 kommer dom ha svårt att kränga volymer av, som det ser ut just nu.😁

done
Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Dom gjorde om så bara första ägarna på Modell S fick gratis laddning om jag minns rätt men dom som skaffa dom i början och byta ägare innan dom ändra reglerna har fri laddning fortfarande.

Det var reglerna för att lägga till fri laddning som ändrades, från början kunde även andrahandsägare lägga till fri laddning när dom köpt bilen, men om bilen har fri laddning gäller den fram till den skrotas oavsett ägare.
Ex har du en till salu här https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-model-s-380hk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Däck till Peugeoten kostar ca 4000kr inkluderat krängning och de håller ca 6-8 år så min frikostiga upp rundning innefattar det med råge.

Det är ju precis inom livslängden för däck även om du kör noll mil om året.

I den längden blir det ju t.om jobbigt att förvara och sköta om däcken

Antar du håller bilen inomhus större delen av året för att de ska hålla så länge?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Häpp. Leasingen på min e-niro adv.plus 2022 går ut framåt december. Funderar på om jag eventuellt skulle köpa loss den och har fått uppskattat värde (idag, inte om 6 mån) på ca 360tkr och så slipper jag resterande 6 månaders leasing (ca 30tkr). Hade kanske hoppats på något lite, lite bättre men visst, bilfirman ska tjäna pengar också.

Vad kan man spekulera i för andrahandsvärde för tidigare modell e-niro framöver tror ni?

Permalänk
Medlem

Lite larvigt att jämföra en ice bil för 15000 med en ny bil, oavsett om det är el eller fossila bränslen som driver den. Jämför man exempelvis en ny Volvo diesel med awd med en Tesla model Y Long range så hamnar teslan på en milkostnad runt 30kr milen Volvon runt 35kr milen om du åker runt 2-2,5 tusen mil per år. Personligen åker jag närmare 5000 mil om året till och från jobbet, det kostar mig närmare 90 tusen på ett år, samtidigt kan jag dra av 128 tusen på skatten för resor till och från arbetet. I slutändan beror ju allt på behov och vilka möjligheter du har. Vill man bara jämföra kostnaden för drivmedel per slag så är det inget som slår eldrivna bilar i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Häpp. Leasingen på min e-niro adv.plus 2022 går ut framåt december. Funderar på om jag eventuellt skulle köpa loss den och har fått uppskattat värde (idag, inte om 6 mån) på ca 360tkr och så slipper jag resterande 6 månaders leasing (ca 30tkr). Hade kanske hoppats på något lite, lite bättre men visst, bilfirman ska tjäna pengar också.

Vad kan man spekulera i för andrahandsvärde för tidigare modell e-niro framöver tror ni?

Beror nog lite på hur många mil den gått. Jag fick 289 för min Kona, 2020 års modell, 12000 mil när jag sålde den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Beror nog lite på hur många mil den gått. Jag fick 289 för min Kona, 2020 års modell, 12000 mil när jag sålde den

3800 i dagsläget. Jag har sett ett par likadana bilar, samma utrustningsnivå och liknande miltal för 369tkr hos handlare men också de som varit något billigare.