Permalänk
Medlem

Ny skrivbordsskiva - vart köper man?

Är på jakt efter nytt skrivbord, har i dagsläget en 140cm "Lagkapten" från Ikea som står på två ben på ena sidan och en hurts på andra sidan. Problemet med bänkskivan jag har är att den är alldeles för svag i konstruktionen för att hålla mina skärmar med det fästet jag har, ett standard "klämfäste" för två skärmar. Vill gärna ha ett större skrivbord, minst 160cm men är väl öppen för det mesta upp till 250cm samt att jag vill behålla hurtsen då det är bra förvaring. Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Cazioz:

Är på jakt efter nytt skrivbord, har i dagsläget en 140cm "Lagkapten" från Ikea som står på två ben på ena sidan och en hurts på andra sidan. Problemet med bänkskivan jag har är att den är alldeles för svag i konstruktionen för att hålla mina skärmar med det fästet jag har, ett standard "klämfäste" för två skärmar. Vill gärna ha ett större skrivbord, minst 160cm men är väl öppen för det mesta upp till 250cm samt att jag vill behålla hurtsen då det är bra förvaring. Vad rekommenderar ni?

IKEA har mer robusta skivor också, men de kostar såklart en del (exempelvis Rodulf).

Själv har jag ett höj- och sänkbart skrivbord från AZ Design som jag är mycket nöjd med. Du kan kika in deras sortiment här, de har vanliga bänkskivor också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Är på jakt efter nytt skrivbord, har i dagsläget en 140cm "Lagkapten" från Ikea som står på två ben på ena sidan och en hurts på andra sidan. Problemet med bänkskivan jag har är att den är alldeles för svag i konstruktionen för att hålla mina skärmar med det fästet jag har, ett standard "klämfäste" för två skärmar. Vill gärna ha ett större skrivbord, minst 160cm men är väl öppen för det mesta upp till 250cm samt att jag vill behålla hurtsen då det är bra förvaring. Vad rekommenderar ni?

Du kan ha kvar hurtsen och benen och köpa en ny skiva. Och behöver inte vara så stark om du köper ett ben till och sätter i mitten av skivan. Lite längre in mot väggen är bäst där tyngden är och den inte är i vägen för dina ben. Jag kollar mycket på Setup wars där han visar massa setups. Och många gör på detta sätt.
Som t.ex denna setup: https://youtu.be/1waUiUOac8U?t=292 (direktlänk till en viss setup)
Edit: Om du vill köra 250cm kan du köpa en hurts till i mitten eller två ben emellan.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

IKEA har mer robusta skivor också, men de kostar såklart en del (exempelvis Rodulf).

Själv har jag ett höj- och sänkbart skrivbord från AZ Design som jag är mycket nöjd med. Du kan kika in deras sortiment här, de har vanliga bänkskivor också.

Var in på Ikea och enligt dem har de egentligen ingen skiva som är ett bra alternativ (minst 160cm, vit och hållbar). Kändes dock som att hon jag pratade med inte hade 100 koll på vad de har. Rodulf verkar tyvärr bara finnas i 140cm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Var in på Ikea och enligt dem har de egentligen ingen skiva som är ett bra alternativ (minst 160cm, vit och hållbar). Kändes dock som att hon jag pratade med inte hade 100 koll på vad de har. Rodulf verkar tyvärr bara finnas i 140cm?

Finns en del, de på ikea och många tänker att man måste köpa hela skrivbord men det kan man lösa på alla sätt. jag har haft både soffbord- och köksbordsskivor som skrivbordskivor. Det är ju bara en skiva
Om man köper en tunnare skiva så sätter man en regel/mindre skiva/hylla under där man fäster monitorfästet så stabiliserar det upp också.

T.ex https://www.ikea.com/se/sv/p/trotten-bordsskiva-vit-70474750/

https://www.ikea.com/se/sv/p/lagkapten-bordsskiva-vit-0046083...

Edit: Ikea försöker gömma saker när man söker ibland: men här också:

https://www.ikea.com/se/sv/p/bekant-bordsskiva-vit-00253238/

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kolla på köksavdelningen?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en köksbänkskiva från Ikea, deras skrivbord var inte tillräckligt breda för mig.

Värt att tänka på är att de inte är lika djupa, om det är en dealbreaker kan du bara själv svara på.

Hur som är de tillräckligt robusta för stora skärmar med ett extra ben i mitten.

Edit:
Denna om jag inte ser fel https://www.ikea.com/se/sv/p/ekbacken-baenkskiva-betongmoenst...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Kolla på köksavdelningen?

Exakt. Jag har en skiva som är en köksbänk just nu. superstark och bra.

Här t.ex:

https://www.ikea.com/se/sv/p/ekbacken-baenkskiva-dubbelsidig-...
eller
https://www.ikea.com/se/sv/p/hemtraesk-baenkskiva-vit-laminat...

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag köpte en köksbänkskiva från Ikea, deras skrivbord var inte tillräckligt breda för mig.

Värt att tänka på är att de inte är lika djupa, om det är en dealbreaker kan du bara själv svara på.

Vissa modeller går att få djupare vid måttbeställning, men de blir ju dyrare och har längre leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Var också inne på samma sak, var och pratade med de på köksavdelningen. Enligt dem bör man ha ben i mitten också för att det ska hålla. Hur har du gjort? Inte supersugen på att ha ben precis där man ska sitta med datorstolen, men det kanske blir såpass långt in att det inte märks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Var också inne på samma sak, var och pratade med de på köksavdelningen. Enligt dem bör man ha ben i mitten också för att det ska hålla. Hur har du gjort? Inte supersugen på att ha ben precis där man ska sitta med datorstolen, men det kanske blir såpass långt in att det inte märks?

Jag har ett Idåsen underrede och sedan kapat min skiva till bara 140cm nu. Så har inte det problemet. Om du köper en köksskiva så är den stabil men om du bara kör en hurts på en sida och ben på den andra och kör 186cm långt bord tror jag det är bra med ben i mitten ändå. Benet kan du ju sätta bara 10cm från bakkant så borde den inte vara i vägen, eller att du vänjer dig vid att den finns där. Du kan ju kapa bänkskivorna också och det följer med en "ny ände" som man limmar på den kapade sidan. Du såg att en del bänkskivor har både 186cm och 246cm meter som alternativ. Titta på några avsnitt av setup wars för att få lite mer idéer.
Edit: Nästan alla som är med i setup wars har och har den setupen med hurts/ben och långt skrivbord har ett ben i mitten.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Kan rekommendera köksskivor från K-Rauta som till skillnad från IKEA är massiva

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cazioz:

Är på jakt efter nytt skrivbord, har i dagsläget en 140cm "Lagkapten" från Ikea som står på två ben på ena sidan och en hurts på andra sidan. Problemet med bänkskivan jag har är att den är alldeles för svag i konstruktionen för att hålla mina skärmar med det fästet jag har, ett standard "klämfäste" för två skärmar. Vill gärna ha ett större skrivbord, minst 160cm men är väl öppen för det mesta upp till 250cm samt att jag vill behålla hurtsen då det är bra förvaring. Vad rekommenderar ni?

Vill du ha endast ha bordsskivan så kan du kika på DPJ, dem har ett bra sortiment.

Har själv denna bordsskiva och är jättenöjd med den! Har en 34" skärm och en laptop på varsitt stativ och det fanns inte en tillstymmelse till böj eller buckla i bordet när jag ett halvår senare behövde flytta på skärmens stativ.
https://www.dpj.se/tillbehoer/17115-232086-bordsskiva-i-lamin...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Kan rekommendera köksskivor från K-Rauta som till skillnad från IKEA är massiva

IKEA har olika modeller. Flera av deras måttbeställda laminatskivor har en kärna av spån. Måttbeställs dem går de att få en rundad kant också, lite skönare än ett hörn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

IKEA har olika modeller. Flera av deras måttbeställda laminatskivor har en kärna av spån. Måttbeställs dem går de att få en rundad kant också, lite skönare än ett hörn.

Laminat på spånskiva är inte vad man kallar en massiv skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Laminat på spånskiva är inte vad man kallar en massiv skiva.

Jag ser nu att IKEA inte längre har massiva träbänkskivor (de som har en trälook är en mix av faner och spån eller laminat). Bra att veta, tack.

Det jag tänkte på var att flera av deras skrivbordsskivor har ett innanmäte av papp. Deras laminatköksbänkskivor är iaf i spån.

Permalänk
Medlem

Bauhaus har stavlimmade skivor i diverse olika träslag. Har man inte problem med att det ofelbart kommer andas 00-talskök kunde det ju vara nåt. Man kommer i alla fall runt problemet att fanerade spånskivor är knepiga att såga till önskad form utan en massa bök med att fanera om kanter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bauhaus.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk