Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av The Owl:

Oavsett om det är "betyg" eller "rankning" så har du gjort det utan att ha testat apparaterna i fråga. Du ger också "betyg/rankning" på sådant som kontrastomfång. Vad för slags "bild-expert" sätter betyg/rankar TV-apparater han aldrig har testat?

Har du svårt att läsa och förstå text? Har aldrig påstått att jag vet bättre än någon. Har sagt att jag är den enda i denna tråd som inte bara har testat TV:n utan också äger den. Därför har jag sakliga belägg när jag skriver om TV:n, till skillnad från er andra som gissar, går efter specifikationer etc.

Min TV är Calman-certifierad.

Du registrerar dig på ett forum och bemödar dig med att ordna avatarer. Dit bokstavligt första inlägg och dina enda inlägg hittills i forumet går ut på att berätta att alla bara gissar sig till informationen samt tydligen att ondgöra dig över TV-guidens system som du aktivt väljer att missförstå.

Samtidigt hävdar du att du är den enda som har saklig belägg. Ändå kan du inte ens besvara frågor om den tekniska kapaciteten hos C955 du påstår dig äga. Inte ens svara på den enklaste frågan som alla som äger TV:n kan svara på: Ifall det är felöversatta menyer hos din C955 likt det är hos alla andra TCL-TV-modeller.

Back to Topic: "Calman certified", även Calman Verified eller Calman Ready beroende på sammanhang betyder främst att TV:n är byggd för att kunna samköras med programmet Calman när man kalibrerar. Viktiga färgrelaterade reglage kan fjärrstyras via DDC. Det är en finess som majoriteten TV-tillverkare använder. I praktiken har det rätt liten betydelse då Calman-stämplade TV fortfarande kan vara rätt fel ur kartong. Tillverkare som inte vill betala licenspengar för Calman-loggan kan mycket väl ha TV-apparater som är bättre kalibrerade från fabrik.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av AkUs:

Vad är KBW?

Keyboard warrior gissar jag på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Keyboard warrior gissar jag på

Aha! 👻

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du registrerar dig på ett forum och bemödar dig med att ordna avatarer.

Du verkar ha svårt att ta kritik? Vad spelar det för roll om hen är nyregistrerad eller inte?

Jag tycker i mångt och mycket det är rimliga frågor, och jag skulle addera att det vore intressant att veta hur mycket du fakturerar Elgiganten för det samarbetet.

När det gäller TCL så säger du "alla andra" och då utgår du ifrån..? Alla TCL som du inte har testat?

TCL kör ju Android, så jag har svårt att se att just TCL skulle ha fler felstavade menyer än andra Android-baserade TV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xeonist:

Du verkar ha svårt att ta kritik? Vad spelar det för roll om hen är nyregistrerad eller inte?

Jag tycker i mångt och mycket det är rimliga frågor, och jag skulle addera att det vore intressant att veta hur mycket du fakturerar Elgiganten för det samarbetet.

När det gäller TCL så säger du "alla andra" och då utgår du ifrån..? Alla TCL som du inte har testat?

Vilka frågor tänker du att jag ska svara på? För det jag möter är simpla insinuationer och tafflig härskarteknik.

Notera att jag inte har sagt något om att TS ska köpa Samsung eller TCL. Jag har bara redogjort för vilka skillnader man kan vänta sig. För det är TS eget beslut vad som passar bäst. Men tydligen tolkas detta som en ställning FÖR Samsung och EMOT TCL när det är varken eller.

Men visst, jag har ju flera gånger fått höra exakt samma insinuationer fast åt andra hållet Eftersom El-giganten sponsrar guiden så hyllar jag TCL-teven de säljer. Eller LG:n de säljer. Eller Sonyn de säljer. Ni som ser konspirationer överallt behöver nog prata ihop er.

Hur man kan dra slutsatser att TCL C955 håller en viss jämförbar nivå på sin ljusstyrka och kontrast? Tja, det är inte särskilt komplicerat eller väsensskilt från något annat i livet. Det finns gott om andra tester att läsa, det finns erfarenheter från tidigare modeller att dra. Ifall en TCL specad till 2000 nits lyser med 1200 nits i praktiken och TCL:n specad till 1300 nits lyser med 750 nits i praktiken kan vi estimera jämförbara nivåer på andra TCL-modeller. Vi som vet, vi vet att TCL ännu inte visat någon TV med ett reflexfilter som matchar filtret hos Samsung QN95. etc.

För det är jämförbara nivåer TV-Guiden handlar om. Att förstå den ungefärliga skillnaden mellan apparater med förvirrande lika beteckningar. Guiden är inte en tävling om vilken TV som är bäst oavsett hur mycket man väljer att medvetet misstolka syftet med guiden.

Skrivet av Xeonist:

TCL kör ju Android, så jag har svårt att se att just TCL skulle ha fler felstavade menyer än andra Android-baserade TV.

Det är här jag vet att du inte vet. Jag postar en bild från TCL:s menyer och du förnekar dess korrekthet på en felaktig uppfattning om att menyerna bär samma beteckningar på alla Android-baserade TV-apparater.

Då har du ju uppenbarligen aldrig tittat i menyerna på olika Android-TV-modeller. Så varför sitta på ett forum och insinuera om saker du inte vet någonting om?

FYI (och för att hålla oss On topic) ser menyerna inte alls likadana ut eller fungerar likadant på Android/Google-TV-baserade enheter. Så har det aldrig varit och det är heller inte tanken. Första menyerna och första trycket kan se likadant ut. Men efter det är det fundamentalt olika.

Om du inte tror mig lär det finnas en och annan här i tråden som sitter med exempelvis en aktuell Philips eller en Sony som kör samma Android-version som aktuella TCL. Ser det likadant ut? Finns det en "Spelmästare"-meny hos Philips eller Sony som ser ut som nedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, där har du väl fel? Vad jag kan se så har Samsungs Q80C bara 120 zoner vilket är ganska kasst. Medan TCL har 2160 zoner.

@Jezebell Så du borde nog köpa TCL med en Apple TV. Bör vara klart bättre än Samsungen.

Vad har jag missat eller varför föreslås en Apple TV?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

TCL kör ju Android, så jag har svårt att se att just TCL skulle ha fler felstavade menyer än andra Android-baserade TV.

Menyer på Androidtelefoner skiljer sig ju något enormt när det gäller både utseende och översättning så jag är lite osäker på hur man drar slutsatsen att det skulle vara annorlunda när det gäller Android TV.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Viking
Skrivet av Laxpudding:

Vilka frågor tänker du att jag ska svara på? För det jag möter är simpla insinuationer och tafflig härskarteknik.

Notera att jag inte har sagt något om att TS ska köpa Samsung eller TCL. Jag har bara redogjort för vilka skillnader man kan vänta sig. För det är TS eget beslut vad som passar bäst. Men tydligen tolkas detta som en ställning FÖR Samsung och EMOT TCL när det är varken eller.

Men visst, jag har ju flera gånger fått höra exakt samma insinuationer fast åt andra hållet Eftersom El-giganten sponsrar guiden så hyllar jag TCL-teven de säljer. Eller LG:n de säljer. Eller Sonyn de säljer. Ni som ser konspirationer överallt behöver nog prata ihop er.

Hur man kan dra slutsatser att TCL C955 håller en viss jämförbar nivå på sin ljusstyrka och kontrast? Tja, det är inte särskilt komplicerat eller väsensskilt från något annat i livet. Det finns gott om andra tester att läsa, det finns erfarenheter från tidigare modeller att dra. Ifall en TCL specad till 2000 nits lyser med 1200 nits i praktiken och TCL:n specad till 1300 nits lyser med 750 nits i praktiken kan vi estimera jämförbara nivåer på andra TCL-modeller. Vi som vet, vi vet att TCL aldrig haft ett reflexfilter i nivån med filtret hos Samsung QN95. etc.

För det är jämförbara nivåer TV-Guiden handlar om. Att förstå den ungefärliga skillnaden mellan apparater med förvirrande lika beteckningar. Guiden är inte en tävling om vilken TV som är bäst oavsett hur mycket man väljer att medvetet misstolka syftet med guiden.

Det är här jag vet att du inte vet. Jag postar en bild från TCL:s menyer och du förnekar dess korrekthet på en felaktig uppfattning om att menyerna bär samma beteckningar på alla Android-baserade TV-apparater.

Då har du ju uppenbarligen aldrig tittat i menyerna på olika Android-TV-modeller. Så varför sitta på ett forum och insinuera om saker du inte vet någonting om?

FYI (och för att hålla oss On topic) ser menyerna inte alls likadana ut eller fungerar likadant på Android/Google-TV-baserade enheter. Så har det aldrig varit och det är heller inte tanken. Första menyerna och första trycket kan se likadant ut. Men efter det är det fundamentalt olika.

Om du inte tror mig lär det finnas en och annan här i tråden som sitter med exempelvis en aktuell Philips eller en Sony som kör samma Android-version som aktuella TCL. Ser det likadant ut? Finns det en "Spelmästare"-meny hos Philips eller Sony som ser ut som nedan?
https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/25388?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzI1Mzg4IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PXRodW1iIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiI4MDRCRDFGNy0wM0Y2LTRFRjUtQUQwRC1GNDhBRDMxMEYxMTkifSwia2V5IjoiYjM5NTIzMDI3NzViOTU3ZGZhMTBkY2RiZWVhOGYxODUifQ%3D%3D

Vilken hade du valt att köpa om det var du som sökte ny TV?

Enligt specifikationerna tycker jag TCL:en verkar överlägsen i och med sin Mini LED med betydligt fler dimmingzoner. Sen om det faktiskt innebär en bättre bild jämfört med Samsungen har jag egentligen ingen aning om.

Sen att para ihop den med en Apple TV lär väl undvika de flesta problemen med mjukvaran? Men kanske inte alla.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vilken hade du valt att köpa om det var du som sökte ny TV?

Enligt specifikationerna tycker jag TCL:en verkar överlägsen i och med sin Mini LED med betydligt fler dimmingzoner. Sen om det faktiskt innebär en bättre bild jämfört med Samsungen har jag egentligen ingen aning om.

Sen att para ihop den med en Apple TV lär väl undvika de flesta problemen med mjukvaran? Men kanske inte alla.

Du och Laxpudding sitter ju inte i samma situation eller rum så Laxpudding hade nog inte valt någon av dom.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Viking
Skrivet av 13ers3rk:

Vad har jag missat eller varför föreslås en Apple TV?

För att slippa använda TV:s operativsystem till allt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av nu1mlock:

Du och Laxpudding sitter ju inte i samma situation eller rum så Laxpudding hade nog inte valt någon av dom.

Nej, men nu är det ju dessa två OP undrar över?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nej, men nu är det ju dessa OP frågar om?

Och Laxpudding har redogjort skillnader så att TS kan ta ett beslut baserat på sina egna krav och sitt rum.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nu1mlock:

Du och Laxpudding sitter ju inte i samma situation eller rum så Laxpudding hade nog inte valt någon av dom.

Stämmer bra. Om jag ska köpa en TV behöver jag något jag kan kalibrera exakt för att hålla referenspunkter och jämförelser. Då duger inte någon av de föreslagna apparaterna.

Men det är ju mina högst personliga skäl. Om det vore något jag bara skulle ha till att hänga i ett vardagsrum så beror det mer på vardagsrummet i fråga och hur jag tänkt använda TV:n i det rummet. Där kan jag estimera utifrån tidigare tester, observationer (och andras tester) att Samsung sätt att styra över en FALD fortfarande kan ha ett övertag runt kontrastintryck om vi talar om filmtittande i mysbelysning. Men att skillnaden är på en ignorance-is-bliss-nivå som egentligen bara är tydlig om man jämför dem sida vida sida. Det man inte vet...

Vore det ett rum med mer ljus och blandat tittande dagtid har TCL:n helt klart fördelar med högre ljusstyrka.

Och kan jag inte korrigera hur TCL:s TV brukar klippa HDR10 så skulle jag störa mig ordentligt eftersom jag ser felen det medför. Andra gör det inte och är totalt lyckligt omedvetna när de felen kommer.

Så skulle jag sätta TCL:n i det vardagsrummet skulle jag parera felen som kan yttra sig vid HDR10 genom att köra Dolby Vision via AppleTV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns det en "Spelmästare"-meny hos Philips eller Sony som ser ut som nedan?

Det kan hända att TCL har anlitat samma översättare som Hisense använde till min tv 🤣

Permalänk
Viking
Skrivet av nu1mlock:

Och Laxpudding har redogjort skillnader så att TS kan ta ett beslut baserat på sina egna krav och sitt rum.

Mmm. Men jag har svårt att få en uppfattning om vilken som faktiskt är att föredra utifrån det Laxpudding skrivit. Nästan som att det försvårar valet då han är väldigt försiktig med att säga om den ena är bättre än den andra.

Jag tycker det verkar som att OP inte blev mycket smartare av inlägget eftersom han igår ställde samma fråga igen som i trådstarten.
Underlättar för de flesta om det enkelt går att säga om den ena upplevs bättre än den andra ur kartong.

Edit: Det jag egentligen undrar är väl om Samsung med sina 120 dimmingzoner ens kan konkurrera med TCL:s 2160 st i HDR. Tycker det bör göra stor skillnad.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Owl:

Till skillnad mot alla andra i denna tråd, som gissar eller som baserar sina åsikter på vad som står att läsa på utländska forum som tar upp andra modeller och mjukvaror, så äger jag en 98C955. Köpte den i slutet av förra året efter att ha jämfört flera olika märken och modeller i prisklassen 30-40,000 kr och som är 85-tum eller större.

Jag valde 98C955 eftersom den ger mest skärm (jag använder den som PC-skärm) för pengarna. 98-tum, riktigt bra bildkvalitet (95% av OLED), 144 Hz, minimal risk för inbränning.

Jag är inte villig att spendera 40,000 kr på något som jag måste dadda med (OLED). Jag vill kunna använda skärmen så som det är tänkt utan att behöva hålla nere ljusstyrkan, oroa sig över statiska element, behöva köra anti-inbränningsfunktioner regelbundet etc. Och innan nu någon som har OLED skriver, "min OLED har ingen inbränning" så säger jag, "vad bra för dig", jag är dock som sagt var inte beredd att lägga 40,000 kr på något som har en så stor risk att få inbränning som OLED faktiskt har.

TV:n har inga problem vare sig mjukvara eller bildhantering, och senaste programuppdateringen kom förra månaden.

Jag kan inte svara för Samsung-modellen du länkar till mer än att den rent specifikationsmässigt ligger minst ett par steg under TCL:en.

Varför uttala sig om en TV som du inte ens har testat? Frågan gäller även er andra i tråden.

Du har testat en tv, han har testat tusentals, han har djup kunskap om hela marknaden, ta ett andetag och andas lite. Han har inte sagt något som dissar din tv ens, varför denna attityd alls?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är här jag vet att du inte vet. Jag postar en bild från TCL:s menyer och du förnekar dess korrekthet på en felaktig uppfattning om att menyerna bär samma beteckningar på alla Android-baserade TV-apparater.

Du har rätt, jag vet inte, men du vet inte heller, och du säger ju att du vet, för du säger att det är så på alla andra TCL.

Jag förnekar inte din bilds riktighet, jag ifrågasätter ditt påstående att det felet är genomgående på alla TCL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Mmm. Men jag har svårt att få en uppfattning om vilken som faktiskt är att föredra utifrån det Laxpudding skrivit. Nästan som att det försvårar valet då han är väldigt försiktig med att säga om den ena är bättre än den andra.

Jag tycker det verkar som att OP inte blev mycket smartare av inlägget eftersom han igår ställde samma fråga igen som i trådstarten.
Underlättar för de flesta om det enkelt går att säga om den ena upplevs bättre än den andra ur kartong.

Edit: Det jag egentligen undrar är väl om Samsung med sina 120 dimmingzoner ens kan konkurrera med TCL:s 2160 st i HDR. Tycker det bör göra stor skillnad.

Ja, jag förstår och det smidigaste för alla vore ju om det bara fanns en modell som objektivt var bäst i alla olika prisklasser.

Det jag tycker ser bäst ut är oftast så som filmskaparen har tänkt att det ska se ut, men då tycker person nummer två att det inte är tillräckligt ljust eller färgglatt eller något.

Därför blir det svårt att säga vad TS tycker ser bäst ut ur kartong.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Menyer på Androidtelefoner skiljer sig ju något enormt när det gäller både utseende och översättning så jag är lite osäker på hur man drar slutsatsen att det skulle vara annorlunda när det gäller Android TV.

Självklart är det så, det beror såklart på bakomliggande hårdvara, men översättningen av stock Android görs inte av TV-tillverkarna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Självklart är det så, det beror såklart på bakomliggande hårdvara, men översättningen av stock Android görs inte av TV-tillverkarna själva.

Mycket riktigt, men TV-tillverkare lägger till så pass många menyer, funktioner, launcher-ändringar, egna tjänster och annat så det blir snabbt väldigt stora skillnader mellan märken.

Det ser tex rätt annorlunda ut på TV-apparaterna jag har i Spanien. TCL, Sony och Xiaomi-modellerna jag har där ser ju rätt olika ut och Xiaomi är värst när det kommer till gränssnittet med extremt mycket reklam och egna sk ”walls” som dom kallar det, två olika launchers som standard på fjärren och allt möjligt skit.

Min poäng var att Android TV kan se väldigt olika ut även fast alla kör Android TV. Till och med på en och samma TV…

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jezebell:

Hej hej
Ska köpa en 98 tum - någon av de två nedan.
Väljer gärna TCL som är 5000:- billigare men vill inte vara dumsnål.
Tacksam för hjälp vad jag ska köpa

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98c955/1032...

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq98q80...

Vad jag kan se så är Samsungen i länken i citatet 20000:- billigare än TCLen. Detta kanske gör valet lite enklare?

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Viking
Skrivet av Bläckman:

Vad jag kan se så är Samsungen i länken i citatet 20000:- billigare än TCLen. Detta kanske gör valet lite enklare?

Samsungen kostade 40 000kr och TCL 35 000kr. Så rean är slut på båda. Tror nog att 80 000 är lite över budget.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xeonist:

Jag förnekar inte din bilds riktighet, jag ifrågasätter ditt påstående att det felet är genomgående på alla TCL.

Därför jag frågade mr Uggla om han kunde bekräfta detta på C955 och att den informationen faktiskt är genuint hjälpsam. Han har ju TV:n, säger sig ha saklig kunskap och borde kunna kolla detta på någon minuten. Vilket han inte gjort. Men då tror jag heller inte han har registrerat sig på forumet i syfte att bidra till fördjupande diskussioner.

Men FYI nummer två: TCL har alltid haft märkliga översättningar och jag har påpekat detta i flera år till TCL:s produktchefer. I flera år var delar av menyerna på slovenska och reglaget för automatiskt växling mellan 4:3 och 16:9 är fortfarande översatt som "Hörlursvolym" sedan flera år.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Du har testat en tv, han har testat tusentals, han har djup kunskap om hela marknaden, ta ett andetag och andas lite. Han har inte sagt något som dissar din tv ens, varför denna attityd alls?

Det är nog inte fler än femhundra TV som jag på något sätt kalibrerat själv eller övervakat/väglett andra vid utbildningar. Om jag däremot räknar antalet kombinationer av hur olika inställningar får olika effekt på bilden där jag på något sätt dokumenterat (oftast antecknat) eller refererat ("fungerar som väntat") hur effekten blir, är det i snitt runt hundra testade kombinationer per TV. Mer att man då bildar sig ett intryck. Annars sitter man ju och mäter tills kossorna kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Därför jag frågade mr Uggla om han kunde bekräfta detta på C955 och att den informationen faktiskt är genuint hjälpsam. Han har ju TV:n, säger sig ha saklig kunskap och borde kunna kolla detta på någon minuten. Vilket han inte gjort. Men då tror jag heller inte han har registrerat sig på forumet i syfte att bidra till fördjupande diskussioner.

Men FYI nummer två: TCL har alltid haft märkliga översättningar och jag har påpekat detta i flera år till TCL:s produktchefer. I flera år var delar av menyerna på slovenska och reglaget för automatiskt växling mellan 4:3 och 16:9 är fortfarande översatt som "Hörlursvolym" sedan flera år.

Enklast är bakom tangentbordet. Där är man expert 🫣

Jag har installerat 3 teknikprylar tillverkade av miljardkoncerner denna veckan på jobb där de svenska menyerna var minst sagt ofattbart pinsama. Värre än min katastrof forumska…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xc:

Det kan hända att TCL har anlitat samma översättare som Hisense använde till min tv 🤣

Tycker ändå att Hisense håller det rätt vettigt även om "gråskaligt innehåll" är en felbeskrivning. Allt som innehåller ljus påverkas.

Menytexterna kan ju varierar med årsmodell. Detta från UXK-modellen och det är ändå en rätt sammanfattande. Synd att reglaget inte har en jättestor inverkan åt något håll för TV:n kör så att säga över de ändringarna ändå. Man kan delvis se effekten på riktigt material, likt famijebilden. Fast inte riktigt bekräfta att allt är rätt för alla mätningar blir ungefär lika då testbilden man mäter med ljussätts på ungefär samma sätt oavsett inställningen.

TCL:s motsvarande säger ungefär samma saker fast lite mer lösryckt och lite cirkelförklaringar. "Optimera kontrasten genom att justera kontrasten". Här från C805:

För övrigt två helt olika kameror vid olika förhållanden, därav enorma skillnaderna i färger. Bilderna en gång tagna som anteckningar för menyernas skull.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bläckman:

Vad jag kan se så är Samsungen i länken i citatet 20000:- billigare än TCLen. Detta kanske gör valet lite enklare?

Skrivet av Donnerstal:

Samsungen kostade 40 000kr och TCL 35 000kr. Så rean är slut på båda. Tror nog att 80 000 är lite över budget.

Precis detta är varför TV-guiden inte diskuterar prisnivåer, "...mest för pengarna" eller "är det värt att betala ±XXXX kronor". Alltid ögonblickpriser med variationer från dag till dag. Säger inget om enskilda produkters "värde".

Den tekniska nivån på produkten är däremot densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag känner en som gav 89.000kr för en 50” 720p pioneer plasma för. Varför skulle 35.000kr på en TV vara dyrt?

Samma här. När jag började jobba på ett IT företag i slutet av 90-talet, var det en del som gav 100K+ för att få vara bland de första som hade platt-tv. Kan bara tänka mig hur dessa apparater presterade i jämförelse mot dagens.

Här är en bild som visar prisutvecklingen mellan 2004-2019 och det lär bara fortsätta neråt i en allt snabbare takt.

https://www.cnet.com/tech/home-entertainment/remember-when-tvs-weighed-200-pounds-a-look-back-at-tv-trends-over-the-years/

Permalänk
Medlem

Hej alla 😃
Tack för samtliga inlägg.
Jag sitter med än äldre 85” Samsung som jag har varit hyfsat nöjd med förutom vid filmer som är väldigt mörka.
Har externt ljudsystem med sub. Ja det är främst film jag gillar som ses på ca 5 met avstånd.
Precis som någon uppmärksammat så är inte TCL på rea längre.
Sista dagen var igår och jag har beställt den eftersom de har öppet köp om jag av någon anledning inte är nöjd. Bor nära en butik.
Ska bli spännande att se vad jag tycker.

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För att slippa använda TV:s operativsystem till allt.

Min erfarenhet är att det inbyggda Android OS:et brukar fungera riktigt bra, i alla fall till mina behov som framförallt är att se på serier via Kodi. Har använt det på mina tidigare Sony TV:s och aldrig haft några problem med lagg eller format som inte stöds.

Nu köpte jag nyligen en Samsung TV och tvingades välja en extern lösning. Testade först en billig MI Stick, men den var totalt värdelöst och jag valde istället att lägga lite mer pengar på en Nvidia Shield Pro.

Även om Shield:en supporterar betydligt fler format, så är jag fortfarande lika nöjd med att köra Kodi på den Sony TV jag har kvar i sovrummet. Kanske det är skillnad om man streamar film/serier?