Nvidia skyller spelkrascher på Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag behöver klocka ner min 13700k 200mhz när jag spelar Robocop, annars blir det spel-krash. Tror även det kanske gällde Remnant 2.

Jag har inte märkt av något för övrigt, datorn är på 24/7, kör servrar i VMWare på den dygnet runt, har aldrig krashat eller så. Tokstabil skulle jag säga. Bra att dom reder ut det nu iallafall. Jag kan leva med en 200mhz downclock om det ny skulle behövas.

Så du tycker det är ok att man köper en processor men tvingas klocka ner den med 200mzh för att det ska funka med vissa spel?
Du öste ju beröm över Intel och deras framåtanda i den andra tråden, och ändå accepterar du att de pissar på dig med att tvinga dig klocka ner din dyrköpta processor.

Ps Jag kör Intel/Nvidia nu men har då fan aldrig behövt klocka ner en sprillans ny AMD processor för att den ska funka som man förväntar sig vare sig man kör ett AMD eller Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

både AMD och Intelprocessorer verkar drabbade.

Umm, nej, artikeln handlar on Intel-processorer och det är Nvidia som säger det. Dom nämner ingenting om AMD.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Umm, nej, artikeln handlar on Intel-processorer och det är Nvidia som säger det. Dom nämner ingenting om AMD.

Ja precis, men jag läste tråden på reddit som dom hänvisade till och där finns det folk med AMD-prollar som haft samma problem. Därav min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ja precis, men jag läste tråden på reddit som dom hänvisade till och där finns det folk med AMD-prollar som haft samma problem. Därav min fråga.

Jag har AMD och Nvidia, jag har inte haft en enda krasch i vare sig spel, program eller Windows i år i alla fall. Kan inte tala för andra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag har AMD och Nvidia, jag har inte haft en enda krasch i vare sig spel, program eller Windows i år i alla fall. Kan inte tala för andra.

Nej precis, verkar inte som att alla är drabbade. Men alla ''system'' är ju olika så kan vara vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej precis, verkar inte som att alla är drabbade. Men alla ''system'' är ju olika så kan vara vad som helst.

Intels 12-serie är inte heller drabbad och den är i grunden samma kisel som som 13- och 14-serierna, skillnaden är att 12-serien inte alls är lika högt klockad. Ser i alla fall på ytan ut som ett samband.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Så skönt ha att ha ps5 o Xbox series x utan behöva tänka en tanke på sånt här krångel <3

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

14900 5.9ghz all core 4090 3ghz inte märkt ett problem so far. Kan det vara bios för vissa kanske, asus ex smackar ju på något enormt på volten mm i default. och massa annat som inte följer intel spec. Sätter alltid intel spec i bios och jobbar mig upp därifrån.

Hmmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Inte för att ta en sida, men artikeln om att Intel utreder problem talar om frysningar, krascher direkt till desktop eller att arbetsminnet tar slut. Inte något fel som skulle peka specifikt på drivrutinsproblem eller grafikrelaterat. Denna artikeln nu visar på felmeddelandet om att videominnet tar slut vilket kan tolkas som ett nytt problem jämfört med förra artikelns beskrivning. Jag tolkar det som att detta felmeddelande kommit nu i samband med denna drivrutin, men det är samma problem som tidigare i grund och botten.

Det är min tolkning av vad som står skrivet enbart i swec artiklar. Inte djupdykt något mer då jag inte har en Intelprocessor eller Nvidia-grafik i dagsläget.

Felmeddelandet var bara en av flera problem som nämndes i denna artikeln. I övrigt nämndes även spelkrasher och instabilitet. I artikeln om problemen intel utreder nämndes vitt skillda problem som bla innefattade spelkrasher, instabilitet och felmeddelanden om att minnet är slut. Det är inte direkt långsökt att anta att samma problem kan yttra sig på fler sätt än exakt det som nämns när det är en så stor variation på symptom.

Ska säga att jag också enbart läst swecs artiklar, men antingen har de inte rapporterat om händelserna särskilt väl, eller så är denna artikeln lite osmakligt vinklad enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Om de återkallar cpuerså hur gör folk då med moderkorten, kanske blir någon ersättning där med vid uppvisande av kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inga problem på mitt håll i alla fall, tuggar på som vanligt med min 13th gen. Undrans vad exakt det är som ställer till det.

Har du en K modell?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inga problem på mitt håll i alla fall, tuggar på som vanligt med min 13th gen. Undrans vad exakt det är som ställer till det.

Samma här. Funkar kanon med en 13700K och 4080

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Har du en K modell?

Yes! 😁

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Blir så med intel skräp

Så du menar att AMD har inga problem alls ?
Ska jag länka alls sidor till dig. Så du får ren fakta.

Funka hur bra som helst hos mig. Inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Intel

Inga krascher eller problem i något spel. 4080S & i9 14900KF

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem

har inte märkt nått heller 14700kf allt flyter på bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Så du tycker det är ok att man köper en processor men tvingas klocka ner den med 200mzh för att det ska funka med vissa spel?
Du öste ju beröm över Intel och deras framåtanda i den andra tråden, och ändå accepterar du att de pissar på dig med att tvinga dig klocka ner din dyrköpta processor.

Ps Jag kör Intel/Nvidia nu men har då fan aldrig behövt klocka ner en sprillans ny AMD processor för att den ska funka som man förväntar sig vare sig man kör ett AMD eller Nvidia kort.

Jag köpte faktiskt en 7900X till mitt homelab för ett par veckor sedan. Riktigt nöjd faktiskt. Om det håller ihop långvarigt stabilitetsmässigt kommer jag nog överväga AMD även till speldatorn nästa gång. Det går ju inte att säga det på något dåligt sätt. AMD är riktigt duktiga på CPU just nu. Väl värda att överväga och köpa.

Och nej, tycker inte att det är ok. Nu håller jag ändå Intel rätt högt, har funkar bra i typ 40 år så någon fadäs då och då som ändå går att lösa är väl inte hela världen. Men fortsätter dom så här, då kommer det omvärderas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Felmeddelandet var bara en av flera problem som nämndes i denna artikeln. I övrigt nämndes även spelkrasher och instabilitet. I artikeln om problemen intel utreder nämndes vitt skillda problem som bla innefattade spelkrasher, instabilitet och felmeddelanden om att minnet är slut. Det är inte direkt långsökt att anta att samma problem kan yttra sig på fler sätt än exakt det som nämns när det är en så stor variation på symptom.

Ska säga att jag också enbart läst swecs artiklar, men antingen har de inte rapporterat om händelserna särskilt väl, eller så är denna artikeln lite osmakligt vinklad enligt min mening.

TPU har också en artikel om ämnet och har uppdaterat den med följande;

Citat:

Update: As the community has pointed out, motherboard makers often run the CPU outside of Intel's default spec, specifically causing overvolting through modifying or removing power limits, which could introduce instabilities into the system. Running the CPU at Intel-defined specification must be assured with a BIOS check to see if the CPU is running at specified targets. Intel programs the voltage curve into the CPU, and when motherboard makers remove any voltage/power limits, the CPU takes freedom in utilizing the available headroom, possibly causing system instability. We advise everyone to check the power limit setting in the BIOS for the health of their own system.

Edit: Tl;dr det lutar åt att precis som när AMD:s X3D-processorer började brinna så är det återigen moderkortstillverkarna som klantar sig och matar chippen med alldeles för mycket spänning och annat skoj.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Hittade ett spel som gav out of memory krashen för mig med en i7 13700K och 4070, första uppstart av the outer worlds spacers choise edition. Ett UE4 spel. Felsökningen och lösningen var lika enkel, systemet gick från idle till 100% max turbo frekvens/last på alla kärnor inklusive e-cores på millisekunder. Volten hängde inte med!

Petade upp CPU Load Line Calibration ett par steg och det blev stabilt igen.

Det påminner om AMD krascherna med Ryzen 3000 serien så att stänga av C-states jämnar övergången från idle till full last på dåliga exemplar eller höga överklockningar med.

Permalänk

Har bara märkt av kraschproblemet med ett spel själv, Hogwarts Legacy när den behöver kompilera shaders så då fick jag ställa tillbaka min överklock till standard klockfrekvensen men iofs tog jag det alltid som det är inte 100% stabil överklock bara men testade nog peta upp volten ganska ordentligt men det slutade aldrig krascha så. Däremot så funkar spelet bra sen när man fått kompilera shaders färdigt så vid nästa start funkar det bra med överklock igen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD
Felet är inte för låg spänning, felet är sådan plötslig extrem last att volten sjunker under stabil nivå om än bara tillfälligt. Så pass att även auto inställningarna med multicore enhancement på är ostabila. vDroop!

För mig räckte det att peta upp LLC från Auto(3) till 5 för att få det stabilt med överklocken.

Den här gamla anandtech artikeln förklarar vDroop lite mer https://www.anandtech.com/show/2404/5

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

@RPGWiZaRD
Felet är inte för låg spänning, felet är sådan plötslig extrem last att volten sjunker under stabil nivå om än bara tillfälligt. Så pass att även auto inställningarna med multicore enhancement på är ostabila. vDroop!

För mig räckte det att peta upp LLC från Auto(3) till 5 för att få det stabilt med överklocken.

Den här gamla anandtech artikeln förklarar vDroop lite mer https://www.anandtech.com/show/2404/5

Jo jag kör också inte standard LLC utan med den näst minsta vdroop men funkade inte ändå med mitt ASRock modekort, kanske behövs ställas in några andra av de mera avancerade strömfunktionerna (finns ju en massa olika) men aldrig orkat lägga min tid till det.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

För mig räckte det att peta upp LLC från Auto(3) till 5 för att få det stabilt med överklocken.

Det tackar jag för, provade att ställa LLC från auto till normal på mitt Gigabyte Aurus, och vid första test verkar det fungera.

Det var Robocop Rouge City jag provade på, den drar alla kärnor i bott när den kompilerar shaders och normalt sett krashar det för mig om jag inte klockar ner. Vi får se om det är en långsiktig lösning.

Men det kanske är så enkelt att den går från 0 till 100 på en microsekund och VRM hinner inte svara.

Även Remnant 2 startade utan problem, den uppvisar exakt samma beteende vid upstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo jag kör också inte standard LLC utan med den näst minsta vdroop men funkade inte ändå med mitt ASRock modekort, kanske behövs ställas in några andra av de mera avancerade strömfunktionerna (finns ju en massa olika) men aldrig orkat lägga min tid till det.

Minsta? Så från inställning 1 till 8 körde du 7?
VRMen på ASRock moderkortet kanske helt enkelt inte pallar med

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Minsta? Så från inställning 1 till 8 körde du 7?
VRMen på ASRock moderkortet kanske helt enkelt inte pallar med

ASRock har dedär inställningarna tvärtom andra tillverkare sist jag kollade, nivå 1 - 5 där nivå 5 = 1 på ett ASUS, jag kör LLC 4.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

ASRock har dedär inställningarna tvärtom andra tillverkare sist jag kollade, nivå 1 - 5 där nivå 5 = 1 på ett ASUS, jag kör LLC 4.

På Asus är 1 för grovt underklockade system, 3 normal, 4 lätt överklockning, 5 och högre när man pushar mot gränserna. Dvs om ASrock är tvärtom bör LLC4 vara för sytem utan OC, LLC3 för system med lätt OC och LLC2 och högre när man pushar mot gränserna.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

På Asus är 1 för grovt underklockade system, 3 normal, 4 lätt överklockning, 5 och högre när man pushar mot gränserna. Dvs om ASrock är tvärtom bör LLC4 vara för sytem utan OC, LLC3 för system med lätt OC och LLC2 och högre när man pushar mot gränserna.

Kanske ändrat då men hursomhelst på mitt moderkort högre LLC nivå = högre vcore vid last.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skämt åsido. Så vet jag inte riktigt vilken cpu jag skulle köpa idag. Det känns som att Ai delen på alla inom väldigt snar framtid kommer vara dålig emot vad som finns och det gäller även Apple som är i framkant.

Du kan vara lugn.

"AI-acceleratorer" på CPUerna nuförtiden, är som raketfenorna på bilarna på 50- och 60-talet.

De gör väldigt litet för funktionen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Du kan vara lugn.

"AI-acceleratorer" på CPUerna nuförtiden, är som raketfenorna på bilarna på 50- och 60-talet.

De gör väldigt litet för funktionen.

Ytterst få använder Ai på deras cpu & GPU idag till något meningsfullt, men utvecklingen går i rusande fart. Microsoft och Apple satsar mycket på att få detta bli mainstream och folk använder Ai utan att ens veta om det.

För min egen del vill jag ha en bra LLM. Man frågar chatgpt eller Google Gemini en fråga, på några sekunder får man ut ett riktigt dåligt svar och det står att någon manuell granskare kan kolla upp svaret och man är extremt begränsad vilken information som är så offentlig så man kan lämna ut den så.

Jag vill ha en LLM, där jag kan ställa en fråga. Jag behöver inte alltid ha svaret samma dag, jag kan vänta. Men när jag får svaret så jävlar vad bra svaret ska vara. Alltså precis raka motsatsen till vad det är idag med de populära publika tjänsterna

Men det krävs lite datakraft att driva en sådan, jag tänker att det ska finnas någon kompilator så att LLM utvärderar själv ens svar när man frågar om programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ytterst få använder Ai på deras cpu & GPU idag till något meningsfullt, men utvecklingen går i rusande fart. Microsoft och Apple satsar mycket på att få detta bli mainstream och folk använder Ai utan att ens veta om det.

För min egen del vill jag ha en bra LLM. Man frågar chatgpt eller Google Gemini en fråga, på några sekunder får man ut ett riktigt dåligt svar och det står att någon manuell granskare kan kolla upp svaret och man är extremt begränsad vilken information som är så offentlig så man kan lämna ut den så.

Jag vill ha en LLM, där jag kan ställa en fråga. Jag behöver inte alltid ha svaret samma dag, jag kan vänta. Men när jag får svaret så jävlar vad bra svaret ska vara. Alltså precis raka motsatsen till vad det är idag med de populära publika tjänsterna

Men det krävs lite datakraft att driva en sådan, jag tänker att det ska finnas någon kompilator så att LLM utvärderar själv ens svar när man frågar om programmering.

Först: Min avsikt är att säga det här på snällast möjliga sätt, inte vara elak.

Men... Det låter litet som om du blandar ihop träningen av nätverken, med evalueringen av nätverken.

En modell kan behöva petabyte med data, och tusentals nVidia-kort (datorkraft) för att tränas, men den klarar sig ofta med en enda inputmening (några byte data), och några GB minne och en halvkass CPU (datorkraft), för att evalueras.

Det är inte på din CPU kraftbehovet finns, för den tränar inte modellen. Precis som bilarna inte behövde fenor, för de lämnade aldrig marken.

Det är därför jag menar att "AI"-stämplar på konsumentprodukter är som fenor på 50- och 60-talsbilar.

Sen...

En LLM som svarar exakt rätt på din fråga, gör det inte genom att få extra CPU-kraft/betänketid.

Den behöver data. Massor av data.

Och den måste tränas på att förstå vad *du* menar.

Det innebär att *du* måste stå för datat.

Och du skulle behöva tömma hjärnan på psykiatersoffan i flera livstider innan en Intel Celeron skulle ha tillräckligt med data för att behöva cruncha ens en dag. Även om det är träningssidan av processningen vi snackar om.

Som sagt, detta är inte menat som någon diss av dig på något sätt.

Däremot är jag rätt trött på den totala flod av skamlösa PR-trick och ren desinformation som sprider sig nu, när marknadsförare och charlataner ser det som en lätt inkomstkälla. Jämför med 'Blockchain' som var i ropet för några år sedan. Eller fenor på bilar.

(Jag håller på med maskininlärning i yrkeslivet just nu. Tog mina första stapplande steg runt 2003-2004.)

Visa signatur

Gammal och gnällig