Efter DMA:s införande – mindre webbläsare tar markandsandelar i EU

Permalänk
Melding Plague

Efter DMA:s införande – mindre webbläsare tar markandsandelar i EU

Chrome och Safari tappar sin popularitet medan sex andra webbläsare växer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kört brave i mobilen i 3 år tror jag, det har funkat klockrent för o slippa reklam. Datorn kör jag edge med en adblocker bara, funkar kanon det med.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Om vi nu bara kunde se lagstiftning som slår hårt mot sökmotorerna, så att vi kan få till lite nya aktörer, så vore det jättetrevligt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Var får man denna popup?
Händer det bara om man kör standard webbläsaren?

Har kört Firefox enda sedan jag fick höra om den och har kört den på mobilen enda sedan den släpptes till Android.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Desktop : Opera, Firefox, Safari, Chrome, i den ordningen ungefär. Opera klart mest.
Mobil: Opera mini, Firefox, Chrome; Opera mini klart mest. Samsungs internet browser är lite underskattad, borde nog använda den istället för Chrome.

Har flera browsers för det blir enklare med inlogg då. På Desktop har jag exempelvis barnens google-konton inloggade i Chrome, så jag kan signa upp dem för Steam och andra konton, etc, och hålla koll.

Lite synd att Blink och Webkit dominerar så mycket, Gecko för en tynande tillvaro i takt med att Firefox har en kräftgång som är värre än jag befarade. Varför kör folk inte Firefox?

I Linux och Windows kör jag lite olika beroende på, brukar inte slösurfa i dessa system som vad skit som helst duger bara det har adblock. Det är slösurfande som kräver en bra browser:)

Skrivet av Alexraptor:

Om vi nu bara kunde se lagstiftning som slår hårt mot sökmotorerna, så att vi kan få till lite nya aktörer, så vore det jättetrevligt.

Ja, i takt med att google känns lite sämre så borde det ju öppna för alternativ. Tycker dock personligen att exempelvis duckduckgo och bing ger klart sämre resultat när jag...googlar med dem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Firefox med ublock både på telefon och dator. Självklart är Swec vitlistad på alla enheter.

Permalänk
Medlem

Enbart firefox på båda datorerna, och i mobilen.

Permalänk
Medlem

Firefox här också, både dator och telefon.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Kan inte använda Firefox längre, för Google har fixat så alla sidor laggar 😓
Hoppas Firefox löser det, går det maskera Firefox så Google tror man kör Chrome? 🤔😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Disney:

Kan inte använda Firefox längre, för Google har fixat så alla sidor laggar 😓
Hoppas Firefox löser det, går det maskera Firefox så Google tror man kör Chrome? 🤔😁

Hmm. Jag har inte märkt av några problem på Googles sidor åtminstone. Några exempel på sidor? Och hur mycket lagg pratar vi om?
YouTube kan ta 2-3 sekunder att ladda, men i övrigt (sökmotorn, Gmail, Calendar) är det snabbt för mig.

Det går att ändra User-Agent i Firefox så att den ser ut som Chrome, ja. Inte 100% säkert att det hjälper dock, även om det nu skulle vara en faktisk koll de gör för att försämra -- vilket jag har svårt att tro.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Kör Firefox på samtliga enheter sedan säkert 20 år tillbaka ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hmm. Jag har inte märkt av några problem på Googles sidor åtminstone. Några exempel på sidor? Och hur mycket lagg pratar vi om?
YouTube kan ta 2-3 sekunder att ladda, men i övrigt (sökmotorn, Gmail, Calendar) är det snabbt för mig.

Det går att ändra User-Agent i Firefox så att den ser ut som Chrome, ja. Inte 100% säkert att det hjälper dock, även om det nu skulle vara en faktisk koll de gör för att försämra -- vilket jag har svårt att tro.

klickade på youtube.com => inget händer, väntar 10 sekunder... klickar över på chrome => laddar på en gång.
försöker se filmer på youtube => laggar / klipper, går knappt att spola med firefox
ser nu allt i chrome = helt felfritt...
har en gammal laptop, för på min stationära "superdator" fungerar firefox utan problem.(lite laggigt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

klickade på youtube.com => inget händer, väntar 10 sekunder... klickar över på chrome => laddar på en gång.
försöker se filmer på youtube => laggar / klipper, går knappt att spola med firefox
ser nu allt i chrome = helt felfritt...
har en gammal laptop, för på min stationära "superdator" fungerar firefox utan problem.(lite laggigt?)

Kör ublock origin på både telefon och dator . Använder Firefox med Ublock origin på stationär och Firefox med Ublock Origin och Adguard för mobil. Alla sidor laddar snabbt, även youtube och all deras anti-adblock försök är besegrade.

Permalänk
Skrivet av Disney:

klickade på youtube.com => inget händer, väntar 10 sekunder... klickar över på chrome => laddar på en gång.
försöker se filmer på youtube => laggar / klipper, går knappt att spola med firefox
ser nu allt i chrome = helt felfritt...
har en gammal laptop, för på min stationära "superdator" fungerar firefox utan problem.(lite laggigt?)

firefox laddar in youtube typ instant för mig och använder ublock.

luktar som att du ev fått dåliga kakor eller att din firefox profil delvis blivit korrupt för det kan ge liknande problem att sidor kan ta extremt lång tid att ladda eller inte laddas in öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Firefox mobilt är mycket sämre för mig än förut, i meningen att Facebook reels spelas i typ 15fps numera. Varför vet jag inte. Föredrar webläsare framför Facebooks app.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kommer fortsätta använda mig utav Firefox (med uBlock). Förstår faktiskt inte varför den har så få användare.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på ett större hopp för just Firefox personligen. Men bra att fler webbläsare ges utrymme förstås. Allt kan inte vara Chrome/ium.

Kört Firefox sen innan det hette Firefox. Firefox på Android så fort det släpptes. Och min MBA M1 kör även den Firefox, men det är typ det enda den egentligen används för.

Fler borde prova Firefox, speciellt om man inte gjort det på många år. Helt underbar browser. Igår, idag och imorrn.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Firefox mobilt är mycket sämre för mig än förut, i meningen att Facebook reels spelas i typ 15fps numera. Varför vet jag inte. Föredrar webläsare framför Facebooks app.

Prova köra mute/unmute. Fixar det för mig när jag får riktigt hackig uppspelning. Såg det när jag sökte på problemet tidigare i veckan. Någon bugg troligen men lite oklart vad felkällan är. Började för mig någon gång i år, och bara i Android versionen.

Har iofs kört hårdare inställningar för att hindra ful autoplay som dåliga sidor gör, typ Aftonbladet. Men har inaktiverat det då de stör för mycket med annan uppspelning och sidor som kör sån uppspelning försöker jag använda så lite som möjligt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Jag använder enbart Firefox sedan den allra första versionen. Det har varit en riktig berg- och dalbana, men oftast fungerar det ypperligt.

Om det är en enda sak man verkligen bör se till att köra open source så är det just webbläsare. Med ett OS kan man oftast kringgå och/eller tvångsneutralisera övervakning och dylikt, men en webbläsare som har i princip full kontroll.. Nä. Mozilla är verkligen inte perfekta, men de är utan tvekan de minst onda av de stora.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Kört Brave på mobilen ganska länge nu och det funkar bra. Reklamfritt överallt, utan massa plugins.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har kört Firefox i många år både på datorn och mobilt. Trivs helt enkelt bäst med den webbläsaren. Antar att den klassas som liten med tanke på hur mycket större andel dom förinstallerade webbläsarna har.

Permalänk
Medlem

Kör med Firefox med en del tillägg på stationära och bärbara datorer. Chrome i mobilen/surfplattan, dock med dns blockering gällande reklam i mobilen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör Brave sedan youtube började muppa för o slippa sitta och uppdatera addblockers hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Kör Brave sedan youtube började muppa för o slippa sitta och uppdatera addblockers hela tiden.

Det var länge sedan nu jag fick upp någon blockering på YouTube för att jag använder adblocking. Tror knappt jag fått upp den i år.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Firefox där det är möjligt sedan Dacke

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Var får man denna popup?
Händer det bara om man kör standard webbläsaren?

Har kört Firefox enda sedan jag fick höra om den och har kört den på mobilen enda sedan den släpptes till Android.

Dök upp på min iphone när jag gjorde senaste ios-uppdateringen tidigare i veckan.
Då när jag skulle starta Safari så dök den rutan upp om att välja standard läsare.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Firefox med ublock och noscript, allt jag behöver.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Nu med DMA tillåts ju andra webbläsare fullt ut på iOS (inte bara reskin av Safari), men jag stannade på safari för stunden

Ska nog blir Firefox där med tids nog

Permalänk
Medlem

Firefox med ABP och NoScript (+ Chrome med uBlock för nån inloggning) på datorn.
Brave (+ Chrome för att kunna logga in på jobbmailen via MS, funkar inte i Brave, använder det så sällan så inte orkat felsöka) på mobilen.

Angående youtube och dess förändringar så har jag inte haft problem varken med firefox, brave eller chrome. Någon gång vid spolning kan det visa som att reklam ska spelas upp ("tidslinjen" byter färg) men fortsätter med videon efter 1-2 sek.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Om vi nu bara kunde se lagstiftning som slår hårt mot sökmotorerna, så att vi kan få till lite nya aktörer, så vore det jättetrevligt.

finns redan alternativ, vad behövs lagstiftning till?

snarare att alternativen inte har lika bra resultat (jag använder själv alternativ oftast, men behöver ibland söka på google för att enklare hitta det jag vill)