Villapriser vs. bostadsrättspriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Saken är ju den att det blir ändå ingen vettig kompensation för tiden, och när vi kikade på det kom vi fram till att om föreningen har en kostnad på 100k för arvodet så går 65k till Skatteverket och vi fem i styrelsen delar på 35k. Så väldigt liten andel går till oss i styrelsen ändå, av det jag hade fått in på kontot ifall arvodet fanns kvar så hade jag redan bekostat mer än hälften av att min avgift behövde vara högre.

Och det är väl som en vanlig förening här, vi i styrelsen gör mycket och sen är det några andra som lägger mycket tid på t.ex. gården och resten gör ingenting. Att man får någon tusenlapp per år extra för att sitta i styrelsen kommer inte göra någon skillnad när det handlar om att locka till sig kompetenta människor.

Är väl uppskattat med en ungefärlig ersättning på en hyresfri månad för att man ställer upp.
Vi har haft förslag från boende som inte vill sitta i styrelsen att ersättning borde höjas.

Skrivet av Aktsu:

Jag tycker tvärtom, de som går med i styrelsen för att de får några tusen per år netto är olämpliga att sitta där. Hade vi haft kvar arvodet så hade jag fått under 15 kronor i timmen för att sitta i styrelsen, om ens tid är så lite värd att det överhuvudtaget påverkar beslutet så tycker jag inte man är en av de kompetenta som medlemmarna vill ha i en styrelse.

Självklart gör man inte det för pengar men en viss kompensation är väl trevligt för din nedlagda tid?
Själv sätter jag in det på dotterns sparkonto tills hon är 18

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Neon:

Hoppas du finner annan bostadsförening där du slipper axla det ansvaret, borde inte vara allt för svårt.

Hur menar du? Tänker inte köpa nya lägenhet. Nästa station är hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl uppskattat med en ungefärlig ersättning på en hyresfri månad för att man ställer upp.
Vi har haft förslag från boende som inte vill sitta i styrelsen att ersättning borde höjas.

Det är dock väldigt ineffektivt, ska alla medlemmar betala en extra avgift där större delen försvinner i skatt för att fem personer ska få 60% av en månadsavgift om året? Det är såklart det är trevligt om man kan ha en ersättning men när det mesta försvinner i skatt och det i slutändan blir en väldigt liten summa kvar är det rätt ovettigt i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker tvärtom, de som går med i styrelsen för att de får några tusen per år netto är olämpliga att sitta där. Hade vi haft kvar arvodet så hade jag fått under 15 kronor i timmen för att sitta i styrelsen, om ens tid är så lite värd att det överhuvudtaget påverkar beslutet så tycker jag inte man är en av de kompetenta som medlemmarna vill ha i en styrelse.

Det är såklart det ”fina” och aristokratiska sättet att se det på. Men också så jävla naivt. Lite samma som med riksdagsledamöter. I teorin vill man att alla som sitter i riksdagen ska göra det av fri vilja och inte för stålarna, och därför klara sig på en minimilön om säg 25.000:- kr i månaden. Men testa genomför det förslaget och se vilken kompetens vi får hos riksdagsledamöterna då

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

Hur menar du? Tänker inte köpa nya lägenhet. Nästa station är hus.

Gör det inte onödigt komplicerat. Uppfattade det som att du ville ha mindre ansvar, men det låter som att du är öppen för ansvar så länge som det är relaterat till ditt hushåll, och då låter hus rimligt. Kör på

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är dock väldigt ineffektivt, ska alla medlemmar betala en extra avgift där större delen försvinner i skatt för att fem personer ska få 60% av en månadsavgift om året? Det är såklart det är trevligt om man kan ha en ersättning men när det mesta försvinner i skatt och det i slutändan blir en väldigt liten summa kvar är det rätt ovettigt i min mening.

I mitt fall är det ca 7k om året, efter avgifter. Så 1.5månads hyra.

Testa be folk sitta gratis så har du 2 personer som hjälper till. Finns det en liten ersättning får man oftast några som kan avlasta med mindre uppgifter.

För man kan vända på frågan, varför skall vissa få åka gratis på att ni sliter för "enbart små pengar"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. Du verkar dock glömma att underhållet av en Villa tar betydligt mer tid och pengar i anspråk än en bostadsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I utlandet där de har mycket hagel brukar de faktiskt kunna ta det på försäkringen.

Det var bara verkliga exempel, man kan inte förvänta sig att försäkringen alltid kommer ta en gammal värmepump heller och det blir en uppgradering till en ny mer effektiv vilket är trevligt om de står för det.

Värmepumpar kan man i regel köpa försäkring till som ersätter produkten tills den är 18år gammal...

Däremot tar i regel en hemförsäkring aldrig skador orsakat av vatten som kommer utifrån och såklart inte vanligt slitage heller. Tak har en generell livslängd på 20-30år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Det är såklart det ”fina” och aristokratiska sättet att se det på. Men också så jävla naivt. Lite samma som med riksdagsledamöter. I teorin vill man att alla som sitter i riksdagen ska göra det av fri vilja och inte för stålarna, och därför klara sig på en minimilön om säg 25.000:- kr i månaden. Men testa genomför det förslaget och se vilken kompetens vi får hos riksdagsledamöterna då

Så du tror att väldigt kompetenta personer lockas av att arbeta i styrelsen för att de tjänar 10-15 kr i timmen netto och får de inget så struntar de i det? För du argumenterar för just det, att ersättning i form av växelpengar krävs för att locka till sig kompetenta personer. Så du bör alltså tycka att 25k i månaden är på tok för mycket för Riksdagsledamöter, kompetenta personer lockas ju enligt dig av 10-15 kr i timmen…

Skrivet av Swedishchef_90:

I mitt fall är det ca 7k om året, efter avgifter. Så 1.5månads hyra.

Testa be folk sitta gratis så har du 2 personer som hjälper till. Finns det en liten ersättning får man oftast några som kan avlasta med mindre uppgifter.

För man kan vända på frågan, varför skall vissa få åka gratis på att ni sliter för "enbart små pengar"

Ja min ersättning efter skatt hade hamnat på ca 6k per år vilket är drygt en månadsavgift, men min avgift blir också 3,5k högre per år för att bekosta arvodet så nettot är plus 2,5k vilket är en halv månadsavgift. Så jag och fyra andra får runt 2,5-3,5k netto var om året och varje medlem får i genomsnitt ge 2k extra av deras skattade pengar till Skatteverket, det ser jag som galenskap på hög nivå om man nu inte gillar att betala extra skatt.

Huruvida det finns ett arvode eller inte har inte haft någon betydelse för hur lätt det är att hitta folk här, det är som att kaffepengar inte påverkar folks beslut. Alla som suttit i styrelsen sen vi tog bort det har snarare tyckt att det vore galenskap att hålla högre avgifter för att betala större delen i extra skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så du tror att väldigt kompetenta personer lockas av att arbeta i styrelsen för att de tjänar 10-15 kr i timmen netto och får de inget så struntar de i det? För du argumenterar för just det, att ersättning i form av växelpengar krävs för att locka till sig kompetenta personer. Så du bör alltså tycka att 25k i månaden är på tok för mycket för Riksdagsledamöter, kompetenta personer lockas ju enligt dig av 10-15 kr i timmen…

Ja min ersättning efter skatt hade hamnat på ca 6k per år vilket är drygt en månadsavgift, men min avgift blir också 3,5k högre per år för att bekosta arvodet så nettot är plus 2,5k vilket är en halv månadsavgift. Så jag och fyra andra får runt 2,5-3,5k netto var om året och varje medlem får i genomsnitt ge 2k extra av deras skattade pengar till Skatteverket, det ser jag som galenskap på hög nivå om man nu inte gillar att betala extra skatt.

Huruvida det finns ett arvode eller inte har inte haft någon betydelse för hur lätt det är att hitta folk här, det är som att kaffepengar inte påverkar folks beslut. Alla som suttit i styrelsen sen vi tog bort det har snarare tyckt att det vore galenskap att hålla högre avgifter för att betala större delen i extra skatt.

Är väl bara och titta på hur väl länder med lägre skatt fungerar om man nu undrar vad skatter ger för något 😀

Skulle alla hjälpa till skulle jag absolut säga 0, men generellt är det 5 av 72 som alltid hjälper till vid behov. Och tyvärr får man ju inte beskatta andra hushåll.

Dock finns det en skattefri väg med ersättning genom självförvaltning som vi skall börja med. Dock har det ett tak

Edit

Sen kostar ju min ersättning 1000kr för att få 6.5k efter skatt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl bara och titta på hur väl länder med lägre skatt fungerar om man nu undrar vad skatter ger för något 😀

Skulle alla hjälpa till skulle jag absolut säga 0, men generellt är det 5 av 72 som alltid hjälper till vid behov. Och tyvärr får man ju inte beskatta andra hushåll.

Dock finns det en skattefri väg med ersättning genom självförvaltning som vi skall börja med. Dock har det ett tak

Edit

Sen kostar ju min ersättning 1000kr för att få 6.5k efter skatt

Ja jag är inte emot skatt i allmänhet men när jag redan skattat för pengarna känns det dumt att hitta på sätt så man betalar ännu mer skatt, hade arvodet kunnat varit skattefritt så är jag inte emot att man har ett sådant. Vi tycker inte det är värt administrationen för att få till självförvaltning och liknande utan vi kör på att rekommendera att arvodet bestäms till noll vid varje årsstämma istället.

Själv ser jag att mitt engagemang i styrelsen görs för att administrera mitt egna värde i det jag äger, om fastigheten och föreningen sköts bra så är min lägenhet mer värd i slutändan och då kan det vara skillnad på miljoner vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag är inte emot skatt i allmänhet men när jag redan skattat för pengarna känns det dumt att hitta på sätt så man betalar ännu mer skatt, hade arvodet kunnat varit skattefritt så är jag inte emot att man har ett sådant. Vi tycker inte det är värt administrationen för att få till självförvaltning och liknande utan vi kör på att rekommendera att arvodet bestäms till noll vid varje årsstämma istället.

Själv ser jag att mitt engagemang i styrelsen görs för att administrera mitt egna värde i det jag äger, om fastigheten och föreningen sköts bra så är min lägenhet mer värd i slutändan och då kan det vara skillnad på miljoner vi pratar om.

Absolut, vi får hålla med om att vi tycker olika gällande arvode.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Absolut, vi får hålla med om att vi tycker olika gällande arvode.

Precis, det finns ju egentligen inget rätt svar utan bara tycke och smak .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Värmepumpar kan man i regel köpa försäkring till som ersätter produkten tills den är 18år gammal...

Det var någon som köpt en villa där det fanns en gammal bergvärmepump. Villaförsäkring alltså.

Skrivet av Cerb:

Däremot tar i regel en hemförsäkring aldrig skador orsakat av vatten som kommer utifrån och såklart inte vanligt slitage heller. Tak har en generell livslängd på 20-30år.

Tak håller inte så länge i områden med mycket hagel, nu var det utomlands jag tänkte på främst och där krävs det inte mer än att säga att taket är skadat. Det ersätts här i Sverige också, men det är relativt ovanligt med sådana skador och det måste ju vara storm/oväder som är orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

De bor i en villa i Umeå så absolut ingen herrgård. Hon bad om flera offerter som alla låg runt den summan. Jag var int einblandade i någon del då jag inte bor hemma så oklart varför priserna skiljer så mycket från stockholm

Men oj vad träligt, ja det var sannerligen ingen kul summa att plocka i underhåll.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Men oj vad träligt, ja det var sannerligen ingen kul summa att plocka i underhåll.

Som tur var har de just sålt sommarstugan som blivit ca 4 gånger så mycket värd sen de köpte den för 16 år sedan så de fick en del kontanter att använda sig av. De ska också sälja huset nu som också ökat typ 5 gånger i värde sedan de köpte det och då är det inte så bra underhållet de senaste åren pga åldern.... nice med skenande fastighetspriser för vissa, så får de göra avdrag på skatten för taket vilket blir bra med tanke på hur mycket de måste skatta på förtjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Det är såklart det ”fina” och aristokratiska sättet att se det på. Men också så jävla naivt. Lite samma som med riksdagsledamöter. I teorin vill man att alla som sitter i riksdagen ska göra det av fri vilja och inte för stålarna, och därför klara sig på en minimilön om säg 25.000:- kr i månaden. Men testa genomför det förslaget och se vilken kompetens vi får hos riksdagsledamöterna då

I vår förening får man inget styrelsearvode, vi plockade bort det för ett gäng år sedan. Det är inget som hindrat att det är relativt kompetenta som valt att vara ledamöter (jag själv inkluderat ). Det ligger ju i ens eget intresse att huset och ekonomin hålls efter på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

nice med skenande fastighetspriser för vissa, så får de göra avdrag på skatten för taket vilket blir bra med tanke på hur mycket de måste skatta på förtjänsten

Skatten på vinsten vid försäljning av privatbostad är i och för sig rätt så låg jämfört med mycket annat. Du betalar 22% i skatt på vinsten. Kapitalvinst beskattas med 30% i normalfallet (fåmansbolag hat t ex annan skatt) och skatt av inkomst av tjänst är kanske 50-55% om vi är över brytpunkten (avser här extrainkomster).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skatten på vinsten vid försäljning av privatbostad är i och för sig rätt så låg jämfört med mycket annat. Du betalar 22% i skatt på vinsten. Kapitalvinst beskattas med 30% i normalfallet (fåmansbolag hat t ex annan skatt) och skatt av inkomst av tjänst är kanske 50-55% om vi är över brytpunkten (avser här extrainkomster).

Jo det är jag medveten om men vid en förtjänst på 4 miljoner så blir det en ganska saftig summa

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

I vår förening får man inget styrelsearvode, vi plockade bort det för ett gäng år sedan. Det är inget som hindrat att det är relativt kompetenta som valt att vara ledamöter (jag själv inkluderat ). Det ligger ju i ens eget intresse att huset och ekonomin hålls efter på ett bra sätt.

Kul att ni lyckats med det undantaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Jo det är jag medveten om men vid en förtjänst på 4 miljoner så blir det en ganska saftig summa

Fortfarande minst drygt 3 miljoner i fickan 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Fortfarande minst drygt 3 miljoner i fickan 👍

Om du gör en exit och inte köper nytt då är bra men annars blir det dyrare.
Sälj för fyra miljoner och köp nytt för samma då är det inte lika kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om du gör en exit och inte köper nytt då är bra men annars blir det dyrare.
Sälj för fyra miljoner och köp nytt för samma då är det inte lika kul.

Fortfarande samma förtjänst på första bostaden.

Klart det inte är lika kul men jämför det med den som skulle köpt samma, nya bostad utan de pengarna.

880 tusen i lån jämfört med 4 miljoner.

Hur kan det bli dyrare?

Permalänk
Medlem

Jag har testat Hus med källare, Bostadsrätt (Lägenhet) och Bostadsrätt (Radhus med kallhyra).

Billigast? Hyresrätt...

Vad jag söker nu medans jag bori en billig hyresrätt är ett boende på 4 rok runt 90 kvadrat då mitt hus var 100+100 vilket var på tok för mycket och svindyrt att värma upp även om vi hade kamin + luft/vattenpump, Bostadsrättshuset hade jag i en skojarförening där allt bråkades och tjafsades om vilket hade lett till eftersatt underhåll, Bostadsrättslägenheten med balkong kändes instängt och begränsat då jag är uppvuxen med trädgård.

Tjäna pengar? gick +- 0 på både huset och lägenheten som var topprenoverat vid inflytt när allt var betalt men lyckades skrattretande nog göra en vinst på cirka 300k på bostadsrätts radhuset i skojarföreningen när allt var betalt men gjorde en del budgetrenoveringar som i princip var gratis för att fräscha upp det typ måla, byta lister, byta eluttagsdosor, slipa parkett, konverterade telefonjack till ethernet, högtryckstvättade alla ytor utomhus och snyggade till uppfarten med ny sten + rensade upp hela trådgärden då den var igenväxt, målade luckor i köket, bytte kakel, bytte blandare, nya vitvaror i tvättstuga + kök m.m...

Allt som allt max 50k, köpte dock bostaden för 250 tusen under marknadsvärde då den var i renoveringsbehov och bodde där i cirka 2 år och sålde precis innan kraschen hösten 2021 och flyttade till nuvarande hyresrätt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Fortfarande samma förtjänst på första bostaden.

Klart det inte är lika kul men jämför det med den som skulle köpt samma, nya bostad utan de pengarna.

880 tusen i lån jämfört med 4 miljoner.

Hur kan det bli dyrare?

Om jag har en lägenhet som jag köpte för 2 miljoner och sen säljer för fyra miljoner. Köper jag sen en ny för fyra miljoner då måste jag stoppa in ca 400 000 för jag betalat vinstskatt. Kanske fel term att kalla det dyrare, men oavsett måste jag skjuta till mer pengar. Tycker det är fel att kalla det vinst när jag måste betala mer.

Permalänk
Medlem

jag växte upp i hus. fanns inte en chans att mina barn skulle behöva växa upp inne i stan. bor i samma villaförort som jag växte upp i sedan ett par år. ja det är dyrare men nu bor vi på 175kvm med panorama utsikt över en sjö och kommunal ”skog” i tomtgräns så även om tomten bara är 800kvm så har barnen 1000-tals kvm ytterligare att leka på i vår direkta närhet. bodde extremt centralt, mitt emot centralstationen i staden jag bor i innan vi hade barn och visst var det trevligt som ung vuxen utan barn men ingen plats jag skulle vilja att mina barn växte upp på

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Om jag har en lägenhet som jag köpte för 2 miljoner och sen säljer för fyra miljoner. Köper jag sen en ny för fyra miljoner då måste jag stoppa in ca 400 000 för jag betalat vinstskatt. Kanske fel term att kalla det dyrare, men oavsett måste jag skjuta till mer pengar. Tycker det är fel att kalla det vinst när jag måste betala mer.

Köper du en ny direkt för samma pris eller dyrare, och inte cashar ut kan du skjuta upp vinstskatten. Du kan använda alla fyra miljoner till något nytt.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tycker det är fel att kalla det vinst när jag måste betala mer.

Vad skulle du vilja kalla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad skulle du vilja kalla det?

Vet inte och det är en komplex fråga för de som bara vill tjäna pengar för de är det en vinst men för oss som vill hitta ett bra boende blir det mer än bara vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vet inte och det är en komplex fråga för de som bara vill tjäna pengar för de är det en vinst men för oss som vill hitta ett bra boende blir det mer än bara vinst.

På vilket sätt är det en komplex fråga? Du säljer för ett högre pris än du har köpt för. Det känns som en väldigt tydlig vinst. Vad du sedan väljer att göra med vinsten tycker inte jag påverkar faktumet att det är en vinst.