TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så blev det en beställning för min del på en TCL 85" C955.

Webhallen hade kampanj för man fick den för 22990 kr mot de övrigas 24990 kr.

Bytet kommer ske från en LG 65" CX så hoppas jag kan nöja mig med förlusten i svärta i utbyte mot storlek och ljusstyrka.

@Laxpudding vad kostar det att få en TV proffesionellt kalibrerad?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PsyCor:

Bytet kommer ske från en LG 65" CX så hoppas jag kan nöja mig med förlusten i svärta i utbyte mot storlek och ljusstyrka.

@Laxpudding vad kostar det att få en TV proffesionellt kalibrerad?

Vad du lär märka i skillnad är att TCL: inte är lika "klockren". Finns lägen där du verkligen märker av mycket högre ljusstyrka och bibehållen kontrast och tillfällen där ter sig lite oväntat platt jämfört med OLED:n.

Det varierar från butikerna vad de tar betalt för en kalibrering i hemmet. Så fråga runt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad du lär märka i skillnad är att TCL: inte är lika "klockren". Finns lägen där du verkligen märker av mycket högre ljusstyrka och bibehållen kontrast och tillfällen där ter sig lite oväntat platt jämfört med OLED:n.

Det varierar från butikerna vad de tar betalt för en kalibrering i hemmet. Så fråga runt!

Du kör inte sånt längre? Om inte, vad brukade du ta för kalibrering?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är rimligen samma hårdvara i grunden, byggd av TCL. Så det som skiljer sig är allt runt omkring, likt OS och menyer, design, finish och liknande. Så mer en fråga om vad man själv föredrar, inte att någon är tekniskt bättre än den andra.

Tack för svar. Förhoppningsvis sista frågan nu..

Beställde en https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/philips-43pus854812/1.... Har inte öppnat den ännu då sonen inte fyller år förrän om en månad. Börjat inse att kassan börjat tryta lite och blir fundersam på om jag ska lämna tillbaka den och plocka upp en https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... istället.

Handen på hjärtat, hur mycket tror du skiljer? Går prisskillnaden på 2 000 kronor att motivera?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gamleaggan:

Tack för svar. Förhoppningsvis sista frågan nu..

Beställde en https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/philips-43pus854812/1.... Har inte öppnat den ännu då sonen inte fyller år förrän om en månad. Börjat inse att kassan börjat tryta lite och blir fundersam på om jag ska lämna tillbaka den och plocka upp en https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... istället.

Handen på hjärtat, hur mycket tror du skiljer? Går prisskillnaden på 2 000 kronor att motivera?

Det är troligtvis nästan likadan hårdvara, båda lär byggas av TCL där TCL:s egen P631 bygger på något äldre teknik och är från 2022. Med Philips får Philips-finesser som Ambiight men också sådant som Dual Line Gate för att kunna köra 1080p/120 på panelen, något som den äldre TCL-modellen saknar.

Permalänk
Medlem

TCL C735 eller QLED860, blir galen av alla modellnamn. Hjälp!

Ska köpa en ny Tv och har då fastnat vid TLC:s modeller med 144hz skärm som har fått mycket beröm över kontrast och färgåtergivning. Är rätt så säker på att jag vill ha en 65 tummare med 4K uppskalning och då har jag hittat TLC C735 som verkar ticka alla boxar men är osäker på om jag lägger onödigt mycket pengar. Som jag har förstått det så är TV från TLC med 144 hz som har en den "omtalade" panelen. Men vet inte om jag kan få samma kvalite med bara 60hz för en mindre peng. Sen så har jag inte hitta någon skillnad mellan Q860 och C735. På sweclockers tv-guide så ska 860 vara en "uppdaterad" Tv med ett annat Tv stativ men prisskillnaden tycker jag är för stor för en sådan liten skillnad. Eller finns det någon annan TV som nån rekommenderar?

Permalänk
Bildexpert 📺

@ViddeVV: Ifall jag köper en Snickers för 20 kronor på Pressbyrån, är den då godare än en Snickers för 12 kronor på Willys?

Ögonblickspriser i olika butiker har inget samband med teknisk prestanda. Det är därför jag gör guiden precis som den är.

Permalänk

TCL visade just upp C855. Det underliga verkar ju vara att dess specifikationer ter sig vara bättre än C955 som också är färsk och som bör stå över C855. Hittar än så länge inget som säger vad C955 skulle vara bättre på. Lite märkligt.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Inzomniac:

TCL visade just upp C855. Det underliga verkar ju vara att dess specifikationer ter sig vara bättre än C955 som också är färsk och som bör stå över C855. Hittar än så länge inget som säger vad C955 skulle vara bättre på. Lite märkligt.

TCL är ofta omlott halvårsvis i sina lanseringar och det går inte riktigt att ranka dem baserat på beteckningen. Börjar bli extra rörigt faktiskt. Nya C855 (april 2024) ersätter C845/849 (april 2023) där C955 kom nov/dec 2023 (prisjakt listar priser från jan 2024). Den nya modellen får därför ett större kliv på pappret. Det kan fortfarande skilja sig på sådant som att C955 eventuellt har bättre högtalare, mer slimmad design etc. C955 säljs idag dessutom endast i 85 och 98 tum, åtminstone i svenska butiker.

Det är en aktuell utveckling från TCL:s sida med lysdioderna där styrkretsen lär vara mindre och man kan därför få in fler zoner och minskad energiförbrukning. Vi lär se samma ökning om 2–3 ggr fler zoner och högre specad ljusstyrka från Samsung och Sonys 2024-modeller också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

TCL visade just upp C855. Det underliga verkar ju vara att dess specifikationer ter sig vara bättre än C955 som också är färsk och som bör stå över C855. Hittar än så länge inget som säger vad C955 skulle vara bättre på. Lite märkligt.

Processorn skiljer också.
C855 har AiPQ Pro-processor medans C955 har AiPQ PROCESSOR 3.0. Frågan är vilken man ska satsa på? Va mycket nära på att beställa C955 idag. Nu blev jag ju kluven.

Permalänk
Medlem

Några erfarenheter av banding och färger på Samsung S90C?

Funderar på att uppgradera. Är ute efter minst lika bra bildkvalitet som min LG C9, men med förhoppningsvis då mycket förbättrad color banding. Det har alltid varit ett stort problem med min C9 som främst stör i spel. Gråskalor är flammiga och så vidare. Någon petig som noterat problem med detta på S90C? Är det markant?

Har läst att Sony A95 etc ska vara bäst för gradients/minskad eller utebliven banding på OLED, men de är sällan på rea och rätt udda i Sverige, verkar det som.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ridebird:

Några erfarenheter av banding och färger på Samsung S90C?

Funderar på att uppgradera. Är ute efter minst lika bra bildkvalitet som min LG C9, men med förhoppningsvis då mycket förbättrad color banding. Det har alltid varit ett stort problem med min C9 som främst stör i spel. Gråskalor är flammiga och så vidare. Någon petig som noterat problem med detta på S90C? Är det markant?

Har läst att Sony A95 etc ska vara bäst för gradients/minskad eller utebliven banding på OLED, men de är sällan på rea och rätt udda i Sverige, verkar det som.

LG har arbetat ordentligt på den biten och du har med C3 betydligt bättre gradienter än tidigare års modeller, särskilt om vi jämför med din generation. Händer att jag återkommer till den generationen för kalibrering/återkalibrering och det är tydligt hur mycket bättre LG blivit på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

LG har arbetat ordentligt på den biten och du har med C3 betydligt bättre gradienter än tidigare års modeller, särskilt om vi jämför med din generation. Händer att jag återkommer till den generationen för kalibrering/återkalibrering och det är tydligt hur mycket bättre LG blivit på detta.

OK, tack, då är även G3 av intresse. Ja, det är ju långt ifrån bra på C9, även om jag gissar på att min panel är särskilt dålig på detta. Har även fått rätt mycket döda pixlar i kanterna (inget som stör direkt), men jag har också använt TVn som enda datorskärm i snart fyra år.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ridebird:

OK, tack, då är även G3 av intresse. Ja, det är ju långt ifrån bra på C9, även om jag gissar på att min panel är särskilt dålig på detta. Har även fått rätt mycket döda pixlar i kanterna (inget som stör direkt), men jag har också använt TVn som enda datorskärm i snart fyra år.

G3 kommer posterisera mera eftersom LG väljer att fördela den högre ljusstyrkan på ett sätt där du i situationer med lägre önskade nivåer får betydligt mer posterisering. Det är en modell man ska köra i ljusstarka miljöer och man behöver hålla den ljusstark för att inte tappa dynamik. Tar upp det i guiden. Samma gäller i stort även Philips OLED-modeller. Håll dem rätt ljusstarka.

C3 kommer hålla sin förmåga till gradering även vid låga luminansnivåer, så den har fungerat utmärkt vid kalibrering för studiomiljöer 100 nits/gamma 2.4.

Permalänk
Medlem

Okej boys. Så jag har ett litet dilemma.
Projektorn packade nyss ihop, visste att det var på g så har spanat på tv ett tag nu, men har inte blivit något köp då vi även kikar på att byta boende.

Har ingen jättelust att sätta upp för att sedan direkt flytta en 25k+ pjäs på 85” och uppåt.

Eller ens flytta en tv större än 85 alls i ärlighetens namn, oavsett pris.

Men nu vart det ju lite brådis onödigt nog.
Har projicerat 90” innan och känner att jag inte vill minska till mer än 85”

Men nu i stressen skulle nog en 75 fungera om den är billig nog.. till att ha som typ ”slit och släng” i några månader.

Har somsagt kört en 1080 proj modell närmre 10 år gammal nu i ett för ljust rum med taskig mörkläggning, för projektor är ju fränt 🙃 Allt via chromecast.

Så, även om jag köper billigaste billiga 4k basmodell. Typ tcl p635 eller LG ur76, så finns det väl egentligen ingen större risk att jag får en sämre upplevelse vad gäller bild och ui än med projektorn?

Vi Kommer till 99% titta på streamingtjänster och youtube. Finns AirPlay är det ansett som ett plus

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cizz137: 10 år gammal 1080p-proj i ett ljust rum med dålig mörkläggning. Om du aldrig bytt lampan torde bilden vara som ett spöke av sitt forna jag. Särskilt om det gått mer än 2000-3000 timmar på samma lampa.

Så ja. Alla TV är bättre ur den synpunkten, även de enklaste. UI är samma om du fortsätter med Chromecast. Det inbyggda kan eventuellt fungera lika bra. Inte så att du är utan val där i alla fall.

Sedan finns det alltid de som tycker projektor är "skönare". Vilket är väldigt mycket subjektiva känslor. I praktiken om man kunde jämföra dem sida vid sida under de rumsförutsättningar du beskriver skulle nog få välja projektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Cizz137: 10 år gammal 1080p-proj i ett ljust rum med dålig mörkläggning. Om du aldrig bytt lampan torde bilden vara som ett spöke av sitt forna jag. Särskilt om det gått mer än 2000-3000 timmar …..

Haha lampan ligger på över 9000h om jag minns rätt. LCD dock.
Skall ärligt säga att jag inte upplevt någon märkbar skillnad i bildkvalitet genom åren. Inte heller upplevt bilden i sig som dålig.. men man vänjer väl sig antar jag 😅
Den har mestadels körts i ecoläge. Förutom när den fått ett flimmer i vita sektioner då man fått växla till normal så har det upphört direkt, efter några timmar har man sedan kunnat växla tillbaka till eko flimmerfritt 💩

Skall tilläggas att det var väl ingen särskilt dyr projektor när det begav sig heller.

Hursomhur! Det var ungefär det svaret jag var ute efter. (och förväntade mig) Så lutar mot att hitta en halvstor skärm att mellanlanda i. Gällande ui så kan jag absolut använda inbyggd cast/appar så länge jag kan styra det från telefonen. Upplevt även dyra apparaters appar som betydligt mer trögnavigerade än att bläddra via luren.

Permalänk

S90C mot LG B2 så vinner S90 right? Byter från en TCL x10 och det känns lite tråkigt att gå ifrån Android TV samt DV men efter att ha läst runt lite så verkar avsaknaden av dolby vision inte vara en dealbreaker?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Bildexpert 📺

S90C har mer att ge i fråga om ljus jämfört med B2 och särskilt då ljus i kombination med färgmättnad vid HDR. På pappret den bättre modellen. I praktiken kan de vara ekvivalenta beroende på jämförelsen, exempelvis hur SDR ser ut när man håller en viss ljusnivå som mål. Vet man med sig att man ska dra ljusstyrkan till max så har S90C övertaget.

Dolby Vision är en vinnare ihop med TCL X10 eftersom TCL:s modeller är väldigt varierande med enbart HDR10. Klipper nivåer väldigt tydligt. Dolby Vision kan därför vara en dealbreaker om man vet vad det faktiskt kan tillföra.

Nu kommer S90C hantera HDR10 mycket bättre än TCL X10 och då behöver inte DV längre komma in som en räddare från en tråkig situation. Nu kommer Samsungen ändå vara lite godtycklig men eftersom godtyckligheten handlar om att kanske addera lite mer färg och göra bilden lite mer ljusare snarare än att klippa nivåer och göra fel, då är Dolby Vision inte lika viktigt för alla användare – på just Samsungs modeller.

Permalänk

Min TV rasade igårkväll. Sitter nu i denna djungel av div apparater.
Har landat lite i TCL och då på nedanstående modeller:

TCL 75C849
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-75c849/1032...

och
TCL 75T8A
https://www.webhallen.com/se/product/365796-TCL-75-75T8A-4K-Q...

Nån som har lite mer koll än mig som kan peka mig rätt? Kollar mest youtube o TV4/SVT-play

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

S90C har mer att ge i fråga om ljus jämfört med B2 och särskilt då ljus i kombination med färgmättnad vid HDR. På pappret den bättre modellen. I praktiken kan de vara ekvivalenta beroende på jämförelsen, exempelvis hur SDR ser ut när man håller en viss ljusnivå som mål. Vet man med sig att man ska dra ljusstyrkan till max så har S90C övertaget.

Dolby Vision är en vinnare ihop med TCL X10 eftersom TCL:s modeller är väldigt varierande med enbart HDR10. Klipper nivåer väldigt tydligt. Dolby Vision kan därför vara en dealbreaker om man vet vad det faktiskt kan tillföra.

Nu kommer S90C hantera HDR10 mycket bättre än TCL X10 och då behöver inte DV längre komma in som en räddare från en tråkig situation. Nu kommer Samsungen ändå vara lite godtycklig men eftersom godtyckligheten handlar om att kanske addera lite mer färg och göra bilden lite mer ljusare snarare än att klippa nivåer och göra fel, då är Dolby Vision inte lika viktigt för alla användare – på just Samsungs modeller.

Håller med om det du säger. Bildkvalitén på X10 är väldigt varierande beroende på källa och DV gör verkligen bilden bättre. Men visst borde det ändå bli en uppgradering att gå ifrån mini led till Oled?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av trisse_123:

Håller med om det du säger. Bildkvalitén på X10 är väldigt varierande beroende på källa och DV gör verkligen bilden bättre. Men visst borde det ändå bli en uppgradering att gå ifrån mini led till Oled?

Beror på vad du är ute efter. X10 var en tidig pjäs med hög ljusstyrka. Om du du idag använder den ljusstyrkan för att titta på TV medan solen lyser in i rummet kan det ur det perspektivet vara en försämring.

Om du främst tittar på filmer i dämpad belysning och värderar kontrastförhållande och precision i nyanserna är det en uppgradering.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stridsspets:

Min TV rasade igårkväll. Sitter nu i denna djungel av div apparater.
Har landat lite i TCL och då på nedanstående modeller:

TCL 75C849
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-75c849/1032...

och
TCL 75T8A
https://www.webhallen.com/se/product/365796-TCL-75-75T8A-4K-Q...

Nån som har lite mer koll än mig som kan peka mig rätt? Kollar mest youtube o TV4/SVT-play

Tack på förhand

Det är oklart vilken TCL-modell som T8A exakt bygger på. Dess specar stämmer mest överrens med C805-modellen och således kan det vara en enklare modell fast med annan kosmetisk skillnad. Eller kanske inte. Det är endast Komplett-ägda kedjor som säljer exakt den modellen och då blir default-misstanken att det handlar om andra produktnamn i syfte att försvåra prisjämförelser.

Permalänk
Medlem

Blir det nån mer dip igen på priserna på oledsen innan sommaren tror ni? Tänker mest på lg c3 och Samsung s90 , 77 tummarna.
Håller koll åt en jobbarkompis… och kanske mig själv 😅

Permalänk

Min TV, som också är min datorskärm, tog under gårdagen sitt sista andetag efter 8 trogna år. Det kunde inte komma mer olägligt då jag ska köpa ny dator samt att jag i slutet av maj också kommer att flytta till en annan stad.

Att köpa en TV i dag för att sedan behöva frakta den över halva landet om en månad känns menlöst så jag får leva utan fram tills jag flyttat. Jag får under tiden helt enkelt använda min gamla surfplatta vilket kommer bli en omställning från att ha konsumerat all media på 65".

Har läst igenom TV-guiden 2023/24, men blir inte klokare då jag inte följt utvecklingen de senaste åtta åren, så ni som kan detta lite bättre, vad skulle ni rekommendera mig att köpa som har en budget på 25000 kr (helst lägre) och som är ute efter en 4K TV på 75" eller större, som mestadels kommer att användas som datorskärm (4K30), där det absolut viktigaste för mig är bra kontrast? Avskyr nämligen sedvanlig LCD-teknik där svart blir blågrått och flyter ihop så man inte ser vad som sker vid mörka scener. Därför verkar Mini-LED bättre. Jag kan mörklägga rummet vid behov.

Eftersom den nya lägenheten har ett större vardagsrum så är 75" den mista storlek jag kan tänka mig att köpa, nu när jag är tvungen att köpa en ny. Därför går tyvärr OLED bort då LG 77" G3 kostar 33000 kr (äldre C3 kostar mer). G3 65" kostar 25000 kr så den skulle jag ha råd med med, men blir alldeles för liten. Trots bäst bildkvalitet så skulle det köpet bli ett nerköp för mig.

Vad som än rekommenderas så måste den finnas tillgänglig att köpa vid månadsskiftet maj/juni, så framtida släpp eller att vänta till Black Friday är inget för mig.

Edit: Jag vill hålla mig borta från Samsung då jag har haft riktigt dålig erfarenhet av hur man hanterar reklamations- och garantiärenden.

Permalänk
Viking
Skrivet av El Cheapo:

Min TV, som också är min datorskärm, tog under gårdagen sitt sista andetag efter 8 trogna år. Det kunde inte komma mer olägligt då jag ska köpa ny dator samt att jag i slutet av maj också kommer att flytta till en annan stad.

Att köpa en TV i dag för att sedan behöva frakta den över halva landet om en månad känns menlöst så jag får leva utan fram tills jag flyttat. Jag får under tiden helt enkelt använda min gamla surfplatta vilket kommer bli en omställning från att ha konsumerat all media på 65".

Har läst igenom TV-guiden 2023/24, men blir inte klokare då jag inte följt utvecklingen de senaste åtta åren, så ni som kan detta lite bättre, vad skulle ni rekommendera mig att köpa som har en budget på 25000 kr (helst lägre) och som är ute efter en 4K TV på 75" eller större, som mestadels kommer att användas som datorskärm (4K30), där det absolut viktigaste för mig är bra kontrast? Avskyr nämligen sedvanlig LCD-teknik där svart blir blågrått och flyter ihop så man inte ser vad som sker vid mörka scener. Därför verkar Mini-LED bättre. Jag kan mörklägga rummet vid behov.

Eftersom den nya lägenheten har ett större vardagsrum så är 75" den mista storlek jag kan tänka mig att köpa, nu när jag är tvungen att köpa en ny. Därför går tyvärr OLED bort då LG 77" G3 kostar 33000 kr (äldre C3 kostar mer). G3 65" kostar 25000 kr så den skulle jag ha råd med med, men blir alldeles för liten. Trots bäst bildkvalitet så skulle det köpet bli ett nerköp för mig.

Vad som än rekommenderas så måste den finnas tillgänglig att köpa vid månadsskiftet maj/juni, så framtida släpp eller att vänta till Black Friday är inget för mig.

Edit: Jag vill hålla mig borta från Samsung då jag har haft riktigt dålig erfarenhet av hur man hanterar reklamations- och garantiärenden.

Det bästa under 25k just nu ser ut att vara en S94C OLED 77" för 22 000kr från Samsung med Mecenat.

Men eftersom du vill undvika de så får du nog vänta tills nästa rea på LG. För jag skulle inte rekommendera att köpa annat än OLED för 25k.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det bästa under 25k just nu ser ut att vara en S94C OLED 77" för 22 000kr från Samsung med Mecenat.

Men eftersom du vill undvika de så får du nog vänta tills nästa rea på LG. För jag skulle inte rekommendera att köpa annat än OLED för 25k.

25000 kr är min budget, men vill som jag skrev helst betala mindre.

Även om jag skulle köpa Samsung igen så kan det inte bli den modellen eftersom jag inte studerar och därför saknar tillgång till Mecenat-rabatter.

Är verkligen Mini-LED så dåliga? Sonys nya flaggskepp för 2024 är ju bekräftad att använda Mini-LED i stället för OLED.

TCL 75C849 som kostar 14000 kr hos Inet (fram till 17 maj enligt Prisjakt), verkar intressant.

Permalänk
Viking
Skrivet av El Cheapo:

25000 kr är min budget, men vill som jag skrev helst betala mindre.

Även om jag skulle köpa Samsung igen så kan det inte bli den modellen eftersom jag inte studerar och därför saknar tillgång till Mecenat-rabatter.

Är verkligen Mini-LED så dåliga? Sonys nya flaggskepp för 2024 är ju bekräftad att använda Mini-LED i stället för OLED.

TCL 75C849 som kostar 14000 kr hos Inet (fram till 17 maj enligt Prisjakt), verkar intressant.

Dåliga är de verkligen inte. Har själv en QN95B som jag tycker är riktigt bra. Däremot skulle jag inte köpa en Mini LED om/när det finns OLED för samma pris.

Men för 14k lär TCL:en vara grym den också.

Mecenat Alumni får man om man tidigare haft Mecenat och pluggat klart, alternativt kan man ansöka om det om man tidigare studerat.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Dåliga är de verkligen inte. Har själv en QN95B som jag tycker är riktigt bra. Däremot skulle jag inte köpa en Mini LED om/när det finns OLED för samma pris.

Men för 14k lär TCL:en vara grym den också.

Mecenat Alumni får man om man tidigare haft Mecenat och pluggat klart, alternativt kan man ansöka om det om man tidigare studerat.

Fast för mig som inte kan nyttja rabatten så finns det ingen 75"/77" OLED för 25000 kr eller mindre. Måste ner till 65" som kommer bli alldeles för litet i min nya lägenhet.

Jag såg precis ett test av C845/C849 och kontrasten visar sig inte vara allt för mycket att hurra för så där föll den bort. Får leta vidare.

Permalänk
Viking
Skrivet av El Cheapo:

Fast för mig som inte kan nyttja rabatten så finns det ingen 75"/77" OLED för 25000 kr eller mindre. Måste ner till 65" som kommer bli alldeles för litet i min nya lägenhet.

Jag såg precis ett test av C845/C849 och kontrasten visar sig inte vara allt för mycket att hurra för så där föll den bort. Får leta vidare.

Kan du inte lösa Alumni då? Nu vet jag inte om rabatten finns där, men antar att det är lika.

Om inte så kan nya rabatter såklart dyka upp under månaden du väntar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz