Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu var det bostadsräntorna vi pratade om.

Du får tillbaka 30% av dina räntekostnader på dina sms-lån också.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du får tillbaka 30% av dina räntekostnader på dina sms-lån också.

Och? Varför får bostadsköpare tillbaka 30% på de räntor de betalar? Vad gynnar det de som inte äger sina bostäder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte rättvist! Varför får man göra avdrag sådär på räntorna? Varför ska man få 30% rabatt på räntorna?

för att de minskar din beskattningsbara inkomst?
Förklaring;
Du tjänar X kronor på ett år, och betalar X*0.3 i skatt (betalad skatt)
Du har lån som du betalat Y kronor i ränta på
Det du egentligen skulle skattat är alltså (X-Y)*0.3 (faktiskt skatt)
Vilket leder till delta (betalad skatt) - ( faktisk skatt) = Y*0.3
EDIT: verkar som att detta är fel XD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och? Varför får bostadsköpare tillbaka 30% på de räntor de betalar? Vad gynnar det de som inte äger sina bostäder?

Du får väl skaffa lån så att du också får tillbaka pengar? Det låter mest som att du är avundsjuk. För egen del ser jag gärna att ränteavdragen togs bort eller i varje fall begränsas än mer.

Permalänk
Medlem

Japp jag har fått min

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz

Memory 16.00 GB
Video Card NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Permalänk

Kronofogden tog dem. Annars hade jag fått 7200.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Du får väl skaffa lån så att du också får tillbaka pengar? Det låter mest som att du är avundsjuk. För egen del ser jag gärna att ränteavdragen togs bort eller i varje fall begränsas än mer.

Avis? Hur kan du få det att låta att jag är avis? Du kunde inte haft mer fel! Men jag håller med om att ränteavdragen borde tas bort.

Permalänk
Medlem

gjorde reseavdrag, så jag får sitta ner i båten till juni. Inget synd om mig. gillar lite extra slant på sommaren

Permalänk
Medlem

Har värdepapper så i Juni får jag mina utlånade pengar.

Permalänk
Medlem

Skulle få 21 papp tillbaka, vet inte om de har kommit ännu.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

K4 eller K10? Hade fåmansföretag (litet konsultbolag) under ett antal år. Nu är det ett tag sedan, men jag minns det som att det var tvunget att nötas in - när jag traglat med papperen tillräckligt länge började jag känna igen mig på nåt sätt, och förstod hur man skulle tänka.

Så.. Stirra på blanketterna en stund. Ta reda på en siffra. Fyll i i Excel. Ta en paus. Stirra en stund till.
.. eller så har du anlag för att bli revisor och bara seglar igenom det hela.

K10 blir det om jag förstått det rätt. Det är liksom inget som Skatteverket har noterat i beskedet. Måste leta upp summa som de köptas för initialt först och främst 😅

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Acid:

Kronofogden tog dem. Annars hade jag fått 7200.

Blir ju nyfiken. Varför tar kronofogden dina pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du får tillbaka 30% av dina räntekostnader på dina sms-lån också.

Fast nej, det får du inte alls. Du får göra avdrag på 30% av räntekostnaderna och det finns ett tak som är förhållandevis lågt.

Permalänk
Medlem

Japp jag har fått min

Permalänk

Fått dem. Beställt en dash cam samt köpt minneskort och två sugkoppsfästen.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast nej, det får du inte alls. Du får göra avdrag på 30% av räntekostnaderna och det finns ett tak som är förhållandevis lågt.

Jag förenklade en smula då jag trodde att det behövdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu var det bostadsräntorna vi pratade om.

Fast alla skatter hänger ju ihop med räntan och staten tar ju pengar av oss alla, en del tar de mer av andra mindre.
Varför har inte alla 48% skatt på sin inkomst, vore ju mest rättvist.

Permalänk
Medlem

Hade lite över 10 000kr i kvarskatt, får nästan aldrig återbäring, hade ca 40 000kr i kvarskatt 2022.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Japp, då var CSN avbetald för i år 😅
Hoppas resten kan brännas i skitiga fonder när lönen kommer... 🫠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast nej, det får du inte alls. Du får göra avdrag på 30% av räntekostnaderna och det finns ett tak som är förhållandevis lågt.

Vad jag hittar finns inget "tak", men för räntekostnader som överstiger 100 000 så är det 21% istället för 30%

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför har inte alla 48% skatt på sin inkomst, vore ju mest rättvist.

Hur kan det vara mer rättvist? För vissa skulle det göra vardagen mycket tuffare i den ekonomiska aspekten.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur kan det vara mer rättvist? För vissa skulle det göra vardagen mycket tuffare i den ekonomiska aspekten.

Exakt och likaså om ränteavdraget slopas.

Permalänk
Medlem

Pengarna dök upp idag, blev några tusenlappar. Har inga speciella planer för dem utan de kommer ligga och skalpa bland normala bufferten på lönekontot.

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka den trevliga summan av 7 777. Synd det inte var 77 öre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

hehe, bra att du citerade ett meddelande från 2015

jag har inte fått mina ännu dock. Men får dom nog inte förrän midsommar.

hahahaha nu fick du mig ett gott skratt hoppas du får något inom några dagar då.

Permalänk
Medlem

Japp såg att det kommit in när jag titta idag.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och? Varför får bostadsköpare tillbaka 30% på de räntor de betalar? Vad gynnar det de som inte äger sina bostäder?

De som har köpt BRF/hus inom de senaste 10 åren, säkert längre period, har köpt dyrare eftersom detta avdrag finns. Så det är bara ett nollsummespel. Ska man avveckla detta avdrag får man ta det i etapper. Även jag som nyttjar detta avdrag håller med om att det borde avvecklas.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tanken är att bränna degen på nytt graffekort. Eller nya vinterdäck, men hur ballt är det med nya dubbar? Har iofs lite mer inkommande, så kanske blir både och. Får Mamma bestämma blir det nog däck..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

De som har köpt BRF/hus inom de senaste 10 åren, säkert längre period, har köpt dyrare eftersom detta avdrag finns. Så det är bara ett nollsummespel. Ska man avveckla detta avdrag får man ta det i etapper. Även jag som nyttjar detta bidrag håller med om att det borde avvecklas.

bidrag?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen