Permalänk
Medlem

Hur mycket ström kräver routern?

Hej allesammans, jag har en router där det står rated input 12V 2.8A!
Det jag undrar är om adaptern då måste ge ifrån sig 2.8A eller om den klarar sig med t.ex 1.5A?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är omöjligt att svara på, det beror på hur mycket ström routern faktiskt drar. 12V * 2.8A = 33.6W, men det är ju möjligt att nätadaptern är överdimensionerad. Troligtvis finns det en viss marginal, men det är nog rätt osannolikt att tillverkaren skickar med en mycket starkare nätadapter än vad som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hej allesammans, jag har en router där det står rated input 12V 2.8A!
Det jag undrar är om adaptern då måste ge ifrån sig 2.8A eller om den klarar sig med t.ex 1.5A?

/Lifooz

Vett och etikett säger att man kan alltid överdimensionera ampere men aldrig underdimensionera.

Sedan finns det marginaler men jag skulle inte rekommendera så stor skillnad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar att det kommer funka särskilt bra med en hälften så stark adapter.
Troligtvis drar routern mindre än 2.8 vid normal drift, men vid peakar som när den startar eller när du tankar spel osv så går det troligtvis rätt nära.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Skulle säga runt 2.8A vid strömtoppar troligen generellt brukar bara tillverkaren skicka med saker som är precis att de klarar att hålla det vid liv.

Så en strömadapter med 12V och minst 2.8A

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt att prylar drar mer ström precis när de startar men mindre i fast drift.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

vid 30w hade den varit så varm att du hade bränt dig på den om den var det minsta instängd.

Den drar nog runt 5-10w när den kör..

kollar man på tester så drar routers mellan 3.2 och 12.5w detta är med en klient som belastar radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är omöjligt att svara på, det beror på hur mycket ström routern faktiskt drar. 12V * 2.8A = 33.6W, men det är ju möjligt att nätadaptern är överdimensionerad. Troligtvis finns det en viss marginal, men det är nog rätt osannolikt att tillverkaren skickar med en mycket starkare nätadapter än vad som krävs.

Precis. Tumregeln är att man inte väljer något med lägre märkström än originalnätdelen. Vet man inte är det dumt att chansa.

I praktiken är väl det enklaste sättet att få reda på verklig förbrukning att hänga på en tångamperemeter och mäta. Det kräver dock att man kan dela plus- och minusledarna någonstans, mäter man över båda ledare blir förstås summan noll. Märk väl att den där sortens utrustning kan ha väldigt varierande förbrukning, de drar dock oftast mest under uppstart.

Har man några passande koaxkontakter eller vad det nu rör sig om över, kan man mecka ihop ett mellanstycke och mäta med tångis eller vanlig multimeter på serie. I det senare fallet, se till att multimetern klarar av att mäta strömmar i den häraden man tror det hamnar i.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är omöjligt att svara på, det beror på hur mycket ström routern faktiskt drar. 12V * 2.8A = 33.6W, men det är ju möjligt att nätadaptern är överdimensionerad. Troligtvis finns det en viss marginal, men det är nog rätt osannolikt att tillverkaren skickar med en mycket starkare nätadapter än vad som krävs.

Skrivet av iller:

Vett och etikett säger att man kan alltid överdimensionera ampere men aldrig underdimensionera.

Sedan finns det marginaler men jag skulle inte rekommendera så stor skillnad.

Skrivet av Haptic:

Jag tvivlar att det kommer funka särskilt bra med en hälften så stark adapter.
Troligtvis drar routern mindre än 2.8 vid normal drift, men vid peakar som när den startar eller när du tankar spel osv så går det troligtvis rätt nära.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle säga runt 2.8A vid strömtoppar troligen generellt brukar bara tillverkaren skicka med saker som är precis att de klarar att hålla det vid liv.

Så en strömadapter med 12V och minst 2.8A

Skrivet av mpat:

Rätt vanligt att prylar drar mer ström precis när de startar men mindre i fast drift.

Skrivet av boibo:

vid 30w hade den varit så varm att du hade bränt dig på den om den var det minsta instängd.

Den drar nog runt 5-10w när den kör..

kollar man på tester så drar routers mellan 3.2 och 12.5w detta är med en klient som belastar radio.

Skrivet av kaput:

Precis. Tumregeln är att man inte väljer något med lägre märkström än originalnätdelen. Vet man inte är det dumt att chansa.

I praktiken är väl det enklaste sättet att få reda på verklig förbrukning att hänga på en tångamperemeter och mäta. Det kräver dock att man kan dela plus- och minusledarna någonstans, mäter man över båda ledare blir förstås summan noll. Märk väl att den där sortens utrustning kan ha väldigt varierande förbrukning, de drar dock oftast mest under uppstart.

Har man några passande koaxkontakter eller vad det nu rör sig om över, kan man mecka ihop ett mellanstycke och mäta med tångis eller vanlig multimeter på serie. I det senare fallet, se till att multimetern klarar av att mäta strömmar i den häraden man tror det hamnar i.

Okej mina vänner, ni har talat och jag lyssnar!
Jag hittade en nätadapter som passar som kan försörja den med 3.75A
Den får hitta nytt jobb i driften av routern!

Tack till er alla för svar!💟💟

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!