Permalänk
Medlem

Ljudet försvinner på Samsung Q80

Hej!

Vi har en Samsung Q80 98" tv där ljudet skickas via hdmi-arc till en Marantz SR-8015. Den föhållandevis dyra setupen har det irriterande felet att ljudet stundom försvinner. Det kan ta allt från 30 sekunder till 30 minuter. När sönerna kör sitt PS5 funkar ljudet perfekt, vilket får mig att tro att tv'n är boven. Jag har läst mig till att e-arc fungerar tveksamt på Samsungs tv-apparater och är roten till mycken vrede i sofforna. Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall PS5:n fungerar problemfritt kan det vara en ledtråd. Om den kör sitt ljud via eARC utan problem medan något annat ljud krånglar då kan problemet ligga i detta andra. Moderna prylar är rätt komplexa och om det är enbart ljudet i en specifik situation som krånglar lär det vara den specifika situationen som är problemet.

Generellt är ARC nu inte utan problem och det har varit i alla år. Att man läser mycket om Samsung och krångel tror jag till hälften är att Samsung säljer flest TV globalt och därför är det mest sannolikt att någon med krångel också har en Samsung. Till andra hälften har jag själv kämpat med Samsungs ljudsystem vid flera tillfällen och ser dem inte som 100 procent tillförlitliga.

Du har en kapabel AVR med din Marantz så en lösning kan vara att köra allt ljud direkt via den snarare än som eARC. Kanske är det som gör att PS5:n fungerar utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gazzton:

Hej!

Vi har en Samsung Q80 98" tv där ljudet skickas via hdmi-arc till en Marantz SR-8015. Den föhållandevis dyra setupen har det irriterande felet att ljudet stundom försvinner. Det kan ta allt från 30 sekunder till 30 minuter. När sönerna kör sitt PS5 funkar ljudet perfekt, vilket får mig att tro att tv'n är boven. Jag har läst mig till att e-arc fungerar tveksamt på Samsungs tv-apparater och är roten till mycken vrede i sofforna. Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig?

Byt TV märke. Har en Marantz NR 1711 (7.2, eARC, kör Atmos/DTS:X 5.2.2) reciever inkopplad i en Panasonic TX - 55LZ1000E, (HDMI port 2, ARC/eARC, Bitstream). Har en 4K Apple TV (32 GB, Netflix å Disney plus 4K) å 4K Blu ray (Reavon X110, Bitstream) inkopplade direkt i recievern. Finns även en 4K Chromecast Google TV*, inkopplad i TV:ns HDMI port 3. Allting funkar kanon. * = Inkopplad där p.g.a den för korta HDMI kabel stumpen på Chromecasten, "pucken" är ivägen för vissa kontakter på recieverns baksida. Kör med 3 st certifierade Ultra High Speed kablar från Nördic. Edit: Kollar alltid vilka problem/lösningar som finns angående TV märke/modell innan köp av TV. Bl.a samsung (bl.a inte Dolby Vision) tcl står inte på min önskelista.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.