Permalänk

Förbättra inspelning

Hej på er. Ny på forumet.

Vill hjälpa en bekant att förbättra en inspelning han gjort på sin Iphone med röstmemo. Ljudkvaliteten är ganska dålig med mycket bakgrundsljud. Det han skulle spela in var ett samtal han deltog i men det går knappt att höra vad som sägs. Vi har ingen kunskap i hur det går till, om det ens går så jag tänkte varför inte vända sig till proffsen på sånt här.

Han vill avslöja en ganska sorglig sak. Inget olagligt. Någon här som kan ge det ett försök, eller känner till någon som kan?

Skickar ljudfilen till den som känner sig manad att hjälpa till.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har för mig att Adobe har en AI drivet verktyg som kallas Enhanced Speech som dessutom är gratis.

Vet inte hur bra det fungerar på svenska röster dock (eller om det ens spelar roll vilket språk som talas).
Ska bara vara att göra ett konto och ladda upp ljudfilen och låta den bearbetas och sen lyssna på resultatet.

Permalänk
Medlem

Om du inte får tag på någon annan innan så kan jag göra ett försök men först på lördag. Skicka ett meddelande isf. Lämnar inga garantier på förhand och är inget proffs men har sysslat med ljud och musik på hobbynivå sedan jag fick en AMIGA500. Har tillgång till Izotope RX9 mm.

Razken's tips ovanför är bra och kanske räcker för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Davinci Resolve har en Voice Isolation som är relativt ny, som också är grym. Vet dock inte om den finns med i gratisversionen.. du får kolla upp det isf men själva funktionen är verkligen GRYM.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Tack snälla för alla tipsen.

Permalänk
Medlem

Sitter dagligen i en studio å jobbar. Kan testa att rensa lite om du vill men jag har tid först på månd tidigast. Svårt att veta hur slutresultatet blir utan att ha hört originalet. PM om det är intressant.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE