Rykte: Spotify vill höja priserna igen – Sverige slipper undan

Permalänk
Medlem

Man kan inte säga upp spottifaj. Då har man betalt allt i onödan. Inget finns kvar i hyllan! Lurad!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om du kör Youtube utan Premiumabonnemang så kan du inte lyssna på mobilen utan att du har skärmen igång hela tiden.
Det kan du med Spotify.

Vet inte om det ändrats på senare år. men med "Brave" webläsaren kunde man spela youtube utan att ha skärmen på använde det innan jag flyttade musik till telefonen istället för å streama.

Permalänk
Medlem

Låter dyrt, betalar 30kr i månaden för Youtube Premium, känns lagom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om du kör Youtube utan Premiumabonnemang så kan du inte lyssna på mobilen utan att du har skärmen igång hela tiden.
Det kan du med Spotify.

Med Android går det. Gissar att man kanske specifikt behöver Firefox för att få det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Kan det företaget bara dö så någon uppstickare kan ta plats med deras app och inställning à 2012...

Appen/programmet är ju bra. Behöver inte göras om och kompliceras i mitt tycke.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vill inte sätta sordi på den glada stämningen, men tyvärr kan ju musiken fortfarande tas från er:

https://en.wikipedia.org/wiki/Disc_rot

Men givetvis gör ni backuper av all er media till hårddisk annars skulle vi ju inte behöva betala avgift till Copyswede. Njut på!

Nu är ju inte Disc Rot något stort problem.
Jag skulle snarare säga att det är på gränsen till ett obefintligt problem.
Jag har aldrig råkat ut för att en CD skiva blivit oläslig pga det.
Det ytterst lilla fåtal skivor som blivit oläsliga för mig har blivit det pga att någon lagt dom någonstans eller man tappat dom så att dom blivit repiga men även det har endast förstört typ en enda låt på den skivan och jag tror att det kanske har hänt 1 gång.

Inte ens dom skivor som jag bränt själv för att göra samlingsskivor själv (vilket jag gjorde en del för många år sedan) har råkat ut för det mer än kanske något fåtal som legat i bilen och därmed utsatts för omväxlande 20 minus och 50 plus samt varierande luftfuktighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Appen/programmet är ju bra. Behöver inte göras om och kompliceras i mitt tycke.

Det har gjorts om och komplicerats, det är det som är problemet och hela anledningen till varför jag slutat köra Spotify till förmån för konkurrenter

Spotify är ju definitionen av feature-creep, nuvarande app är näst intill bloatware jämfört med hur det var i början

Edit*
Jag menar, om man nu måste ha en Spotify Lite så har man misslyckats fatalt med vad en musikapp skall vara...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Tycker musiktjänsterna är för dyr. Lyssnar bara på gymmet, och oftast är det någon annan som redan kopplat in. Har rippat några skivor till telefonen så i värsta fall kan jag spela ACDC.

Permalänk

Bytte till Youtube Premium förra året, lyssnar mer på musik nu, speciellt då det finns så mycket mer på Youtube än på Spotify.
Dels alla lofi-listor, men även jazz från 70-talet som inte finns digital. Finns även DJs som spelar en lista, vilket jag tycker är rätt mysigt att ha igång i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det har gjorts om och komplicerats, det är det som är problemet och hela anledningen till varför jag slutat köra Spotify till förmån för konkurrenter

Spotify är ju definitionen av feature-creep, nuvarande app är näst intill bloatware jämfört med hur det var i början

Edit*
Jag menar, om man nu måste ha en Spotify Lite så har man misslyckats fatalt med vad en musikapp skall vara...

Jag tycker att telefonversionen av Spotify funkar alldeles utmärkt, däremot har desktopversionen blivit ganska mycket sämre iom att dom försökt göra den mer lik telefonversionen vilket inte alls funkar då man inte har samma begränsade storlek på skärm o därför inte behöver trycka in sina listor över albums o artister i den lilla vänstra baren. Det är väääldigt många som klagat på Spotifys egna forum men inte fan bryr dom sig att lyssna.
Jag kör iaf Spicetify till datorn för att förbättra det lite grann, men tyvärr går det inte att fixa dom värsta grejerna än så länge :\

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man väljer spotify när man kan välja youtube music och få reklamfritt youtube på köpet..

Dessutom kan man köra familjeabonnemang och bjuda in så övriga får gratis musik musik och reklamfritt youtube i övrigt.

Det fantastiska är att man kan köra youtubeklipp direkt i sin musikspellista i appen. Alltså låtar som inte är officiella, tex livespelningar etc.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för spellistorna jag skapat sedan tonåren i spotify hade jag nog bytt till youtube music. Misstänker att det inte går att exportera spellistor till andra musiktjänster.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hade det inte varit för spellistorna jag skapat sedan tonåren i spotify hade jag nog bytt till youtube music. Misstänker att det inte går att exportera spellistor till andra musiktjänster.

En snabb googling tyder på att det är möjligt att exportera till YT music.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Misstänker att det inte går att exportera spellistor till andra musiktjänster.

Jag har exporterat ut mina listor från Spotify till Apple Music.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Förstår inte varför man väljer spotify när man kan välja youtube music och få reklamfritt youtube på köpet..

Dessutom kan man köra familjeabonnemang och bjuda in så övriga får gratis musik musik och reklamfritt youtube i övrigt.

Det fantastiska är att man kan köra youtubeklipp direkt i sin musikspellista i appen. Alltså låtar som inte är officiella, tex livespelningar etc.

Fungerar youtube music på ett smidigt sätt i sonos-systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Förstår inte varför man väljer spotify när man kan välja youtube music och få reklamfritt youtube på köpet..

Dessutom kan man köra familjeabonnemang och bjuda in så övriga får gratis musik musik och reklamfritt youtube i övrigt.

Det fantastiska är att man kan köra youtubeklipp direkt i sin musikspellista i appen. Alltså låtar som inte är officiella, tex livespelningar etc.

Vet inte hur det är att använda Youtube music, hur UIt är osv, men det är ju ändå nåt som spelar in. Spotify Connect är iaf något jag använder konstant o hela tiden, spelar upp min musik på min Nvidia Shield men kontrollerar den med Spotify på datorn eller telefonen. Det fungerar helt sömlöst o inget jag kan vara utan, o så vitt jag vet har Youtube music inget liknande o därför inget jag ens funderat på att byta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Nu är ju inte Disc Rot något stort problem.
Jag skulle snarare säga att det är på gränsen till ett obefintligt problem.
Jag har aldrig råkat ut för att en CD skiva blivit oläslig pga det.
Det ytterst lilla fåtal skivor som blivit oläsliga för mig har blivit det pga att någon lagt dom någonstans eller man tappat dom så att dom blivit repiga men även det har endast förstört typ en enda låt på den skivan och jag tror att det kanske har hänt 1 gång.

Inte ens dom skivor som jag bränt själv för att göra samlingsskivor själv (vilket jag gjorde en del för många år sedan) har råkat ut för det mer än kanske något fåtal som legat i bilen och därmed utsatts för omväxlande 20 minus och 50 plus samt varierande luftfuktighet.

Nej, det är nog inget problem. Ett större problem är ju att inte mycket av den musik jag lyssnar på ens finns att köpa på CD. Och om den fanns och jag lyssnar på ett nytt album varje dag, vilket är en rejäl underdrift, så skulle det kosta mig kanske 3-6000 kr per månad.

Det är kul med fysiskt distributionsmedia, men det är nog större chans att få tag på nysläpp på musik jag lyssnar på på vinyl numera. Det är något av en falsk dikotomi, det går alldeles utmärkt att både ha en musikstreamingtjänst där man lyssnar på låtar från vitt spridda artister under en dag och att dessutom köpa skivor med det man kanske tycker är extra bra.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Låter dyrt, betalar 30kr i månaden för Youtube Premium, känns lagom

Hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Köpte ett par cds förra helgen. Musik ingen kan ta ifrån mig nu. Jag äger den precis som all annan musik jag redan äger. Lever jag i 25år (tills jag 83 mao) till så kommer det inte kosta mig en krona till och det är 35k kronor som jag kan använda till att gå på konserter och köpa fler cds och ändå njuta av all musik jag redan hunnit samla på mig och det är musik jag verkligen älskar. Att Spotify skulle ge mig tillgång till hela Håkan Hellströms katalog är lixom inget säljargument så det är skitsamma hur stort deras bibliotek är, det är ju ändå musik man skall tycka om för att den skall vara värd något.

Precis, och det är förutsatt att Spotify kommer ha kvar priset på nuvarande nivå under alla dom 25 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Om du kör Youtube utan Premiumabonnemang så kan du inte lyssna på mobilen utan att du har skärmen igång hela tiden.
Det kan du med Spotify.

kan jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Började lyssna på poddar på Spotify i slutet av förra året, men som nu har reklam inbakat, så det blir att lägga av med det och bara lyssna på musik. Poddarna kan jag oftast lyssna på reklamfritt hos youtube premium.

Kanske till o med ska lägga ned mitt Spotify:ande helt, har ju bara hållt på att vara betalande kund sen 2008 men senaste kvartalet har näven varit knuten i fickan pga reklam.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nej, det är nog inget problem. Ett större problem är ju att inte mycket av den musik jag lyssnar på ens finns att köpa på CD. Och om den fanns och jag lyssnar på ett nytt album varje dag, vilket är en rejäl underdrift, så skulle det kosta mig kanske 3-6000 kr per månad.

Det är kul med fysiskt distributionsmedia, men det är nog större chans att få tag på nysläpp på musik jag lyssnar på på vinyl numera. Det är något av en falsk dikotomi, det går alldeles utmärkt att både ha en musikstreamingtjänst där man lyssnar på låtar från vitt spridda artister under en dag och att dessutom köpa skivor med det man kanske tycker är extra bra.

Ja. Det är ju lite av en issue med streamingtjänsterna att även om det finns väldigt mycket musik där så finns inte allt. Även om Spotify har väldigt mycket så har dom inte allt. Jag har fortfarande mycket rippat som MP3 hemma som inte finns på Spotify. Och försöker man köpa CD skivor idag så är det troligen ännu värre då många artister inte längre släpper sin musik på CD. Utöver det faktum att om man, som du, har massor av nya artister varje månad som man vill lyssna på så skulle det bli väldigt dyrt.

För det stora flertalet så tror jag visserligen att det faktiskt i längden inte skulle vara dyrare med CD skivor än med spotify men det ger ju trots allt en viss förenkling. Dock med begränsningen att artister som man kanske vill lyssna på och stödja inte ännu finns på spotify.
Plus att det enligt de betalningsmodeller som spotify för närvarande har är så att nya artister med mindre förhandlingstyngd har mindre utbetalningar per stream vilket i någon mån diskriminerar nya och därmed mindre artister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

För det stora flertalet så tror jag visserligen att det faktiskt i längden inte skulle vara dyrare med CD skivor än med spotify men det ger ju trots allt en viss förenkling. Dock med begränsningen att artister som man kanske vill lyssna på och stödja inte ännu finns på spotify.
Plus att det enligt de betalningsmodeller som spotify för närvarande har är så att nya artister med mindre förhandlingstyngd har mindre utbetalningar per stream vilket i någon mån diskriminerar nya och därmed mindre artister.

Så är det. Sen är det ju verkligen inte ett mänskligt behov att lyssna på mängder av nya artister hela tiden, det var mer en illustration av att lyssningsmönstret blir helt annorlunda när man får fri tillgång till en enorm katalog med musik. Egentligen är jag rätt gammaldags, jag uppskattade genomtänkta album, men det konceptet har ju nära på dött ut med streaming.

Iallafall, för att återkoppla lite till originalfrågan så är min smärttröskel rätt hög när det kommer till tillgång till musik. 200 kr i månaden för en hel familj eller en dryg 100-lapp för en person är löjligt lite pengar jämfört med vad jag la på musik innan streaming blev allmänt tillgängligt.

Sen vore det ju kul om man kunde hitta en modell där nya och kanske mer intressanta artister fick en större bit av kakan än att man fortsätter göda storstjärnor och skivbolagsägare.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Off topic, hur kan jag exportera spellistor från Spotify till YouTube Music? Mvh Anders

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Varför frågar du?
Pöbeln får gott betala
Nätets priser utefter egen förmåga.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Brukar vara att köpa via låglöneländer som argentina eller liknande

Permalänk
Medlem

Spotify abonnemang

Fortsätter med Spotify. Bra utbud. Kör med familjekonto för att slippa bli avbruten Använder det så pass mycket ändå så det är värt kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Man kan inte säga upp spottifaj. Då har man betalt allt i onödan. Inget finns kvar i hyllan! Lurad!

Haha, vilket helkorkat förhållningssätt.

Så när du dagen efter du varit restaurang är hungrig igen så känner du dig alltid lurad?

Permalänk
Medlem

Många som betalar för både Spotify och Youtube fortsätter att betala för Spotify enbart för appens skull.
Jag slutade betala dubbelt och bytte helt till Youtube Music för några år sen. Det var lite jobbigt i början men nu är jag van.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Köpte ett par cds förra helgen. Musik ingen kan ta ifrån mig nu. Jag äger den precis som all annan musik jag redan äger. Lever jag i 25år (tills jag 83 mao) till så kommer det inte kosta mig en krona till och det är 35k kronor som jag kan använda till att gå på konserter och köpa fler cds och ändå njuta av all musik jag redan hunnit samla på mig och det är musik jag verkligen älskar. Att Spotify skulle ge mig tillgång till hela Håkan Hellströms katalog är lixom inget säljargument så det är skitsamma hur stort deras bibliotek är, det är ju ändå musik man skall tycka om för att den skall vara värd något.

Tycker du missar en av spotifys bästa funktioner som är rekommendationer baserade på det man lyssnar på, jag har hittat otroligt bra musik på det viset. Och det sker liksom utan att man själv behöver gå in för det, bara låta en spellista gå till slutet så spelas rekommendationer upp efter det.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar