Bluetooth mus Rapoo M300G - hur startar man upp den mot läsplatta?

Permalänk

Bluetooth mus Rapoo M300G - hur startar man upp den mot läsplatta?

Jag vill ha en mus som kan koppla upp mot en Samsung Läsplatta och mot min laptop.

Så i höstas köpte jag en Rapoo M300G Silent, som kan köra med en mottagare som följer med eller direkt mot enhetens Bluetooth.
Men jag fick inte tid att starta den förrän förra veckan och då upptäckte jag att det inte gick att följa instruktionerna alls...
Tex står det:
- Man slår på den (knapp på undersidan) och då skall lampan på ovansidan lysa.
- Sen skall man trycka på BT-knappen på undersidan i 5 sek då den blir sökbar och lampan blinkar.
- Nu skall man para ihop med den enhet som man vill använda.
Problemet är att ingen lampa tänds över huvud taget och inget dyker upp i datorn/plattans BT-söksida.
Jag kollade inuti musen och ser att batterispänningen når fram till kretskortet i alla fall....

Så efter ett tag med fruktlösa försök fick jag ge upp och inse att den var död.
Så jag beställde en ny (all reklamationstid hade gått ut redan), som jag provar nu.

MEN DET ÄR SAMMA VISA, inget lyse i lampan fastän fullt batteri!!!!

Har någon här fått en sån här mus att fungera över huvud taget?
I så fall, hur gör man????

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Bosse_470: Kollade manualen online och där står att man ska sätta igång den och sen hålla inne blåtandsknappen i minst 3 sekunder, sen ska lampan börja blinka och kunna sökas upp av vad man nu kopplar den mot.

Såg inget om att lampan skulle lysa när den är igång utan att vara uppkopplad 🤔

Borde ju inte vara några problem

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Bosse_470: Kollade manualen online och där står att man ska sätta igång den och sen hålla inne blåtandsknappen i minst 3 sekunder, sen ska lampan börja blinka och kunna sökas upp av vad man nu kopplar den mot.

Jag har också läst detta (med förstoringsglas för texten är mikroskopisk på den bifogade beskrivningen) och försökt att göra det men hur jag än försöker blir det inga blink och inget dyker upp i listan över BT-enheter...

Citat:

Såg inget om att lampan skulle lysa när den är igång utan att vara uppkopplad 🤔

Inte jag heller men däremot har jag sett on-line att det kan vara en skillnad på ljusets färg när den är i parningsläget (efter att man tryckt knappen) och då förutsätts det ju lyse med annan färg innan man trycker....

Citat:

Borde ju inte vara några problem

Nej det tyckte jag också så den enda orsaken jag kunde komma på var att den var defekt från start...
Därav köpet av en ny...
Men när den uppför sig likadant så måste det bero å något jag gjort fel, fast inte förstår vad...

Nu har jag provat igen:
- sätta i batteriet
- Stänga luckan till batteriet
- Slå på (med strömbrytaren till grönt läge)
- Tryck BT-knappen i 10 s och släpp
- Inget lyse varken fast eller blink.

Känns inte som att man kan göra mer med en sån här pryl...

Permalänk

FELET HITTAT!
Medföljande batteri hade ett plastomslag som man inte kunde se och det gjorde att strömförsörjningen var bruten!
Min dotter med skarpare syn och känsligare fingrar än jag har märkte att det var på detta vis och tog bort plasten varvid det gick att få kontakt med musen.
För mig var det osynligt...
Har nu parat den med min laptop och använder den för positionering när jag skriver detta.
Hade det inte medföljt batteri hade detta nog varit ett non-issue för då hade jag satt dit ett batteri fån mitt lager och där är inga plastinbakade.....
Kunde också para med min Samsung läsplatta och få funktion där med.