Äldre spel spelas mer än nya

Permalänk
Melding Plague

Äldre spel spelas mer än nya

Över 60 procent av alla timmar spelare tillsammans spelade under 2023 var i minst sex år gamla titlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har över 8000 timmar på Team Fortress 2, spelar lika mycket nu som jag gjorde redan 2008 😅

mellanslag
Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Haha, jag räknar 6 år gamla spel som nya! Nu känner jag mig gammal

(Minns ju när jag var ung, då var en 5 månader film jättegammal. Man ändrar verkligen tidsperspektiv med åren.)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tyder på att de som faktiskt spelar premierar gameplay. De som skall ha värsta grafiken med all whistles and bells inte spelar så mycket utan tittar bara på grafiken och är mindblown och sen är dom nöjda och jagar sen nästa som är ännu mer uppseendeväckande med effekter och yta... repeat and rinse. Medans spelarna gnuggar på i spelen som har bra gameplay...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nya spel är ju skit, bara lirat Red Dead 2 som är "modernt" senaste året och ska köpa elden ring och baldurs gate 3 senare

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag har över 10000 timmar på left4dead 1 helt galet.
Men det beror på terapi och några Tyska special serverar som ger spelet helt nya dimissioner.
Finns nya olika svårighetsgrader samt nya funktioner som ger stort mervärde och över 90 kartor med upp till 11 spelare.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tyder på att de som faktiskt spelar premierar gameplay. De som skall ha värsta grafiken med all whistles and bells inte spelar så mycket utan tittar bara på grafiken och är mindblown och sen är dom nöjda och jagar sen nästa som är ännu mer uppseendeväckande med effekter och yta... repeat and rinse. Medans spelarna gnuggar på i spelen som har bra gameplay...

Eller så blir listan helt annorlunda om du tar bort online lootbox spel där 90% av alla ungar sitter fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Jag har över 10000 timmar på left4dead 1 helt galet.
Men det beror på terapi och några Tyska special serverar som ger spelet helt nya dimissioner.
Finns nya olika svårighetsgrader samt nya funktioner som ger stort mervärde och över 90 kartor med upp till 11 spelare.

Jag kom ihåg när det kom. Original-utförandet var 4 vs 4. För att spela 16 vs 16 så var man tvungen å ladda hem spelet illegalt (om det nu klassas som illegalt ifall man själv äger en kopia) där de låst upp detta med modifierat liv från 100-》300. Jäklar vilket ös det var, och spelet blev plötsligt sådär intensivt som det borde varit per default 🙂
Ytterligare en anledning varför spelen som släpps borde vara helt moddningsvänliga, så att communityn själva kan justera spelet till bästa gameplayet.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Spel förr gjordes på en annan filosofi, under helt andra förhållande. dom gjorde spel som stog på egna ben och var KUL.

idag är det multimiljon-företag med 3 timmar kafferast och 20 människor över varje designer och programmerare som ska tycka till och fundera i 3 månader innan de bestämmer vad som ska göras. i dyra lokaler i dyra städer där det kostar multum att bo så allas löner måste pressas upp och så måste dom sträcka priset på spelet också.

Då får man ett ja jo, "coolt" men tråkigt spel, som är för dyrt.

Då är det klart att gamla spel eller "remakes" regerar. man går efter gammal beprövad formel. och det går snabbare att mata ut, 2-3 år istället för 10.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Måste hålla med att många äldre spel har bättre gameplay

10k+ timmar i wow
5k timmar CS go

Sen har jag runt 2k timmar i civ 6/stellaris
Och 12k timmar i football manager/championship manager mellan 99-2010 😇

Fan va mycket tid man hade innan barn!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Spel förr gjordes på en annan filosofi, under helt andra förhållande. dom gjorde spel som stog på egna ben och var KUL.

idag är det multimiljon-företag med 3 timmar kafferast och 20 människor över varje designer och programmerare som ska tycka till och fundera i 3 månader innan de bestämmer vad som ska göras. i dyra lokaler i dyra städer där det kostar multum att bo så allas löner måste pressas upp och så måste dom sträcka priset på spelet också.

Då får man ett ja jo, "coolt" men tråkigt spel, som är för dyrt.

Då är det klart att gamla spel eller "remakes" regerar. man går efter gammal beprövad formel. och det går snabbare att mata ut, 2-3 år istället för 10.

Har väl egentligen två gripes med moderna spel.

Den första är att det blivit något av ett projekt att bara få igång det jäkla spelet. Det är laddtider, det ska visas onödiga 3498757983 företagslogotyper jag skiter helt i, gärna något helt onödigt introklipp, och sedan ska det bökas runt i menyer hit och dit innan man får spela. Jag växte upp med att man kom direkt till startskärmen och kunde sätta igång.

Nummer två är att spelen envisas med att hålla en i handen. Visst, jag förstår att även pappskallar och instant gratification-beroende människor som inte kan/vill/orkar lista ut själv hur det fungerar är potentiella köpare, och att man såklart vill sälja så många kopior som möjligt, men det har gått för långt. Det är liksom inte långt kvar till att spelen är självspelande.

Utöver det tycker jag faktiskt att det kan vara trevligt med lite enklare grafik. För mycket detaljer har en förmåga att göra det hela rörigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Stämmer, jag kickade igång en ny gubbe på Runescape igår så. Det måste ha nåt med åldern och nostalgin över förr.. Det va fan bättre förr asså.

Permalänk
Medlem

Skulle varit kul att veta hur spel som MS-Röj står sig i timmar totalt spelade.
Har en känsla av att det kommer hamna rätt högt upp även det 😊

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande sur för att man la ner Battlefield Heroes även om det går att spela på annat vis

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag kom ihåg när det kom. Original-utförandet var 4 vs 4. För att spela 16 vs 16 så var man tvungen å ladda hem spelet illegalt (om det nu klassas som illegalt ifall man själv äger en kopia) där de låst upp detta med modifierat liv från 100-》300. Jäklar vilket ös det var, och spelet blev plötsligt sådär intensivt som det borde varit per default 🙂
Ytterligare en anledning varför spelen som släpps borde vara helt moddningsvänliga, så att communityn själva kan justera spelet till bästa gameplayet.

Du skall se när man kör på expert med pro+ aktiverat = totalt vansinne, har var med och spelat en del av en karta som tar över
3 timmer med 11 spelare och alla döda 5-20 gånger.
Det fina är att man måste jobba i ett som team för att överleva vilket är skitkul.

Startar man original server på expert känns det som en söndags promenad.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande Wolfenstein ET gratis versionen, spelet kom ut någon gång tidig 2000 tal.

Kommer fina spel som Ghost'n Goblin och outrun borde komma ny utgåvor.

Permalänk
Medlem

Fullt förståerligt. Det känns som att spelen förr fokuserade mer på spelupplevelse/story istället för flashig grafik bla.
Dock kan jag tänka mig att tex vi 80-talister med jobb och familj som har ca 1-2 timmar ledigt för spel på kvällarna inte har tid att sätta sig in i nya spel utan vill spela spel som ger en nostalgikick istället.
För min del har jag inte spelat något "nyare" än Fallout 3, men det var nog för en 8 år sedan.
Nu blir det mest Anarchy Online (2001), WoW (vanillaish 2005) eller Unreal Tournament 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Du skall se när man kör på expert med pro+ aktiverat = totalt vansinne, har var med och spelat en del av en karta som tar över
3 timmer med 11 spelare och alla döda 5-20 gånger.
Det fina är att man måste jobba i ett som team för att överleva vilket är skitkul.

Startar man original server på expert känns det som en söndags promenad.

Det du skriver är precis det som jag kände i den versionen som jag skrev ovan. Eftersom det finns fler zombies i spelform så blir ofta spelare överrumplade och behöver således mer hjälp av sina kamrater för att överleva. Det blir helt enkelt mindre "one-man-army" och mer coop av det hela. Det var det jag gillade med uppskruvningen av antalet spelare 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden mellan äldre spel och nya! 15- 25 gig var max utrymme för spelen som skulle få plats på en eller två skivor oftast blev bara 75% av spelet godkännt för lansering och bara det bästa fick plats. Crisis är ett utmärkt exempel på peaken med maxad grafik och spelbarhet allt på C1 8 Gig, C2 10 Gig, och trean 13 Gig
Idag 100 Gig och allt känns som det är stöpt i samma form det viktigaste är att spelet är 100Gig så att det ser ut som AAA klass. Stray var fjolårets goding om en Katts vandring på 7Gig

Permalänk
Medlem

Vad är "En gammal titel"? Minecraft är ju t.ex. uppdaterad kontinuerligt och med hela modcommunityn kring spelet är det ju rätt spretigt från det som släpptes anno dazumal.

Permalänk
Medlem

Bra online spel blir det allt färre av. De flesta spel är gjorda för snabba matcher, helst utan att vara för svåra. Gamla spel krävde mer skills, och man kände sig duktig när man lyckats med något. Är främst den där känslan av att lyckas med något jag saknar i nya spel. Dagens spel är mer gjorda för att gå snabbt att klara av, ge snabba belöningar, och vara fulla av dlcs.

Permalänk
Medlem

Det enda jag spelar är DCS (Digital Combat Simulator) som har 15 år på nacken och det mesta är fortfarande EA (Early Access)

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunde:

Bra online spel blir det allt färre av. De flesta spel är gjorda för snabba matcher, helst utan att vara för svåra. Gamla spel krävde mer skills, och man kände sig duktig när man lyckats med något. Är främst den där känslan av att lyckas med något jag saknar i nya spel. Dagens spel är mer gjorda för att gå snabbt att klara av, ge snabba belöningar, och vara fulla av dlcs.

Jupp, "instant gratification" överallt.

Finns många eldsjälar inom spelbranschen som försöker göra intressanta titlar. Men finns ännu fler storbolag med starka investerare som matar ur sig halvdana titlar till överpris med så många mikrotransaktioner som möjligt inbyggda.

Permalänk
Medlem

Kan bara prata för mig själv men jag kan inte spela nya spel pga att hårdvaran är 6-8 år gammal. Mat o hyra går före... Gissar att fler har samma prioriteringar.

Visa signatur

if it sound good, it´s good

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

<Uppladdad bildlänk>
Det enda jag spelar är DCS (Digital Combat Simulator) som har 15 år på nacken och det mesta är fortfarande EA (Early Access)

DCS. Spelet jag lagt för mycket pengar på utan att spela (köpt så många flyg/helis och maps genom åren)... Mest för att kompisgänget inte har något intresse.

Permalänk
Medlem

Nu är jag nästan 40 och har spelat spel i drygt 30 år, början bör ha varit 89-90. Nu tycker jag överlag fortfarande om nya spel men spelar ju gärna spel som kommit ut under alla dessa åren och ibland lite tidigare än så. En del spel åldras inte bra gameplaymässigt men merparten gör ju tack och lov det.

Äldsta spelet jag spelar just nu, men kommit av mig för stunden är möjligen Final Fantasy V Pixel Remastern på Steam Deck. Originalspelet är från tidigt 90tal men just denna utgåva är bara något år gammalt.

Annars är det nog Stardew Valley men då senaste content patchen från slutet av mars och det är ett spel som idag uppdaterats så pass att man förvisso ser grunden av vad som släpptes i slutet av mars 2016 men i det fallet bör 8 år gälla.

Hade spelat mer men är för trött för tillfället så det jag spelar om jag spelar ska inte vara för intensivt heller. Men dessa funkar fint.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Nintendo... men jag tycker att de fortfarande gör spel av kvalité. Oftast. Visst tar det tid innan ett utav deras större spel släpps, men man vet att det kommer bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

DCS. Spelet jag lagt för mycket pengar på utan att spela (köpt så många flyg/helis och maps genom åren)... Mest för att kompisgänget inte har något intresse.

Jag har också köpt ett antal flygplan och helikoptrar genom åren, men jag lyckades aldrig fastna för DCS, inte förrän F-15E släpptes för något halvår sedan. Sedan dess har jag enbart fokuserat på det och det blir några timmar i veckan:

Kul att du har kompisar, även om de inte är intresserade av DCS. Själv har jag inte ens det

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Spel förr gjordes på en annan filosofi, under helt andra förhållande. dom gjorde spel som stog på egna ben och var KUL.

idag är det multimiljon-företag med 3 timmar kafferast och 20 människor över varje designer och programmerare som ska tycka till och fundera i 3 månader innan de bestämmer vad som ska göras. i dyra lokaler i dyra städer där det kostar multum att bo så allas löner måste pressas upp och så måste dom sträcka priset på spelet också.

Då får man ett ja jo, "coolt" men tråkigt spel, som är för dyrt.

Då är det klart att gamla spel eller "remakes" regerar. man går efter gammal beprövad formel. och det går snabbare att mata ut, 2-3 år istället för 10.

Spel har alltid varit business där man försökt pressa ut så mycket spel som möjligt till lägsta kostnad och så snabbt som möjligt. Kanske en enda person som skulle göra spelet. Nu är förvisso spelen ofta ganska primitiva innan NES Amiga och Sega kommit igång men fortfarande det bästa man kunnat få ut. Kul spel eller beroendeframkallande för att dra mer pengar i arkadhallen eller den hemmarknad som fanns. Kraschen 83 var både nödvändig och problematisk.

Tycker personligen att sedan indiescenen kom och både blev lönsam och större så har det varit en frisk fläkt. Större acceptans för det mesta och där upplever jag att man också får lite ro att lägga ner tiden för att göra ett bra och kul spel lite mer primärt än just dra in pengar, även om pengar alltid är målet även här.

Lite osäker på om jag håller med dig eller inte i det stora hela. Bara sovit typ 2-3 timmar(var nog strax efter kl 5 imorse som kortisonet släppte från gårdagens behandling för att förklara min kanske virriga hjärna just nu).

Skrivet av Swedishchef_90:

Måste hålla med att många äldre spel har bättre gameplay

10k+ timmar i wow
5k timmar CS go

Sen har jag runt 2k timmar i civ 6/stellaris
Och 12k timmar i football manager/championship manager mellan 99-2010 😇

Fan va mycket tid man hade innan barn!

Nu vet vi ju inte ålder på dina barn men just att vid lagom ålder börja spela med barnen, och sedan när de växer upp börjar få lite mer egen tid men kanske också ett delat spel intresse. Vem vet, du kanske har ett eget lag lagom till CSGO3 släpps.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kanske inte så förvånande då äldre spel ofta har haft längre tid att få en större publik samtidigt som de inte heller är några "games as a service" där folk tills slut tröttnar på att köpa season passes eller mikrotransaktioner för att hänga med.

Man får inte heller glömma att äldre spel också i regel känns mer "färdiga" än vad nyare spel är då de ofta är färdigpatchade eller (i värsta fall) fanpatchade till att kännas kompletta.

Skrivet av anders190:

Äldsta spelet jag spelar just nu, men kommit av mig för stunden är möjligen Final Fantasy V Pixel Remastern på Steam Deck. Originalspelet är från tidigt 90tal men just denna utgåva är bara något år gammalt.

För övrigt ett av världens bästa spel. <3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.