Nu kommer annonser till Discord

Permalänk
Medlem

https://www.guilded.gg/ finns ju, typ som discord men utan reklam just nu iaf.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Går det att betala sig från det i dagsläget?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Kanske dags att ge steams alternativ ett försök till? Gav det ett test precis när de introducerade gruppchatterna, men får kanske ge det ett mer riktigt försök nu.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Discord decentralized hade varit något. Alltså låt mig köra min server på min hårdvara med er klient. Hade varit nice. Strypt ner driftkostnader och jag hade varit villig att betala en licens eller årsavgift om jag vill ha rullande uppdateringar. Men den modellen är väl stortsätt död tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Påtal om Signal så är det nog inte svårt alls att få folk på Android-sidan att byta skulle jag tro, speciellt de med nyare telefon med Googles SMS-app som krypterar RCS med Signals krypteringsalgoritm.

Signal var bra tills de (om de gjort ännu) tog bort alla möjligheter att skicka samt ta emot "vanliga" SMS. Vilket betyder att du måste köra 2 appar för meddelanden och då är det majoriteten som skiter i Signal.

Tyvärr går smidighet före allt för den stora massan.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Shadee:

Signal var bra tills de (om de gjort ännu) tog bort alla möjligheter att skicka samt ta emot "vanliga" SMS. Vilket betyder att du måste köra 2 appar för meddelanden och då är det majoriteten som skiter i Signal.

Tyvärr går smidighet före allt för den stora massan.

Fast... att t.ex ge facebook tillgång inte bara till messenger chatter utan ens privata sms också? det är ju.. galenskap i mina ögon iaf.

Permalänk
Medlem

Två bra Youtube-dokumentärer om Discord.

Program och tjänster som ägs till stor del av Tencent brukar generellt pratss om att de ska bojkottas eller liknande. Vet folk om att Tencent är i princip majoritetsägare i Discord, eller går smidighet före säkerhet?

För den som undrar så ja, jag använder själv Discord dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Fast... att t.ex ge facebook tillgång inte bara till messenger chatter utan ens privata sms också? det är ju.. galenskap i mina ögon iaf.

Ja, men hur ska man annars göra? Övertala alla man känner att använda Signal? Du kan bara skicka Signalmeddelanden till andra Signalanvändare. Sedan menade jag inte specifikt att använda messenger, men jag övergav Signal samt att försöka övertala folk att använda Signal när det krävdes två appar eftersom de tog bort möjligheten att skicka till icke-Signal användare.

T.ex så går det inte att få sms från Postnord, 1177 eller liknande till Signal så två appar är obligatoriskt. Jag kör numera standard message-appen bara.

Sedan är man rädd för att dela sin data bör man inte använda Discord heller, som klippen i mitt förra inlägg resonerar kring.

Permalänk
Medlem

Undrar om mitt AdGuard-program kommer filtrera bort annonserna...ska bli intressant att se.

Permalänk
Sötast

Jag blev iallafall motiverad till att sätta upp en lokal element.io server, blir ett bra komplement till de övriga tjänsterna.
Lite konfunderad på om man fick använda mobilappar eller ej med den selfhostade versionen.... utan det så är det knappast lönt.

Om inget så kan man iallafall tvinga in familjen i att köra en sekundär app. Är väl den viktigaste informationen att skydda ifrån företagen iallafall

Permalänk
Medlem

Guldläge att komma in som konkurrent nu. Extremt snabbt skenande kostnader dock om det snabbt blir populärt och man hostar bilder etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Att rekommendera dessa saker är som att rekommendera folk att använda Signal istället för iMessage eller RCS (SMS), alternativet finns men inte någon svensson kommer överväga användande i verkligheten.

Ursäkta om jag låter överdrivet negativ, jag är egentligen positiv till alla ovanstående applikationer och att de existerar. Men samtidigt ser jag dem inte som alternativ till etablerade tjänster för gemene man i något hänseende.

Det handlar mer än något annat om användarvänlighet och funktionalitet som erbjuds i grundutförande. Av samma anledning Messenger är en dominant spelare för att enkelt chatta och dela bilder. Varför byta när det man har fungerar, och alla andra redan använder det

Jag fick hela min online-kompisskara att flytta till Element och hela familjen, flertalet "riktiga" vänner samt klasskamrater på universitet att skaffa Signal bara för mig. Vill dina vänner ha kontakt med dig följer de efter

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Wizbro:

Jag fick hela min online-kompisskara att flytta till Element och hela familjen, flertalet "riktiga" vänner samt klasskamrater på universitet att skaffa Signal bara för mig. Vill dina vänner ha kontakt med dig följer de efter

Kan säga på rak arm att ingen är såpass tillmötesgående varken bland vänner eller familj för egen del, vill man ha kontakt med dem (eller mig för den delen) är det bara att rätta sig i ledet och använda vad nu dem eller jag än använder för kontakt med respektive – är såklart glad för din skull att det varit en sådan enkel process

EDIT:
Det låter som att jag är omgiven av (och kanske själv är en) rättskaffens rövhattar, men vill bara poängtera att så inte är fallet. Det är mest bara att ingen orkar krångla till saker i sin vardag. Messenger, Snapchat eller Discord är det som alla redan använder (familj, vänner, bekanta, skolkamrater o.s.v.), därav är det vad alla fortsatt använder.

Det ska mycket till innan en majoritet ändrar detta beteendemönster, tror inte någon kommer bry sig om en enstaka individ står och vurmar om andra applikationer – jag vet att jag inte skulle göra det i alla fall.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Discord decentralized hade varit något. Alltså låt mig köra min server på min hårdvara med er klient. Hade varit nice. Strypt ner driftkostnader och jag hade varit villig att betala en licens eller årsavgift om jag vill ha rullande uppdateringar. Men den modellen är väl stortsätt död tyvärr.

Detta hade jag också velat ha, ja. Men som du säger, dött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan säga på rak arm att ingen är såpass tillmötesgående varken bland vänner eller familj för egen del, vill man ha kontakt med dem (eller mig för den delen) är det bara att rätta sig i ledet och använda vad nu dem eller jag än använder för kontakt med respektive – är såklart glad för din skull att det varit en sådan enkel process

EDIT:
Det låter som att jag är omgiven av (och kanske själv är en) rättskaffens rövhattar, men vill bara poängtera att så inte är fallet. Det är mest bara att ingen orkar krångla till saker i sin vardag. Messenger eller SMS är det som alla redan använder (familj, bekanta, skolkamrater o.s.v.), därav är det vad alla fortsatt använder. För spelvänner och liknande används idag uteslutande Discord. Det ska mycket till innan en majoritet ändrar detta beteendemönster – tror inte någon kommer bry sig om en enstaka individ står och vurmar om andra applikationer, jag vet att jag inte skulle göra det i alla fall.

Jag tror också att många bara antar att ingen icke-nörd vill prova "autistisk chatt #3200". Hur många av dessa har faktiskt sagt nej till dig? För mig var det bara en som sa nej, men honom har jag på Whatsapp istället. Inte optimalt men ändå krypterat.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Helt förståeligt. Sålänge de inte känns för påfrestande så kommer jag fortsätta med Discord.

Skrivet av Philopinos:

RIP Discord.

Fantasier.....tror du seriöst att detta är nådastöten?

Skrivet av Yatagarasu:

Discord har en enorm användarbas och tjänsten är inte den billigaste typen att tillhandahålla. På något vis måste Discord få in slantarna för att bedriva verksamhet och kunna anställa personal som både underhåller, utvecklar och överser hela kalaset.

Det finns tämligen 3 metoder att använda för Discord;

  • Reklam (i flera steg)

  • Betalväggar (Nitro med mer)

  • Börja ta bort saker och sälja dem tillbaka

Första alternativet är inte direkt påträngande om det görs rätt, och ärligt talat är jag förvånad att det tagit sådan lång tid som det gjort. Alternativ två har vi redan delvis i form av Nitro för personprofiler och server-funktioner, något som kompletteras av småsaker likt animerade profil-banners och dylikt (en del som definitivt kan utökas). Alternativ tre skulle döda tjänsten snabbare än snabbast, som att ge bort guldägget till en nykommande konkurrent som ser en öppning.

Det går inte att drifta en tjänst för nästan 196 miljoner månatligt aktiva användare och förvänta sig att de inte ska dra in pengar på något vis, Nitro-tjänsten värderas idag till $210 miljoner USD för Discord och är alltså inte hur de ska tjäna in utgifterna i dagsläget. Mig veterligen har Discord gått back sedan start, det är dags att vända den trendkurvan nu. Speciellt med åtanke att företaget förväntas gå publikt (IPO) inom ett till två år.

En som förstår 😃

Hade gett dig 5 lajks om ja kunnat 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Wizbro:

Jag tror också att många bara antar att ingen icke-nörd vill prova "autistisk chatt #3200". Hur många av dessa har faktiskt sagt nej till dig? För mig var det bara en som sa nej, men honom har jag på Whatsapp istället. Inte optimalt men ändå krypterat.

Jag har försökt få med folk på signal-tåget vid i alla fall två tillfällen, inte ens mina teknikintresserade vänner pallade vid tillfällena krångla till det (vad var det för fel på Messenger löd slagordet). Efter det har jag inte bemödat mig att försöka igen ärligt talat. Vet att några använder Telegram och Weibo(?), men det är mest för att följa vad som händer utanför den västerländska sfären, och har inte något med folk de faktiskt känner att göra.

Hade jag fått bestämma hade alla övergett sociala mediaplattformar och övergått till endast end-to-end-krypterade chattjänster. Har personlig avsky för allt vad Instagram, Twitter och sonika plattformar likt Snapchat innebär. Men samtidigt inser jag att jag tillhör en minoritet, svensson vill kunna skrolla sin reels och använda vad de alltid använt – så antingen får jag byta ut hela mitt sociala nätverk, skära av mig från omvärlden eller rätta mig efter vad de flesta andra använder.

Har inte orken längre att försöka övertala folk, än mindre förklara varför de ska bry sig om att byta till något annat. Däremot har jag dragit en personlig gräns vid Messenger och Discord, mer än så tänker jag inte sträcka mig

Fixade grammatik och förtydligande.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KroesusSork:

Finns en bra beskrivning om det här: https://en.wikipedia.org/wiki/Enshittification

Rekommenderar blog-inlägget om han som "uppfann" termen, beskriver klockrent exakt vad som hänt med Facebook, Instagram, Twitch, TikTok och nu Discord och gänget. https://pluralistic.net/2023/01/21/potemkin-ai/#hey-guys

Läste bloggen. Dystopiskt. Känns som nån borde kunna göra en doktorsavhandling om det där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag har försökt få med folk på signal-tåget vid i alla fall två tillfällen, inte ens mina teknikintresserade vänner pallade vid tillfällena krångla till det (vad var det för fel på Messenger löd slagordet). Efter det har jag inte bemödat mig att försöka igen ärligt talat. Vet att några använder Telegram och Weibo(?), men det är mest för att följa vad som händer utanför den västerländska sfären, och har inte något med folk de faktiskt känner att göra.

Hade jag fått bestämma hade alla övergett sociala mediaplattformar och övergått till endast end-to-end-krypterade chattjänster. Har personlig avsky för allt vad Instagram, Twitter och sonika plattformar likt Snapchat innebär. Men samtidigt inser jag att jag tillhör en minoritet, svensson vill kunna skrolla sin reels och använda vad de alltid använt – så antingen får jag byta ut hela mitt sociala nätverk, skära av mig från omvärlden eller rätta mig efter vad de flesta andra använder.

Har inte orken längre att försöka övertala folk, än mindre förklara varför de ska bry sig om att byta till något annat. Däremot har jag dragit en personlig gräns vid Messenger och Discord, mer än så tänker jag inte sträcka mig

Tråkig inställning från dina vänner, en teknikintresserad person bör ju se lockelsen i att i så stor grad som möjligt lämna Messenger för i stort sett vilken anledning som helst

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vad Discord borde göra är att halvera kostnaden för Nitro, många fler skulle vilja ha möjligheten för streama i högre kvalite. Som det är nu är det på tok för dyrt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jahapp där dog discord, dom hade utan problem kunnat göra en omröstning att t ex höja nitro kostnad eller nåt som förmodligen ingen hade haft något emot.

Istället får vi detta instoppad i halsen. Det är ju trots allt vi som använder discord som sett till att det är så stort som det är som borde få en förfrågan..

Något nytt dyker snart upp och folk kommer flytta sakta med säkert, när alla använde Skype och discord var nytt fanns det ingen som vill flytta plattform i princip samma kommer förmodligen ske igen i sakta takt.

Permalänk
Medlem

det lilla man får för nitro är redan överprisat, ska sen basic, alltså utan allt "extra" som att kunna använda custom "emotes", alltså bara säga hej hur är läget.. också kosta. ja då vettfan.

Skype och andra tjänster är gratis och P2P och har bättre säkerhet och kryptering.

bortsett från kostnad så har Discord redan fett fundamentala problem dom borde åtgärda först, till exempel att all media eller fildelning hamnar på öppen HTTP host utan som helst säkerhet öppen för vem som helst att "fuska" (se "fusking") fram...

deras client är inte native alls nånstans, bara web-formen i förpackad (oftast utdaterad) chrome oavsett plattform. heller inget bra för säkerhet.

Tror dom har full access att snoka i allas DM's.

Blev bannad förra året helt utan möjlighet att få något tillbaka, eftersom kontot redan var märkt för radering behövde de inte lyda GDPR mer än så (alltså jag fick inte be om min data).

Förlorade kontakt med många kompisar där, som jag fortfarande inte fått kontakt med igen, eftersom jag inte hade dom någon annanstans.

Å andra sidan eftersom de "följer GDPR" får dom heller inte ha kvar något om mig, så efter 90 dagar eller så kan man göra nytt konto igen med samma mejl om man så vill, dom kan inte koppla dig till det förra kontot.

Annat är det med X där jag också blev permanently suspended ungeföär samma tid. och de vägrar elaborera mer än "du har brutit mot ToS". där har dom ju alla nummer och mejl och andra kopplade konton så nästintill omöjlig att göra nytt, du blir direktbannad för ban-evasion LOL.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

yay hoppas det är början för slutet på discord eran, jag föredrar teamspeak... då kunde man sitta på 4-5 olika communities samtidigt och muta micen på de man inte var aktiv på osv, discord känns värdelöst för VOIP går bara sitta i en kanal åt gången och med tanke på att kina äger skiten så lär den spionera på allt man gör också

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

yay hoppas det är början för slutet på discord eran, jag föredrar teamspeak... då kunde man sitta på 4-5 olika communities samtidigt och muta micen på de man inte var aktiv på osv, discord känns värdelöst för VOIP går bara sitta i en kanal åt gången och med tanke på att kina äger skiten så lär den spionera på allt man gör också

vadå kinaägt pratar du om att tencent är en investerare? if so så finns det ju fler firmor tex svenska och amerikanske med i bilden. Vad jag vet så har discord inte publicerat någon info om mängd ägande i företaget.

Skrivet av roosterx:

Vad Discord borde göra är att halvera kostnaden för Nitro, många fler skulle vilja ha möjligheten för streama i högre kvalite. Som det är nu är det på tok för dyrt.

anledningen till att det är dyrt är att det är dyrt för discord när du streamar i hög kvalitet.

Se aws calcen som exempel. https://docs.aws.amazon.com/solutions/latest/live-streaming-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Läste bloggen. Dystopiskt. Känns som nån borde kunna göra en doktorsavhandling om det där.

Haha, tänkte.. gjorde han inte precis det i bloggen? Men rätt kul läsning, känns som det stämmer hyfsat bra.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas man slipper om man kör Nitro.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Discord och diverse andra allt-i-ett program känns bara onödigt bloatade, tar upp yta i onödan etc. Tyvärr går ju flesta programmen mot det läget.

Var bättre med IRC + vent/mumble. Visserligen använder jag inget chatt/prat -program på datorn i dagsläget då jag inte spelar något onlinespel.
Men saknar IRC tiden, men är väl 10 år sen nu som man slutade med det då det började bli skralt med folk i kompiskanalen.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.