USB-C revolutionen ett fiasko. Skräpkvalitet rakt genom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej varför skulle jag, men eftersom jag sitter som IT-chef brukar jag märka om något har en onormalt hög grad av utbyten. Vi kör USB-C till det mesta, har free seating på alla våra arbetsplatser så det är mycket i och urdockning varje dag.

En docka är ju i princip stationär dock, lightningkablarna ville de nog bara en extra med sig hem, de var hårdvaluta och så kommer USB-C också bli när den börjar användas på telefonerna.

Många byter dessutom den fräscha sladden mot en gammal privat och vips har den slutat fungerat.

På mina 7 år med iPhone har jag bytt lightninglabel i bilen 3 gånger, sedan jag skaffade iPhone 15 har jag gått igenom 3 stycken dyra kablar med Kevlar och 2 billiga.
Det säger ju ändå en del, det är inte kabeln i sig som börjar glappa utan det är USB-C kontakten som klent utformad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

En docka är ju i princip stationär dock, lightningkablarna ville de nog bara en extra med sig hem, de var hårdvaluta och så kommer USB-C också bli när den börjar användas på telefonerna.

Vi har enbart dockor direkt i skärmen så det ligger en lös USB-C kabel på bordet som man ansluter i. Det jag varit med om är att USB-C porten på vissa Lenovos ger upp. Men kablarna och laddarna funkar bra.

Nej, vi har dunderkoll på grejerna, allt är märkt med etsvätska. Vi kör på att man lämnar in den gamla för att få en ny. Det jag tror med lightningkablarna är att folk rullar ihop dom varje dag och då slits dom onormalt mycket. Försöker förklara för folk att vi har Qi-laddare på varje arbetsplats, men dom verkar föredra att ladda via sladd.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Funkat hur bra som helst för mig. MicroUSB och Lightning har alltid blivit glappa efter användning, inte USB-C.

Dessutom klarar USB-C så mycket mer än att bara ladda ström och flytta filer. Kopplar in bärbara datorer direkt i skärmen enbart med en USB-C kabel och mus/tbord/video/ström kommer direkt via skärmen. Behöver ingen extern hub på jobbet heller. Överlägsen allt annat på marknaden.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem själv, heller. Tycker det är riktigt bra. Dock var jag nära att byta mobil när laddningen glappade. Stirrade ned i laddningsporten och började gräva runt lite med en tandpetare och fick ut ordentligt med ludd och damm. Sen funkade laddningen prima igen. Utöver det ingenting, tycker att det är förbaskat smidigt att så mycket kör på samma standard.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag antar att man försöker designa det så att det är kablarna som går sönder innan porten gör det? För en så länge har jag aldrig haft en USB-C port som glappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag antar att man försöker designa det så att det är kablarna som går sönder innan porten gör det? För en så länge har jag aldrig haft en USB-C port som glappar

För mig var det just porten på en Nokia 7 Plus som glappade ur sig.
Men det är en del år sen (typ 5) och har inte haft problem sen dess med senare telefoner (den blev obrukbar).
Har för mig att det var mer snack om problem med USB-C dom första åren efter att den lanserats.

Permalänk
Medlem

USB-C fungerar ok för apparater som ligger still, men så fort grejorna börjar röra på sig som i tex en portabel DAC så märks det hur dålig kontakt det ofta är.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

kluven. gillar one plug to rule them all, men inte jungeln av kablar det det fins 100 olika sorter, hstigheter på data / laddning, data at all? olika överföringsstandarder etc.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några problem med laddare men en bunt kablar har väl gått sönder. Måste erkänna att jag aldrig förstått varför EU kände ett behov av att lägga sig i och lagstifta om kablarna.

Ungefär hälften av mina saker jag laddar regelbundet just nu är med micro-usb och andra hälften är med usb-c. Skulle säga att jag köpt ungefär lika många nya usb-c kablar som jag köpt micro-usb kablar för att de gamla gått sönder och framförallt är det ju just för att de gamla gått sönder som de flesta av mina kablar hamnar i återvinningen, INTE för att standarden de utnyttjar blivit omodern/oanvänd.

Även det funnits en del standarder så är de ju inte så att företagen spottat ur sig nya standarder de senate åren som resulterat i berg av oanvända kablar. Hade förstått ett sådant här initiativ mer om det var för 20 år sedan när i princip all elektronik hade ett en liten strömdosa med en egen kabel på och alla enheter hade olika effekter och/eller format på sina kontakter.

Så ur någon form av miljösynpunkt (åtminstone i mitt fall med, måste erkännas, extremt begränsad testdata) har lagstiftningen haft obefintlig påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pistage:

Ni (alla), som inte haft detta problem. Har ni alltid laddaren i samma uttag? Alltså, ni köper laddaren, kopplar in den vid sängen, behöver ni ladda så går ni till sängen och kopplar in den där. Ni hämtar inte laddaren och kopplar in den i uttaget vid köksbordet för att det är där du sitter och vill ladda.

Både och. Har en långsam laddare som sitter i eluttaget hela tiden. Sen har jag en annan laddare o kabel som ligger i resväskan.

Skrivet av Dem8n:

På mina 7 år med iPhone har jag bytt lightninglabel i bilen 3 gånger, sedan jag skaffade iPhone 15 har jag gått igenom 3 stycken dyra kablar med Kevlar och 2 billiga.
Det säger ju ändå en del, det är inte kabeln i sig som börjar glappa utan det är USB-C kontakten som klent utformad.

De 2 år o 9 månaderna jag körde med en OnePlus 3 som huvudtelefon behövde jag inte byta någon usb-C kabel. Har till o med fortfarande kvar OnePlus 3 kabeln som medföljde OP3 och den fungerar fortfarande alldeles utmärkt!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Har aldrig haft problem med USB-C?!

Eller jo, det var ludd i uttaget på telefonen som jag fick ta bort för att telefonen skulle snabbladda korrekt.

Skrivet av gonkius:

Innan någon skriver något elakt om USB-C måste man kolla uttaget i mobilen. Kommer lätt in fickludd i uttaget som trycks ihop till en hård klump. Det som händer är att det blir dålig kontakt och laddningen slutar fungera. Ta en tandpetare eller hellre något ännu tunnare (inte i metall) och gör rent först så man ser botten av kontakten blänka! Jag använder helst baksidan av en "Plackers". Låter som att det är det som händer TS.

Just det det där med ludd i telefonen känner jag igen. Men det löser man lätt med att med jämna mellanrum trycka av lite tryckluft från inet i telefonen.

En annan sak kan faktiskt var att man har telefonen i bakfickan. Vilket kan bryta telefonen och göra att kontakten blir glapp. Jag har aldrig telefonen i byxorna just därför.

Skrivet av pistage:

Ni (alla), som inte haft detta problem. Har ni alltid laddaren i samma uttag? Alltså, ni köper laddaren, kopplar in den vid sängen, behöver ni ladda så går ni till sängen och kopplar in den där. Ni hämtar inte laddaren och kopplar in den i uttaget vid köksbordet för att det är där du sitter och vill ladda.

Jag drar ur laddaren iaf varje dag så nog inget problem där. Har laddare från gamla telefoner samt en Linocell Premium GaN USB-C laddare med PD 65 W Vit samt en laddare som följde med mitt nätagg som också tar 65w.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Enda problemet jag har stött på är att dockan från jobbet ibland inte ger ström+USB+Display, ibland kan man få koppla ut och in igen för att få igång det. Sen har det varit strul med någon enhet som inte har PD som jag försökt ladda i en Dockningsstation.

Men överlag så är det rätt skönt att så mycket är USB-C. Det är ju fortfarande mycket USB-A på små saker som inte har löstagbar sladd (trådad kamera, mus, tangentbord, donglar) men allt annat är ju typ alltid USB-C.

Men det jag kan störa mig på är att ALLT är USB-C, så det är massa sladdar som gör helt olika saker som har samma kontakt att hålla iordning på. På mitt skrivbord har jag följande USB-C:

  • Dockningsstation

  • Skärm (dockan har inte DP 1.4, så behöver en separat koppling för att få ut full upplösning/bilduppdateringsfrekvens)

  • Extra laddare med hög effekt för att ladda den andra laptopen när en är i bruk

  • Extra laddare med låg effekt för att kunna ladda ett tillbehör

  • En kabel som ansluter till dockan så att jag kan ansluta USB-C-tillbehör till datorn

  • (+Qi-puck till telefonen ansluten med USB-C)

  • (+Lightning ansluten till dockan för Magic Trackpad)

  • (+Lightning med hög effekt för ”nödladdning” av telefonen)

Med en nyare iPhone och om Apple fixar USB-C på trackpaden kan jag ju förenkla något, och jag skulle väl kunna styra upp de andra enheterna lite bättre. Men det är en del olika att hålla koll på, särskilt om man ska förklara för någon annan hur man kopplar in sig.

Små stavfel/formatering
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

TL DR
Är inte övertygad att det är silverkulan för mobiltelefoner; har haft två mobiler i rad där telefonen får problem att laddas.
En av dem fick man "knixa" med laddsladden för att den skulle få kontakt.
På den andra verkar det bli kortslutning direkt, telefonen stänger av sig så fort jag ansluter den till en laddare
(tack och lov för trådlös laddning)

Första låter ju som ett ett typiskt fall av fickludd, medans andra som nåt fel elfel, men om det beror på just USB-C eller inte är ju tämligen oklart.
Fickludd är såklart en olycklig sideffekt med porten, men det är endast telefoner som råkar ut för det o för min del bara nån gång om året jag måste nåla ut det. Utöver det, klockren port!

Permalänk
Medlem

Sladdar har jag sabbat, men nog inte haft sönder en enda laddare på minst 5 år

Permalänk
Medlem

Jag har använt USB-C i telefoner och andra attiraljer sen 2017 och har aldrig haft några problem.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@pistage

Förstår uppriktigt inte hur du lyckas.

Men är det kablar och laddare som stryker på löpande band -> då låter det mer som om en enhet som ansluts till dessa kablar och laddare är orsaken till bekymret. Eller kanske skit i kontakten på en enhet, ett metallspån eller liknande. Eller möjligen en böjd kontakt om den blivit misshandlad.

USB-C har ännu varit den absolut bästa kontakten, absolut inga problem med den.

Däremot dom tidigare... Usch...
Mini A/B och micro A/B har fungerat, förutom då att den "alltid" kommer fel, samt att man alltid fick tag på fel sladd. Den vanliga Type-A var en katastrof i förhållande till Type-C, med Type-A så kunde man få konstiga glapp i kontakt, ibland även med nya prylar.

Visst har man sett reklam där mobilen används både som spackelspade, ostbricka, spade m.m. Men men...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

För min del startade det nog med Huawei P9Plus och den hade en bra kontakt. Sedan vidare från Motorola -> Samsung -> Iphone. Vissa variationer i kvalitet har det väl varit under åren. För den sistnämnda ska jag ännu inte uttala mig då jag kör all laddning trådlöst.

Permalänk
Medlem

Efter 1.5 år i och urkoppling varje dag har jag nu vänt på sladden (började bli dålig kontakt, ingen laddning) - Nu har det funkat ett halvår utan problem men efter nåt år kanske det är dags att byta sladd?

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Får mardrömmar av avsaknaden av intern kontakt på mina moderkort för frontpanelen på chassi. Alltid saknats på de rimligt prissatta modellerna när jag handlat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Får mardrömmar av avsaknaden av intern kontakt på mina moderkort för frontpanelen på chassi. Alltid saknats på de rimligt prissatta modellerna när jag handlat.

Har intern "USB 3.2" till intern 3.0 adapter och sedan 3.0 till 2.0 för århundradets långsammaste USB-C port på en gammal dator som fick ett Fractal Torrent chassi

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Har intern "USB 3.2" till intern 3.0 adapter och sedan 3.0 till 2.0 för århundradets långsammaste USB-C port på en gammal dator som fick ett Fractal Torrent chassi

Haha vissa moderkort har ju två stycken interna 3.0 anslutningar, så man kan ju alltid uppgradera till ett sånt.

Permalänk

Den har sett bra ut :]

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem. Har en på jobbet som kopplas in och ur 10+ gånger per dag och har hållt i över ett år utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har bara haft en usb kabel som gått sönder över alla år. Det va en av OnePlus röda dash charge kompatibla sladdar. Själva kabeln började fläta upp sig vid USBC-sidan. Det är faktiskt den enda kabeln någonsin. Min pixel 7 pro laddar jag uteslutande med qi och MagSafe, både på jobbet, kontoret hemma, vid sängen hemma och i bilen. Jag tröttnade på hålla på med kablar så den och min jobb iPhone laddas på samma sätt.

Gällande Apple så har jag märkt att det är lite mer kräset. Mobilen laddas i princip med vilken kabel som helst men mina AirPods som stödjer Qi laddning går inte ladda på samma Qi laddare som mina två telefoner fungerar med. Lite weird men jag överlever.

Mina laddare är basus 140w laddare. Har fått extremt fina betyg och marks kring energieffektivitet, vilket iofs blir lite komiskt när jag använder Qi så som är raka motsatsen.

Jag har flera laptops privat och jobbmässigt och alla dessa har varit problemfria med usb c.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Problemet är att USB A sidan på en USB C kabel fortfarande drabbas av samma problem som tidigare usb kablar, att de är svåra att stoppa in korrekt. Man får vända fram och tillbaka men likväl går de aldrig in förens man vänt på den fem gånger. Skulle behövas en uppdatering där utsidorna är osymetriska så kablarna bara passar på ett sätt.

Håller inte med om skräp på det sättet, tycker att kablarna är mycket hållbarare än de gamla kablarna som ofta började klappa vid kontakten. Inte en enda av ugreen kablarna har gått sönder för mig. Ska dock tilläggas att jag laddar det mesta trådlöst nu för tiden så det har nog påverkat slitaget en del.

Permalänk
Medlem

Gäller att köpa kvalitet. Köpte en boa-orm till skitkabel på netonnet till bilen men den glappar hela tiden. Samsung verkar sitta ordentligt i min samsung lur.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en USB C laddare paja. Eller någon laddare för den delen. Använder till 99% den jag fick med när jag köpte min POCO F3 för 2,5 år sedan. Laddar 2-3 gånger per dag, och den ser och funkar som ny.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Har kört samma laddare och sladd sedan 2018 utan bekymmer så kan inte dela dina känslor. Men kanske var ett aprilskämt egentligen

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Haft samma 3 laddare i något år nu.
Får ju oftast med någon ny när man köper typ en mobil, så har 2-3 extra adaptrar som jag också kör vid behov.
USB-C kablarna från elite kontrollerna till switchen får ofta jobba som stand in mobil laddare i bilen då de är ganska långa.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

TL DR; Inga problem alls för egen del om vi bortser från USB-C dockningsstationer med TB där tillverkarna inte lanserar "färdiga" produkter. Detta har dock efter ~5år löst sig ganska bra till slut.

Kör generellt med HPs 65w usb-c för att ladda då jag har ett gäng av dessa.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb