Snabbkoll: Kyler du processorn med vatten eller luft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kyler du processorn med vatten eller luft?

Ja

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

AIO räknas väl som vatten, så vatren. Lägre ljudnivå, lägre temperaturer och högre prestanda, vem vill inte ha det? :

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning och kört en 240 mm Nzxt kraken X52 och nu har jag köpt en 280 mm EK AIO Elite 280 D-RGB till Meshroom S V2 chassi och har helt med måtten om jag kört luft hade det varit max 54 mm och då hittar man inget vettigt som presterar som vatten.

Går även att köra 360 mm Aio men då måste man köpa ett tillbehör som bygger ut chassi i fronten och då tyckte jag inte designen blev lika snygg.
https://www.caseking.de/ssupd-meshroom-360er-fan-bracket-schw...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Körde luft i alla år fram till 2019 när jag provade AIO på 280mm. Kör nu en på 360mm.

Men datorn till TVn kör 12400F med standardkylaren. Känns nästan retro att kunna kyla med standardkylaren och temperaturen är helt ok.

En del av mig tänker att framöver köra med mer budget grejer som typ 12400Fs motsvarighet i framtiden även för gamingdatorn. Duger fint och så lätt att kyla.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

AIO räknas väl som vatten, så vatren. Lägre ljudnivå, lägre temperaturer och högre prestanda, vem vill inte ha det? :

Stämmer inte alls då det finns många luftkylare som både presterar bättre och låter mindre än många AIO.

Permalänk
Medlem

De flesta som har en bättre kylare idag använder både vatten och luft.
Vatten som medium för att flytta värmen (som pumpat vatten eller i Heat-pipes) och sedan luft för att kyla av det med i radiatorn.

Är ju endast de som sitter med standardkylare av lägre pris som bara använder luft (och metall då).

Personligen håller jag mig till heatpipes och kylflänsar alla dagar. Mer säkert.

Permalänk
Medlem

Alltid kört AIO Artic Freezer.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag har datorn nedsänkt i ett bad av alkohol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenpai:

Stämmer inte alls då det finns många luftkylare som både presterar bättre och låter mindre än många AIO.

Länka gärna en trovärdig jämförelse. 🙂 Den här jämförelsen från GamersNexus verkar tyda på det motsatta, att tornkylare generellt sett presterar avsevärt sämre både vid samma ljudnivå men även vid 100% effekt. Det finns givetvis undantag där vissa AIO presterar sämre och tornkylare presterar bättre men det är svårt att bortse från det stora urvalet som finns i detta test. Stort fokus på AIO vilket framgår av tabellen men det kan inte vara en slump att samtliga tornkylare återfinns på den nedre delen av skalan.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Antar att ni samlar data till ev sponsorer men ni borde ju haft aio som val och custom loop separat 🤔

Håller med, skillnaden är stor mellan AIO och custom loop beträffande komplexitet och kylförmåga.

För att svara på frågan: vatten, custom loop.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Länka gärna en trovärdig jämförelse. 🙂 Den här jämförelsen från GamersNexus verkar tyda på det motsatta, att tornkylare generellt sett presterar avsevärt sämre både vid samma ljudnivå men även vid 100% effekt. Det finns givetvis undantag där vissa AIO presterar sämre och tornkylare presterar bättre men det är svårt att bortse från det stora urvalet som finns i detta test. Stort fokus på AIO vilket framgår av tabellen men det kan inte vara en slump att samtliga tornkylare återfinns på den nedre delen av skalan.

https://gamersnexus.net/u/styles/large_responsive_no_watermark_/public/inline-images/CPU%20Cooler%20Benchmark%20AMD%20R9%203950X%20OC%20~198W%2035dBA%20Noise-Normalized%20GamersNexus.png.webp

https://gamersnexus.net/u/styles/large_responsive_no_watermark_/public/inline-images/CPU%20Cooler%20Benchmark%20AMD%20R9%203950X%20OC%20~198W%20100_%20Fan%20Speed%20GamersNexus.png.webp

Den grafen visar ju inget annat än att mer yta kyler bättre. Inte konstigt att en 3x140 mm kyler bättre än en 2x120 mm (är ju ca dubbelt så stor kylaryta).

Tittar man på kylare i samma klass så ligger ju Thermalrights Peerless Assasin i samma liga jämfört med en 2x120mm AIO, vilket man även kan se den som, två torn med 120 mm fläktar. Den slår även några med 2x140 mm fläktar, vilket man skulle kunna tolka att en luftkylare kyler bättre än en AIO vid samma storlek.
Problemet är ju att få plats med en trippel 140mm tornkylare, vilket ju är anledningen till att de inte finns, för inte tala om vikten..

Permalänk
Medlem

Kyler min i3 12100F med en DeepCool AG400. Har aldrig sett temperaturer över 48 grader så det är trevligt. Tyst är den med.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Luft. För jag provade Artic freezer 2 280 men tyckte inte den levererade märkbart bättre än Noctuas u12a. Men det börjar så smått klia i moddartarmen (vill prova på kryosheet och Thermal grizzlys "contact frame") och leker med tanken på att prova nån större vattenkylare, t.ex. den hypade Artic freezer III 360 då jag tänkt byta till större chassi.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Den grafen visar ju inget annat än att mer yta kyler bättre. Inte konstigt att en 3x140 mm kyler bättre än en 2x120 mm (är ju ca dubbelt så stor kylaryta).

Tittar man på kylare i samma klass så ligger ju Thermalrights Peerless Assasin i toppklass jämfört med en 2x120mm AIO, vilket man även kan se den som, två torn med 120 mm fläktar. Den slår även flera 2x140 mm fläktar, vilket man skulle kunna tolka att en luftkylare kyler bättre än en AIO vid samma storlek.
Problemet är ju att få plats med en trippel 140mm tornkylare, vilket ju är anledningen till att de inte finns, för inte tala om vikten..

Sjävklart, jag hade bara invändningar mot det citerade påståendet som kändes felaktigt då det framställdes som att tornkylare överlag presterar bättre vilket helt enkelt inte stämmer. Jämför man liknande storlek är det så klart en annan femma men även där verkar tornkylare (återigen, generellt sett) prestera sämre där bara en enda AIO presterar sämre än t.ex. NH-D15 även vid 2x120mm jämfört med Noctuas 2x140mm.

Det finns så klart bättre presterande kylare än NH-D15 men det är en relevant jämförelse då den ofta tas upp som ett prima exempel på högpresterande tornkylare även om den idag är lite föräldrad och har fått konkurrens av andra fabrikat och modeller (t.ex. Assassin IV men då uppstår även andra problem relaterade till storlek och vikt vilket gör att det kanske inte ens är ett realistiskt alternativ för många PC-byggare samt att ett flertal 240-280 AIO i jämförelsen ger lägre temperaturer trots samma/liknande storlek jämfört med Assassin IV som tycks vara den bäst presterande tornkylaren i testet).

Det går ju också att argumentera för att den som har plats för de allra största tornkylarna rimligtvis även har plats för motsvarande 360 AIO vilket gör storleksjämförelsen lite irrelevant.

Hur som helst så var mitt inlägg en genuin förfrågan då jag gärna ser fler jämförelser från andra trovärdiga källor som kanske använder en annan testmetodik , har andra förutsättningar sett till komponenter osv. 🙂

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag inväntar den tekniska förklaringen från en som kyler sin dator med det fjärde elementet

Fight fire with fire!

Permalänk
Medlem

Efter två AIO-kylare som fallerat så kommer jag köra på luft framöver. Aldrig mer en AIO säger jag bara...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenpai:

Stämmer inte alls då det finns många luftkylare som både presterar bättre och låter mindre än många AIO.

Det finns också många passiva kylare som kyler bättre än aktiva kylare, men det är ju inte normen direkt. Precis som din tes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Efter två AIO-kylare som fallerat så kommer jag köra på luft framöver. Aldrig mer en AIO säger jag bara...

Sluta köp skräp 😁

Själv har bytt aio en gång på 16 år, körde dock luft i 2 år mellan två aios så 14 år drift med aio, första häll 7 år, dog mitt i en cs match

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sluta köp skräp 😁

Själv har bytt aio en gång på 16 år, körde dock luft i 2 år mellan två aios så 14 år drift med aio, första häll 7 år, dog mitt i en cs match

1500 spänn på en Corsair H110 känns inte som skräp, men den höll ändå 8 år. I båda fallen har pumparna dött och i senaste hände det mitt i en WoW-raid där FPSen gick ner till bildspel på några sekunder. Får väl dock skylla mig själv då jag vetat om problemet ett tag eftersom jag hört den knastra en del senaste tiden.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Ni kunde ju lagt in alternativen AIO och custom loop i pollen istället för att kategorisera båda under samma hatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

1500 spänn på en Corsair H110 känns inte som skräp, men den höll ändå 8 år. I båda fallen har pumparna dött och i senaste hände det mitt i en WoW-raid där FPSen gick ner till bildspel på några sekunder. Får väl dock skylla mig själv då jag vetat om problemet ett tag eftersom jag hört den knastra en del senaste tiden.

Corsair är kända för sina pump fail iofs.

Dock får du samma problem på en torkylare också, dock är nya fläkt istället för ny aio/pump (alphacool kan man byta pump)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kör med AIO sedan några år tillbaka.
Har nu en Arctic Liquid Freezer II 420
för att kyla ner min I9 14900K.

Både tyst och svalt.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Gick över till luft efter flertal AiO-byggen.
Den största skillnaden är ljudnivån, med luft är den helt knäpptyst i idle och ungefär samma ljudnivå under load. Mina tidigare kylare, AiO från bla. corsair så har alltid pumpen låtit en del.

Mycket nöjd, kommer inte gå tillbaka till AIO efter denna.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Varje datorbygge har jag klickat in vattenkylning, meeeen sen läser jag rescension av luftkylning på grafikkort /cpu och kan inte motivera den extra kostnaden.

Luftkylare har ju blivit så sanslöst bra.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på pump ljud, kör ni inte pwm på pumpen?
Luft är alltid en högre ljudnivå för samma prestanda. En aio behöver knappt flytta vattnet så vattnet i aio är så pass kyld ändå och man kör pumpen på typ 0% upptill 55C sen går den på 30% upptill 80 sen linjärt från 80 till 95 på 100%.

Jag vet att vissa pumpar kräver 100%,men det är oftast budget pumpar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Länka gärna en trovärdig jämförelse. 🙂 Den här jämförelsen från GamersNexus verkar tyda på det motsatta, att tornkylare generellt sett presterar avsevärt sämre både vid samma ljudnivå men även vid 100% effekt. Det finns givetvis undantag där vissa AIO presterar sämre och tornkylare presterar bättre men det är svårt att bortse från det stora urvalet som finns i detta test. Stort fokus på AIO vilket framgår av tabellen men det kan inte vara en slump att samtliga tornkylare återfinns på den nedre delen av skalan.

https://gamersnexus.net/u/styles/large_responsive_no_watermark_/public/inline-images/CPU%20Cooler%20Benchmark%20AMD%20R9%203950X%20OC%20~198W%2035dBA%20Noise-Normalized%20GamersNexus.png.webp

https://gamersnexus.net/u/styles/large_responsive_no_watermark_/public/inline-images/CPU%20Cooler%20Benchmark%20AMD%20R9%203950X%20OC%20~198W%20100_%20Fan%20Speed%20GamersNexus.png.webp

Om du ska argumentera med någon så är det ju bra om du håller dig inom det givna argumentet och inte lägger till sådant som det inte argumenterades om. Jag skrev inte "generellt", som du skrev, utan skrev att det "finns många luftkylare som både presterar bättre och låter mindre än många AIO", vilket stämmer till 100%. Har aldrig påstått att luftkylare generellt sätt presterar bättre. Har heller aldrig "framställt det som att tornkylare överlag presterar bättre" som du skriver att jag gjort.

Testet du länkar till visar att ju mer yta kylaren har, desto bättre kyler den, vilket är vida känt. Inte så konstigt att en 420 mm AIO presterar bättre än en luftkylare på 120 mm. När man jämför kylare ska man jämföra kylare i samma storlek, och som @loefet redan skrivit så presterar t.ex. Thermalrights Peerless Assasin bättre än vissa 240 mm och även vissa 280 mm AIO. Så det jag skrev som du invände mot, stämmer.

Permalänk
Medlem

Har en luftkylare på CPU o GPU. Temp har inte gått över 50 C för cpu(5600X) och peak för GPU(7800XT) är 52 C med fortnite efter 4 timmar. Dvs mina fläktar går aldrig över lägsta möjliga, de har aldrig spunnit upp mer än ca 750 rpm. Men det är förståss i kombo med en nytt airflowchassi då innan var dessa temeraturer nära 80 C med ett isolerat chassi, vilket gjorde att fläktarna fick jobba lite i alla fall. Så byta låda sänkte tempen med nära 30 C för propp/GPU. Iofs så har jag inte så stor effekt på dessa prylar en 65 W cpu(överklockad iofs så säg 80W) och en 250W GPU(undervoltat ca 2,7 GHz). Har även ett passivt nätaggregat då det inte behövs mer. Fläktkontroller är ställd på att köra min till det blir lite varmare men det har aldrig inträffat efter chassibytet

Så när någon säger lägre temp för AIO - hur låg temp har ni? 35C-45C peak load elller vad?

Tittade på en passiv custom loop med multipla externa passiva element tidigare men gick loss på 5k - åter igen för vad då övriga kompenenter vill ha kylning också som tex m.2 diskar, moderkort, nätagg

Permalänk
Medlem

Luft, har aldrig testat vatten.

Permalänk
Medlem

NH-D15. Dålig erfarenhet av AIOs. Custom loop är för omständligt.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zenpai:

Om du ska argumentera med någon så är det ju bra om du håller dig inom det givna argumentet och inte lägger till sådant som det inte argumenterades om. Jag skrev inte "generellt", som du skrev, utan skrev att det "finns många luftkylare som både presterar bättre och låter mindre än många AIO", vilket stämmer till 100%. Har aldrig påstått att luftkylare generellt sätt presterar bättre. Har heller aldrig "framställt det som att tornkylare överlag presterar bättre" som du skriver att jag gjort.

Testet du länkar till visar att ju mer yta kylaren har, desto bättre kyler den, vilket är vida känt. Inte så konstigt att en 420 mm AIO presterar bättre än en luftkylare på 120 mm. När man jämför kylare ska man jämföra kylare i samma storlek, och som @loefet redan skrivit så presterar t.ex. Thermalrights Peerless Assasin bättre än vissa 240 mm och även vissa 280 mm AIO. Så det jag skrev som du invände mot, stämmer.

I det här testet presterar Assassin som tycks vara den mest effektiva tornkylaren bättre än 3st AIO i samma storleksspann respektive sämre än 5st. Jag har bara svårt att se hur ”många” luftkylare presterar bättre än ”många” AIO, i varje fall om man ser till detta test.

I storleken upp till 240-280 vilket får anses vara den minsta möjliga storleken för en vettig AiO finns det 8st AIO och 13st tornkylare där fem av åtta AIO presterar bättre än samtliga tornkylare. Som sagt, jag är uppriktigt nyfiken och är bara intresserad av att se fler källor, jag är inte här för att jiddra eller bara ifrågasätta. 🙂

Givetvis finns det undantag åt båda hållen men jag kan inte se vilka dessa ”många luftkylare” är och skulle gärna vilja se fler tester som kanske inkluderar fler tornkylare. Jag känner inte riktigt till hur GN valt ut just dessa kylarlösningar men skulle gissa på att han bara är intresserad av att testa de som anses prestera bäst så jag antar att det inte heller finns några andra tornkylare som presterar bättre än de i testet men blir gärna motbevisad. 🙂

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz