Nytt vetenskapligt genombrott kan lösa OLED-inbränning

Permalänk
Medlem

Detta är ju bra, men frågan är varför man krängt skärmar där man vet att inbränningar kommer vara ett faktum.
Känns som att skärmtillverkarna inte vill utveckla själva utan man förlitar sig på att utomstående ska forska på det.

Permalänk
Medlem

Bra... fast jag har alltid tyckt OLED inbränning varit extremt overhypat. Har haft LG OLED's i flera år nu och ingen har burn in, eller tecken på det. Fast jag gjort massa saker "man inte ska göra på dem" och lämnat på stillbild länge m.m, t.om. i HDR läge!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Hoppas detta äntligen kan få tyst på OLED-förnekarna.

Måtte dom se ljuset!!!!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Kan de ta ännu högre ocker priset i Sverige

Om det artikeln säger är sant, lär produkterna bli billigare. Lägre pris brukar betyda att man får aälja mer

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Najs! Har själv bara råkat ut för Burn-in på olika android telefoner, Samsung/Huawei efter ca 2 år.
Å andra sidan är min Iphone 12pm från 2020 helt fri från burn-in...

Med tanke på att Apple köper sina iPhone-skärmar från Samsung så kan du säkert räkna ut vad det beror på.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Roshi:

Detta påstående stämmer inte alls då orsaken till problemet har varit känt i årtionden.

Du får gärna komma med lite mer info om detta, gärna en länk om möjligt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Skrevs det inte förr att orsaken till "inbränning" var för att dioderna åldras olika snabbt eftersom alla inte har samma antal "brinntimmar" ?
Därav ett problem som aldrig skulle gå att lösa (endast bromsa) då det beror på hur hela oled strukturen är uppbyggd i grunden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Detta var väl bara en tidsfråga och jag är nog inte ensam med att vänta med OLED tills det blir fixat, OLED är ju fortfarande på beta-stadiet.
Inget ont mot folk som gillar att leva på knivseggen, hade det varit en billigare pryl så hade nog fler gjort det dock.

Oled har ju funnits läääänge till mobiltelefoner. Svärfar som är en sparsam användare, chatta/ringer mest med en del Youtube tittande har inbränningar på sin Samsung telefon. 👀

Skrivet av alebaler87:

Sjukt överdrivet, haft Oled tv LGCX nu i många år och 0 när skärmsläckare går igång alternativt att du stänger av den får du inte inbräningar på moderna Oled om du inte använder dom väldigt konstigt dvs lämnar dom på under långtid med samma bild. Fnns inget alternativt till Oled om du vill ha bra bild

LCD är bättre på vissa saker, Oled på andra. LCD används i skärmar när man redigerar filmer, undrar varför. 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

LCD är bättre på vissa saker, Oled på andra. LCD används i skärmar när man redigerar filmer, undrar varför. 🤔

Uhm, det gör OLED också. Flanders Scientific har bara LCD i sina minsta och billigaste skärmar. Sony's LCD;er är inte direkt jämförbara med vanliga konsumentskärmar då de bland annat kör med dubbla LCD-lager. Deras flaggskepp i referens-klassen är även den OLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Roshi:

Detta påstående stämmer inte alls då orsaken till problemet har varit känt i årtionden. Sedan så betyder det inte heller att denna "lösning" man påstår sig ha kommit på verkligen fungerar i det långa loppet då jag inte hittar någon information om man har genomfört accelererade livslängdstest eller inte. Och även om det nu skulle visa sig vara lösningen så betyder det inte att det är ekonomiskt lönsamt att massproducera, så att ropa hej är alldeles för tidigt.

Tillverkarna har försökt att lösa problemet, ta t.ex. LG och deras WOLED, men accelererade livslängdstester visar att inbränning fortfarande är ett problem. Därför som jag valde Mini-LED när jag köpte skärm sist och kommer fortsätta göra så fram tills Mikro-LED kommer i stora storlekar och till mer humana priser, vilket enligt MicroLED Industry Association kommer att ske tidigast 2030.

Mikro-LED är som jag ser det framtiden. OLED kommer troligen att gå samma öde till mötes som PDP.

Tudelade tankar om nyheten: Oj bra.. men också.. ÅHNEJ en ny anledning att förhala nästa gen.
Men "flera år bort" låter för en gång skull bra.

QDEL. Prototyper finns. Slår OLEDs bildspec, ingen burn-in, låga tillverknings-kostnader (potensi. lägre än LCD).
(MicroLED är väl ev. nästnästa gen).

Permalänk
Medlem

Haft oled sen 2016 både som dator och tv. Inte kört med några förebyggande åtegärder annat än skärmarnas automatiska "tvättar" när dom är avstängda. Den enda inbränning jag haft var en svag Viasatlogo ett tag men den är borta nu. PCn har haft 0 problem trots flera tusen timmar på youtube. Jag har aldrig behållt en skärm så länge som oledskärmarna och jag känner ännu inget behov av att byta.

Inbränning var man orolig för i början men nu har man insett att det är ett ickeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Med tanke på att Apple köper sina iPhone-skärmar från Samsung så kan du säkert räkna ut vad det beror på.

Är inte så insatt men Apple har väl patent på en egen unik display som Samsung inte får återanvända på sina egna telefoner? 🤔 Är såklart samma teknik i grunden men hur gör Apple för att motverka burn-in? om det är mjukvara eller teknik i displayen? Verkar iaf fungera otroligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uhm, det gör OLED också. Flanders Scientific har bara LCD i sina minsta och billigaste skärmar. Sony's LCD;er är inte direkt jämförbara med vanliga konsumentskärmar då de bland annat kör med dubbla LCD-lager. Deras flaggskepp i referens-klassen är även den OLED.

Fortfarande så att Sony dubbla lagers LCD är bättre än Oled vid redigering

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larakiri:

Är inte så insatt men Apple har väl patent på en egen unik display som Samsung inte får återanvända på sina egna telefoner? 🤔 Är såklart samma teknik i grunden men hur gör Apple för att motverka burn-in? om det är mjukvara eller teknik i displayen? Verkar iaf fungera otroligt bra.

Ett av de enklaste sätten är väl att helt enkelt köra skärmen på lägre ljusstyrka, t ex om den ska klara 2000 nits så kör man inte över 1500, som exempel.

iPhone 15 (vanliga och Pro Max) har spec 1000 nits HBM, 2000 nits peak, medan Samsungs Galaxy S24-serie har 2600 nits peak.
Kanske är skärmarna snarlika i vad de klarar, men Apple kör dem lite lugnare?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Fortfarande så att Sony dubbla lagers LCD är bättre än Oled vid redigering

Oavsett vad man tycker om den saken kvarstår faktum: OLED likväl som LCD finns i toppen av referens-skärmar. Det går utmärkt att jobba med båda teknikerna om man väljer rätt skärm, och båda används professionellt.

Utöver det har jämförelsen ingen betydelse. Sonys LCD för närmare en halv miljon har inget gemensamt med en sur jävla Asus, trots att de är LCD;er båda två. I så fall lär bra konsument-OLED ligga närmare referens-nivån, även om en sur jävla Asus fortfarande inte är jämförbar med en bra skärm. LG's OLED TV's är trots allt väldigt populära som klientskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Tudelade tankar om nyheten: Oj bra.. men också.. ÅHNEJ en ny anledning att förhala nästa gen.
Men "flera år bort" låter för en gång skull bra.

QDEL. Prototyper finns. Slår OLEDs bildspec, ingen burn-in, låga tillverknings-kostnader (potensi. lägre än LCD).
(MicroLED är väl ev. nästnästa gen).

Aaaaahhh, nu kommer man ju hoppas på att QDEL-skärmar släpps också (trots att de antagligen är många år bort). Har precis haft en släng av "jag vill ha en bättre skärm" och konstaterat att jag vägrar OLED och det verkar svårt att hitta en vettig 27" 1440p mini-LED.

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 5800X3D RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Fortfarande så att Sony dubbla lagers LCD är bättre än Oled vid redigering

Fast LCD-skärmar med dubbla lager är ju ändå tämligen unikt, såvitt jag minns var det väl bara Hisense som hade några konsumentmodeller, men annars är det ju inget som går att få tag på. Så utöver dom Sony-skärmarna du nämner så finns det verkligen ingen LCD son har en suck mot OLED i ren bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Hoppas detta äntligen kan få tyst på OLED-förnekarna.

Hade jag bara kollat film och spelat så hade jag valt OLED men eftersom jag också använder skärmen för dokument i arbetet så avvaktar jag med OLED. Se min kommentar nedan.

Skrivet av DasIch:

Oavsett vad man tycker om den saken kvarstår faktum: OLED likväl som LCD finns i toppen av referens-skärmar. Det går utmärkt att jobba med båda teknikerna om man väljer rätt skärm, och båda används professionellt.

Ska man tro videon jag länkar till så är det grundläggande problem med OLED för text samt även ljusstarka omgivningar vilket är typiska professionella omständigheter.

https://youtu.be/yBylusZNZHY?si=Eoeey09tWnGJyN2W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DLM:

Hade jag bara kollat film och spelat så hade jag valt OLED men eftersom jag också använder skärmen för dokument i arbetet så avvaktar jag med OLED. Se min kommentar nedan.

Ska man tro videon jag länkar till så är det grundläggande problem med OLED för text samt även ljusstarka omgivningar vilket är typiska professionella omständigheter.

https://youtu.be/yBylusZNZHY?si=Eoeey09tWnGJyN2W

Text verkar vara ett icke-problem för de senaste 4K-skärmarna nu, framför allt med 4K QD-OLED. Även 1440p QD-OLED verkar rätt okej där, men där kan nog flera störa sig på det.

Tim på Monitors Unboxed rankade dem som 4K IPS > 4K QD-OLED > 4K WOLED vad gäller text, men jag har svårt att tro att någon av dem är sämre än en 1440p-skärm på det. De är bara inte helt jämförbara med en LCD i samma upplösning. Så för mig som skulle gå från 1440p är det nog en ren vinst.

Med det sagt så avvaktar jag också; dels är priserna alldeles för höga (jag tyckte att 6500 kr för min nuvarande skärm var ganska dyrt), dels kör jag flera spel på TV:n, så skärmen används mer till annat än spel just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Text verkar vara ett icke-problem för de senaste 4K-skärmarna nu, framför allt med 4K QD-OLED. Även 1440p QD-OLED verkar rätt okej där, men där kan nog flera störa sig på det.

Tim på Monitors Unboxed rankade dem som 4K IPS > 4K QD-OLED > 4K WOLED vad gäller text, men jag har svårt att tro att någon av dem är sämre än en 1440p-skärm på det. De är bara inte helt jämförbara med en LCD i samma upplösning. Så för mig som skulle gå från 1440p är det nog en ren vinst.

Med det sagt så avvaktar jag också; dels är priserna alldeles för höga (jag tyckte att 6500 kr för min nuvarande skärm var ganska dyrt), dels kör jag flera spel på TV:n, så skärmen används mer till annat än spel just nu.

Högre upplösningen i sig gör att text-renderingen automagiskt blir ett mindre problem. Jag har aldrig tyckt det varit ett problem på min 4K OLED-tv från 2017, så när folk sen började snacka om det för nåt år sen så var jag lite förvånad, tills jag sen insåg att det var 1440p-skärmar som hade störst problem med det. Men fortfarande bra då att dom ändå förbättrar pixelstrukturen även på 4K-paneler, det skadar ju liksom inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Ska man tro videon jag länkar till så är det grundläggande problem med OLED för text samt även ljusstarka omgivningar vilket är typiska professionella omständigheter.

https://youtu.be/yBylusZNZHY?si=Eoeey09tWnGJyN2W

I de professionella sammanhang vi pratar om här är det icke-problem. Text är ungefär motsvarande skillnaden mellan en blank och en halvmatt IPS-panel (de bättre halvmatta panelerna har lite bättre text). Alltså, vid samma pixeltäthet/pixlar per grad. Ingen som jobbar med redigering/gradering behöver bry sig om den skillnaden.
QD-OLED får ljusare nivåer på svart, med färgskiftningar, vid för mycket bakgrundsljus. Det är inte generellt för OLED utan just den typen av panel, som saknar polariseringsfilter. I en vettig miljö för redigering kommer den ändå ha lägre nivåer för svart än de bästa konsument-LCD;er. WOLED har inte det problemet.
Ljusstarka omgivningar är inget problem för WOLED. Det funkar i alla professionella sammanhang jag känner till. För redigering/gradering gäller mörka miljöer. Tryck har ljusare miljöer. WOLED funkar bra i välupplysta kontor.

Enda fördelen med LCD för gradering, som jag kan komma på såhär på rak arm, är att det är lättare att nå högre ljusstyrka för HDR. Den skillnaden minskar när vi kollar LCD;er med dubbla lager, och utan dubbla lager blir svärtan sämre. Och då snackar vi skärmar som ingen här kommer köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Vad menar du? Enligt OLED-fanboysen så finns det inget problem med inbränningar.

Det är jobbigt att både vara fanboy och ha rätt.

Visa signatur

| i5-3570k 3.4GHz | ASUS GTX 670 2048MB SLI | DDR3 16Gb | Asus P8Z77-V PRO | SSD 256Gb Samsung Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Genom att förse det blå ljuset med ett skyddande lager kan inbränningar bli ett minne blott.

Läs hela artikeln här

eller ett minne blått

Visa signatur

No man is free who is not master of himself