Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Var har du läst dig till att det skulle vara olika paneler?

Samsung själva har varit tydliga med att det är samma paneltillverkning i alla 2023-QD-OLED. Det skiljer sig bara på utförandet S95C mot S90-94C.

Detta verkar inte vara helt sant. Kolla länk https://youtu.be/HsYn_dUaOYU?si=F_g3i9hvEEKTB8d5

Det vi kan vara säkra på enligt honom är att S90C 77 tum har den nya panelen. De andra storlekarna har en mix av den första generationens panel och vissa har den andra generationen. Det är ingen som vet säkert förrän man får hem den och kan testa

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nadzington:

Detta verkar inte vara helt sant. Kolla länk https://youtu.be/HsYn_dUaOYU?si=F_g3i9hvEEKTB8d5

Det vi kan vara säkra på enligt honom är att S90C 77 tum har den nya panelen. De andra storlekarna har en mix av den första generationens panel och vissa har den andra generationen. Det är ingen som vet säkert förrän man får hem den och kan testa

Stop the FOMO-snubben har haft en del märkliga idéer och förklaringsmodeller genom åren. Två nypor salt är min rekommendation.

Det är för övrigt väldigt liten praktisk skillnad mellan panelen i S95B mot den i S90C och den teoretiska första eller andra generationen. De skillnader som finns kan lika väl förklaras av sådant som kylning, kraftförsörjning och hur Samsungs mjukvara ändrats.

Permalänk
Medlem

Najs deal med Samsung QD-OLED här i dagarna, jag som är sugen på större TV såg också att dom säljer QN95C 85" för halva priset via Benify.

Men ska hålla mig, hade varit kul med 98" 😁

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Inaktiv

Edit: Inaktuell fråga.

Permalänk
Medlem

Eftersom detta kommit att bli något av "allt om Samsungs TV-apparater tråden", har även Samsungs 2023 OLEDs den här "rosa tinten" när dom är avslagna precis som en del tidigare modeller? Trodde inte att jag skulle bry mig om det men åtminstone OLED G9 var tydligt "rosa" i jämförelse med LGs OLED som mer såg ut som en svart spegel avstängd vilket jag fann lite irriterande i hemmiljö. Å retade jag mig på det på en 49" monitor lär jag garanterat göra det på en 77" TV

Permalänk
Medlem

Nån som vill byta sin 85:a mot min 75:a QN95B i Stockholmsområdet? Självklart med pengar från mitt håll.

Permalänk

Tänkte försöka få upp TVn på väggen och jämför lite väggfästen, och tänker att det kanske är bäst att köra på Samsungs egna. Sneglar på dessa:
1. https://www.hifiklubben.se/samsung-full-motion-slim-wall-moun...
2. https://www.hifiklubben.se/samsung-slim-fit-wall-mount-wmn-b5...

Någon med erfarenhet av dessa och framför allt hur enkelt det är att nå One-connect-boxen? Några cm till och från väggen gör inte så mycket. 1 verkar ha 5 grades lutning uppåt medan 2 enkelt kan "vippas" ut, vad det nu än betyder.

85 tum.

Permalänk
Skrivet av allstar16:

Tänkte försöka få upp TVn på väggen och jämför lite väggfästen, och tänker att det kanske är bäst att köra på Samsungs egna. Sneglar på dessa:
1. https://www.hifiklubben.se/samsung-full-motion-slim-wall-moun...
2. https://www.hifiklubben.se/samsung-slim-fit-wall-mount-wmn-b5...

Någon med erfarenhet av dessa och framför allt hur enkelt det är att nå One-connect-boxen? Några cm till och från väggen gör inte så mycket. 1 verkar ha 5 grades lutning uppåt medan 2 enkelt kan "vippas" ut, vad det nu än betyder.

85 tum.

Vad menar du med hur enkelt det är att nå One connect boxen? Du lägger ju boxen själv vart du vill?

har man boxen ska man självklart använda slim mounten i mitt tycke

Permalänk
Skrivet av Tswfootball:

Vad menar du med hur enkelt det är att nå One connect boxen? Du lägger ju boxen själv vart du vill?

har man boxen ska man självklart använda slim mounten i mitt tycke

Har för mig att det fanns ett fack bakom TVn som man kunde gömma boxen i som jag tyckte var smidigt, men minns inte helt rätt. 😅 kan iofs göra några hempularlösningar, men en kabel till 1C-boxen som i sin tur ligger i sitt fack verkade snyggast 🙂

Edit: nu när jag tänker efter så var nog stativet det med facket, så ni kan totalt ignorera min fråga och jag köper slim-fästet 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Har för mig att det fanns ett fack bakom TVn som man kunde gömma boxen i som jag tyckte var smidigt, men minns inte helt rätt. 😅 kan iofs göra några hempularlösningar, men en kabel till 1C-boxen som i sin tur ligger i sitt fack verkade snyggast 🙂

Edit: nu när jag tänker efter så var nog stativet det med facket, så ni kan totalt ignorera min fråga och jag köper slim-fästet 😅

Det går att skruva fast boxen på baksidan av TVn vilket för mig tar bort en stor del av iden med att ha en, i synnerhet med dess begränsade bandbredd jämfört med varianterna utan. Men vill man nu ändå göra det så är förmodligen ett Slim-fäste lite meningslöst (av just den anledningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Tänkte försöka få upp TVn på väggen och jämför lite väggfästen, och tänker att det kanske är bäst att köra på Samsungs egna. Sneglar på dessa:
1. https://www.hifiklubben.se/samsung-full-motion-slim-wall-moun...
2. https://www.hifiklubben.se/samsung-slim-fit-wall-mount-wmn-b5...

Någon med erfarenhet av dessa och framför allt hur enkelt det är att nå One-connect-boxen? Några cm till och från väggen gör inte så mycket. 1 verkar ha 5 grades lutning uppåt medan 2 enkelt kan "vippas" ut, vad det nu än betyder.

85 tum.

Köpte WMN-B50EB till vår 85" och det blev riktigt bra.
TVn kommer ut en halvcentimeter från väggen så OneConnect-sladden kommer ner utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt på senare tid att min 75" QN95B känns väldigt blek i färgerna, svart verkar också vara mer likt grått.
Har en LG CX, och när man tittar på den så är skillnaden extrem.
Förstår dock att det inte går att komma i närheten, men det känns som att någon uppdatering på Samsungen har gjort det värre än den var med originalfirmware.

Vad har ni för inställningar på er TV, och firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Jag har märkt på senare tid att min 75" QN95B känns väldigt blek i färgerna, svart verkar också vara mer likt grått.
Har en LG CX, och när man tittar på den så är skillnaden extrem.
Förstår dock att det inte går att komma i närheten, men det känns som att någon uppdatering på Samsungen har gjort det värre än den var med originalfirmware.

Vad har ni för inställningar på er TV, och firmware?

Jag har inte sett någon förändring på min åt det sämre. Vilken firmware har du på din? Kom en på Samsungs site för några veckor sedan som jag INTE fått via OTA än. Är det så att du fått den och den är kass kanske man ska stänga av allt nät på TVn tillfälligt menar jag...

https://www.samsung.com/se/support/model/QE75QN95BATXXC/#down...
Version 1622.4_1622.5
3205.92 MB
04 mars. 2024

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Jag har märkt på senare tid att min 75" QN95B känns väldigt blek i färgerna, svart verkar också vara mer likt grått.
Har en LG CX, och när man tittar på den så är skillnaden extrem.
Förstår dock att det inte går att komma i närheten, men det känns som att någon uppdatering på Samsungen har gjort det värre än den var med originalfirmware.

Vad har ni för inställningar på er TV, och firmware?

Har inte heller märkt av fenomenet du beskriver.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk

Fattar ej hur man skapar konto på benify, eller hur det funkar? Går det att få rabatt nu på Samsung S90c genom dessa?

Tacksam för svar

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Fattar ej hur man skapar konto på benify, eller hur det funkar? Går det att få rabatt nu på Samsung S90c genom dessa?

Tacksam för svar

Vilka erbjudanden som finns varierar hela tiden men åtkomst till Benify köper du via https://www.benifydealsprivat.se/ kostar 150 kr som en engånsavgift eller så får man det som en förmån av sin arbetsgivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilka erbjudanden som finns varierar hela tiden men åtkomst till Benify köper du via https://www.benifydealsprivat.se/ kostar 150 kr som en engånsavgift eller så får man det som en förmån av sin arbetsgivare.

Kan man se innan man köper om det finns erbjudanden just nu på LG eller Samsung OLED TV?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Kan man se innan man köper om det finns erbjudanden just nu på LG eller Samsung OLED TV?

Ja det finns men inga jätterabatter just nu utan nån hundring bättre än billigaste butik, ex vis 55" S90C OLED 13 490 kr, men det är i vart fall så att avgiften blir intjänad och det kommer ju olika erbjudanden hela tiden.
Det var bra tv-priser i slutet av februari när man kunde kombinera olika rabatter på C3 serien, det lär komma liknade reor men det kan dröja men när de kommer brukar de vara korta så har man inte tillgång till siterna och har pengar och kan handla omedelbart hinner man inte handla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Kan man se innan man köper om det finns erbjudanden just nu på LG eller Samsung OLED TV?

Erbjudanden kommer och går, några gånger per år är de solklart billigast, köper du något rabatterat en enda gång så tjänar du in kostnaden

Jag ser det som en försäkring att inte missa när det kommer bra pris på något jag vill ha, det tar några dagar att få sitt konto ibland

Permalänk
Medlem

Värt att notera att åtminstone hos Samsung så kan det vara så att Benifys priser faktiskt är DYRARE än att gå direkt till Samsung e-handel utan Benify. Har själv tagit upp det med både Samsung och Benify då jag tycker det är rätt märkligt - båda har bekräftat att det faktiskt stämde och inte var något fel. Att det inte alltid är billigare kan man förstå, men tror att få tänker att det ska bli dyrare.

Permalänk
Medlem

Benify har tappat det rejält senaste 12mån tyvärr.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas på nåt bra erbjudande på 77” oled s90c nån gång. Fast det har det kanske varit?

Permalänk
Medlem

Mitt tips, kolla Mecenat Alumni de brukar kunna ha bra rabattkoder att använda.
Köpte själv genom Mecenat Alumni en Samsung S90c 77 för 19900 kr i februari.

Det är den bästa tv jag har haft.
Har tidigare ägt LG oleds och även 2 LCDn med hög ljusstyrka, en Samsung QN95B 85" och en Sony ZD9 75".

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Mitt tips, kolla Mecenat Alumni de brukar kunna ha bra rabattkoder att använda.
Köpte själv genom Mecenat Alumni en Samsung S90c 77 för 19900 kr i februari.

Det är den bästa tv jag har haft.
Har tidigare ägt LG oleds och även 2 LCDn med hög ljusstyrka, en Samsung QN95B 85" och en Sony ZD9 75".

Vad är det för nåt?

Tänk vad mycket mer Samsung hade sålt om dom hade implantaterar Dolby Vision på deras tv apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vad är det för nåt?

Tänk vad mycket mer Samsung hade sålt om dom hade implantaterar Dolby Vision på deras tv apparater

? Vad är det du undrar över?!
Jag skulle gärna vilja att Samsung stödjer Dolby Vision.
Trodde jag skulle sakna Dolby Vision men det gör jag inte.
Tillägg jag har ägt ett flertal 4K filmer med Dolby Vision!

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

? Vad är det du undrar över?!
Jag skulle gärna vilja att Samsung stödjer Dolby Vision.
Trodde jag skulle sakna Dolby Vision men det gör jag inte.
Tillägg jag har ägt ett flertal 4K filmer med Dolby Vision!

Undrade över rabatt grejen, men hittade. Va inge intressant just nu

Permalänk
Medlem

Rabattgrejen är nu över. Men har du tillgång till Mencenat Alumni så kan man idag köpa 65" av S90C för 16990 kr. Dock inget vidare rabtt just nu för 77".

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Rabattgrejen är nu över. Men har du tillgång till Mencenat Alumni så kan man idag köpa 65" av S90C för 16990 kr. Dock inget vidare rabtt just nu för 77".

Har en grym panasonic oled 65” nu,siktar på 77 om det skulle bli nåt nytt.
Och kanske sälja projjen om så blir

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Rabattgrejen är nu över. Men har du tillgång till Mencenat Alumni så kan man idag köpa 65" av S90C för 16990 kr. Dock inget vidare rabtt just nu för 77".

Märkligt, en 77" TV borde nästan vara en självklarhet för varenda student kan man tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Märkligt, en 77" TV borde nästan vara en självklarhet för varenda student kan man tycka

Tror ledordet här är Alumni... Det var tex 24 år sedan jag var student... 🤣

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)