Permalänk
Medlem

Flytta till ny Mac

Hej!
Vad händer med skräpfiler (cache, temp, o.s.v.) om jag använder Flyttassistenten eller Time Machine? Förs det över till den nya datorn och kan de då medföra att prestandan påverkas? Det vill man ju inte! Hur och vad är alternativet?

Permalänk
Medlem

Först och främst skulle jag vilja påstå att prestandan blir inte nämnvärt påverkad för systemet totalt.
Och cache-filer som återanvänds för applikationernas egna bibliotek är ju där för att snabba upp laddtider etc.

Däremot att ta med sig alla inställningar om allt kan ju medföra att man tar med sig eventuella konfigurationer varje gång man migreringar över en livstid som kan leda intressanta scenarion, buggar etc.

Jag har t.ex migrerat från Mac OSX 10.1 till nu på olika vis men tagit med mig mängder med systeminställningar hela vägen. Och genomgått rätt många generationer av arkitekturer med samma inställningar: PPC32, PPC64, x86_32, x86_64. Och nu med ARM64/AARCH64 valde jag att starta om iaf systeminställningarna.

Så som jag nu gjort var:
Att jag inte valde att flytta med Application-katalogen utan laddade ner programmen jag ville ha med mig.
Att kopiera med utvalda programinställningar i ~/Library/Application Support/ och ~/Library/Preferences/
Att kopiera utvalda filer/kataloger i hemkatalogen såsom ~/Downloads och ~/Documents och ~/Desktop
Kopierade hela ~/.config och ~/.local för att få med mig inställningar/config från cli-program

Startade också på en helt ny kula med homebrew och tog tag och migrerade till zsh från bash.

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Fattar allt utom sista raden, tror jag…

Permalänk
Skrivet av SiwJon:

Hej!
Vad händer med skräpfiler (cache, temp, o.s.v.) om jag använder Flyttassistenten eller Time Machine? Förs det över till den nya datorn och kan de då medföra att prestandan påverkas? Det vill man ju inte! Hur och vad är alternativet?

S.k. "Skräpfiler" är ju egentligen inget problem, systemet rensar vad det behöver rensa utan extra program, det kan kännas bättre att köra CCleaner men kom ihåg att det är adware som riskerar att fylla på datorn med fler adware om du inte är vaksam.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

S.k. "Skräpfiler" är ju egentligen inget problem, systemet rensar vad det behöver rensa utan extra program, det kan kännas bättre att köra CCleaner men kom ihåg att det är adware som riskerar att fylla på datorn med fler adware om du inte är vaksam.

Okej, tack! Adware aktar jag mig för. Jag använder ett program som heter OnyX. Det är väl inte adware? Funkar bra men frågan är om det verkligen tar bort allt som segar ner datorn?