Få Windows att sluta gruppera filer

Permalänk
Medlem

Få Windows att sluta gruppera filer

Har en dator med Windows 10 Pro 21H2 med ett litet, men för mig irriterande problem. Varje gång jag öppnar Explorer och går in i Downloads envisas Windows med att gruppera filerna efter "Date modified".

Jag har provat att högerklicka och välja Group by = (None), vilket tar bort det. Men om jag byter till en annan folder och sedan tillbaka så grupperar den igen.
Likaså om jag valt (None) och sedan går till Options och väljer Apply to Folders. Det ser OK ut innan, men den hoppar direkt tillbaka.

Finns det något sätt att få Windows sluta gruppera mina filer?

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag Windows 11, men har du testat det här. Högerklicka i det smala området jag har markerat med rött.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Högerklicka och stäng av gruppering, öppna sedan visningsinställningarna och tryck "använd i alla mappar"

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Nu har ju jag Windows 11, men har du testat det här. Högerklicka i det smala området jag har markerat med rött.
https://i.imgur.com/SRAFNlW.png

Skrivet av firstofmay:

Högerklicka och stäng av gruppering, öppna sedan visningsinställningarna och tryck "använd i alla mappar"
https://i.imgur.com/nXG2rK2.png

Det är precis det jag bland annat provat fast med ett engelskt OS. Det hjälper inte. Stänger jag ner Explorer och öppnar på nytt eller tillfälligt byter till en annan folder så börjar den gruppera igen när jag öppnar Downloads igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Det är precis det jag bland annat provat fast med ett engelskt OS. Det hjälper inte. Stänger jag ner Explorer och öppnar på nytt eller tillfälligt byter till en annan folder så börjar den gruppera igen när jag öppnar Downloads igen.

Får du upp den menyn jag visar, för i mitt OS (Engelskt) fungerar det som du vill ha det. Har testat att byta till andra mappar och stängt ner explorer och det kommer inte tillbaks om jag inte aktiverar igen i min visade meny, har testat flera gånger nu. Du måste gå högst upp i fönstret där den röda texten är.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Får du upp den menyn jag visar, för i mitt OS (Engelskt) fungerar det som du vill ha det. Har testat att byta till andra mappar och stängt ner explorer och det kommer inte tillbaks om jag inte aktiverar igen i min visade meny, har testat flera gånger nu. Du måste gå högst upp i fönstret där den röda texten är.

Ja, Inga problem att få fram menyer och säga åt Explorer att sluta gruppera. Bara det att så fort jag tillfälligt byter till en annan mapp eller stänger ner fönstret och öppnar igen så grupperar den igen.

Permalänk

Bump...
Har ny dator med Windows 11 och har detta problem. Nån som lyckats lösa detta helvete?

Om jag stänger av Gruppera efter och sorterar mina filer i bokstavsordning som jag vill ha det och sedan går in och väljer att detta ska gälla för ALLA mappar så går den direkt tillbaka till Gruppera efter när jag trycker OK. Blir galen snart...

Permalänk
Rekordmedlem

Provat att använda "återställ standardvärden" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Provat att använda "återställ standardvärden" ?

Japp, det blir satt till Gruppera efter (senast ändrad) då okså...

Permalänk
Medlem

Mitt tips högre upp i tråden fungerar inte!
Testar nu tipset som firstofmay här ovan visar.

För att förtydliga det, gör så här:

Öpnna en mapp och klicka fram menyn under "Sort"
Gå till "Group by" och klicka bort "(None) längst ner i menyn, om den finns där (röd text i bild 1)

Klicka nu fram menyn under de tre prickarna och välj "Options"

I fönstret som kommer upp välj fliken"View"
Nu behöver du bara klicka på knappen "Apply to all folders" och klicka "OK" för att stänga fönstret.

Nu har alla mina mappar ställt om sig till att visa innehållet i mapparna utan gruppering
Tiden får utvisa om det håller i sig.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem. Det enda som hjälpte var WinSetView

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Nu behöver du bara klicka på knappen "Apply to all folders" och klicka "OK" för att stänga fönstret.
<Uppladdad bildlänk>

Nu har alla mina mappar ställt om sig till att visa innehållet i mapparna utan gruppering
Tiden får utvisa om det håller i sig.

Jag körde igenom hela det där. Så fort jag klickar OK för att stänga fönstret, sista klicket, precis när det fönstret stängs så ställs det om till Gruppera efter - senast ändrad.
Så jävla sjukt. 🫠

Edit: Och nu är alla mappar fuckade men det där Gruppera efter-viruset.
Kanske får testa WinSetView.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucidCherry:

Jag körde igenom hela det där. Så fort jag klickar OK för att stänga fönstret, sista klicket, precis när det fönstret stängs så ställs det om till Gruppera efter - senast ändrad.
Så jävla sjukt. 🫠

Edit: Och nu är alla mappar fuckade men det där Gruppera efter-viruset.
Kanske får testa WinSetView.

Märkligt, hos mig fungerar det hittills. Har testat att döpa om mappar och det har inte ändrats till Gruppera, det gjorde det innan jag ändrade som i beskrivningen.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Jag testade WinSetView och då funkade det direkt.