Nvidia avtäcker B200 "Blackwell" – tvådelad monsterkrets med 208 miljarder transistorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avtäcker B200 "Blackwell" – tvådelad monsterkrets med 208 miljarder transistorer

Bolagets senaste beräkningskrets för AI-tillämpningar tar rejäla kliv uppåt i såväl storlek som prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detalj men detta stämmer inte:

Citat:

Kretsen tillverkas på en förfinad variant av TSMC:s skräddarsydda N4-process (N4P) med ökad transistordensite

Blackwell-kretsen är tillverkad på 4NP som i sin tur är en förfinad 4N som används för Ada. Båda dessa är custom made för Nvidia och sägs ha sitt ursprung i TSMC N5.

Spelar roll? Näe, men nån jäkla skillnad är det säkert på kvantnivå och korrekt är alltid bättre än lite fel...

Men stora nyheten här är alltså att Nvidia inte hoppar på N3 tåget (som Apple gjort med M3-chippen, t.ex.)

Permalänk
Medlem

För jämförelse så har mitt 3080 TI 28,3 miljarder. Det är ca 9x.
Ett 4090 har 76.3 så detta blir då 2.3x upp till B200. Undrar vad vi hamnar på i nästa konsumentkort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ipac:

Detalj men detta stämmer inte:
Blackwell-kretsen är tillverkad på 4NP som i sin tur är en förfinad 4N som används för Ada. Båda dessa är custom made för Nvidia och sägs ha sitt ursprung i TSMC N5.

Mycket riktigt, blev en typo där.

Permalänk
Medlem

But can it run crysis?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Mycket riktigt, blev en typo där.

Jag har inte kollat upp det själv men baserat på kommentarer jag såg nånstans så reagerade marknaden negativt? (Dvs de hade koll på ordningen av siffror och bokstäver )

Att det inte var tillräckligt cutting-edge, typ. Att detta förmodligen är ett val för att kunna ge säkrare produktion av denna extremt efterfrågade produkt tänkte "de" förstås inte på...
(det borde väl iofs vara TSMC som tagit stryk, detta signalerar ju att inte ens kelgrisen Nvidia tror på deras flaggskepp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag har inte kollat upp det själv men baserat på kommentarer jag såg nånstans så reagerade marknaden negativt? (Dvs de hade koll på ordningen av siffror och bokstäver )

Att det inte var tillräckligt cutting-edge, typ. Att detta förmodligen är ett val för att kunna ge säkrare produktion av denna extremt efterfrågade produkt tänkte "de" förstås inte på...

För tillfället är aktiekursen -1,43% efter stängning. Vilket inte är mer eller mindre än vilken annan dag som belst för Nvidia senaste tiden. Min egna tolkning är att gårdagens event och aktiekursens lilla nedgång inte är relaterade speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

För tillfället är aktiekursen -1,43% efter stängning. Vilket inte är mer eller mindre än vilken annan dag som belst för Nvidia senaste tiden. Min egna tolkning är att gårdagens event och aktiekursens lilla nedgång inte är relaterade speciellt mycket.

Aha, då var det bullshit det jag såg. Nevermind.

Permalänk
Skrivet av Koyaanis:

För tillfället är aktiekursen -1,43% efter stängning. Vilket inte är mer eller mindre än vilken annan dag som belst för Nvidia senaste tiden. Min egna tolkning är att gårdagens event och aktiekursens lilla nedgång inte är relaterade speciellt mycket.

Nvidia hade utan problem kunnat tillverka på 3nm men de vet nog bäst själva att deras förfinade 5nm nod eller 4NP-nod som de kallar det kommer ge bäst prestanda kontra pris och större tillgång.

Problemet jag ser det idag är inte toppkorten utan korten mellan $300-600. Hur stor prestandahopp kommer de få nu med Blackwell? Jag hoppas inte vi ser ännu ett RTX 5060 med 128-bit buss med endast 10% ökad prestanda över RTX 3060. Vi behöver minst 25%! För någon stor ökning på 50% som med Pascal kommer vi nog inte se på länge om någonsin.

Hur kommer Nvidia bestycka RTX 5060 med 8GB igen eller kommer de endast köra 16GB? Så ett RTX 5060 med 16GB och 10% förbättrad prestanda för runt 7000 kr?

Nej sådant vill vi inte se igen! Tror inte vi kommer se RTX 5060 på över ett år så svaret kommer dröja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Problemet jag ser det idag är inte toppkorten utan korten mellan $300-600. Hur stor prestandahopp kommer de få nu med Blackwell? Jag hoppas inte vi ser ännu ett RTX 5060 med 128-bit buss med endast 10% ökad prestanda över RTX 3060. Vi behöver minst 25%! För någon stor ökning på 50% som med Pascal kommer vi nog inte se på länge om någonsin.

Hur kommer Nvidia bestycka RTX 5060 med 8GB igen eller kommer de endast köra 16GB? Så ett RTX 5060 med 16GB och 10% förbättrad prestanda för runt 7000 kr?

Nej sådant vill vi inte se igen! Tror inte vi kommer se RTX 5060 på över ett år så svaret kommer dröja.

Best case är ju om nu 128 bit stämmer för de mindre chippen så väntar de iaf in 3GB modulerna. 12GB räcker ju bra. Och bandbredden blir ju bra ändå med 28-32 Gbps.

Men det lär väl inte hända...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nvidia hade utan problem kunnat tillverka på 3nm men de vet nog bäst själva att deras förfinade 5nm nod eller 4NP-nod som de kallar det kommer ge bäst prestanda kontra pris och större tillgång.

Problemet jag ser det idag är inte toppkorten utan korten mellan $300-600. Hur stor prestandahopp kommer de få nu med Blackwell? Jag hoppas inte vi ser ännu ett RTX 5060 med 128-bit buss med endast 10% ökad prestanda över RTX 3060. Vi behöver minst 25%! För någon stor ökning på 50% som med Pascal kommer vi nog inte se på länge om någonsin.

Hur kommer Nvidia bestycka RTX 5060 med 8GB igen eller kommer de endast köra 16GB? Så ett RTX 5060 med 16GB och 10% förbättrad prestanda för runt 7000 kr?

Nej sådant vill vi inte se igen! Tror inte vi kommer se RTX 5060 på över ett år så svaret kommer dröja.

Håller med.

Men så länge DLSS är ett av nVidias huvudmoment så lär vi kanske tillochmed se 64-bitars i mellanklassen, 100% fokuserad på AI-uppskalningsteknik som är helt obrukbar när nyare variant av DLSS anländer till nästa generation kort.

64-bit med 12gb vRAM och en snålare variant med 6GB, endast för 8999:-

3/4 innan nästa generation släpper de en upphottad variant av samma chip, 128bit med 16gb! Liiite billigare än originalet dessutom.

Gotta love monopol och the market

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Jag vill se:

RTX5070 -
* Bättre eller lika rasterprestanda som 4080
* Minst 16gb GDDR7, 256bit buss eller högre
* Max 300W
* max 8000kr intropris för Asus TUF, 300 mm långt.

Då blir det ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag vill se:

RTX5070 -
* Bättre eller lika rasterprestanda som 4080
* Minst 16gb GDDR7, 256bit buss eller högre
* Max 300W
* max 8000kr intropris för Asus TUF, 300 mm långt.

Då blir det ett köp.

Tvek. Men vore nice.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag vill se:

RTX5070 -
* Bättre eller lika rasterprestanda som 4080
* Minst 16gb GDDR7, 256bit buss eller högre
* Max 300W
* max 8000kr intropris för Asus TUF, 300 mm långt.

Då blir det ett köp.

8000:- blir väl översatt till 12999:- i Sverige? Eller du menar 8000:- efter alla extrautgifter från diverse ÅF?

Då skulle MSRP vara runt 450usd. (Om det heter MSRP)

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

intropris 12900:- 12GB 15% snabbare. får man hoppas de inte blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

8000:- blir väl översatt till 12999:- i Sverige? Eller du menar 8000:- efter alla extrautgifter från diverse ÅF?

Då skulle MSRP vara runt 450usd. (Om det heter MSRP)

Nej, det bör motsvara runt 599USD MSRP, alltså samma som 4070 Super som landade på ett riktpris på strax under 8000Kr här.

I "vanliga" fall så är det bara: MSRP(i USD)*valutakurs*moms, för att få svenskt riktpris. Datorkomponetner som grafikkort och CPUer har nästan inga extra avgifter i Sverige, men ibland så får vi ett ÅF-påslag när det anses att den beräknade marginalen från tillverkaren är ohållbar för Svenska ÅFs.

Att 5070 skulle få MSRP på 599 är väl inte helt oromligt, sen får man ju även hoppas att det kommer finnas kort, och framförallt kort för riktpris. Sen är det ju Nvidia vi pratar om så man vet väl aldrig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag vill se:

RTX5070 -
* Bättre eller lika rasterprestanda som 4080
* Minst 16gb GDDR7, 256bit buss eller högre
* Max 300W
* max 8000kr intropris för Asus TUF, 300 mm långt.

Då blir det ett köp.

RTX 5070 kommer prestera mer eller mindre likvärdigt med RTX 4080, kommer kosta lika mycket MEN du får tillgång till DLSS 4.0 som genererar 2 extra frames en innan och en efter den frame som DLSS 3.0 framegen genererar! Vilket kommer ge en 2-3,5x prestanda boost i utvalda två spel som får DLSS 4.0 vid release med ytterliggare 5 som kommer inom ett år!

Samt du får en klisterlapp som du kan sätta på bilen också!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej, det bör motsvara runt 599USD MSRP, alltså samma som 4070 Super som landade på ett riktpris på strax under 8000Kr här.

I "vanliga" fall så är det bara: MSRP(i USD)*valutakurs*moms, för att få svenskt riktpris. Datorkomponetner som grafikkort och CPUer har nästan inga extra avgifter i Sverige, men ibland så får vi ett ÅF-påslag när det anses att den beräknade marginalen från tillverkaren är ohållbar för Svenska ÅFs.

Att 5070 skulle få MSRP på 599 är väl inte helt oromligt, sen får man ju även hoppas att det kommer finnas kort, och framförallt kort för riktpris. Sen är det ju Nvidia vi pratar om så man vet väl aldrig...

Jo men precis, 599 USD msrp innan skatt. Alternativt högre men att valutakursen gått tillbaka så att det blir under 8000 SEK iallafall. Ett bra, "bang for buck" kort som tuffar på länge helt enkelt Hoppas NVIDIA slutar vara snåla med VRAM nu när GDDR7 är med i leken, hade ju suttit fint att få ett rtx5070 ti då för 8000-8500 också med 20 gig VRAM 320 bit eller nått sånt också. Men inga fläskiga svinvarma kort som mer eller mindre omöjliggör mindre byggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

RTX 5070 kommer prestera mer eller mindre likvärdigt med RTX 4080, kommer kosta lika mycket MEN du får tillgång till DLSS 4.0 som genererar 2 extra frames en innan och en efter den frame som DLSS 3.0 framegen genererar! Vilket kommer ge en 2-3,5x prestanda boost i utvalda två spel som får DLSS 4.0 vid release med ytterliggare 5 som kommer inom ett år!

Samt du får en klisterlapp som du kan sätta på bilen också!

Tänker lite att Nvidia kör lite varannan-generation. 10XX var jäkligt fet performance, 20XX var mjukvara (rtx), 30XX var fet performance, 40XX var mjukvara (dlss frame gen).... och nu... 50XX - fet performance?

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot att se mer av framförallt RTX 5090. Behovet av att uppgradera är inte riktigt där idag men fortfarande intressant att se hur toppkortet blir. Kan bli ett kort, ändå varit sugen på att ha ett 4090 som dedikerat 24/7 foldingkort och 5090 som nytt primärt kort.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>

S Å L D

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>

Finns det något annat bolag som gör så stora prestandahopp? Fantastiskt skickliga ingenjörer de har på Nvidia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Hoppas NVIDIA slutar vara snåla med VRAM nu när GDDR7 är med i leken, .

Det troliga är väl iofs att de snålar om möjligt än mer med VRAM just pga GDDR7 (dels för att chippen lär vara dyrare och dels eftersom det inte behövs så många chip för att ändå få hyfsad bandbredd).

Men ja, 3GB chip vore nått. 18GB (vid 192 bit buss) borde räcka för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Sommarbarn.

Det är inom AI.. var är AI ens? DLSS?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det något annat bolag som gör så stora prestandahopp? Fantastiskt skickliga ingenjörer de har på Nvidia!

Ja, det är verkligen imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>

Äsch, är väl inget. Jag kirrar minst 4000000 TFlops (FP0).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Äsch, är väl inget. Jag kirrar minst 4000000 TFlops (FP0).

Ska du räkna heltal då? Vore schysst om du kan fixa det i en CPU.

Permalänk

jag kommer satsa på en GB206 - samma serie som nästan alla x060 kort...
frågan är om gb206 kommer med eller utan Ti vid släpp... så mitt val blir 5060 ti eller 5060... rykten säger att 5050 ska komma också ut.... vi får se.... bara priset är okej så... har nu 3060.... kör varannan generation.

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>