Permalänk
Medlem

Lödning tips och råd

Har inställbar penna från Teemu med tillbehör inklusive lödtenn och försöker löda en led lysramp inklusive kretskort L & N.

Ställer in den på 450 grader och värmer ytan men får inte tenn och smälta även om jag lägger denna mot ytan med pennan ovanpå för varm lödning men om jag har lödtenn ca 2 cm smälter det men vill inte få kall lödning.

Är helt ny och har även testat och värma en 0.75 koppar kabel och ha tenn på andra sidan men smälter inte.

Har ni tips och råd

Bifogar bilder
[/img]

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Litet tips, tenn smälter vid ca 150-200 grader..450 grader då är du i krokarna av en gas svets.
Är ytorna rengjorda så du inte har en massa lack och grejor på kortet.
Förtenna en kabel ska inte vara några problem, om du inte har en riktigt dålig penna som inte kommer upp i smältpunkten för tenn.
Har du testat att använda lite fluss på ytorna?

Här har du en riktigt basic genomgång av hur det går till.

https://www.youtube.com/watch?v=X6vbhvkMU6o

Permalänk

Tips från en erfaren lödare.
Löder du med blyat eller blyfritt ?
Blyat smälter vid lägre temperaturer och flyter ut lättare, det ger dig mer tid att hålla på och pilla.
Att löda med blyfritt är lite mer meckigt, du behöver oftast högre temperatur och ger dig mindre tid att pilla.
Blyat är lättare att börja med och sedan gå över till blyfritt när man fått in handlaget över lödning.
Ju högre temperatur desto snabbare oxiderar lodet(flusset i lodet kokarbort)

För att löda lättare börja med att lägg lite lod på spetsen och sedan värm ytan du vill löda på, när lodet fäster på ytan ta bort spetsen och gör rent spetsen på en fuktig(inte blöt) svamp eller om du har metall ull att göra rent på, sedan använder du nytt lod och löder fast komponent/tråd med.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...
Tråd är alltid lättast att förtenna innan du löder fast.
Har du problem använd extra fluss
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning...

Om du har en IR temperatur läsare kan du kolla temperaturen på spetsen utan att behöva köpa något fräsigt kalibreringsverktyg.
Har du dålig temperatur på spetsen kan man lägga på en klick koppar pasta mellan kolven och spetsen, men då måste man slipa av det sedan vid spetsbyte

Permalänk
Medlem

Det låter som ditt största problem är att få in värmen i materialet. Är spetsen "torr" blir överföringen riktigt värdelös. Se till att du "väter" spetsen med lite tenn innan du försöker löda. Smält en liten bit så du har en liten, liten droppe på spetsen, sen lägger du den mot padden/tråden. Öva ltie på kabeln, det är lätt att överhetta en sån där LEDlist. Sänk temperaturen på spetsen med, 450C behöver du inte förrens du försöker löda på välkylda PCBer. Listen behöver nog inte mer än 300 om du löder blyfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Är det bara jag som tycker att det ser ut att vara metall? Om det är metall så drar ju listen bort all värme väldigt effektivt; det är inte lätt att löda på sånt, speciellt inte med en mindre lödpenna med låg effekt.

Om det är metall bakom, och problemet att löda har varit bara på LED-listen (fick inte helt klart för mig om det även var problem på det lilla PCB:t?) så lär det vara orsaken.
Isåfall kan du testa att värma upp metallen i närheten. Ett fultrick för att löda LEDs monterade på metall-PCB (MCPCB) är att lägga PCB:t på en platta och värma upp hela PCB:t innan man löder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Har inställbar penna från Teemu med tillbehör inklusive lödtenn och försöker löda en led lysramp inklusive kretskort L & N.

Ställer in den på 450 grader och värmer ytan men får inte tenn och smälta även om jag lägger denna mot ytan med pennan ovanpå för varm lödning men om jag har lödtenn ca 2 cm smälter det men vill inte få kall lödning.

Är helt ny och har även testat och värma en 0.75 koppar kabel och ha tenn på andra sidan men smälter inte.

Har ni tips och råd

Bifogar bilder
[/img]<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk> <Uppladdad bildlänk>

Låter kort och gott som att du har en dålig lödkolv och kanske även bristande teknik. Vad är det för lödkolv du använder?
Vad är Teemu för märke, menar du den kinesiska handelsplatsen "Temu"?

Skrivet av xc:

Litet tips, tenn smälter vid ca 150-200 grader..450 grader då är du i krokarna av en gas svets.
Är ytorna rengjorda så du inte har en massa lack och grejor på kortet.
Förtenna en kabel ska inte vara några problem, om du inte har en riktigt dålig penna som inte kommer upp i smältpunkten för tenn.
Har du testat att använda lite fluss på ytorna?

Här har du en riktigt basic genomgång av hur det går till.

https://www.youtube.com/watch?v=X6vbhvkMU6o

Bly-tenn smälter 185-200 °C beroende på blandning, RoHS smälter närmare 215 °C men finns kopparlegeringar som inte smälter förrän närmre 260 °C.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är det bara jag som tycker att det ser ut att vara metall? Om det är metall så drar ju listen bort all värme väldigt effektivt; det är inte lätt att löda på sånt, speciellt inte med en mindre lödpenna med låg effekt.

Om det är metall bakom, och problemet att löda har varit bara på LED-listen (fick inte helt klart för mig om det även var problem på det lilla PCB:t?) så lär det vara orsaken.
Isåfall kan du testa att värma upp metallen i närheten. Ett fultrick för att löda LEDs monterade på metall-PCB (MCPCB) är att lägga PCB:t på en platta och värma upp hela PCB:t innan man löder.

Allt är monterat i hårdplast och är en inköpt ramp som gått sönder som jag tänkte reparera och samtidigt lära mig att löda.

Det ska vara ledare och noll från led listen till kretskortet sedan på andra sidan ledare och nolla till kontakten till 220V.

Har som sagt problem att få upp temperaturen även på en kopparkabel 0.75 för att smälta tenn som medföljer pennan och har även testat att smälta tråden direkt på penna men på spetsen händer ingenting utan måste upp 1-1.5 cm för att ens smälta tenn likadant när jag tog bort tenn från kretskortet innan det smälter.

Valde nu att beställa tenn med 40% bly och avvakta på detta och se om detta smälter enklare

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter kort och gott som att du har en dålig lödkolv och kanske även bristande teknik. Vad är det för lödkolv du använder?
Vad är Teemu för märke, menar du den kinesiska handelsplatsen "Temu"?
Bly-tenn smälter 185-200 °C beroende på blandning, RoHS smälter närmare 215 °C men finns kopparlegeringar som inte smälter förrän närmre 260 °C.

Lödkolv är köpt från handelsplats Teemu från Kina.
https://share.temu.com/WOGTwzJmRRA

Detta paketet som jag äger med utbytbara spetsar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig litat på en lödpenna från Temu. Åtminstone inte för att använda på utrustning jag är rädd om.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonas79:

Lödkolv är köpt från handelsplats Teemu från Kina.
https://share.temu.com/WOGTwzJmRRA

Detta paketet som jag äger med utbytbara spetsar.

Mycket litet förtroende till den där rackaren men om du monterar mejsels- eller bladpetsen så har du iaf någon sportslig chans. De två längst till vänster i bild kan du slänga.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin