Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Vilken gräsklippare är det som gäller för runt 10k? Helst utan begränsningskabel, har väl max 20-25 grader lutning

Hur stor yta ska du klippa? Gardena Smart Sileno City 500 är prisvärd och har många smarta funktioner och tillverkas av Husqvarna.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/tradgard/robotgrasklip...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av joeldeluxe:

Hur stor yta ska du klippa? Gardena Smart Sileno City 500 är prisvärd och har många smarta funktioner och tillverkas av Husqvarna.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/tradgard/robotgrasklip...

Intressant, men man får ge runt 10,000 för en vettig sådan? Min gräsmatta är inte jätte stor direkt utan relativt normalstor. Har egentligen inga problem o gräva ner kabel men vore ju schysst o slippa. Har kollat in openmower lite men undrar om någon här i tråden testat?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Intressant, men man får ge runt 10,000 för en vettig sådan? Min gräsmatta är inte jätte stor direkt utan relativt normalstor. Har egentligen inga problem o gräva ner kabel men vore ju schysst o slippa. Har kollat in openmower lite men undrar om någon här i tråden testat?

Den är rätt ny, men har följt sedan projektet start och med vart sugen.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av basn:

Den är rätt ny, men har följt sedan projektet start och med vart sugen.

Ja särskilt då det verkar som att man kan köra en "Mowgli" build där man återanvänder moderkortet och sätter in GPS + RPI, ev skippa GPS om man har åtkomst till tjänster. Kanske borde försöka få tag i en Classic 500 för o köra.

basic overview: Mowgli uses the original mower without removing the main board. Only thing removed is the parimeter wire sensor in the case of the classic 500.
We then add a raspberry pi(runs thre openmower software through a docker

Ska du bygga en så tar jag gärna en också mot lite arbetskostnad

Verkar även finnas en dyrare variant https://www.marotronics.de/Alfred-DIY-The-Wire-Less-Way-For-Y...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ja särskilt då det verkar som att man kan köra en "Mowgli" build där man återanvänder moderkortet och sätter in GPS + RPI, ev skippa GPS om man har åtkomst till tjänster. Kanske borde försöka få tag i en Classic 500 för o köra.

Funderar fan på om det är inte typ samma sak som sitter i den biltema klipparen också, men har för mig jag undersökte och den kanske va en annan modell som inte av supportad men det kan va värt att kolla upp nu när det har gått ett tag till i projektet.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Administrativ avgift

https://ne.greitai.eu/posts/yardforce-sa900eco-with-openmower...

delar ca 250€, klipparen 500€ om man bara hittar en bra deal på klipparen så blir det rejält prisvärt. Segway ska ju släppa sina för runt 1049€ och uppåt där får vi se om dom är något o ha!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vad för robotgräsklippare ska man satsa på idag?

Det är knappt 700m2 gräsmatta.
Den är uppdelad i två delar, på norra sidan är det en jämn sluttning ganska flack och på södra sidan är det mer som två nivåer. Nivåerna förbinds med en passage på mitten och längst i söder, där den mittersta är brantast på ~45% och den södra något flackare. Den södra är i praktiken mycket smalare än jag ritat ut då det är ett dike längs med vägen:

Kan tänka mig att gräva ner begräsningskabel. Prioriterar någon stabilt som sköter sig själv, vill inte vara beta-testare av nya funktioner.
Frågan är om jag ska satsa på en klippare som klarar att ta sig upp för de brantaste sluttningarna eller om man tar det med timmer. Kommer ändå få trimma diket längs med vägen, så det är inte så stor yta extra.

Funderar just nu mest på en av dessa som inte klarar de branta passagena:

Gardena Smart SILENO Life Lona
Husqvarna Automower 310 Mark II

Frågan är om det är värt merkostnaden för Husqvarna (ca 5000 kr extra).
Om jag ska ha en som klarar 45% lutning minst så är det någon modell från dessa tillverkare:Robomow, Stiga, AL-KO, Honda - men de känns inte lika beprövade.

Har jag missat något märke? Stihl, Worx?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

En sak att vara uppmärksam på är hur lång begränsningskabel man kan ha. Det är ofta väldigt tydligt hur stor yta och hur mycket lutning de ska klara, men när jag fick problem med min visade det sig att jag egentligen har för lång begränsningskabel (som bara omnämns i det finstilta i den tekniska informationen i manualen).

Permalänk
Medlem

Jag kör Gardena, tycker det är dumt dock och jag har ångrat mig några gånger.
Husqvarana finns det mer och lättare att få tag på reservdelar, så det skulle jag nog köpt nu om jag köpte en av dem.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jag kör Gardena, tycker det är dumt dock och jag har ångrat mig några gånger.
Husqvarana finns det mer och lättare att få tag på reservdelar, så det skulle jag nog köpt nu om jag köpte en av dem.

Men alla Gardena delar finns ju att få hos Husqvarna handlare eftersom det är samma företag vi pratar om. Möjligen får man kanske vänta en vecka i värsta fall medans de få hem delarna, men det är nästan alltid samma sak med delarna till HVA klipparna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Jag kör Gardena, tycker det är dumt dock och jag har ångrat mig några gånger.
Husqvarana finns det mer och lättare att få tag på reservdelar, så det skulle jag nog köpt nu om jag köpte en av dem.

Bortsett från reservdelar, har du varit nöjd? Har du fått byta flera saker?

Skrivet av bacardi_avt:

Men alla Gardena delar finns ju att få hos Husqvarna handlare eftersom det är samma företag vi pratar om. Möjligen får man kanske vänta en vecka i värsta fall medans de få hem delarna, men det är nästan alltid samma sak med delarna till HVA klipparna också.

Det var en av orsakerna till att jag köpte min förra klippare, en McCulloch R600, delar många delar från Husqvarna/Gardena.
exempel på hur det ser ut:

Passar till
Husqvarna
Automower 105, 2016->
Automower 305, 2011-2015
Automower 308, 2013-2015

McCulloch
Rob R600/Rob R1000, 2017->

Flymo
1200R, 2013
1200R, 2016-2017

Gardena
R38Li, 2015-2017
R40Li, 2012->
R45Li, 2013->
R50Li, 2015->
R70Li, 2013->
R80Li, 2015->

Dold text
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Bäst i test enligt råd och rön augusti 2023 är;
Robomow RK1000,
Huswvarna Automower 310 Mark 2
Autommower 315 Mark 2

"Bra köp" får Biltema RM1000, Einhell Freelexo 900 LCD BT. (Dvs prisvärda, inte bäst i test, men ofta billigare)

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

@oobum: tack för sammanfattningen

Visserligen farligt att dra slutsatser från det man läser på nätet men har personligen blivit skeptisk till Robomow efter att ha läst i diverse grupper. De verkar inte hålla bra i längden, men kan hända att RK-serien är bättre förstås då den är nyare.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Bortsett från reservdelar, har du varit nöjd? Har du fått byta flera saker?

Nä men lite plastdetaljer har ju gått sönder men inget major, de funkar ju fortarande...
Skalet är helt horribelt så funderar på spraylacka det

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Totalt 8 veckor med Worx Landroid Vision M800:

1: Köpte ett fynd-ex från NetOnNet - Tyvärr DOA vad gällde Wifi, efter en massa strul med NetOnNets servicepartner (som uppenbarligen har noll koll) höll NetOnNet med om att sagda servicepartner var mer än lätt bakom flötet, annars hade jag fått betala fraktkostnader för servicen eftersom de "inte kunde reproducera felet".

2: Köpte en helt ny istället från Komplett, check!

Men till själva "reviewn" så att säga.

Med en faktiskt fungerande Vision M800 hemma gick själva setupen enkelt. Med QR koden hittades och kopplades Vision M800 (Hädanefter kallad Oppie, ja, efter Oppenheimer) upp mot nätverket.
Därefter blev det installation av zon-övergångar. Inte helt självklart hur det skulle göras, instruktionerna var minst sagt otydliga. Till sist var det en youtube video som gav mig en "aha-upplevelse" och fick det att fungera.
När väl detta var gjort blev behövdes en "zone-exploration" göras, snabbt och lätt igångsatt, desto svårare att faktiskt utföra. Ett gäng försök gjordes där Oppie fastnade på divserse hinder. Nedan listar jag lite hinder han stötte på:
1: Äpplen - Gröna äpplen lyckas han inte identifiera
2: Rabatter - Erm, borde han lätt ha upptäckt men icke
3: RFID-error - Oklart varför den här dök upp helt random mitt ute i gräsmattan
4: Fastnade på trädäckstrappan (Inte hänt igen)
5: Fastnade på kant upp från stengång (Han lyckades köra ut på stengången utanför övergångszonen)
6: Gröna äpplen igen
7: RFID-error - På annan del av gräsmattan??
8: RFID-error - På RFID-pucken i gräsmattan, makes more sense tänker jag?
9: Success!

Den här processen tog ett par dagar att ta sig igenom då Oppie behövde börja utifall jag inte var snabb nog att sätta igång honom igen innan han stängde ner i vilo-läge. Med fördel bör det här steget övervakas.

Efter det här kunde Oppie börja klippa. Min gräsmatta består av 3 zoner. 1 liten där stationen är och 2 större. Avgränsade av stenlagda gångar med ca 2-3 cm hög kant. Alltså inget större problem för Oppie att passera och jag styr övergången med hjälp av medföljande RFID-puckar. (Annars identifierar Oppie dessa gånger som no-go-zoner)

Första klippningen spenderade Oppie 90% av sitt batteri på att klippa zon 1 och tog sig aldrig över i zon 2, oklart varför. (Zon 1 är ca 30m2... Zon 2 och 3 är på ca 200-250m2 var...)
Nästa dag lyfte jag fysiskt ut Oppie till Zon 3 och tada! Han klippte först i Zon 3, därefter i Zon 2 och sen... Hittade han inte hem till Zon 1 innan batteriet tog slut...

Därefter har de flesta dagarna sett ut som följer:
Oppie klipper random zon random länge. 1/10 gånger hittar Oppie hem till laddstationen igen. Dock är Oppies största fiende fortsatt gröna äpplen...

Mina dagar har oftast börjat med att gå ut, bära iväg Oppie till den zon jag tycker ska prioriteras, trycka igång honom och sen köra till jobb.
Efter jobb, leta upp var han har fastnat på vägen hem (fått RFID-error, kört fast på ett grönt äpple eller fått slut på batteri i sin jakt på basstationen), burit hem honom till stationen för laddning för att sen börja om dagen efter.
Det har varit en positiv överraskning att hitta honom laddandes i basstationen.

Däremot har han varit suverän på att inte köra in i rabatter, fastna på RÖDA äpplen, köra in i häcken, korsa stengången in i andra rabatter etc.
Jag tror att mitt liv varit mycket enklare utan de gröna äpplena. Jag ska framöver testa att flytta laddstationen till den största zonen, jag inbillar mig att det kommer att göra en enorm skillnad. Jag har även funderingar på att införskaffa ett större batteri till honom.

Själva klippningen blir hur bra som helst måste jag säga.

All in all, baserat på appens funktionalitet och AIs smarthet ger jag Worx Landroid Vision M800 en 1/10. Dock ska jag inte skicka tillbaka honom. Jag inbillar mig att appen kommer att uppdateras för att bli bättre samt AIn kommer att utvecklas.
Däremot ska jag höra av mig till Worx och Komplett gällande de återkommande "RFID-errors" som dyker upp, ska bara plocka ut felloggen och slå ett öga i den först, när jag finner tid.
Men, för 17-20tkr kan jag inte påstå att jag vill rekommendera den. Men å andra sidan, om man inte kan ha avgränsningstråd i trädgården eller sätta upp GPS-stavar och lägga ytterligare ca 8 000-10 000kr, tja, då finns där inga andra alternativ.

Då var det dags att väcka den här igen. Efter en lång vinter uppdaterade Oppie sig rejält. Ett helt gäng firmware uppdateringar gjordes direkt vid uppstart.
Nu har han rullat i 2,5 dag, om ca 1 vecka ska jag följa upp resultaten. MEN, preliminärt kan jag säga att Worx Landroid Vision har gjort enorma framsteg med mjukvaran, objektsigenkänning och annat smått och gott som nu gör att Vision faktiskt verkar fungera riktigt bra!
Grymt pepp på att se resultaten om någon vecka eller så!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Ger mig in här jag med och söker tips/råd på robotgräsklippare. Har kanske lite andra förutsättningar.

Har 5000kvm tomt, varav styvt 3500kvm är gräsmatta. Inga extrema lutmingar men däremot 4 äppelträd med sten runt, lite andra träd, en damm samt ett område med gräs som är inringat av grus (vändplan/uppfart).

Är absolut inte sugen på att dra ned kabel runt hela detta härke. Tittande på Landroid som tipsats om ovan, men de verkar sluta vid 2000kvm.

Vet att Husqvarna har stora rackare med GPS/basstation men då kostar de närmare 70 000 kr. Så tips mottages tacksamt

(har idag åkgräsklippare, men hade varit skönt att slippa köra själv såklart)

Någon med erfarenhet av Mammotion Luba 2?

Permalänk
Medlem

@koSmiQ: Luba 2 verkar schysst alltså, har läst i den svenska facebook-grupp i några veckor och de flesta verkar nöjda.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

har också ca 3000kvm att klippa och har haft robot i 10 år. Är inne på min 5te ( döda )Worx och nu får det vara nog ( haft tomten uppdelad i 2 och haft 2 st samtidigt.) Det är några riktiga skitgrejer ursäkta språket men de är totalt värdelösa.Inte en vecka har gått utan att den har fastnad nånstans , de är lika smarta som en skiva bröd.

Nu blev det en Husvarna 320 Nera med Epos och Serviceavtal 150,-sek / mån vilket gör att garantin förlängs till 5 år . Hämtar ut den nu på fredag och det ska blir intressant. Med Epos ska man kunna avgränsa ytor ner till 2 cm noggrannhet ... vi har väldigt många rabatter, träd, buskar ect och det ska bli väldigt skönt att bli av med tråden som jag ändå har lagt om i stort sett varannat år.

Kommer också från Gräsklippartraktor vilket tog mig ca 2.5h och när man väl är van att slippa lägga ner tiden på att klippa gräs med traktorn vill man INTE tillbaka

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD