Telia F1 router + Unifi, sömlös hoppning mellan nätverk?

Permalänk

Telia F1 router + Unifi, sömlös hoppning mellan nätverk?

Hej,

Jag har en Telia F1 router som inte riktigt räcker upp på övervåningen. Jag tänkte komplettera med en Ubiquiti Unifi AP (inkopplad med tråd). Kommer mobila enheter att sömlöst hoppa mellan Telias router och Unifi AP om jag ger nätverken samma namn, eller behöver jag komplettera med en Unifi AP även på bottenvåningen?

Permalänk
Medlem

Testa? Funkar det inte som du vill är det väl bara att införskaffa en till?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Tänkte att nån kanske redan vet så kan jag beställa två på en gång 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuskallander:

Tänkte att nån kanske redan vet så kan jag beställa två på en gång 😊

Det beror nog lite på enheterna som ansluter till enheterna som sänder. Är alla nyare enheter bör det funka.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Det inte helt säkert att det funkar utan att det blir ett "dropp" i anslutningen vid skiftet. Beror helt på hur bra de prylarna är som skall fånga anslutningen. På min gamla lur blir det oftast så att jag får stänga av och slå på WiFi för att fånga den starkare signalen. Dock är det inte så alltid. Råkar det vara låg eller ingen belastning på det trådlösa så hoppar luren över nästan sömlöst.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt 2 och stängt av wifi på routern och sen kört kontrollern i ett VM som man bara startar när man behöver ändra något.

https://community.ui.com/questions/UniFi-Installation-Scripts-or-UniFi-Easy-Update-Script-or-UniFi-Lets-Encrypt-or-UniFi-Easy-Encrypt-/ccbc7530-dd61-40a7-82ec-22b17f027776

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Jag skulle köpt 2 och stängt av wifi på routern och sen kört kontrollern i ett VM som man bara startar när man behöver ändra något.

För att enheter enklare hoppar mellan 2 Unifi AP än mellan Telias router och en Unifi AP? Eller pga några andra problem med Telias router?

Permalänk

Ok, har fått upp Unifi AP nu, men märker att enheter inte så snabbt hoppar mellan AP och F1-routerns Wifi, de hänger gärna kvar där de först kopplade upp sig. Antar att detta borde funka bättre med två Unifi AP och avstängt Wifi i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuskallander:

Antar att detta borde funka bättre med två Unifi AP och avstängt Wifi i routern.

Du är fri att anta vad du vill. Jag hade inte antagit något om jag inte hade läst en övertygande spec om funktionen.

Unifi-burkarna är ju så nerdummade att de inte ens har fulla administrationsmöjligheter själva, de måste ha en extern controller. Det är dock inte för att de saknar hårdvara för att köra ett administrationssystem, hårdvaran brukar vara kompetent. Det handlar om att sälja på konsumenter onödig hårdvara.

Hur som helst måste AP:na koordinera sig för att den ena ska kunna kicka klienten (och rekommendera den andra BSSID:n) när det innebär en förbättring att byta. Gör de det utan en extern controller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuskallander:

Ok, har fått upp Unifi AP nu, men märker att enheter inte så snabbt hoppar mellan AP och F1-routerns Wifi, de hänger gärna kvar där de först kopplade upp sig. Antar att detta borde funka bättre med två Unifi AP och avstängt Wifi i routern.

Detta kan ha att göra med för stark sändningseffekt. Har du testat att sänka styrkan något?

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem

Att enheterna "stannar kvar" på den svagare accesspunkten har 100% att göra med den signalstyrka som respektive accesspunkt har, då man med vanlig WPA-säkerhet inte har stöd för 802.11r eller så kallad fast roaming.

Så det enda du kan göra för att försöka ge klienterna en spark i baken för att få dem att hoppa snabbare är genom att göra respektive accesspunkts wifi svagare.

Har man renodlat UniFi accesspunkter så kan du ställa in ett minimum "RSSI"-värde som då säger åt accesspunkten att den ska slänga ut klienterna om signalstyrkan går under detta värdet, för att på så sätt tvinga klienterna att välja en annan accesspunkt. Du får experimentera lite med RSSI-värdena tills du får det att fungera optimalt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Unifi-burkarna är ju så nerdummade att de inte ens har fulla administrationsmöjligheter själva, de måste ha en extern controller. Det är dock inte för att de saknar hårdvara för att köra ett administrationssystem, hårdvaran brukar vara kompetent. Det handlar om att sälja på konsumenter onödig hårdvara.

Hur som helst måste AP:na koordinera sig för att den ena ska kunna kicka klienten (och rekommendera den andra BSSID:n) när det innebär en förbättring att byta. Gör de det utan en extern controller?

Poängen med att man styr allt från en controller som provisionernar ut konfiguration till varje AP, switch, etc. är att det är väldigt smidigt i lite större installationer med mer än en enstaka AP. Då vill man definitivt inte behöva logga in på varje enhet och konfigurera den, utan istället definiera upp sina nät och sedan provisionera ut dessa till sina APs. Detta är väldigt vanligt i WiFi-lösningar riktade till företag, vilket Unifi-serien till stor del är.

Med tanke på att de låter dig installera controllern på godtycklig egen server/dator gratis är det knappast för att "sälja på konsumenter onödig hårdvara".

Nej, korrekt roaming mellan APs handlar inte om att kicka enheter. Tvärt om är det helt upp till klienten att växla när förutsättningarna är rätt, vilket brukar betyda när signalstyrkan från AP:n klienten är ansluten till går under en viss nivå. Det ens APs bör göra är att leverera en neighbor list med andra APs och deras kanaler som klienten kan skanna för att snabbt hitta nästa.

https://support.apple.com/sv-se/guide/deployment/dep98f116c0f...

Skrivet av Pitr-:

Att enheterna "stannar kvar" på den svagare accesspunkten har 100% att göra med den signalstyrka som respektive accesspunkt har, då man med vanlig WPA-säkerhet inte har stöd för 802.11r eller så kallad fast roaming.

Så det enda du kan göra för att försöka ge klienterna en spark i baken för att få dem att hoppa snabbare är genom att göra respektive accesspunkts wifi svagare.

Ja, precis. Justering av signalatyrka och placering för lagom överlapp mellan accesspunkterna är det korrekta sättet att lösa detta.

802.11r spelar främst roll när man använder WPA2/3 Enterprise eftersom den autentiseringen är betydligt långsammare. Det går utmärkt att få vettig roaming utan Fast Transition på WPA3-SAE och WPA2-PSK eftersom dessa går snabbt nog ändå i de allra flesta fall.

Skrivet av Pitr-:

Har man renodlat UniFi accesspunkter så kan du ställa in ett minimum "RSSI"-värde som då säger åt accesspunkten att den ska slänga ut klienterna om signalstyrkan går under detta värdet, för att på så sätt tvinga klienterna att välja en annan accesspunkt. Du får experimentera lite med RSSI-värdena tills du får det att fungera optimalt.
https://picsur.rhz.se/i/305b90d4-b005-49b7-9185-74401b6c58de.jpg?height=640

Visst kan man göra så, men det är egentligen fel sätt att lösa det på och riskerar att skapa problem. Det enda man gör är att kicka klienten och hoppas att den väljer en annan AP, vilket inte är garanterat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q