Konstigt att fråga efter kvitto när man köper begagnat?

Permalänk

Konstigt att fråga efter kvitto när man köper begagnat?

När jag letar efter begagnade saker och främst dyra saker brukar jag fråga efter kvitto. De flesta svarar nej och säger att de slängt kvittot.

Är det konstigt att fråga efter kvitto om man t ex ska köpa en mobil, grafikkort eller liknande produkter som kostar många tusenlappar?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte särskilt konstigt, men det är ju inte alla som spar kvitton heller. Jag har inga kvitton på mina prylar som jag sitter och spar på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Det är väl inte särskilt konstigt, men det är ju inte alla som spar kvitton heller. Jag har inga kvitton på mina prylar som jag sitter och spar på.

Så du slänger kvittot där garantin fortfarande är aktiv? Nu pratar vi saker för tusentals kronor inte en brödrost för 200 kr på Clas Ohlson.

Permalänk
Medlem

Flesta dyra saker man köper beställer man på nätet och då har man ju kvittot där.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du slänger kvittot där garantin fortfarande är aktiv? Nu pratar vi saker för tusentals kronor inte en brödrost för 200 kr på Clas Ohlson.

Jag slänger alla mina kvitton efter max 1 vecka.

Köpet finns ju i banken eller i butikens system. Man behöver inte kvitto, räcker att bevisa att man är den som gjort köpet.

Sen tycker jag inte det är konstigt att be om det vid begagnat-köp som du säger heller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så du slänger kvittot där garantin fortfarande är aktiv? Nu pratar vi saker för tusentals kronor inte en brödrost för 200 kr på Clas Ohlson.

Ja. Nuförtiden så köper jag mest online, så då har jag väl tekniskt sett nåt kvitto på mail nånstans. Men har aldrig behövt/orkat tjäbbla med garantier.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Nej.
En del kanske inte vill visa allt de köpt och en del kanske faktisk inte har kvitton kvar och en del kan nog handla om skumraskaffärer.
Tänk bara på att reklamationsrätten inte följer med vid begagnatköp, ev kan nån garanti gälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag frågar alltid om kvitto. Om säljaren blir upprörd för att man frågar så ser jag det som en varningssignal på att det kan röra sig om stöldgods eller att säljaren inte är någon man vill behöva ha att göra med om produkten krånglar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Ja. Nuförtiden så köper jag mest online, så då har jag väl tekniskt sett nåt kvitto på mail nånstans. Men har aldrig behövt/orkat tjäbbla med garantier.

Men om någon vill köpa ditt RTX 4080 som du säljer begagnat och denne frågar om kvitto säger du att du slängt kvittot?

Skrivet av Sarato:

Jag frågar alltid om kvitto. Om säljaren blir upprörd för att man frågar så ser jag det som en varningssignal på att det kan röra sig om stöldgods eller att säljaren inte är någon man vill behöva ha att göra med om produkten krånglar.

Detta tänker jag med. Då tror jag döljer något och det kanske kan handla om stöldgods.

Permalänk
Medlem

Beror väl lite på hur gamla sakerna är. Men personligen så slänger jag inte kvitton på flera år men sällan nån frågar om dem när jag säljer saker. Om saker fortfarande är under garanti eller reklamationsrätt så brukar jag skälv propsa på att kvittot ska med dock.

Permalänk
Medlem

Kvitto vill man ju ha om det finns garanti kvar annars är det ju bara trevligt att veta "den här saken var inte stulen", men köper man något som är 5 år gammalt och inget kvitto så kvittar det *badum-tss*

Har aldrig varit med om att någon känt sig förolämpad över att fråga efter kvitto, däremot har jag säkert köpt en och annan dator som blivit plockad genom jobbet och saknar kvitto. Men då ser jag till att tillverkaren stödjer garanti via serienummer.

Har heller aldrig varit med om att bli nekad garanti för att jag inte är första ägaren på produkten heller. Varken i butik eller via tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Sällan jag tar kvitto faktiskt, om det är strul så går det att hitta bankutdrag eller prata med företaget där du köpt prylen och få ut kvitto av dom.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När jag letar efter begagnade saker och främst dyra saker brukar jag fråga efter kvitto. De flesta svarar nej och säger att de slängt kvittot.

Är det konstigt att fråga efter kvitto om man t ex ska köpa en mobil, grafikkort eller liknande produkter som kostar många tusenlappar?

Brukar fråga om kvitto om det är dyrare saker bara för att veta att det inte är stöldgods, garanti osv har jag iallafall slutat bry mig om då jag oavsätt inte har rätt till garanti som köpare av begagnad produkt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Brukar fråga om kvitto om det är dyrare saker bara för att veta att det inte är stöldgods, garanti osv har jag iallafall slutat bry mig om då jag oavsätt inte har rätt till garanti som köpare av begagnad produkt.

Jo, garanti brukar man oftast ha ändå. Däremot har man inte reklamationsrätt men de flesta butiker brukar ändå låta en få göra det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jo, garanti brukar man oftast ha ändå. Däremot har man inte reklamationsrätt men de flesta butiker brukar ändå låta en få göra det.

Det skulle jag absolut säga är väldigt varierande i båda fallen

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Garanti/reklamationsrätten gäller ändå inte i andrahand (även om butiker och företag kan välja att göra undantag, speciellt om det inte står något namn på kvittot).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Tycker väl inte det är konsigt att fråga efter kvittot.
Men som många säger. Nog inte många som har kvitto på papper.
Många har ju sin medlemssida på diversebutiker där köpet sparas. Så t ex garanti o sånt går man den vägen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Är totalt värdelös på att spara kvitton. Eller snarare hitta dem. Plötsligt kan man hitta kvitto för något från 2010 som man sparat. Men har aldrig koll på sånt.

Finns det på ens profil tex på inet är det lättare men inte alla sidor man har login för där det sparas.

Generellt är jag dålig på att använda garanti. Oftast går saker sönder för man själv tappat dem eller dåligt ändå. Oftast är de Dead on arrival och då har man ju kvittot kvar och fixar det på en gång eller så håller de i evigheter. Kan knappt komma på något som bara dött utan orsak inom 5 år om det inte redan var dött när det kom. Enda jag kommer på är väl Xbox 360 som fick red ring of death och man skickade in för många år sedan som många andra fick.

Men jag tycker inte det är konstigt speciellt inte om det är en relativt ny produkt. Typ en halvår gammal dyr MacBook. Men jag köper mest 10 år gamla saker om jag köper något begagnat då bryr jag mig inte om kvitto.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag sparar kvittot (oftast finns den på min mail) och när jag köper frågar jag efter kvitto för att ha lite koll på om det är stöldgods.

Nu med Tietoevry försvann massa digitala kvitton på tex Granngården. Jag hade varit och köpt lite saker precis innan de blev utsatta för attacken. De kunde inte hantera eller göra /reklamationer/returer/återköp om kunden inte behållit papperskvittot. Så att faktiskt spara fysiskt kvitto är inte helt fel.Jag vet inte om deras system blivit återställda men fick mig en tankeställare att inte låta kvitton ligga kvar i enbart butikens system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men om någon vill köpa ditt RTX 4080 som du säljer begagnat och denne frågar om kvitto säger du att du slängt kvittot?

Säljer sällan begagnat. Men om jag inte har kvar kvitto och nån frågar så säger jag väl det. Vad skulle jag annars säga?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tar näst intill aldrig kvitto på saker. Som sagt, det mesta finns på ditt medlemskap där du handlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När jag letar efter begagnade saker och främst dyra saker brukar jag fråga efter kvitto. De flesta svarar nej och säger att de slängt kvittot.

Är det konstigt att fråga efter kvitto om man t ex ska köpa en mobil, grafikkort eller liknande produkter som kostar många tusenlappar?

Jag frågar alltid efter kvitto, speciellt ju dyrare produkt det gäller. Jag föredrar att försäkra mig om att det jag köper inte är stulet, och ev. bli av med pengar och produkt.

Själv har jag antingen kvitto på mailen eller som PDF inskannad med mobilen synkat till molnet, så länge det inte är ett paket tuggummi, typ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men om någon vill köpa ditt RTX 4080 som du säljer begagnat och denne frågar om kvitto säger du att du slängt kvittot?

Detta tänker jag med. Då tror jag döljer något och det kanske kan handla om stöldgods.

Är det någon tillverkare öht som godkänner ett garantiärende om du inte är den som ursprungligen köpt kortet? Butiken skiter ju i det eftersom garanti går mot tillverkaren, och reklamationsrätten gäller bara första ägaren.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Är det någon tillverkare öht som godkänner ett garantiärende om du inte är den som ursprungligen köpt kortet? Butiken skiter ju i det eftersom garanti går mot tillverkaren, och reklamationsrätten gäller bara första ägaren.

Hur vet tillverkare eller butik vem som köpt det? Om man inte köper via sitt konto.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur vet tillverkare eller butik vem som köpt det? Om man inte köper via sitt konto.

Digitala kvitton? Vet inte när jag fick ett fysiskt kvitto senast.. förutom typ på Willys för att kunna komma ut genom grindarna.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hur vet tillverkare eller butik vem som köpt det? Om man inte köper via sitt konto.

Ja precis! Är det sånt de kollar först innan det går mot garantin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

När jag letar efter begagnade saker och främst dyra saker brukar jag fråga efter kvitto. De flesta svarar nej och säger att de slängt kvittot.

Är det konstigt att fråga efter kvitto om man t ex ska köpa en mobil, grafikkort eller liknande produkter som kostar många tusenlappar?

Jag tycker det är mer normalt än att INTE fråga efter kvitto.
De flesta har idag kvitton sparade då man beställer över nätet eller handlar med sitt uppkopplade konto.
Om inte kvitto finns så finns ibland bevis på köp i form av transaktionshistorik så få betalar kontakt.

Är det någon som kör en "jag har slängt kvittot" eller "nae det var farfar som köpte detta RTX4080TI special edition kortet till sin PC men han har gått bort och kvittot finns inte" så köper jag aldrig.
Undantaget jag kan göra är när man t.ex. köper äldre saker som möbler eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jo, garanti brukar man oftast ha ändå. Däremot har man inte reklamationsrätt men de flesta butiker brukar ändå låta en få göra det.

Skrivet av muSashi:

Garanti/reklamationsrätten gäller ändå inte i andrahand (även om butiker och företag kan välja att göra undantag, speciellt om det inte står något namn på kvittot).

Garantin är det upp till tillverkaren om de vill att den ska följa med produkten eller inte. Reklamationsrätten gäller bara första ägare som det är sagt tidigare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Garanti/reklamationsrätten gäller ändå inte i andrahand (även om butiker och företag kan välja att göra undantag, speciellt om det inte står något namn på kvittot).

Detta var nyheter för mig. Trodde garantin gällde varan inte var kopplad till personen som köpt varan.
Gäller detta för alla form av garanti? Bilar, hus osv eller är det bara elektronik och isåfall vilken typ av elektronik?

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Är det någon tillverkare öht som godkänner ett garantiärende om du inte är den som ursprungligen köpt kortet? Butiken skiter ju i det eftersom garanti går mot tillverkaren, och reklamationsrätten gäller bara första ägaren.

Skrivet av jnsson:

Garantin är det upp till tillverkaren om de vill att den ska följa med produkten eller inte. Reklamationsrätten gäller bara första ägare som det är sagt tidigare

Skrivet av reverend benny:

Detta var nyheter för mig. Trodde garantin gällde varan inte var kopplad till personen som köpt varan.
Gäller detta för alla form av garanti? Bilar, hus osv eller är det bara elektronik och isåfall vilken typ av elektronik?

Tillverkargarantin följer produkten deremot butiksgaranti är frivillig för butiker att acceptera för andrahandskköpare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows