Egna konton till windows 11 för barnen?

Permalänk
Medlem

Egna konton till windows 11 för barnen?

Hej!
Är lite nybörjare på win11 då vi haft mac tidigare.

Jag tänkte fråga hur ni löser det med inloggningar till windows om ni är flera personer som spelar på samma dator.
Det är ju en himla djungel med alla olika spelkonton som barnen har till tex Epic och Steam.

Är enklast att lösa det så att barnen har var sin inloggning till windows och där har sina egna spelkonton? Kan man göra på det sättet?
Eller går det att lösa enkelt med 1 windowsinloggning och sen byta mellan de olika kontona?

Hoppas ni förstår min fundering..

Mvh Daniel Sager

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Valfritt, antingen egna Windowskonton eller logga ut mellan spelklienterna. Lika jobbigt i princip.

Permalänk
Medlem

Barnen har egna konton här, utan adminrättigheter, de är alltså inloggade på Onedrive via Outlook-konton.

Sedan är har de egen inloggning på Steam på sina konton. Generellt sett blir de ju inloggade på rätt steamkonto automatiskt eftersom de går in från egna Windowskontot.

Mitt konto på datorn är admin och det även jag som köper spelen på Steam och delar dem med familjen. Innebär väl att barnen inte kan spela på varsin dator samtidigt, när det blir dags för dem att få egna datorer, men den dagen det problemet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Barnen har egna konton här, utan adminrättigheter, de är alltså inloggade på Onedrive via Outlook-konton.

Sedan är har de egen inloggning på Steam på sina konton. Generellt sett blir de ju inloggade på rätt steamkonto automatiskt eftersom de går in från egna Windowskontot.

Mitt konto på datorn är admin och det även jag som köper spelen på Steam och delar dem med familjen. Innebär väl att barnen inte kan spela på varsin dator samtidigt, när det blir dags för dem att få egna datorer, men den dagen det problemet.

Ok tack för svar. Det låter som ni har precis det upplägget som jag hoppades skulle funka.

Permalänk
Medlem

Jag kör eget konto till barnet där jag aktiverat föräldrakontroller. Det är enligt mig enklast då man får fin statistik på vilka spel och program han pysslar med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.