Nvidia räknar med låg tillgång på nästa generations grafikkort

Permalänk
Medlem

Frågan är om 5xxx serien kommer vara ett hopp i prestanda som 4090 eller ett ryck i axlarna. I need hard facts och inte rykten som det är nu

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns så många alternativ, Nvidias största konkurrent är ju Nvidia. Inte direkt som att Intel eller AMD försöker pressa priser i någon större utsträckning, snarare försöker de komma på hur man ska motivera kunderna att betala lika mycket som för Nvidia...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Jasså!?
Så att Nvidias PR avdelning börjar bädda för höga priser redan nu?

...och man trodde på lite mer humana priser vid nästa generation... A ja, det är bara att spara mer pengar, köpa en 5090 och vänta 4-5 generationer tills nästa uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viggetorr:

That's rookie numbers, jag bytte till 3080 från ett GTX 570. 😁

Kommer den från 90-talet när man kunde köpa dator via sitt jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Rätt sugen på ett 5090 men återstår att se vad det blir förstås.

Folk glömmer att även AMD och Intel vill åt AI-marknaden, räkna inte med tillgång till kort från dessa heller. Ser inga tecken på att AMD och Intel skulle bry sig mer om gamers än vad Nvidia gör. Och inte som att AMD pressat priserna direkt, möjligen Intel men samtidigt är det få som faktiskt frivilligt dessa för vad kortet erbjuder (eller snarare inte erbjuder).

Tack och lov har vi tre aktörer att välja på iallafall.

Tror som du att alla tillverkare försöker ta ut maximal vinst. Sedan justeras priset på tillgång o efterfrågan…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Synd att det inte finns så många alternativ, Nvidias största konkurrent är ju Nvidia. Inte direkt som att Intel eller AMD försöker pressa priser i någon större utsträckning, snarare försöker de komma på hur man ska motivera kunderna att betala lika mycket som för Nvidia...

Skrivet av happy_per:

Tror som du att alla tillverkare försöker ta ut maximal vinst. Sedan justeras priset på tillgång o efterfrågan…

Precis, de är ju alla mer eller mindre tvungna som börsnoterade företag. Och alla vill åt AI och arbetar mot det då pengarna finns där. Blir det ett riktigt sug efter AMD-baserade enterprisekort med AI-funktionalitet så kommer även AMD börja välja mellan relativt små inkomster från spelkortsförsäljningen eller det enterprise vill betala för att öht få kort. AMD's kort på denna marknad är också eftertraktade även om Nvidias är vad de flesta helst vill ha.

Tråkigt som konsument förstås men det är ju ändå så det ser ut. Sen måste man ju inte ha senaste heller förstås, grafikkorten håller länge. Annat förr i tiden.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Yoshman:

Varför nöja sig med 36-48 GB

Klicka för mer information

<Uppladdad bildlänk>

Visa mer

angende att optimera för AI istället för "gaming"...

Skulle inte tacka nej till ett kort med 96GB men det läre kosta lite mer än de ca 30k jag satt som tak för vad en GPU får kosta för mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ännu högre priser är att vänta med andra ord.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Får väl se om 5000-serien blir sista konsumenkorten från Nvidia. Känns ju lite som det kommer bli samma sak som med Nvidia Shield, där dom flesta säger att det inte kommer komma någon ny eftersom dom kränger för få såna att dom inte har nåt behov att släppa någon ny, o samma med grafikkort snart också då antar jag med tanke på dom helt sjuka summorna dom får in av det där AI-tjafset.

Aja, mitt 3090 duger förhoppningsvis ganska många år till, o när jag sen väl behöver nåt nytt så hoppas jag att AMD har kommit ifatt i Blender-rendering att jag kan gå över dit igen. Senast var nog 9800 pro.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 5090 antagligen kommer att kosta nära kontantinsatsen för en ny bil och jag behöver byta bil sent i höst så ser det ut att bli att vänta till 6090 om/när det kommer LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Alltså mitt inlägg är ett konstaterande, inte en uppmaning till befolkningen. Hur dina SweGubbs och du gör är ju helt upp till er. Jag slutade ha råd med nya grafikkort för många år sedan så jag köper alltid begagnat. Enda anledningen om jag skulle köpa nytt high end är om jag vinner pengar eller något annat bissart.

På sikt förstör detta dock också begagnatmarknaden. Folk sitter och håller på sina äldre kort längre istället för att släppa ut dem på begagnatmarknaden eftersom de inte tycker det är värt att uppgradera p.g.a. de höga priserna. Det säljs färre av de nya korten vilket också på sikt leder till färre av dessa kort på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Gud vad mycket tröttsamma kommentarer.. som dessutom ofta är ren nonsens. Vi vet att Nvidia redan har goda marginaler, altså har de ganska lite att tjäna på att hålla nere volymen artificiellt. Det är nästan enbart vid väldigt låga marginaler som det uppstår incitament att begränsa tillgången för att få upp priserna.

Mer on topic så hoppas jag på ett bra hopp i energieffektivitet så att det kan dyka upp prestandakort som får platts i mitt ITX-chassi. Det har varit vansinnigt svårt i dagsläget. AMD-sidan har varit ännu värre här. Behöver ett som är max 310mm långt och ca 55mm brett. Det finns exakt ett 4080 som uppfyller de kraven, och det är Asus överprisade ProArt.

Kör ett Founders edition 4080 i min NUC extreme 13, 304x137x61, detta och 4090 founders edition får plats så det finns fler "små" kort än ASUS Proart

Permalänk
Skrivet av jehuty:

Kommer den från 90-talet när man kunde köpa dator via sitt jobb?

Haha, inte riktigt men nästan. Tror den köptes och byggdes 2011. Var inte förrän AoE 4 kom som den till slut inte längre kunde göra spel ens på lägsta inställningar, så det var ett otroligt prisvärt kort.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi är vana. Tror inte det blir så stor rush som förr. Även mitt numer äldre 3080 klarar sig bra än idag och med dagens priser väntar nog folk längre innan uppgradering.
Brukade byta kort ungefär vartannat år förut men det här 3080 kortet får nog hålla ett bra tag till.

Vi är vana men problemet är nog till största delen den svenska kronan som blivit så mycket mindre värderas på USD som den var för några år sedan och den stod sig ännu bättre mot USD längre tillbaka än så.

Det är vår valuta mot usd som förstört mycket av priserna här i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Kör ett Founders edition 4080 i min NUC extreme 13, 304x137x61, detta och 4090 founders edition får plats så det finns fler "små" kort än ASUS Proart

Nu är ju 61mm märkbart bredare än 55. Men ja, jag glämde nämna att det är 2-slots som gäller. Det får platts något bredare än strikt 2-slots, men kan bara vara 2-slots backplate.

Permalänk
Medlem

Kan jag få ett 5090 för under 35k blir det ett. Man får ju prioritera, och med tanke på hur mycket jag spelar så är det inga väldiga pengar under 2 år eller som man har det minst.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vi är vana men problemet är nog till största delen den svenska kronan som blivit så mycket mindre värderas på USD som den var för några år sedan och den stod sig ännu bättre mot USD längre tillbaka än så.

Det är vår valuta mot usd som förstört mycket av priserna här i sverige.

Det är en av flera faktorer som gjort det dyrt. Priserna kommer fortsätta stiga då mindre noder kostar allt mer. Får se om det kommer något nytt trendbrott som bryter det. Lagrings priserna är iallafall rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det finns ett enkelt sätt att få ner priserna i sinom tid och det är att inte köpa dom. Svårt att styra människor dock som med en kassa näst intill verkar vara obegränsad när det gäller köp av grafikkort att förstå att om vi protesterar kollektivt så blir det en ändring.

Att köpa ett high end kort för över 20.000kr är ett rent vansinne.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Det finns ett enkelt sätt att få ner priserna i sinom tid och det är att inte köpa dom. Svårt att styra människor dock som med en kassa näst intill verkar vara obegränsad när det gäller köp av grafikkort att förstå att om vi protesterar kollektivt så blir det en ändring.

Att köpa ett high end kort för över 20.000kr är ett rent vansinne.

Jag är tveksam om minskad försäljning av gpuer i Sverige kommer ge ett eko genom världen med skänkt msrp 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Inte en chans att man kommer få tag på release 5000 series kort för under 20000:- i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Det finns ett enkelt sätt att få ner priserna i sinom tid och det är att inte köpa dom. Svårt att styra människor dock som med en kassa näst intill verkar vara obegränsad när det gäller köp av grafikkort att förstå att om vi protesterar kollektivt så blir det en ändring.

Att köpa ett high end kort för över 20.000kr är ett rent vansinne.

Då kommer de tillverka färre grafikkort

De tjänar ungefär 10 gånger mer pengar på att sälja samma mängd kisel som AI-kort, och dessa är också en extrem bristvara

Det funkar inte att rösta med plånboken med den skeva marknad alla accepterat i alla dessa år

Lägger man dessutom på 50% inflation på 5 år så ser man verkligen varför priserna i kronor är som de är

Permalänk
Medlem

Får dra igång Disitill igen!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Bra, då kanske optimering kommer tillbaka på spelbolagens ToDo.

Permalänk
Medlem

Läge att anta Intels erbjudande om att tillverka chip åt dem

Permalänk
Medlem

Ett sådant här uttalande känns som marknadsmanpulation men det är ju omöjligt att bevisa utan hjälp från någon på insidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Att köpa ett high end kort för över 20.000kr är ett rent vansinne.

Det håller jag helt med dig om. Köpte mitt AMD Radeon 7900XTX för 17000 kr i mitten av Januari 2023 och tyckte att det var mycket pengar. Hade kortet kostat 19000 hade jag inte köpt det. Hoppas att fler bojkottar Nvidias kommande Blackwell-kort

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag uppskattar ärligheten. Självklart dessutom.
Varför sälja ett kort för 10K när man kan sälja det för 100K..?

Skrivet av k4rst3n:

Va, jag blir nästan shockad. /s

Eller hur! Jag ramlade nästan av stolen! 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Lol ja med tanke på att 4000 serien var ett rent skämt, och 3000 serien inte levde upp till den high refreshrate hypen de utlovade, så förstår jag.

vart så arg på 4000 seriens släpp att det blev en 6950xt. funkar prima, nästa dator kommer bli AMD, trött på nvidia nu.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Lol ja med tanke på att 4000 serien var ett rent skämt, och 3000 serien inte levde upp till den high refreshrate hypen de utlovade, så förstår jag.

vart så arg på 4000 seriens släpp att det blev en 6950xt. funkar prima, nästa dator kommer bli AMD, trött på nvidia nu.

Hur är det med AMDs drivrutiner nu för tiden? Dom hade ju problem med dom förut? Är dom lika smidiga som NVIDIAs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är det med AMDs drivrutiner nu för tiden? Dom hade ju problem med dom förut? Är dom lika smidiga som NVIDIAs?

7900xtx hade strul i början men är stabilare nu men enligt en stor del av av folk med nvidiakort kraschar alla amd korten jämt. För att bara spela har det funkat bra för mig. Det enda jag haft strul med senaste året är helldivers 2 om en specifik grafikinställning var på. Nått om space reflections.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.