Felsökning Samsung TV(bilder i tråden)

Permalänk
Medlem

Felsökning Samsung TV(bilder i tråden)

Tjena! Min trotjänare sen 2016 gav plötsligt upp.
Är det någon stjärna som direkt känner igen detta problem? Eller kanske har en idé vad det kan handla om?

Artefakterna på TVen ändras i samband med innehållet som försöker visas.

Jag har öppnat upp TVn och är redo att pilla runt med sladdar och kort. När elektronik ger upp ser jag det som en gratis chans att försöka reparera enheten utan att behöva oroa mig för att ha sönder något 😁

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/vDZ8RaHy7Os?si=AgG5RsAhWlkfrwWF

Denna har du säkert redan kikat o testat? Annars värt ett försök! Tycks ha fungerat för vissa iallafall

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Yes! Jag har sett den, tyvärr kan jag inte testa alla steg då displayen är totalt oanvändbar.

Felet kvarstår även om inget förutom ström inkopplat, d.v.s kan inte vara nån kass HDMI-port.

En sak jag märkt är att powerknappen inte stänger av skärmen, endast fjärrkontrollen funkar. Detta gör att man misstänker ett kasst moderkort?

Hade gärna beställt en reservdel, vill bara veta att det är rätt del att byta ut, men förstår att det är svårt att komma fram till 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Yes! Jag har sett den, tyvärr kan jag inte testa alla steg då displayen är totalt oanvändbar.

Felet kvarstår även om inget förutom ström inkopplat, d.v.s kan inte vara nån kass HDMI-port.

En sak jag märkt är att powerknappen inte stänger av skärmen, endast fjärrkontrollen funkar. Detta gör att man misstänker ett kasst moderkort?

Hade gärna beställt en reservdel, vill bara veta att det är rätt del att byta ut, men förstår att det är svårt att komma fram till 😄

Enklast är att börja med moderkortet skulle problemet sen kvarstå så är det bildskärmen. Då är det bara en tripp till någon av SRV återvinningscentraler som gäller. En ny bildskärm lär nog kostar runt 5000kr.

Permalänk
Bildexpert 📺

Klassiskt exempel på felande panel eller logikkort. I lyckliga stunder endast kontakten dem emellan som behöver göras ren eller sättas i ordentligt. Så har man viljan och intresset att skruva själv gör man gärna det. Är det trasig panel brukar det vara dyrare att reparera jämfört med att köpa ny och ofta bättre modell.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Blev att köpa en ny, men jag lärde mig i alla fall hur en TV öppnas upp 😄