Spricka i induktionshäll

Permalänk
Medlem

Spricka i induktionshäll

Hallo!

Köpte mig precis en bostad och har efter tillträde upptäckt att det är en spricka i induktionshällen som går från kant till kant nere vid ena hörnet. Jag kollade med säljaren om det var något gammalt eller om det kan ha hänt i samband med att någon av hantverkarna varit där. Säljaren svarade då att det hänt under deras tid och att de själva försökt limma fast den bit som är sprucken.

Sprickan och limmet har väl förmodligen precis lossnat då detta inte är något som jag eller någon annan i familjen lagt märke till tidigare. Den är svår att missa, och heller inget som säljaren informerat mig om eller står skrivet i några papper. Jag kan tycka att det är något som vi borde ha informerats om, för något som är limmat är ju svårt att upptäcka.

Säljaren är annars väldigt bra att ha å göra med, men jag vill ändå veta hur det här fungerar och vad man har rätt till?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Dallen:

Hallo!

Köpte mig precis en bostad och har efter tillträde upptäckt att det är en spricka i induktionshällen som går från kant till kant nere vid ena hörnet. Jag kollade med säljaren om det var något gammalt eller om det kan ha hänt i samband med att någon av hantverkarna varit där. Säljaren svarade då att det hänt under deras tid och att de själva försökt limma fast den bit som är sprucken.

Sprickan och limmet har väl förmodligen precis lossnat då detta inte är något som jag eller någon annan i familjen lagt märke till tidigare. Den är svår att missa, och heller inget som säljaren informerat mig om eller står skrivet i några papper. Jag kan tycka att det är något som vi borde ha informerats om, för något som är limmat är ju svårt att upptäcka.

Säljaren är annars väldigt bra att ha å göra med, men jag vill ändå veta hur det här fungerar och vad man har rätt till?

Dolt fel som säljaren visste om, dom ska pröjsa för det. Man limmar inte en induktionshäll.... man byter glaset.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Dolt fel som säljaren visste om, dom ska pröjsa för det. Man limmar inte en induktionshäll.... man byter glaset.

Knappast ett dolt fel i rättslig mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Dolt fel som säljaren visste om, dom ska pröjsa för det. Man limmar inte en induktionshäll.... man byter glaset.

Skrivet av ztenlund:

Knappast ett dolt fel i rättslig mening.

Vad är egentligen ett dolt fel? Jag kan tycka att säljaren gjort försök att faktiskt dölja detta genom att limma

Sen ska huset vara varudeklarerat mot just dolda fel, men har heller inte koll på vad som inkluderas där.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Ring mäklaren.

Permalänk
Medlem

Dolda fel på fastigheter brukar ju röra sig om tiotusentals, hundratusentals eller miljontals kronor. Det här känns en smula småaktigt.

Men det är ju en principiellt kul juridisk fråga. Felet, sprickan, har tydligen uppstått från en möjligtvis amatörmässigt lagad spricka medan fastigheten varit i köparens besittning. Att lagningen gått sönder är alltså på köparens risk. Säljaren har ingen generell upplysningsplikt om amatörmässigt lagade sprickor i spisar och köparen har undersökningsplikt och förväntas göra en noggrann undersökning. Så då återstår frågan om ifall existensen av en amatörmässig, men vid tillträdet fullt fungerande, lagning på ett byggnadstillbehör kan vara ett dolt fel.

För att ge Sweclockers-pöbeln de bästa möjligheterna att avkunna dom krävs definitivt en bild.

Permalänk
Medlem

När jag köpte lägenhet, ingick vitvaror som gick sönder första tiden i mäklarens försäkring

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av andra94:

Dolt fel som säljaren visste om, dom ska pröjsa för det. Man limmar inte en induktionshäll.... man byter glaset.

Knappast ett dolt fel. Faller garanterat under köparens undersökningsplikt. Sen är värdet alldeles för lågt för att det ska vara möjligt att ställa ett framgångsrikt krav mot köparen. Men det hindrar ju inte att du frågar om köparen kan tänka sig att stå för det, eller dela på kostnaden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bara för att man försökt laga något så är det ju inte dolt fel?
Detta går ju definitivt under undersökningsplikt OM det inte var så att skadan skedde mellan visning/kontrakt och tillträde. Dvs att spisen var hel vid visning och gick sönder efter det.

Dolt fel avser sådana saker som man som normal köpare inte kunnat se/påvisa. Det är ju tex svårt att börja riva ner kaklet för att kolla om tätskiktet saknas. Men vanliga saker som man kan se går under undersökningsplikt.

Edit: Det är inte bara det som en köparen själv kan se som räknas in i undersökningsplikten utan man räknar även med att en normal köpare kan anlita en besiktningsman för kontroll.
Att det sen är knepigt på dagens marknad när allt skall gå fort med många spekulanter är ju tråkigt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Dolda fel på fastigheter brukar ju röra sig om tiotusentals, hundratusentals eller miljontals kronor. Det här känns en smula småaktigt.

Men det är ju en principiellt kul juridisk fråga. Felet, sprickan, har tydligen uppstått från en möjligtvis amatörmässigt lagad spricka medan fastigheten varit i köparens besittning. Att lagningen gått sönder är alltså på köparens risk. Säljaren har ingen generell upplysningsplikt om amatörmässigt lagade sprickor i spisar och köparen har undersökningsplikt och förväntas göra en noggrann undersökning. Så då återstår frågan om ifall existensen av en amatörmässig, men vid tillträdet fullt fungerande, lagning på ett byggnadstillbehör kan vara ett dolt fel.

För att ge Sweclockers-pöbeln de bästa möjligheterna att avkunna dom krävs definitivt en bild.

Varför skulle det vara småaktigt? Du betalar kanske glatt för andras misstag. Finns roligare saker att spendera 5-10k på.

Permalänk
Medlem

Juridiskt finns det säkerligen ett svar på vem som anses ansvarig, men moraliskt tycker jag delad kostnad för byte av glaset/hällen är en bra lösning då säljaren inte informerat om defekten, och köparen misslyckats med att upptäcka den vid undersökning.

Då kostnaden är såpass liten i förhållande till de summor som ett bostadsköp oftast handlar om så borde det inte vara omöjligt att komma överens om en kostnadsdelning och slippa omaket med en juridisk tvist.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Juridiskt finns det säkerligen ett svar på vem som anses ansvarig, men moraliskt tycker jag delad kostnad för byte av glaset/hällen är en bra lösning då säljaren inte informerat om defekten, och köparen misslyckats med att upptäcka den vid undersökning.

Då kostnaden är såpass liten i förhållande till de summor som ett bostadsköp oftast handlar om så borde det inte vara omöjligt att komma överens om en kostnadsdelning och slippa omaket med en juridisk tvist.

Fast så fungerar det ju inte...
Man kan ju inte utgå ifrån att allt skall vara i nyskick.
Skulle vitvarorna vara helt nya och felfria så hade säljaren säkerligen begärt ett annat pris också.

Hur långt skall man dra det?
-En ägare för 15år sedan satte ett foder lite snett vid fönstret bara så ni vet. Jag kan ju dra av lite för det om ni vill?

Ska man hålla på så, så är det ju bara helt nyrenoverade bostäder med helt nya vitvaror som skulle säljas till HELT andra priser.

Man får ju kontrollera allt som man tycker är viktigt på en visning, ta dit en besiktningsman osv för att dubbelkolla. Man köper ju en begagnad bostad som folk faktiskt levt i.

Permalänk
Medlem

Som Köpare har du en långtgående undersökningsplikt. Då detta fel inte var dolt, i den och med att du inte behövde bryta upp bänkskivan för att hitta felet så ligger det i min mening på dig att ha upptäckt detta.
Skulle säljaren ersätta er så skall åldersavdrag ske, beroende på hur gammal hällen är. Dvs oavsett så lär ni behöva lägga en egen slant för att byta hällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Dolda fel på fastigheter brukar ju röra sig om tiotusentals, hundratusentals eller miljontals kronor. Det här känns en smula småaktigt.

Men det är ju en principiellt kul juridisk fråga. Felet, sprickan, har tydligen uppstått från en möjligtvis amatörmässigt lagad spricka medan fastigheten varit i köparens besittning. Att lagningen gått sönder är alltså på köparens risk. Säljaren har ingen generell upplysningsplikt om amatörmässigt lagade sprickor i spisar och köparen har undersökningsplikt och förväntas göra en noggrann undersökning. Så då återstår frågan om ifall existensen av en amatörmässig, men vid tillträdet fullt fungerande, lagning på ett byggnadstillbehör kan vara ett dolt fel.

För att ge Sweclockers-pöbeln de bästa möjligheterna att avkunna dom krävs definitivt en bild.

Skrivet av Elute:

Som Köpare har du en långtgående undersökningsplikt. Då detta fel inte var dolt, i den och med att du inte behövde bryta upp bänkskivan för att hitta felet så ligger det i min mening på dig att ha upptäckt detta.
Skulle säljaren ersätta er så skall åldersavdrag ske, beroende på hur gammal hällen är. Dvs oavsett så lär ni behöva lägga en egen slant för att byta hällen.

Jag förstår att det finns undersökningsplikt men jag vet inte om jag håller med, hur var det inte dolt? Det var ju högst temporärt limmat så att vi inte skulle upptäcka det? Vi tog över huset för 3 dagar sedan och det har absolut inte varit synligt under visningar eller de gånger vi varit där innan vi tog över huset. Vi har inte ens flyttat in än så det står tomt för tillfället.

Så här skriver en advokatbyrå gällande just vitvaror:

"Efter köpet ansvarar säljaren för eventuella fel på vitvarorna. Enligt lag är säljaren skyldig att stå för eventuella fel som uppstår efter köpet, om det kan påvisas att felet fanns redan vid köptillfället.

Säljaren kan inte undgå detta ansvar genom att hänvisa till avtalsvillkor eller garanti – enligt lag gäller säljarens ansvar för fel som upptäcks inom skälig tid efter köpet.

Efter köpet blir det därmed säljarens ansvar att åtgärda eventuella fel på de sålda vitvarorna. Säljaren kan dock inte hållas ansvarig om felet beror på köparens oaktsamhet eller felaktiga användning av vitvarorna, som strider mot bruksanvisningen eller tillverkarens rekommendationer."

I ett annat stycke står det även...

"Mäklaren har ansvar för att ge korrekt och fullständig information om eventuella fel på vitvarorna."

Och i en annan artikel från samma advokatbyrå:

"Ansvaret ligger ofta på dig som köpare eftersom undersökningsplikten innebär att du bör upptäcka fel före köp. Men om säljaren visste om felet och inte informerade kan hen vara ansvarig enligt Köplagen."

Det finns alltså dokumenterat att inga kända fel fanns på (i princip) något i hemmet, men bevisligen har jag ju fått ett svar från säljaren nu efter tillträde där det alltså framkom att de kände till problemet sen tidigare.

https://www.vasaadvokat.se/undersokningsplikt-vitvaror/
https://www.vasaadvokat.se/undersokningsplikt-bostadsratt-vit...

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Jag förstår att det finns undersökningsplikt men jag vet inte om jag håller med, hur var det inte dolt? Det var ju högst temporärt limmat så att vi inte skulle upptäcka det? Vi tog över huset för 3 dagar sedan och det har absolut inte varit synligt under visningar eller de gånger vi varit där innan vi tog över huset. Vi har inte ens flyttat in än så det står tomt för tillfället.

Så här skriver en advokatbyrå gällande just vitvaror:

"Efter köpet ansvarar säljaren för eventuella fel på vitvarorna. Enligt lag är säljaren skyldig att stå för eventuella fel som uppstår efter köpet, om det kan påvisas att felet fanns redan vid köptillfället.

Säljaren kan inte undgå detta ansvar genom att hänvisa till avtalsvillkor eller garanti – enligt lag gäller säljarens ansvar för fel som upptäcks inom skälig tid efter köpet.

Efter köpet blir det därmed säljarens ansvar att åtgärda eventuella fel på de sålda vitvarorna. Säljaren kan dock inte hållas ansvarig om felet beror på köparens oaktsamhet eller felaktiga användning av vitvarorna, som strider mot bruksanvisningen eller tillverkarens rekommendationer."

I ett annat stycke står det även...

"Mäklaren har ansvar för att ge korrekt och fullständig information om eventuella fel på vitvarorna."

Och i en annan artikel från samma advokatbyrå:

"Ansvaret ligger ofta på dig som köpare eftersom undersökningsplikten innebär att du bör upptäcka fel före köp. Men om säljaren visste om felet och inte informerade kan hen vara ansvarig enligt Köplagen."

Det finns alltså dokumenterat att inga kända fel fanns på (i princip) något i hemmet, men bevisligen har jag ju fått ett svar från säljaren nu efter tillträde där det alltså framkom att de kände till problemet sen tidigare.

https://www.vasaadvokat.se/undersokningsplikt-vitvaror/
https://www.vasaadvokat.se/undersokningsplikt-bostadsratt-vit...

UndersökningsPLIKT. Inte förslag. Du har ett enorm ansvar som köpare, därför alla rekommenderar att ta dit exter besiktningsman.

En spricka som fanns vid visningen skulle jag personligen aldrig ersätta. Och alla mäklare o jurister skulle vara på min sida.

Ta det som en läropeng o lägg samma summa på en besiktning nästa gång. Eller helt enkelt boka en extra visning där du kan ta dig lite mer tid o titta igenom saker o ting. Tråkigt att det hände, en flytt ska ju va kul.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Hallo!

Köpte mig precis en bostad och har efter tillträde upptäckt att det är en spricka i induktionshällen som går från kant till kant nere vid ena hörnet. Jag kollade med säljaren om det var något gammalt eller om det kan ha hänt i samband med att någon av hantverkarna varit där. Säljaren svarade då att det hänt under deras tid och att de själva försökt limma fast den bit som är sprucken.

Sprickan och limmet har väl förmodligen precis lossnat då detta inte är något som jag eller någon annan i familjen lagt märke till tidigare. Den är svår att missa, och heller inget som säljaren informerat mig om eller står skrivet i några papper. Jag kan tycka att det är något som vi borde ha informerats om, för något som är limmat är ju svårt att upptäcka.

Säljaren är annars väldigt bra att ha å göra med, men jag vill ändå veta hur det här fungerar och vad man har rätt till?

Dels så ska du inte ha kunnat se sprickan innan om du tittade noggrant.
Dels så ska felet vara av sådan art att det hade påverkat värdet på bostaden.

Är det ett kosmetiskt fel eller påverkar det på något sätt funktionen?
Hur gammal är spishällen?

Egentligen har du inte rätt till något alls, sprickan hade garanterat gått att se om den var limmad, men om hällen är sprillans ny och sprickan gör att den inte fungerar så kanske en vänlig säljare går med på att dela på materialkostnaden.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Dolda fel innefattar sådant som du inte kan undersöka själv, t ex fodret i väggarna, taket etc.
Sålde mitt hus förra året, och dagen efter vi skrivit på papper och skakat hand så rasar vattenbrunnen för köparna och inte ens det gick att ta på dolda fel eftersom dom hade undersökningsplikt och jag explicit sa att brunnen var av okänd ålder. Så på dom enkla grunderna tvärnekades deras försök till försäkringen tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem

Här har vi ju stor skillnad i vilken undersökningsplikt som kan åläggas en köpare beroende på om det är fastighetsköp eller en bostadsrätt. Detta då vi har olika lagstiftningar. Men i vilket fall som så är ju felet inte dolt.

Sen vid köp av fast egendom så är ju köparens undersökningsplikt väldigt långtgående och exemplen som nämnts i tråden om kakel och bristande tätskikt. Bomljud i kakel osv är ju något du inte ser, men det kan trots allt undersökas både av köpare och av besiktningsman. Därför skulle i alla fall jag inte säga att det är ett dolt fel.

Och till TS, visst kan du föra upp det till diskussion men det enklaste i alla former om det här är ett problem: Byt induktionshällen själv.

Skrivet av Flundra:

Dolda fel innefattar sådant som du inte kan undersöka själv, t ex fodret i väggarna, taket etc.
Sålde mitt hus förra året, och dagen efter vi skrivit på papper och skakat hand så rasar vattenbrunnen för köparna och inte ens det gick att ta på dolda fel eftersom dom hade undersökningsplikt och jag explicit sa att brunnen var av okänd ålder. Så på dom enkla grunderna tvärnekades deras försök till försäkringen tyvärr.

Isolering och tak behöver som sagt inte vara dolda fel. Bägge bör vara undersökningsbara och sen om man någonstans fått indikationer att det är något tokigt med en del så blir kraven för dolda fel högre också, dvs din undersökningsplikt blir än mer omfattande om det framgår något.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF