Apple avråder från att torka telefoner med ris

Permalänk
Melding Plague

Apple avråder från att torka telefoner med ris

Teknikjätten påstår att rispartiklar kan skada telefonerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns folk som fortfarande tror på att torka med ris?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det finns folk som fortfarande tror på att torka med ris?

Har använt såna "do not eat" silica gel-paket vid några tillfällen på den gamla Nokia 3310-tiden, men samtidigt har telefonen lagts på ett varmt element så vad som faktiskt bidrog till torkningen låter jag vara osagt, har funkat de gånger jag provat i varje fall.

Edit: Däremot så absorberar ris fukt, det är inget kontroversiellt med det, men det kan ju vara rätt dammigt som Apple påpekar.

Permalänk
Medlem

Har aldrig behövt torka nån av mina IP68 Android telefoner efter de varit i vatten. Aldrig haft problem att telefonen inte velat ladda efter heller, visste inte om att detta var ett problem. Enda problemet mmed vatten är att ljudet ur högtalaren blir påverkat såklart, men det försvinner efter 10 minuter.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det finns folk som fortfarande tror på att torka med ris?

Ja, problemet är väl att det ofta fungerar, fast inte p.g.a. riset utan för att det hindrar användaren från att försöka använda enheten och förvärra skadan. Så det gör myten svår att bli av med eftersom det verkar som att riset faktiskt hjälper, men i själva verket är det mer effektivt att bara lägga mobilen i ett välventilerat utrymme istället för att stänga in den i en påse (med eller utan ris).

Permalänk
Hedersmedlem

Att små partiklar kan komma in är inte det enda problemet. Om man får in vatten och på något sätt får det att torka, oavsett om det är ris, värme eller bara väntan, så har man fortfarande problemet att allt som var löst i vattnet (mineraler och smuts) fortfarande är kvar i telefonen och kan orsaka stora problem som korrosion.

Det enda rätta är att ta bort vattnet helt, oftast genom att skölja av alla utsatta delar med isopropanol.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ris kan inte laga komponenter. Ris tar inte bort korrosion. Så det är värdelöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit det nya heta att säga att ris inte fungerar, med lika lite belägg som de tidigare trodde att det fungerade.

Ris är torrt och drar åt sig fukt, vilket absolut ibland kan hjälpa teknik som blivit blött.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, om nu rispartiklar kan skada en telefon så känns det ju som man har andra problem, antingen med telefonen eller själva skyddet av komponenterna. Har det alltså forskat i det här med rispartiklarna? Hade varit intressant att se hur de kom fram till hela.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Apple iRice €129 inc. Mycket bättre än vanligt ris.

Permalänk

Åh, mer apple. Kul... Jäkla roligt...

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Låter ju miljövänligt även.. "Två tummar upp"

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Hedersmedlem

Den rekommenderade metoden enligt Apple är att köpa en ny iPhone.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ris kan inte laga komponenter. Ris tar inte bort korrosion. Så det är värdelöst.

ris kan ju hjälpa till och se till att det är mindre eller ingen fukt innuti telefonen och därav förhindra skada till komponenter och korrosion.

så värdelöst? ja om man tror man kan slänga sin vattenfylla telefon i en burk ris direkt... men det är ju inte det tipset går ut på.

1. power off (helst batteri ur, men moderna tech...)
2. låt torka. och kan man inte öppna telefonen behöver man dra ur fukten. med donoteat silicagel eller... ris.

Jag tror det hjälper mer än vad "ris partiklar" gör skada, hur dom nu kommer in i telefonen som oftast har IP klassning mot damm.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Något som jag tycker är ett betydligt större problem är allt fickludd som fastnar i laddporten och kan vara riktigt svårt att bli av med efter att ha ägt telefonen en längre tid. Tandpetare funkar, men hur bra är det egentligen att peta in saker där? Nåja, jag brukar låta telefonen självtorka utan att göra någonting om den har blivit blöt. Har inte ens övervägt rismetoden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ris kan inte laga komponenter. Ris tar inte bort korrosion. Så det är värdelöst.

Nu handlade det om att få bort vätska, i detta fall vatten. Ris är som redan nämnts ganska bra på att absorbera vatten.

Inget av de andra torkalternativen lagar heller några komponenter eller tar bort korrosion... därmed är de lika värdelösa med den logiken?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Inget av de andra torkalternativen lagar heller några komponenter eller tar bort korrosion... därmed är de lika värdelösa med den logiken?

Ja, exakt så! Att bara torka KAN fungera, men det kan också leda till att komponenter går sönder, även i de fall där de hade överlevt om man tagit bort vätskan helt istället.

Tänkte länka denna förut men han har så aggressiv ton, värre än vanligt... men han har inte mindre rätt för det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

ris kan ju hjälpa till och se till att det är mindre eller ingen fukt innuti telefonen och därav förhindra skada till komponenter och korrosion.

så värdelöst? ja om man tror man kan slänga sin vattenfylla telefon i en burk ris direkt... men det är ju inte det tipset går ut på.

1. power off (helst batteri ur, men moderna tech...)
2. låt torka. och kan man inte öppna telefonen behöver man dra ur fukten. med donoteat silicagel eller... ris.

Jag tror det hjälper mer än vad "ris partiklar" gör skada, hur dom nu kommer in i telefonen som oftast har IP klassning mot damm.

Skrivet av Ario_Nuke:

Nu handlade det om att få bort vätska, i detta fall vatten. Ris är som redan nämnts ganska bra på att absorbera vatten.

Inget av de andra torkalternativen lagar heller några komponenter eller tar bort korrosion... därmed är de lika värdelösa med den logiken?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu är herr Rossmann visserligen duktig på reparationer, men en video där han har ett smärre sammanbrott och låtsas att idén är att gnugga ett riskorn mot ett redan korroderat härke hjälper knappast att föra en eventuell diskussion om huruvida ris skulle göra någon nytta genom att absorbera fukt.

Sedan är jag rätt övertygad om att riset i sig är meningslöst, men videon känns som ett bottennapp i en sådan konversation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtt:

Apple iRice €129 inc. Mycket bättre än vanligt ris.

Det är pga av det rundade hörnen, som apple uppfann. Vanligt ris är inte lika estetiskt tilltalande och fungerar därmed sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har aldrig behövt torka nån av mina IP68 Android telefoner efter de varit i vatten. Aldrig haft problem att telefonen inte velat ladda efter heller, visste inte om att detta var ett problem. Enda problemet mmed vatten är att ljudet ur högtalaren blir påverkat såklart, men det försvinner efter 10 minuter.

Jobbat i telefonbutik och har sett de många gånger på android så är inget apple spesifikt problem.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

För att klargöra...

Ris fungerar utmärkt för att torka bort fukt. Dock är det bättre valet något av de andra torkmedlen som inte består av så pass små partiklar som eventuellt kan tränga in.

Att åtgärda eventuella skador som fukten orsakat är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu är herr Rossmann visserligen duktig på reparationer, men en video där han har ett smärre sammanbrott och låtsas att idén är att gnugga ett riskorn mot ett redan korroderat härke hjälper knappast att föra en eventuell diskussion om huruvida ris skulle göra någon nytta genom att absorbera fukt.

Sedan är jag rätt övertygad om att riset i sig är meningslöst, men videon känns som ett bottennapp i en sådan konversation.

Skrivet av Ario_Nuke:

För att klargöra...

Ris fungerar utmärkt för att torka bort fukt. Dock är det bättre valet något av de andra torkmedlen som inte består av så pass små partiklar som eventuellt kan tränga in.

Att åtgärda eventuella skador som fukten orsakat är en helt annan sak.

Vad är meningen med att få bort fukt när det varken reparerar eller förebygger skadorna som vätska kan orsaka så fårt det kommer i kontakt med kretsar och annat?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det finns små påsar att köpa som man lägger i förpackningar med fuktkänsliga detaljer, tex elektronik. Jag tror, utan att veta, att dessa innehåller någon sorts salt. Å andra sidan har jag några riskorn i saltkaret/sockerströaren för att saltet inte ska klumpa sig. Så frågan är vad som gäller...

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är meningen med att få bort fukt när det varken reparerar eller förebygger skadorna som vätska kan orsaka så fårt det kommer i kontakt med kretsar och annat?

Det handlar om både mängd vatten och tid.

Enkelt sagt, ju snabbare du får bort fukten desto mindre risk för skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Det finns folk som fortfarande tror på att torka med ris?

Det är såklart inte lika effektivt som "silica gel" eller andra sorters torkmedel. Men det fungerar i brist på annat.

De flesta har väl lite ris hemma? Riktigt torkmedel däremot tvivlar jag på att så många har hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Det handlar om både mängd vatten och tid.

Enkelt sagt, ju snabbare du får bort fukten desto mindre risk för skador.

Det som brukar rekommenderas är ju att ha telefonen i ris 48-72 timmar för att det ska bli torrt. Hinner garanterat både bli korrosion och eventuellt kortslutning om fukten bryggar komponenter. Så det ändrar inte hur jag ser på saken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad är meningen med att få bort fukt när det varken reparerar eller förebygger skadorna som vätska kan orsaka så fårt det kommer i kontakt med kretsar och annat?

Det där är ett klart mer relevant inlägg, ja.

Jag tror väl dock att idén är/var att man minskar skadorna genom att torka upp det hela så gott det går innan man slår på strömmen igen. (Men jag tänker inte försvara en räddning genom ristorkningsprocess jag inte tror på... jag anmärkte främst på den trasiga argumentationen)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

För att klargöra...

Ris fungerar utmärkt för att torka bort fukt. Dock är det bättre valet något av de andra torkmedlen som inte består av så pass små partiklar som eventuellt kan tränga in.

Att åtgärda eventuella skador som fukten orsakat är en helt annan sak.

Fast gör det verkligen det? T.ex. detta test fann att det var bättre att bara låta det lufttorka (vilket är vad Apple också rekommenderar) istället för att använda ris som torkmedel.

Det är förstås sant att ris kan dra till sig fukt i vissa situationer, men det hårda skalet på ris verkar göra att ris är rätt dåligt på att absorbera låga nivåer av fukt från luften. Så att stänga in vattenskadad elektronik med ris verkar göra mer skada än nytta jämfört med att bara låta fukten avdunsta i luften.

Men det bästa är förstås att inte låta det torka alls utan att tvätta bort vattnet med t.ex. isopropyl innan det hinner torka.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar lägga både ris och telefon i riskokaren och koka ur vattnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.