Pappagaming WOW 12k - Ev återanvända grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Du lär komma väldigt långt med RX 6800, bra pris på det nu.

https://www.amazon.se/dp/B09KW68M2G

Hur ser din GPU-användning ut i spelet? Borde gå att se i Task Manager (Aktivitetshanteraren).

Jag har typ 60% användning (och ca 70 FPS) på torget i valdrakken. inte helt säker i raids men tror jag är på över 90% då.

Det grafikkortet är inte fel men 2-3veckors leveranstid ser jag

Gillar att handla på Inet men de verkar inte ha några 6800 kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Jag har typ 60% användning (och ca 70 FPS) på torget i valdrakken. inte helt säker i raids men tror jag är på över 90% då.

Det grafikkortet är inte fel men 2-3veckors leveranstid ser jag

Gillar att handla på Inet men de verkar inte ha några 6800 kvar.

Tråkigt med leveranstiden. Hade kikat på detta då.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ryzen 5 7600 klarar alla grafikkort utom RTX4090 i 3440x1440 utan att bli flaskhals idag, men det kan ändras med tiden.
Steget upp är en Ryzen 7 7800X3D.
Ska du uppgradera i framtiden kan en 7600 + B650E vara ett smart drag för att få PCIE 5.0 på grafikkortsplatsen och att byta ut en 7600 svider nog inte lika mycket som att byta ut en 7800X3D.
Inga grafikkort idag rekommenderar dock PCIE 5.0 än, även om Nvidia & AMD ryktas ha det på nästkommande generation.
Det är idag fortfarande få grafikkort som åtnjuter en förbättring på PCIE 4.0 mot 3.0 och dom som gör det är budgetkort som 4060Ti/7600 XT och under.

Det är väl enbart för att de bara har stöd för 8 lanes istället för 16?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Det är väl enbart för att de bara har stöd för 8 lanes istället för 16?

Ja, i princip, det kan skilja 1% på 16 banor också, på 8 banor kan det skilja 10%, sedan finns det grafikkort som RX6500XT som bara använder 4 banor och kan då tappa hela 30% prestanda.
Eftersom både AMD & Nvidia börjar snåla på banorna mer och mer så ligger det i linje med att de kommer snåla ännu mer nästa generation. RTX5070 & RX8700XT kanske kör på PCIE 5.0 x4, vilket ger samma överföring som PCIE 3.0 x16 men kommer bara använda 4 banor även på PCIE 4.0 & 3.0 vilket sänker bandbredden.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Crashar då och då - vitt ljus.

Hej tråden!

Nu har jag spelat på datorn ett par dagar. Men har tyvärr lite problem.

När jag spelat ett tag. Ibland 1 timma i bland 5 så fryser skärmen.

Då lyser den vita lampan på moderkortet ⚪️ vga

Sen måste jag hålla in power och reboita.

Jag kommer till en skärm som säger:


AMIBIOS(C)2024 American Megatrends, Inc.
ASUS TUF GAMING 6650-PLUS WIFI ACPI BIOS Revision 2413
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 8-Core Processor
Speed: 4200H2
Total Memory: 32768MB (DDR5-6000)
USB Devices total: O Drive, 1 Keyboard, 1 Mouse, 0 Hulb
Detected Storages. ••
M.2-1: ND_BLACK SN770 1TB
The system has POSTed in safe mode.
This may be due to the previous or if the power button was held

POST attempt failing because of system instability. in to force the system off.
If the system failed to POST after you made changes to UEFI settings, you may wish to revert to stable settings to prevent POST failure.
Press F1 to Run SETUP

Trycker jag f1 och sen save and exit startar det igen och allt ser ut att funka som det ska. (Tills nästa crash) bara upplevt dom mitt i spelande. (Och grafikkortet går på högvarv)

Har upptarerat alla drivrutiner, och bios.

Fattar inte, är detta för att mitt graffikkort är för trött eller är det något annat. Vill inte köpa ett nytt grafikkort för att sen förstå att det är samma problem som kvarstår.

Alla specs står i tråden.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Hej tråden!

Nu har jag spelat på datorn ett par dagar. Men har tyvärr lite problem.

När jag spelat ett tag. Ibland 1 timma i bland 5 så fryser skärmen.

Då lyser den vita lampan på moderkortet ⚪️ vga

Sen måste jag hålla in power och reboita.

Jag kommer till en skärm som säger:


AMIBIOS(C)2024 American Megatrends, Inc.
ASUS TUF GAMING 6650-PLUS WIFI ACPI BIOS Revision 2413
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 8-Core Processor
Speed: 4200H2
Total Memory: 32768MB (DDR5-6000)
USB Devices total: O Drive, 1 Keyboard, 1 Mouse, 0 Hulb
Detected Storages. ••
M.2-1: ND_BLACK SN770 1TB
The system has POSTed in safe mode.
This may be due to the previous or if the power button was held

POST attempt failing because of system instability. in to force the system off.
If the system failed to POST after you made changes to UEFI settings, you may wish to revert to stable settings to prevent POST failure.
Press F1 to Run SETUP

Trycker jag f1 och sen save and exit startar det igen och allt ser ut att funka som det ska. (Tills nästa crash) bara upplevt dom mitt i spelande. (Och grafikkortet går på högvarv)

Har upptarerat alla drivrutiner, och bios.

Fattar inte, är detta för att mitt graffikkort är för trött eller är det något annat. Vill inte köpa ett nytt grafikkort för att sen förstå att det är samma problem som kvarstår.

Alla specs står i tråden.

Tacksam för hjälp!

Kan nog vara ditt val av GPU, AMD speciellt med nyare kort har problem med att drivrutinen crashar i wow (varit ett problem ca ett år men blev mycket värre i november) har en polare med typ samma problem fast för han då crashar inte datorn utan bara drivrutinen och spelet.
Vi har provat mer eller mindre alla lösningar men verkar som att det ligger hos blizzard att fixa deras skit. Så skulle det vara samma så är det nog bara att ge upp wow eller byta till nvidia som gäller!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan nog vara ditt val av GPU, AMD speciellt med nyare kort har problem med att drivrutinen crashar i wow (varit ett problem ca ett år men blev mycket värre i november) har en polare med typ samma problem fast för han då crashar inte datorn utan bara drivrutinen och spelet.
Vi har provat mer eller mindre alla lösningar men verkar som att det ligger hos blizzard att fixa deras skit. Så skulle det vara samma så är det nog bara att ge upp wow eller byta till nvidia som gäller!

Jag har inte 7800 xt utan ett gamale AMD Radeon Vega 56 (8gb)

Fulla specs:

GPU: AMD Radeon Vega 56 (8gb)
MB: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI 2099 kr
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB 4900 kr
NÄT: MSI MAG A750GL PCIE5 750W 1490 kr
M.2: WD Black SN770 1TB Gen 4 999 kr
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengean 1349 kr

Vore ju fint om jag kan få datron stabil med nuvarande GPU även om det är trött.

Men det var ny info att wow crashar med AMD...Är det vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Jag har inte 7800 xt utan ett gamale AMD Radeon Vega 56 (8gb)

Fulla specs:

GPU: AMD Radeon Vega 56 (8gb)
MB: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI 2099 kr
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB 4900 kr
NÄT: MSI MAG A750GL PCIE5 750W 1490 kr
M.2: WD Black SN770 1TB Gen 4 999 kr
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengean 1349 kr

Vore ju fint om jag kan få datron stabil med nuvarande GPU även om det är trött.

Men det var ny info att wow crashar med AMD...Är det vanligt?

Sök bara på "wow amd driver timeout" så är det MASSVIS, som jag förstått det så är det en patch för ett år sen som det började med, sen blev det värre i november.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Jag har inte 7800 xt utan ett gamale AMD Radeon Vega 56 (8gb)

Fulla specs:

GPU: AMD Radeon Vega 56 (8gb)
MB: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI 2099 kr
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB 4900 kr
NÄT: MSI MAG A750GL PCIE5 750W 1490 kr
M.2: WD Black SN770 1TB Gen 4 999 kr
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengean 1349 kr

Vore ju fint om jag kan få datron stabil med nuvarande GPU även om det är trött.

Men det var ny info att wow crashar med AMD...Är det vanligt?

Kan testa att ge gpun marginellt mer volt/något lägre klock. Det kan vara så att din gamla cpu flaskade så att gpun aldrig belastades särskilt hårt men att gpun är instabil vid hög belastning som det nu blir varje gång du har spelet igång. Antingen det eller sätta en fps cap på typ 59 tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Jag har inte 7800 xt utan ett gamale AMD Radeon Vega 56 (8gb)

Fulla specs:

GPU: AMD Radeon Vega 56 (8gb)
MB: ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI 2099 kr
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB 4900 kr
NÄT: MSI MAG A750GL PCIE5 750W 1490 kr
M.2: WD Black SN770 1TB Gen 4 999 kr
RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengean 1349 kr

Vore ju fint om jag kan få datron stabil med nuvarande GPU även om det är trött.

Men det var ny info att wow crashar med AMD...Är det vanligt?

1. Kolla temperaturen på Grafikkortet, det kan vara att det går för varmt, framförallt då det verkar gå på högvarv och är ett kort som kan ha samlat på sig damm under årens lopp, städa bort damm och byta kylpasta kan avhjälpa det.

2. Testa stäng av RAM-överklockning med EXPO, kanske är den profilen inte 100% stabil och kan behöva vara aningen slöare, svalare eller behöva en gnutta(0.01-0.02V) mer ström.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tråkigt med leveranstiden. Hade kikat på detta då.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Skrivet av norrby89:

Kan nog vara ditt val av GPU, AMD speciellt med nyare kort har problem med att drivrutinen crashar i wow (varit ett problem ca ett år men blev mycket värre i november) har en polare med typ samma problem fast för han då crashar inte datorn utan bara drivrutinen och spelet.
Vi har provat mer eller mindre alla lösningar men verkar som att det ligger hos blizzard att fixa deras skit. Så skulle det vara samma så är det nog bara att ge upp wow eller byta till nvidia som gäller!

Skrivet av Fenrisulvfan:

1. Kolla temperaturen på Grafikkortet, det kan vara att det går för varmt, framförallt då det verkar gå på högvarv och är ett kort som kan ha samlat på sig damm under årens lopp, städa bort damm och byta kylpasta kan avhjälpa det.

2. Testa stäng av RAM-överklockning med EXPO, kanske är den profilen inte 100% stabil och kan behöva vara aningen slöare, svalare eller behöva en gnutta(0.01-0.02V) mer ström.

Har tagit bort EXPO nu, fick just bluescreen, så kom ju in i BIOS lätt iaf..

Men börjar mer och mer landa i att köpa ett nytt grafikkort. Tror nu det löser problemet, vore riktigt segt om problemen kvarstår.

Har förstått att Nvidia borde vara mer pålitligt för wow, även om jag inte kommer ha RT på. Vill likosm bara ha något pålitligt och skiter i 2 FPS hit eller dit. Har redan depleetat 2 M+ nycklar pga krasher.

Jag kollar på ett 4070 Super (inte TI) "bara 12 GB" men verkar vara ett bra kort och kommer ju bli en rejäl uppgradering.

Visst fukar AMD Rysen 7800X3D och ett Nvidia 4070 Super bra ihop? (har ASUS TUF Gaming B650-Plus WIF som moderkort)

Om ja på alla frågor, hade ni valt det från MSI eller ASUS?

https://www.inet.se/produkt/5414005/asus-geforce-rtx-4070-sup...
Eller
https://www.inet.se/produkt/5413988/msi-geforce-rtx-4070-supe...

Eller är det skit samma?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1. Kolla temperaturen på Grafikkortet, det kan vara att det går för varmt, framförallt då det verkar gå på högvarv och är ett kort som kan ha samlat på sig damm under årens lopp, städa bort damm och byta kylpasta kan avhjälpa det.

2. Testa stäng av RAM-överklockning med EXPO, kanske är den profilen inte 100% stabil och kan behöva vara aningen slöare, svalare eller behöva en gnutta(0.01-0.02V) mer ström.

Har tagit bort EXPO nu, fick just bluescreen, så kom ju in i BIOS lätt iaf..

Men börjar mer och mer landa i att köpa ettmnytt grafikkort. Tror nu det löser problemet, vore riktigt segt om problemen kvarstår.

Har förstått att Nvidia borde vara mer pålitligt för wow, även om jag inte kommer ha RT på.

jag kollar på ett 4070 Super (inte TI) "bara 12 GB" men verkar vara ett bra kort och kommer ju bli en rejäl uppgradering.

Visst fukar AMD Rysen 7800X3D och ett Nvidia 4070 Super bra ihop? (har ASUS TUF Gaming B650-Plus WIF som moderkort)

Om ja på alla frågor, hade ni valt det från MSI eller ASUS?

https://www.inet.se/produkt/5414005/asus-geforce-rtx-4070-sup...
Eller
https://www.inet.se/produkt/5413988/msi-geforce-rtx-4070-supe...

Eller är det skit samma?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Har tagit bort EXPO nu, fick just bluescreen, så kom ju in i BIOS lätt iaf..

Men börjar mer och mer landa i att köpa ettmnytt grafikkort. Tror nu det löser problemet, vore riktigt segt om problemen kvarstår.

Har förstått att Nvidia borde vara mer pålitligt för wow, även om jag inte kommer ha RT på.

jag kollar på ett 4070 Super (inte TI) "bara 12 GB" men verkar vara ett bra kort och kommer ju bli en rejäl uppgradering.

Visst fukar AMD Rysen 7800X3D och ett Nvidia 4070 Super bra ihop? (har ASUS TUF Gaming B650-Plus WIF som moderkort)

Om ja på alla frågor, hade ni valt det från MSI eller ASUS?

https://www.inet.se/produkt/5414005/asus-geforce-rtx-4070-sup...
Eller
https://www.inet.se/produkt/5413988/msi-geforce-rtx-4070-supe...

Eller är det skit samma?

Tack på förhand!

Jag hade kört på ASUS-kortet, rätt säker på att det är tystare än MSI-kortet. Ventus 2X-kylaren är inte känd för att vara speciellt tyst.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4070-su...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakejos:

Har tagit bort EXPO nu, fick just bluescreen, så kom ju in i BIOS lätt iaf..

Men börjar mer och mer landa i att köpa ettmnytt grafikkort. Tror nu det löser problemet, vore riktigt segt om problemen kvarstår.

Har förstått att Nvidia borde vara mer pålitligt för wow, även om jag inte kommer ha RT på.

jag kollar på ett 4070 Super (inte TI) "bara 12 GB" men verkar vara ett bra kort och kommer ju bli en rejäl uppgradering.

Visst fukar AMD Rysen 7800X3D och ett Nvidia 4070 Super bra ihop? (har ASUS TUF Gaming B650-Plus WIF som moderkort)

Om ja på alla frågor, hade ni valt det från MSI eller ASUS?

https://www.inet.se/produkt/5414005/asus-geforce-rtx-4070-sup...
Eller
https://www.inet.se/produkt/5413988/msi-geforce-rtx-4070-supe...

Eller är det skit samma?

Tack på förhand!

OK, du ville inte rengöra Vega 56 och har inget annat grafikkort att testa med? ( Om samma problem inte uppstår med ett annat grafikkort så bör det ju vara grafikkortet som krånglar)

4070 Super kommer funka bra, Asus eller MSI är nog skitsamma. Tyvärr är nog lagerstatusen inte den bästa på Inet just nu, men Asus finns hos Proshop och MSI hos NoN.
Jag vet inte hur det funkar i just WoW men ett 7800XT för 6390Kr känns som att det nog kan vara mer prisvärt även om det presterar lite sämre än 4070 Super.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.