Spec rasar mot Intels optimeringar

Permalänk
Melding Plague

Spec rasar mot Intels optimeringar

Processortestutvecklaren slutar publicera resultat för Intel-processorer efter att ha upptäckt särskilda optimeringar i Intels kompilator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men...om en processor är optimerad för att få bra prestanda i ett visst test så är det väl snarare testerna som är dåliga om de inte testar processorerna på ett sätt som är relevanta i ett verkligt scenario?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Men...om en processor är optimerad för att få bra prestanda i ett visst test så är det väl snarare testerna som är dåliga om de inte testar processorerna på ett sätt som är relevanta i ett verkligt scenario?

Kompilatorn är optimerad, inte processorn.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det påminner mig Wolksvagen skandal, då de ertappades med artificiella ändringar i sin programvara för att visa mindre CO utsläpp från deras bilar vid kontroll test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Men...om en processor är optimerad för att få bra prestanda i ett visst test så är det väl snarare testerna som är dåliga om de inte testar processorerna på ett sätt som är relevanta i ett verkligt scenario?

Tror du missförstår? Det står inte nånstans att testet inte är relevant?
Hela grejen är att det här är ett benchmarkprogram som är byggt för att kunna jämföra olika CPU:ers relativa generella prestanda.
Då kan inte intel gå in och göra optimeringar (i kompilatorn) som är specifika till exakt bara det här testprogrammet!

Tanken är ju att du som konsument ska kunna jämföra resultat och extrapolera det generellt till vad du kan förvänta dig om du bygger ett liknande program själv… och det kommer förstås inte stämma om intel optimerar specifikt för testprogrammet!
Intel kommer ju inte handknacka optimeringar för ditt program så du får motsvarande prestandaboost…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Men...om en processor är optimerad för att få bra prestanda i ett visst test så är det väl snarare testerna som är dåliga om de inte testar processorerna på ett sätt som är relevanta i ett verkligt scenario?

Fast är det upp till varje sport att justera regler så spelare inte fuskar i vissa moment eller ska spelarna bara ge fan i att fuska? Hela grejen med tester som dessa är att på ett enkelt sätt kunna testa flera produkter med en viss typ av last, kräver då att testet körs exakt likadant varje gång vilket gör att man kan optimera för specifikt det testet vilket ger en resultat som inte reflekterar produktens prestation i verkligt användande.

Lägger man det hos dom som gör testen så kommer det många gånger resultera i variation 7 testet och då blir det inte lika relevant längre då testet inte är detsamma varje gång. Så blir lite av ett moment 22 om man lägger det hos dom som gör mjukvaran.

Är lite som att skylla på speltillverkare för att många fuskar i deras spel!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det påminner mig Wolksvagen skandal, då de ertappades med artificiella ändringar i sin programvara för att visa mindre CO utsläpp från deras bilar vid kontroll test.

VW satte sig i folks medvetande. Men de är knappast ensamma.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Diesel_emissions_scandal

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Känns tyvärr som hela världen är så här ganska ofta. Trevligt att det upptäcks och hängs ut i media så de inte tror att någon vill ha dessa fusk

Annars kommer någon börja kalla uppskalning för riktiga pixlar och bättre än native

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det påminner mig Wolksvagen skandal, då de ertappades med artificiella ändringar i sin programvara för att visa mindre CO utsläpp från deras bilar vid kontroll test.

Ja det är ett rätt bra exempel på motsvarande handknackad anpassning för att göra bra ifrån sig på ett specifikt test.
(Bättre än min dåliga förklaring nyss iallafall )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror du missförstår? Det står inte nånstans att testet inte är relevant?
Hela grejen är att det här är ett benchmarkprogram som är byggt för att kunna jämföra olika CPU:ers relativa generella prestanda.
Då kan inte intel gå in och göra optimeringar (i kompilatorn) som är specifika till exakt bara det här testprogrammet!

Tanken är ju att du som konsument ska kunna jämföra resultat och extrapolera det generellt till vad du kan förvänta dig om du bygger ett liknande program själv… och det kommer förstås inte stämma om intel optimerar specifikt för testprogrammet!
Intel kommer ju inte handknacka optimeringar för ditt program så du får motsvarande prestandaboost…

Jag tror du missförstår honom.

Real life kompilator är 100m häck
Denna kompilator testar 60m sprint

Intel tränar för 60m sprint och blir bättre. Men är lika dålig på 100m häck

Iaf så jag förstår honom

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

15 år sedan men detta glömmer man ju inte.
https://techreport.com/review/intel-graphics-drivers-employ-q...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tror du missförstår? Det står inte nånstans att testet inte är relevant?
Hela grejen är att det här är ett benchmarkprogram som är byggt för att kunna jämföra olika CPU:ers relativa generella prestanda.
Då kan inte intel gå in och göra optimeringar (i kompilatorn) som är specifika till exakt bara det här testprogrammet!

Tanken är ju att du som konsument ska kunna jämföra resultat och extrapolera det generellt till vad du kan förvänta dig om du bygger ett liknande program själv… och det kommer förstås inte stämma om intel optimerar specifikt för testprogrammet!
Intel kommer ju inte handknacka optimeringar för ditt program så du får motsvarande prestandaboost…

Nej jag missförstår inte. Man skulle ju kunna jämför med hur det fungerar för grafikkort. Varje gång det kommer ett nytt spel så släpper Nvidia en drivrutin som är optimerad för just det spelet. Är det inte lite samma sak. Det blir ju orättvist om de får bättre fps jämfört med andra tillverkare som inte har optimerat sina drivrutiner. Jag hävdar fortfarande att det är fel på testerna.

Permalänk

Är detta inte en naturlig del egentligen? Varenda student råpluggar som en idiot för att klara av en viss typ frågor på tentorna. De vet vilken typ fråga som kommer och blir bra på denna typ av frågor.
Samma gäller allt annat som körkortsprov, certifikat etc.
Inför besiktningar så vet den som tillverkar vad som kommer testas och noggrant kontrollerar detta. Prestandamätningar görs på det som kommer testas.

Jag vet inte hur datorkapacitetmätprogram ska hantera detta. Jag tycker det idag är väldigt mycket fokus på att testa program som motsvarar det tekniker körde för 20år sedan och sedan se hur bra de presterar i dessa. Där man sedan kan säga att denna processor är världens snabbaste processor för laster som man kör år 2004.

*edit*
När jag gick på högskolan så fick man ut gamla tentor och lösningsförslag. Lärde man sig att förstå alla frågor på dessa tentor så hade man i princip sin 5:a i betyg redan klar i många ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror du missförstår honom.

Real life kompilator är 100m häck
Denna kompilator testar 60m sprint

Intel tränar för 60m sprint och blir bättre. Men är lika dålig på 100m häck

Iaf så jag förstår honom

Jag tycker inte det är en bra jämförelse:
Först och minst viktigt: Vi vet inte hur verklighetsnära testet är. Vad framgår det nånstans att det är mer 60 m sprint än 100 m häck?

Sen, och det här är det viktiga: om vi utgår från din jämförelse så har intel tränat och optimerat för 60m sprint på en specifik testbana som ägs av testföretaget. All specialträning de lärt sig som ger extra bra resultat där, kommer inte ge motsvarande resultat på någon annan 60 m sprint bana i världen!
Förstår du inte problemet med en sån specifik optimering?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Nej jag missförstår inte. Man skulle ju kunna jämför med hur det fungerar för grafikkort. Varje gång det kommer ett nytt spel så släpper Nvidia en drivrutin som är optimerad för just det spelet. Är det inte lite samma sak. Det blir ju orättvist om de får bättre fps jämfört med andra tillverkare som inte har optimerat sina drivrutiner. Jag hävdar fortfarande att det är fel på testerna.

Hmm om du bara spelar de stora spelen som företagen lägger krut på att optimera, så finns det viss sanning i det, men det går alltid att fuskoptimera i ett test som ger artificiellt uppblåsta siffror, som du inte kan få motsvarigheten till i ett riktigt spel. Testet ska ju som nämnts vara ett fast reproducerbart test som ger samma resultat. Det kommer alltid gå att hitta genvägar i sådana fall.
(Jämför med VW tex…)

Och nu gällde det test av nyttoprogram. Intel kommer som sagt inte handoptimera för kod som skrivs ute i de mindre företagen som programmerar själva.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Nej jag missförstår inte. Man skulle ju kunna jämför med hur det fungerar för grafikkort. Varje gång det kommer ett nytt spel så släpper Nvidia en drivrutin som är optimerad för just det spelet. Är det inte lite samma sak. Det blir ju orättvist om de får bättre fps jämfört med andra tillverkare som inte har optimerat sina drivrutiner. Jag hävdar fortfarande att det är fel på testerna.

Det är en annan sak på flera sätt men den viktigaste skillnaden är väl just att de i ditt exempel optimerar verklig användning, något som kommer användarna av deras produkter till gagn.

Men ja, om de hyperoptimerar för 3dmark-slingorna på ett sätt som inte även går att applicera på spel, då blir det mer jämförbart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare

Värt att notera (och Linux skapare påpekade detta för ett gäng år sedan): ingen har lyckats göra ett "fusk" för kompilator-testet i någon av SPEC-versionerna. Enda sättet att få bättre resultat här är att faktiskt göra en bättre CPU. Sen just för Linus Torvalds och andra vars primära flaskhals i en dator är kompileringshastighet så är detta naturligtvis sagt med stark bias mot vad som är "viktigast i en CPU".

Som tur är finns ett väldigt enkelt sätt att filtrera SPEC-resultat. Nästan ingen kommer ändå använda någon annan kompilator än GCC eller Clang*, så vid jämförelse tittar man bara på resultat gjorda med de kompilatorerna.

* Inte helt sant om man råkar använda Intels MKL, hyfsat vanligt att man där kör färdiga binäre och de är kompilerade med Intels kompilator, men är definitivt en nisch

Då SweC nämner Geekbench: dagens GB version följer SPEC rätt väl när det kommer till relativ prestanda mellan CPU-modeller. Det är nog ändå ett styrkebesked för båda som benchmark i stort då de får ett sådant utfall trots att vad man testar sett till specifika deltester skiljer sig rätt mycket. Man har helt enkelt fått till en bra täckningsgrad av de viktiga aspekterna i vad som krävs av en CPU i moderna program.

SPEC-rate (det tester med _r suffix) har dock mycket bättre skalning med CPU-kärnor mer likt GB4/GB5 där MT tester i praktiken är att man kör en separat instans av programmet per CPU-tråd. GB6 är långt vettigare för desktop, där kör man ett program som försöker använda tillgängliga kärnor på ett vettigt sett. Det minskade rätt minskade skalningen med kärnor mot tidigare versioner, men är långt mer likt "verkligheten").

SPEC har motsvarande GB single-thread tester, SPEC-speed, de med _s suffix.

GB6 är förskonad för just den här typen av fusk då man där använder färdig-kompilerade binärer medan man i SPEC bygger allt från källkod med vald kompilator.

Site-note: för heltal står också gcc testet för ~50 % av SLOC, så även det gör det svårare att fuska i just det testet.

Har aldrig tänkt på hur stor andel av SPEC som använder sig av Fortan (33 % av deltesterna använder det språket), när skrev någon här på SweC något i Fortran sist? Det förklarar ändå varför bl.a. Intel fortfarande investerar i något jag själv senast kom i kontakt med i x-jobbet 1997...

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är detta inte en naturlig del egentligen? Varenda student råpluggar som en idiot för att klara av en viss typ frågor på tentorna. De vet vilken typ fråga som kommer och blir bra på denna typ av frågor.
Samma gäller allt annat som körkortsprov, certifikat etc.
Inför besiktningar så vet den som tillverkar vad som kommer testas och noggrant kontrollerar detta. Prestandamätningar görs på det som kommer testas.

Jag vet inte hur datorkapacitetmätprogram ska hantera detta. Jag tycker det idag är väldigt mycket fokus på att testa program som motsvarar det tekniker körde för 20år sedan och sedan se hur bra de presterar i dessa. Där man sedan kan säga att denna processor är världens snabbaste processor för laster som man kör år 2004.

*edit*
När jag gick på högskolan så fick man ut gamla tentor och lösningsförslag. Lärde man sig att förstå alla frågor på dessa tentor så hade man i princip sin 5:a i betyg redan klar i många ämnen.

Lite så. SPEC är den överlägset mest kända benchmarksviten som finns för servermarkanden och som nämns på slutet i artikeln

"Det här är långt ifrån första gången en processortillverkare anklagas för att ha fuskat med optimering för benchmarktester. Intel, AMD, Apple och Nvidia har alla vid olika tillfällen upptäckts ha tagit fram särskilda optimeringar för att ge sina kretsar högre resultat i olika testsviter."

det påstående är nog tyvärr mer sant för just SPEC än någon annan benchmark.

Vissa deltester i äldre versioner av SPEC blev i praktiken värdelösa p.g.a. specifika optimeringar, oftast via kompilatorer men ibland även via HW. Värdelös då det var en fullt fungerade optimering för just SPEC-deltestet, men det hade i stort sätt noll påverkan i ett större sammanhang.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Benchmarkers ska inte använde spec för att testa prestandan. Ex så får Apples Arm cpuer rätt bra prestanda i många av testerna i spec, men arm cpuerna kan inte ens köra de riktiga programmen som testerna är baserade på. vad gör det om en cpu får bra resultat om du inte ens kan installera det riktiga programmet/applikationen som spec emulerar...

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Nej jag missförstår inte. Man skulle ju kunna jämför med hur det fungerar för grafikkort. Varje gång det kommer ett nytt spel så släpper Nvidia en drivrutin som är optimerad för just det spelet. Är det inte lite samma sak. Det blir ju orättvist om de får bättre fps jämfört med andra tillverkare som inte har optimerat sina drivrutiner. Jag hävdar fortfarande att det är fel på testerna.

Den jämförelsen är som om Nvidia eller AMD skulle få kompilera om 3Dmark så det gynnar deras grafikkort. Tror du de resultaten skulle visa sig i spel?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

Benchmarkers ska inte använde spec för att testa prestandan. Ex så får Apples Arm cpuer rätt bra prestanda i många av testerna i spec, men arm cpuerna kan inte ens köra de riktiga programmen som testerna är baserade på. vad gör det om en cpu får bra resultat om du inte ens kan installera det riktiga programmet/applikationen som spec emulerar...

Beror ju på vad du vill ha ut av testet.

SPEC används av vissa som ett viktigt underlag vid val av server HW. Rätt säker att de flesta inte bryr sig om de specifika programmen som testats utan de vill ha en generell gradering av prestanda. Det lär rimligen vara speciellt sant för de som bygger datacenter och hyr ut datorkraft, de vet ju inte ens vad kunderna kommer köra.

Sen givet vad jag skrev om SPEC-gcc (GB6 har ett liknande test baserat på LLVM/Clang): tillhör också de som primärt värderar en CPU efter hur snabb den är på att kompilera kod. Apples CPUer är i en egen klass där just nu, så något gör man väldigt rätt. M3 är ~30-40 % snabbare jämfört med 14900k/7950X räknat per kärna, vilket både SPEC-gcc och GB6-clang visar

Det märkliga här är just kompilering är en outlier, men en helt reproducerbar sådan. Finns andra fall där Apple CPU sticker ut, rendering med CPU är ett fall man sticker ut åt andra hållet.

Tar vi populära benchmarks: Cinebench är ju egentligen rätt värdelös som benchmark utanför ett par rätt specifika saker. Det är en OK indikation på prestanda för CPU-rendering (även om Blender och CB kan skilja sig en del) och det är en bra mått på om en CPU börjar throttla med tiden. Det är en rätt värdelös indikator på "generell prestanda", är enkelt att göra en CPU som rockar i CB men är rätt kass på det mest man gör på en dator (ju mer lik en CPU är en model GPU, ju mer sant blir detta påstående).

Geekbech förtjänade den kritik de tidigare versionerna fick, det var en rätt värdelös benchmark fram till version 4. I GB6 skulle jag hävda att det är den bästa benchmark man kan hitta. Historiskt var spelpretanda nog bästa indikatorn på "generell desktopprestanda", men vad som är viktigast för spel och för andra krävande uppgifter har divergerat en hel del.

GB6 + ett par speltester ger ändå det mesta, upp till var och en att vikta dessa beroende på vad man prioriterar.

TL;DR på den, att Apple dominerar prestanda för bärbara datorer sett till GB6 är en väldigt korrekt beskrivning av hur det faktiskt ser ut. SPEC skulle visa samma sak. Båda har rätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alla modeller för testning som reducerar begreppet prestanda till en eller ett fåtal dimensioner är mer eller mindre meningslösa. Här är begreppet Goodharts lag relevant. Så fort ett mätetal blir ett mål (som poänger i prestandatester) upphör det att vara ett bra mätetal.

Sen kan anledningen vara mer eller mindre bedräglig. I detta fall är ett uppenbart fusk från Intels sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det påminner mig Wolksvagen skandal, då de ertappades med artificiella ändringar i sin programvara för att visa mindre CO utsläpp från deras bilar vid kontroll test.

Eh, typ. Det finns regler hur mycket man får släppa ut av vissa gaser, och de intressanta här var NOx, dvs NO och NO2. Om man har valt den typen av avgasrening som VW hade, går det inte att nå de siffrorna som krävdes i USA med rimlig bränsleeffektivitet. Det VW då gjorde var att köra avgassystemet i rengenererings-läge, dvs, släppa ut en massa dieselolja i avgaserna för att bränna bort NOx där, när den kände av att den stod på rullar för ett test. Då kom NOx ner till kraven, men den drog massor av bränsle. Vid vanlig körning släppte den inte ut den där extra oljan, och NOx-utsläppen blev högre.

Värt att påpeka att inga moderna bilar har den typen av avgasrening idag (man använder en SCR och urea), så det tricket är inte möjligt att köra längre.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är detta inte en naturlig del egentligen?

Kanske, men det ingår i licensavtalet att inte göra så, och Intel skrev på det.

Skrivet av Yoshman:

Har aldrig tänkt på hur stor andel av SPEC som använder sig av Fortan (33 % av deltesterna använder det språket), när skrev någon här på SweC något i Fortran sist? Det förklarar ändå varför bl.a. Intel fortfarande investerar i något jag själv senast kom i kontakt med i x-jobbet 1997...

-97 för mig också, och det var också när jag pluggade. Inget jag har saknat.

Jag får lite intrycket att det finns en del som en gång lärt sig Fortran och bara inte vill byta, för att inget annat är snabbare för det de gör. Det enda andra språket de känner till är oftast C, något de verkar se på med avsmak. Hade en föreläsare som fortfarande surade över att Matlab inte längre var skrivet i Fortran, för då ville han inte använda det längre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Va? Intel fuska? det har väl aldrig hänt förut? *

* = sarkasmus

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

rasa verb ~de ~t
1 störta om­kull el. ner; minska kraftigt: ​börsen rasade
2 riva ner, rasera
3 vara ur­sinnig: ​rasa mot ned­busningen

Från SAOL.

Vilket av ovanstående stämmer in på 'Spec rasar mot Intels optimeringar'? Tycker mest de verkar vara missnöjda med Intel i det här fallet.

Så trött på uttrycket 'rasar' som jag tror kvällspressen fick dille på någon gång i början av 2010-talet. Kan inte SweC hålla sig från Aftonbladet-stuket på rubriker, snälla, söta och rara?

OT: Intel gör väl vad som helst för att inte tappa mer mot AMD/ARM på serversidan, så inte förvånande alls.

Permalänk
Medlem

Cheaters gonna cheat...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Real-World Workloads!

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

rasa verb ~de ~t
1 störta om­kull el. ner; minska kraftigt: ​börsen rasade
2 riva ner, rasera
3 vara ur­sinnig: ​rasa mot ned­busningen

Från SAOL.

Vilket av ovanstående stämmer in på 'Spec rasar mot Intels optimeringar'? Tycker mest de verkar vara missnöjda med Intel i det här fallet.

Så trött på uttrycket 'rasar' som jag tror kvällspressen fick dille på någon gång i början av 2010-talet. Kan inte SweC hålla sig från Aftonbladet-stuket på rubriker, snälla, söta och rara?

OT: Intel gör väl vad som helst för att inte tappa mer mot AMD/ARM på serversidan, så inte förvånande alls.

3 rimligen?
Problemet är (åtminstone ur mitt perspektiv) inte att förstå vad som avses, det framgår väldigt tydligt, utan just clickbait-trenden på Swec.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

3 rimligen?
Problemet är (åtminstone ur mitt perspektiv) inte att förstå vad som avses, det framgår väldigt tydligt, utan just clickbait-trenden på Swec.

3 är givetvis närmast men inte den bild man får av att läsa nyheten eller länkade källor.

Permalänk
Medlem

Man börjar tröttna på era rubriker. Lämna gärna "rasar/raseri, ursinne" och liknande till kvällstabloiderna som inte har bättre förstånd.

Permalänk
Medlem

Intel tar väl ändå ligan att genom alla medel och inte bara fusk försöka peta ned andra. Hela mutskandalen där dom fick andra OEM tillverkare att utesluta AMD processorer var ett riktigt grovt brott.

Skrivet av Tauri85:

Man börjar tröttna på era rubriker. Lämna gärna "rasar/raseri, ursinne" och liknande till kvällstabloiderna som inte har bättre förstånd.

Jösses.. Passar det inte att läsa så avstå då. Tycker det är en helt utmärkt rubrik i sammanhanget och jag har varit här på SweClockers sedan 2001 och läst innan man gjorde medlemskap många år senare. En fantastisk site med smart gott folk samlade.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]