Elektronikälskande myror mumsar på Reddit-användares grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Elektronikälskande myror mumsar på Reddit-användares grafikkort

Thejus Parol noterade ovanligt höga GPU-temperaturer. Döm om förskräckelsen när han såg orsaken: myror. Myror som tuggade i sig delar av grafikkortet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

It's not a feature. It's a bug.

Permalänk

Haha. Kan bli så med för lite OC

Permalänk
Medlem

You will eat ze bug and be happy!

Permalänk

De få börja pudra in datordelarna med myrr.

Eller ännu effektivare ddt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur mycket watt drar en myrslok nuförtiden? Kanske behöver ny.

Permalänk
Medlem

Men vad menar de att de gör med elektroniken? Knappast att de äter den? Fett från oljor på komponenter?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men vad menar de att de gör med elektroniken? Knappast att de äter den? Fett från oljor på komponenter?

Om människor kam sniffa steam deck så kan väl myror äta elektronik.

Nej men håller med, undrar vad de gör. Äter metaller tror jag inte på, men kanske plasten i pcb?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Pcb brukar vara av härdad epoxy..

Kylpastan eller EMI-strålningen ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men vad menar de att de gör med elektroniken? Knappast att de äter den? Fett från oljor på komponenter?

Skrivet av nikwid:

Om människor kam sniffa steam deck så kan väl myror äta elektronik.

Nej men håller med, undrar vad de gör. Äter metaller tror jag inte på, men kanske plasten i pcb?

Det står exakt vad de äter i inlägget.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om det gamla spelet Sim Ant som jag fick av farsan i början på nittiotalet, förstod mig aldrig på det.

Permalänk
Medlem

Min spontana känsla att de söker sig till värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det står exakt vad de äter i inlägget.

Exakt är väl att ta i kanske. Vad är det i kylpasta en myra kan äta? Inte på nån seriös sida om biologi står det om att myror äter elektronik. De äter växtrester, nektar o ryggradslösa insekter.

Är det silikonoljan i kylpasta de vill åt? Kan de bryta ner den o "hoppa över" kislet o bara äta de fetter som är knutna?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Exakt är väl att ta i kanske. Vad är det i kylpasta en myra kan äta? Inte på nån seriös sida om biologi står det om att myror äter elektronik. De äter växtrester, nektar o ryggradslösa insekter.

Är det silikonoljan i kylpasta de vill åt? Kan de bryta ner den o "hoppa över" kislet o bara äta de fetter som är knutna?

Kanske inte äter men använder till byggmaterial i boet?

Permalänk
Medlem

Har alla på Sweclockers tagit semester eller finns det inget intressantare att skriva om? Vad hände med fredagsavsnitten där man fick lite uppdateringar på nya tester och nyheter? Sweclockers känns numera som ett one man band där någon klipper en nyhet från någon engelsk sida eller slänger ut en helt meningslös fråga om t.ex. hur städar du din dator. Vet inte vem som betalar redaktionens löner, men med såhär lite nyheter så undrar man vad ni gör på redaktionen.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att allt blir miljövänligare? Råttor och annat otyg äter upp moderna bilas kablar så det bland annat på mitt jobb får jobbiga konsekvenser med att bilar går sönder.
Mina gamla bilar från 80 och 90 talet är däremot helt rått fria, som att de skyr dom som pesten. En av mina fina bilar är dessutom mycket mer fin än många nya bruks bilar som blir angripna så det är inte att dom är skitiga(inget jag tror råttor bryr sig så mycket om iofsig).

Det förklarar varför jag alltid har myror vid min dator hörna. Cpun har blivit rätt varm på senare tid. får ta tag i det antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det står exakt vad de äter i inlägget.

Ja, i just detta fall. Men det står också att de orsakar stora skador på elektronik generellt. Är de nischade på just kylpasta och kuddar eller finns det annat de tycker om?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Bildsignalen ger myrornas krig alltså.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

It came for the computer?

Fick mig att tänka på denna Cinemaware-klassiker:

För att inte tala om Disneyklassiker där myrorna snor med sig lite allt möjligt. En AI-genererad version där de norpar med sig grafikkort i smådelar hade nog varit något...

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan tjäna pengar på att utnyttja myrorna inom återvinning.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Jobbigt, är det inte eldmyrorna som har ett av de värsta sticken i insektsvärlden? Har för mig att Coyote Peterson blev stucken av en och låg och kved i typ 20 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jobbigt, är det inte eldmyrorna som har ett av de värsta sticken i insektsvärlden? Har för mig att Coyote Peterson blev stucken av en och låg och kved i typ 20 minuter

Äter man elektronik så har man nog ett riktigt hårt bett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Kanske inte äter men använder till byggmaterial i boet?

Verkar som... "mmm thermal paadss". iaff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jobbigt, är det inte eldmyrorna som har ett av de värsta sticken i insektsvärlden? Har för mig att Coyote Peterson blev stucken av en och låg och kved i typ 20 minuter

https://www.thoughtco.com/bullet-ant-sting-facts-4174296

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

De få börja pudra in datordelarna med myrr.

Eller ännu effektivare ddt.

Felsökning av grafikkort.

Steg 1: DDU
Steg 2: DDT

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men vad menar de att de gör med elektroniken? Knappast att de äter den? Fett från oljor på komponenter?

Jag vet inte om de faktiskt äter elektroniken eller om det bara är en misstolkning av vad myrorna sysslar med i det här fallet. Men vissa arter verkar dras till hemelektronik, exakt varför är lite oklart men det spekuleras i att det beror på magnetfält eller värme.

Problemet är att om några myror t.ex. blir grillade av el eller värme och avlider så släpper de ifrån sig feromoner för att kalla till sig andra myror för försvar. Det leder sen till att fler myror dyker upp och också avlider, o.s.v., vilket i stort sett förvandlar elektroniken till en myrfälla.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

It came for the computer?

Fick mig att tänka på denna Cinemaware-klassiker:

Hade helt förträngt detta mardrömsgivande spel! Bara musiken skrämde skiten ur mig när jag var liten.

Permalänk
Medlem

Myr-syra , är det farligt för maskiner ?

Permalänk
Medlem

Kanske skulle man ta det lite varligt med den här:
https://www.sweclockers.com/nyhet/37625-parfymerad-kylpasta-l...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.