Ska flytta router från mediaskåp, hur får jag ut internet via de andra uttagen?

Permalänk

Ska flytta router från mediaskåp, hur får jag ut internet via de andra uttagen?

Hej gott folk. Här har ni en totalt oduglig kallskänk som fått mycket hjälp via detta forum men nu behöver jag verkligen hjälp.

Bor i en trerummare där mediaskåpet är vid ytterdörren, betongväggar överallt. Wi-Fi är i princip obefintligt. Så tänkte flytta ut min router i lägenheten. Men då förstår jag hur jag ska få internet till de resterande uttagen i lägenheten som t.ex den tv,n är kopplat till. Hade jag kunnat lägga in bilder så kanske det hade gett er mer förståelse för vad jag menar. Routern är kopplat med en sladd in i mediaskåpets uttag. Sen från routern ytterliga en sladd till uttaget som symboliserar vilket uttag i lägenheten man vill ha internet till.

Mvh en som önskar det vore enklare

Permalänk
Medlem

Finns det två kablar till platsen där du vill sätta routern, så använder du en från "Internetuttaget" i mediaskåpet till Routern och sedan den andra från Routern tillbaka till mediaskåpet till en switch så du kan koppla in andra uttag i lägenheten.

En annan lösning är att låta Routern sitta där den är, och sedan skaffa en accesspunkt som ger dig trådlösa nätverket där du vill ha det.

Permalänk
Medlem

Har du dubbeluttag? I sådana fall kan du ansluta inkommande bredband till routerns uttag och sedan en sladd från routern tillbaka till mediaskåpet där du sätter en switch.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Stäng av wifi i router och sätt upp en accesspunkt i någon av uttagen i något av dom andra rummen, absolut lättaste med minimala förändringar.
Finns bra och billiga alternativ från Ubiquiti

Permalänk
Medlem

Sätt upp en ny AP. Välj vilket uttag du vill sätta en AP (Åtkomstpunkt). Koppla upp i mediaskåpet router-uttag. Alternativt införskaffa en enkel switch och koppla den där TV är ansluten nu. Anslut TV och AP till switchen.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrislindhe:

Hej gott folk. Här har ni en totalt oduglig kallskänk som fått mycket hjälp via detta forum men nu behöver jag verkligen hjälp.

Bor i en trerummare där mediaskåpet är vid ytterdörren, betongväggar överallt. Wi-Fi är i princip obefintligt. Så tänkte flytta ut min router i lägenheten. Men då förstår jag hur jag ska få internet till de resterande uttagen i lägenheten som t.ex den tv,n är kopplat till. Hade jag kunnat lägga in bilder så kanske det hade gett er mer förståelse för vad jag menar. Routern är kopplat med en sladd in i mediaskåpets uttag. Sen från routern ytterliga en sladd till uttaget som symboliserar vilket uttag i lägenheten man vill ha internet till.

Mvh en som önskar det vore enklare

Skrivet av Sweckid:

Stäng av wifi i router och sätt upp en accesspunkt i någon av uttagen i något av dom andra rummen, absolut lättaste med minimala förändringar.
Finns bra och billiga alternativ från Ubiquiti

Som @Sweckid säger ovan, eftersom du tydligen har fler uttag att välja mellan, vore det absolut smidigaste (förutsatt att du nu inte har dubbeluttag som tidigare nämnt) att bara slänga upp en eller flera accesspunkter (typ denna) i de rum du behöver bättre täckning i. På så vis får du routern centralt i mediaskåpet och har även trådlöst nätverk där du behöver det.

Använder du samma nätverksnamn (SSID) och lösenord för det trådlösa nätverket i varje accesspunkt kommer det inte synas att du har fler WiFi-enheter, utan t.ex. din mobil kommer sömlöst välja den starkaste signalen (ish) när du går runt.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Chrislindhe:

Hej gott folk. Här har ni en totalt oduglig kallskänk som fått mycket hjälp via detta forum men nu behöver jag verkligen hjälp.

Bor i en trerummare där mediaskåpet är vid ytterdörren, betongväggar överallt. Wi-Fi är i princip obefintligt. Så tänkte flytta ut min router i lägenheten. Men då förstår jag hur jag ska få internet till de resterande uttagen i lägenheten som t.ex den tv,n är kopplat till. Hade jag kunnat lägga in bilder så kanske det hade gett er mer förståelse för vad jag menar. Routern är kopplat med en sladd in i mediaskåpets uttag. Sen från routern ytterliga en sladd till uttaget som symboliserar vilket uttag i lägenheten man vill ha internet till.

Mvh en som önskar det vore enklare

Här har du 2 olika förslag:

1. Sätt ut routern och koppla så ett uttag går tillbaka till skåpet och köp en billig switch

2. Köp en Acesspunkt antingen med tillförande ström eller köp en router med POE portar, en okej acesspunkt kostar inte mycket och vill du framtiddssäkra kan du köpa en wifi 7 punkt nu direkt.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av Chrislindhe:

Hej gott folk. Här har ni en totalt oduglig kallskänk som fått mycket hjälp via detta forum men nu behöver jag verkligen hjälp.

Bor i en trerummare där mediaskåpet är vid ytterdörren, betongväggar överallt. Wi-Fi är i princip obefintligt. Så tänkte flytta ut min router i lägenheten. Men då förstår jag hur jag ska få internet till de resterande uttagen i lägenheten som t.ex den tv,n är kopplat till. Hade jag kunnat lägga in bilder så kanske det hade gett er mer förståelse för vad jag menar. Routern är kopplat med en sladd in i mediaskåpets uttag. Sen från routern ytterliga en sladd till uttaget som symboliserar vilket uttag i lägenheten man vill ha internet till.

Mvh en som önskar det vore enklare

[img]https://share.icloud.com/photos/020wn9iYME8SHUwdlBOm7iCHQ[/img

[img]https://share.icloud.com/photos/0d79jgtDb3IPEby6zTiam1vFg[/img

[img]https://share.icloud.com/photos/0b00ewjMJgdDbwh9duE-yDUiw[/img

Permalänk
Administrativ avgift

Japp standard, du har alternativen som jag nämnde ovan:

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/... för Wifi och sen behöver du en POE+ injector eller om du går på att köpa en router med POE+ inbyggt. Allting beror på vilket krav på wifi du har, en simpel switch löser dina problem också

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Japp standard, du har alternativen som jag nämnde ovan:

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-wifi/products/... för Wifi och sen behöver du en POE+ injector eller om du går på att köpa en router med POE+ inbyggt. Allting beror på vilket krav på wifi du har, en simpel switch löser dina problem också

Om WiFi-kraven inte är så höga så är nog ditt alternativ 1 både enklare och billigare.

@Chrislindhe

1. Flytta kabeln som just nu går till WAN-porten på din switch till att gå till en av portarna i patchpanelen så att den kopplas ihop med kabeln som går till exempelvis den vänstra porten på uttaget i ett lämpligt rum.

2. Sedan kopplar du en kabel mellan vänstra uttaget och WAN-porten på den router. Nu bör du ha internet via WiFi och LAN-portarna i router.

Fortsätt med stegen nedan om du vill kunna använda nätverksuttagen i de andra rummen:

3. Koppla en kabel mellan den lediga porten i samma vägguttag vid routern (den högra i mitt exempel) till en av LAN-portarna på din router.

4. Köp en enkelt 5-portars switch. Exempelvis denna som är känd för att funka bra och vara löjligt stabil samt har funnits på marknaden väldigt länge.

5. Koppla en kabel från uttaget i patchpanelen som ansluter till det vägguttag du kopplade in i steg 3 (den högra i rummet med routern) till en port på switchen du köpt.

6. Anslut kablar från switchen till övriga uttag i patchpanelen som du ännu inte kopplat in något i.

Nu borde alla vägguttag också fungera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om WiFi-kraven inte är så höga så är nog ditt alternativ 1 både enklare och billigare.

@Chrislindhe

1. Flytta kabeln som just nu går till WAN-porten på din switch till att gå till en av portarna i patchpanelen så att den kopplas ihop med kabeln som går till exempelvis den vänstra porten på uttaget i ett lämpligt rum.

2. Sedan kopplar du en kabel mellan vänstra uttaget och WAN-porten på den router. Nu bör du ha internet via WiFi och LAN-portarna i router.

Fortsätt med stegen nedan om du vill kunna använda nätverksuttagen i de andra rummen:

3. Koppla en kabel mellan den lediga porten i samma vägguttag vid routern (den högra i mitt exempel) till en av LAN-portarna på din router.

4. Köp en enkelt 5-portars switch. Exempelvis denna som är känd för att funka bra och vara löjligt stabil samt har funnits på marknaden väldigt länge.

5. Koppla en kabel från uttaget i patchpanelen som ansluter till det vägguttag du kopplade in i steg 3 (den högra i rummet med routern) till en port på switchen du köpt.

6. Anslut kablar från switchen till övriga uttag i patchpanelen som du ännu inte kopplat in något i.

Nu borde alla vägguttag också fungera.

Hade inte allra enklast och billigast varit att ta nuvarande router och ställa den bredvid TV:n som du säger du kör på kable indag.

På bilden så har du ju WAN och 1 LAN anslutning

So tills du börjar använda kablar i de andra rummen så kan du ju bara ta nuvarande router och ställa vid TVn.

Du kopplar WAN kabeln till patchpanelen du har kopplad till TVn.
Från uttaget i väggen vid TVn kopplar du till WAN kontakten på routern och sedan från valfritt LAN uttag till TVn.

Sedan i framtiden när du behöver mer trådade enheter så kan du göra något av de andra förslagen och köpa in de saker som du behöver.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Hade inte allra enklast och billigast varit att ta nuvarande router och ställa den bredvid TV:n som du säger du kör på kable indag.

På bilden så har du ju WAN och 1 LAN anslutning

So tills du börjar använda kablar i de andra rummen så kan du ju bara ta nuvarande router och ställa vid TVn.

Du kopplar WAN kabeln till patchpanelen du har kopplad till TVn.
Från uttaget i väggen vid TVn kopplar du till WAN kontakten på routern och sedan från valfritt LAN uttag till TVn.

Sedan i framtiden när du behöver mer trådade enheter så kan du göra något av de andra förslagen och köpa in de saker som du behöver.

Jo, det var därför jag skrev vid vilket steg internet borde börja fungera via WiFi och LAN-portarna på routern, samt att resten av stegen var om han ville ha uttagen i de andra rummen fungerande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Om WiFi-kraven inte är så höga så är nog ditt alternativ 1 både enklare och billigare.

@Chrislindhe

1. Flytta kabeln som just nu går till WAN-porten på din switch till att gå till en av portarna i patchpanelen så att den kopplas ihop med kabeln som går till exempelvis den vänstra porten på uttaget i ett lämpligt rum.

2. Sedan kopplar du en kabel mellan vänstra uttaget och WAN-porten på den router. Nu bör du ha internet via WiFi och LAN-portarna i router.

Fortsätt med stegen nedan om du vill kunna använda nätverksuttagen i de andra rummen:

3. Koppla en kabel mellan den lediga porten i samma vägguttag vid routern (den högra i mitt exempel) till en av LAN-portarna på din router.

4. Köp en enkelt 5-portars switch. Exempelvis denna som är känd för att funka bra och vara löjligt stabil samt har funnits på marknaden väldigt länge.

5. Koppla en kabel från uttaget i patchpanelen som ansluter till det vägguttag du kopplade in i steg 3 (den högra i rummet med routern) till en port på switchen du köpt.

6. Anslut kablar från switchen till övriga uttag i patchpanelen som du ännu inte kopplat in något i.

Nu borde alla vägguttag också fungera.

Har det precis så här hemma i min lägenhet. Helt klart den bästa (och såklart billigaste) lösningen.