Vad är grejen med mekaniska tangentbord och gaming, kan någon förklara?

Permalänk
Medlem

För FPS spel bör rapid trigger tangentbord ge fördel, men procentuellt kanske det kan påverka 0,01% av ditt gameplay, att förbättra andra aspekter kan säkert påverka 5-25% så ja det läggs onödigt mycket energi på gear som har en låg procentuell förbättring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Välj ett tangentbord som du gillar att spela på
Jag gillar mekaniska tangentbord för de är sköna att skriva på och sedan råkar jag spela på samma tangentbord (blåa mx så de klickar).

Unpopular opinion: mekaniska tangentbord är överskattade och är inte alls ett krav för att spela eller skriva. Nördar har hittat något de kan kasta pengar på (jag själv inkluderad) men det är absolut inte nödvändigt.

Inget radikalt där. Mekaniska tangentbord är endast för att många föredrar känslan att trycka på dess brytare, jämfört emot ett svampigt membrantangentbord likt någon TV fjärrkontroll.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kör mekaniska lågprofilbrytare. Härlig känsla och betydligt bättre hållbarhet. Har tidigare använt slut på vissa tangenter på tangentbord med rubber dome.

Gillar man sitt befintliga tangentbord finns det dock sällan anledning att byta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larry David:

Jag är inne på mitt andra mekaniska tangentbord och är personligen rätt skeptisk. I huvudsak mot de med ljudbara klickningar. Exemplet som fick mig att inse detta var när jag spelade Metro Last Light och slogs av att jag hörde mer av tangentbordet än spelljudet. Inte speciellt atmosfäriskt. Ändå har jag bruna switchar och de anses väl inte vara ett av de mer högljudda om jag minns rätt. Ingen expert alls ska sägas.

Bör egentligen inte ses som en kritik mot alla mekaniska tangentbord såklart. Endast de med ljudbara klickningar.

Bruna switchar i sig låter inte så mycket. Men de har en liten bump för den taktila känslan som kan kräva lite mer kraft att komma förbi och faktiskt göra att tangettrycket registreras. Det kan medföra att man oftare slår tangenten i botten. Så det du hör är inte den bruna switchen utan snarare ljudet av när tangenten slår i botten på tangentbordet. Då kanske linjära switchar (red, black eller silver) kan vara bättre för dig.

Då finns det switchar som har dämpning som har som gummi-pads som dämpar smällarna när det slår i botten, eller toppen.
Dessa marknadsförs ofta som "silent" men kan ge en lite svampigare känsla som man påminna om andra (billigare) switchar än mekaniska.

För egen del använder jag ofta hörlurar och hör inte tangentbordet så mycket. Så jag har valt bort silent-switchar för tillfället. Men om jag skaffar ett nytt till jobbet kanske det blir det för att minska störningen för kollegor.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande primärt mitt nu 12-13 år gamla Filco Majestouch 2 med bruna Cherrys. Har provat lite olika men för blandad användning är bruna favoriten. Skulle behöva nya caps då de är slitna men inga problem i övrigt då det är ett välbyggt tangentbord.

Mest feedbacken och känslan när man skriver på ett sånt tangentbord för mig. Och lite hur det låter. Strömmen av dämpat knatter är mysig.
Har lite andra tangentbord och en jag egentligen önskade jag använde mer än jag gör är ett Razer Huntsman som jag gillar förutom att brytartekniken är fel för mig och låter också fel. Skadar verkligen inte med lite mediaknappar och liknande funktioner, vilket mitt Filco saknar.

En ny Filco Majestouch med mediaknappar och bruna brytare hade jag gillat. Fullstort förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Men de kanske är mer hållbara än t.ex. Logitechs vanliga tangentbord?

Ta gärna det med mitt Logitech G15 v2 som fortfarande rullar fint sedan det köptes nytt någon gång 2007 och har fått slita en hel del sedan dess
Trodde dess dödsdom var kommen för någon månad sedan när coca cola-glasets botten utan förvarning tackade för sig och jag plötsligt hade ett tangentbord (eller rättare sagt: rum) dränkt i cola, men efter noggrann städning så funkar allt fortfarande, tack och lov!

Edit: Ja, jag är mycket väl medveten om att anekdotisk bevisföring fungerar "sådär", men det är mer tänkt som en rolig anekdot än som bevis för att alla logitechbrädor är evighetsmaskiner

Se edit.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Inget radikalt där. Mekaniska tangentbord är endast för att många föredrar känslan att trycka på dess brytare, jämfört emot ett svampigt membrantangentbord likt någon TV fjärrkontroll.

Fast allt icke-mekaniskt är knappast svampigt.
Vet tyvärr inte vad detta tangentbordet (HP SK-2086) har för slags knappar, men i känslan så är det nästan helt stumt om man trycker löst, sen när man kommer över ett gränsvärde åker knappen ner och det blir ett tryck.

Det kanske till och med är därför jag föredrar det över iaf MX Red och liknande, där motståndet är linjärt och det inte alls är självklart när knappen anses nedtryckt. Samtidigt slipper man ljudet av mekaniska brytare med feedback.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Ta gärna det med mitt Logitech G15 v2 som fortfarande rullar fint sedan det köptes nytt någon gång 2007 och har fått slita en hel del sedan dess
Trodde dess dödsdom var kommen för någon månad sedan när coca cola-glasets botten utan förvarning tackade för sig och jag plötsligt hade ett tangentbord (eller rättare sagt: rum) dränkt i cola, men efter noggrann städning så funkar allt fortfarande, tack och lov!

Edit: Ja, jag är mycket väl medveten om att anekdotisk bevisföring fungerar "sådär", men det är mer tänkt som en rolig anekdot än som bevis för att alla logitechbrädor är evighetsmaskiner

Min anekdot är att jag har haft otur med alla mina Logitechs tangentbord. Alla har inom ett till fyra år fått någon tangent som plötsligt börjat ge dubbelslag, typ rradikal när man tryckte på r t.ex. Jag har nu inte köpt de dyraste utan legat i prisklassen 400-900kr. Jag har G15, G19 och nu senast G213 med samma problem dammandes i hyllorna. G213 höll inte ens i ett år. Men i övrigt har de fungerat bra. Mössen däremot älskar jag. Särskilt min hur gamla som helst G502 som jag använder när jag spelar (G602 använder jag till allt annat)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Känslan. Jag är gammal nog att då och då drömma mig tillbaka till tiden då man knappade på en IBM-bräda med Buckling spring. Kommer aldrig skaffa en sådan idag då jag är en sådan "svensson-nörd" som uppskattar Windows-knapp och USB-anslutning.

https://www.pckeyboard.com/page/product/NEW_M
https://www.modelfkeyboards.com/product/classic-f104-model-f-...

Så just det fetade är ju inget direkt hinder nu för tiden. Sen kanske ljudaspekten är lite knepigare om man delar rum eller har en mindre lägenhet man delar med andra för nog låter det en hel del. Men jag tycker det bara är mysigt och skrivkänslan är fullständigt överlägsen vad alla Cherry MX-kloner kan komma dragandes med. Däremot sannolikt ingen hit att spela CS på, om det var det som tråden handlade om. Där man kan väl kanske motivera till viss del att ha linjära brytare och kanske analoga sådana för lite snabbare rörelser, men för en vanlig nolla som inte spelar FPS så ofta och framförallt inte tillhör den översta percentilen i förmåga så är det inte direkt tangentbordet som är den begränsande faktorn för eventuella fram- eller motgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Problemet är att folk sitter med asus/logitech mekaniska. Testa Ducky/varmilo eller liknande. Det är en heeelt annan grej. Du kan känna på varenda tangent vilken bokstav du håller fingrarna på. Det är magisk skillnad i känsla.

Hade ett Varmilo TKL med EC Sakura brytare i flera år och bytte nu till Asus ROG Strix Scope II 96. Det från Asus är bättre på alla sätt och vis, ljudet, känslan, kvaliten och funktionerna är alla bättre på Asus.

Asus och även till viss mån Razer har börjat lägga ner lite tid åt att faktiskt göra bra tangentbord

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Jag får skylla på elgiganten den här gången då de hade rea på nåt Roccat Vulcan aimo, annars hade jag nog inte bytt ut mitt älskade Microsoft Natural.
Sen hittade jag nåt razer-tangentbord på loppisen för 40kr med cherry mx red som får agera reserv.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Känns som om de flesta här inte har en aning om vad de egentligen pratar om.
Tror ingen av oss som är riktigt intresserade ens orkar skriva något.

Känns lite som om vi pratar om en kostym från Dressman eller en skräddarsydd i exakt passform.
Det går inte riktigt att jämföra, man måste prova.

Något som många även verkar missuppfatta är att custom keyboard är en hobby, själva planerandet, byggandet och att prova fram vilken kombination som passar för just dig och det case du bygger i. Det är inte meningen att du gör ett tangentbord och är nöjd utan du gillar att tinkra med och skapa olika sorters tangentbord. Känsla, ljud, feedback allt kan anpassas efter vad just du vill ha. Ja, det kostar pengar, men gör inte alla hobbys det? Jag menar vi är ändå sweclockers, har inte nästan alla av oss bra mycket bättre datorer, många datorer, än vad vi egentligen "behöver"?

Skillnaden mellan ett SteelSeries, Corsair eller Logitech mot ett custom enligt just dina preferenser är natt och dag.
ASUS och Razer har tagit steg som är spännande. Äger själv ett Azoth Moonlight och ett Strix Scope 96, bytte ut brytarna på Scope och satte i Kailh Deep Sea Silent Whale switchar, båda tangentborden är helt fine stock, Azoth går att göra riktigt trevlig med några lätta moddar. Så onekligen har stora tillverkarna skruvat upp kvalitén på sina tangentbord. Kom ihåg att tangentbord från de stora tillverkarna ofta finns på rea för betydligt mindre pengar. Jag passade på när inet hade erbjudanden runt Jul. 989kr och 1999kr, är fortfarande en hel del pengar men faktiskt väldigt prisvärt.

Sitter annars på lite olika mer Custom Keyboards, tre Keychron Q1, ett Keychron Q5, ett Keychron Q0, två GMMK Pro, en ZoomPad och väntar på att min Zoom 75 ska komma med posten.

Lägg där till ett antal olika tangentbord med allt från Ducky One 3, Razer Blackwidow V3, ASUS ROG Claymore, Mountain Everest Max, CoolerMaster Masterkeys och en massa andra.

Ända riktiga problemet är att vägen till att hitta vad som är rätt för en själv ofta blir lång och kan kosta en hel del.
Bästa om är nyfiken är om man känner någon eller går på ett keeb meet up och får klämma och känna lite innan man börjar.

Good enough blir fort inte så kul.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av epaaj:

Bruna switchar i sig låter inte så mycket. Men de har en liten bump för den taktila känslan som kan kräva lite mer kraft att komma förbi och faktiskt göra att tangettrycket registreras. Det kan medföra att man oftare slår tangenten i botten. Så det du hör är inte den bruna switchen utan snarare ljudet av när tangenten slår i botten på tangentbordet. Då kanske linjära switchar (red, black eller silver) kan vara bättre för dig.

Då finns det switchar som har dämpning som har som gummi-pads som dämpar smällarna när det slår i botten, eller toppen.
Dessa marknadsförs ofta som "silent" men kan ge en lite svampigare känsla som man påminna om andra (billigare) switchar än mekaniska.

För egen del använder jag ofta hörlurar och hör inte tangentbordet så mycket. Så jag har valt bort silent-switchar för tillfället. Men om jag skaffar ett nytt till jobbet kanske det blir det för att minska störningen för kollegor.

Jag har ett vortex pok3r med bruna switchar och upplevde det som rätt stökigt och höjljutt ja. Satte själv i gummipackningar på tangenterna. Vet inte om det blev så mycket bättre ens. Eller ja - lite.
Jag tror som du säger att röda passat mig bättre. Men mekaniskt verkar inte vara något för mig oavsett.
Jag gillar de tysta och mer platta saxbrytarna i MX keys långt mycket mer. Där har jag hittat hem ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

När man sitter med vänner på discord så blir det ett jädra massa oljud från mekaniska tangentbord. Känns iaf inte som någon av mina vänner lyckas filtrera bort det, hur har ni andra gjort?

Visa signatur

// Knatten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knatten:

När man sitter med vänner på discord så blir det ett jädra massa oljud från mekaniska tangentbord. Känns iaf inte som någon av mina vänner lyckas filtrera bort det, hur har ni andra gjort?

Man kan använda nvidia broadcast och filtrera ut det där från sin egna mic om man har ett nvidiakort.
Och man kan faktiskt filtrera ut de andra deltagarna knapptryck också ;).
https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/broadcasting/broadcast-a...

Den här typen av funktioner är inbyggt i flera VOIPtjänster i dagsläget redan. Men jag upplevde nog att nvidias dito var ett steg vassare när jag testade det. Kanske ändrats på senare år?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vaddå jordgubbar och mjölk? Vispgrädde skall det vara!

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag är en väldigt casual gamer och jag förstår verkligen inte vad som är den stora grejen med att till synes alla gamers ska använda mekaniska tangentbord med jättehöga tangenter.

De allra flesta mekaniska tangentbord har "n-key rollover"*, vilket betyder att alla möjliga kombinationer av tangenter fungerar.

Väldigt få tangentbord med tangentbordskretsarna på membran har det.
På ett membrantangentbord kan det t.ex. vara så att W, A och vänster Shift inte funkar tillsammans, utan att den sist nedtryckta "blockeras", dvs. inte känns av. Om man då behöver använda de tangenterna tillsammans i ett spel så är tangentbordet mindre bra för det spelet.
Läs mer: https://deskthority.net/wiki/Rollover,_blocking_and_ghosting#...

Det är den tekniska skillnaden som gjorde att gamers började använda mekaniska tangentbord.
I övrigt handlar det om trender, egna preferenser och marknadsföring.

*: n betyder "godtyckligt", men i praktiken innebär det 6, pga. en detalj med USB som är krånglig att förklara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knatten:

När man sitter med vänner på discord så blir det ett jädra massa oljud från mekaniska tangentbord. Känns iaf inte som någon av mina vänner lyckas filtrera bort det, hur har ni andra gjort?

Det där är ju lite för generaliserat Ett högljudd mekaniskt tangentbord ger så klart ifrån sig en massa ljud. Ett tyst mekaniskt tangentbord gör det inte. Mycket av ljudet kommer också från själva chassit och tangentnedslaget i bottenplattan, och inte brytarna i sig, så då spelar det ju ingen roll om det är mekaniska eller membran-brytare

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Det är lite kul att själva datorn med fläktar osv ska helst låta så lite som möjligt, men tangentbordet får låta hur mycket som helst.

Finns väl ingen som vill ha ett högljutt tangentbord? Det är väl snarare ett behagligt/tilltalande ljud som permieras.

Permalänk
Medlem

Trender, kulturella regler/normer, prylbögeri är väl största anledningen till att folk lägger ner så mycket tid o energi på gamingtangentbord. Vissa lite extremare har ju dessutom horderproblem där dom samlar på hur många såna där tangentbord som helst (eller om det är hörlurar, 3D-printers, vattenflaskor, frimärken eller vadfansomhelst) som dagligen måste dammas av, plockas isär, smörjas o onaneras över. Om du känner dig träffad så kan jag rekommendera att leta upp en psykolog för att få bukt med besvären.
Men ja, finns väl en del som gillar kllickediklickkänslan med ett mekaniskt tangentbord också o det är väl en lite mer legit orsak. Själv tycker jag att thinkpad-tangentbord (inkl nipplen) är det bästa sen skivat bröd, o att det dessutom är betydligt tystare än ett mekansikt är en fördel för både mig o alla andra runtomkring.

Permalänk
Medlem

jag kör med röda brytare och jag tycker det är skönare både att spela på och skriva med, dock skulle jag hellre välja ett membran tkl istället för ett mekaniskt fullstort om jag tvingades välja. formfaktor är viktigare är brytare för mig. körde ett 60% innan men saknade F-knapparna så jag bytte till TKL. viktigare än något av ovan är dock trådlös mus, kört en logitech G403 wireless några år nu och kommer aldrig någonsin igen att köpa en trådad mus

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns väl ingen som vill ha ett högljutt tangentbord? Det är väl snarare ett behagligt/tilltalande ljud som permieras.

Tja,det kvittar för mig hur mycket dator och kringutrustning låter, och jag gillar inte känslan i några andra mekaniska brytare än klickiga. Tror de flesta som väljer sådana är som jag.

Permalänk

Jag tror det är väldigt individuellt vad man tycker om. Jag har spelat med flera olika tangentbord genom åren. I mina yngre dagar så spelade jag mycket på membran. Och dom gick sönder en efter en. Och detta var tangentbord för ca 600-700 kr.
2016 så köpte jag ett mekaniskt tangentbord (Razer Blackwidow X Chroma) på mellandagsrea. Och det tangentbordet tyckte jag väldigt mycket om. För ca 1,5 år sedan så började jag leta efter ett tangentbord med tystare brytare och hittade ett Razer Tangentbord (Razer Huntsman) på tradera som jag klubbade hem. Och båda tangentborden fungerar fortfarande.
Min uppfattning är att mekaniska tangentbord håller längre än membran (så vidare man inte slår sönder dom).

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Logiskt att de håller om man inte slår sönder dem. Jag har aldrig nött ut något tangentbord själv men jag har haft tendens till upgraditis vartannat år eller så samt jaga lastar de rätt mycket med mina specifika ergonomiska tangentbordsersättningar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Sneaky:

Tja,det kvittar för mig hur mycket dator och kringutrustning låter, och jag gillar inte känslan i några andra mekaniska brytare än klickiga. Tror de flesta som väljer sådana är som jag.

Jag kan hålla med om att de känns bäst, ja iallafall Kailh Box Jade (Box White Box Navy är typ samma) som använder click-bar istället för click-jacket som annars är standard för MX.

Av liknande anledningar så är det en anledning till att Model-M Model-F fortfarande är åtro värda.