Snabbkoll: Ska du köpa ny TV i år?

Permalänk
Medlem

Sitter med en CX 77 Oled från LG och det känns
som om den kan hålla ut några år nu tills det kommer något nytt roligt.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Vill ha en Panasonic TX - 55LZ1000E (Oled) men jag betalar inte 20.000 kr hos den lokala TV krängaren.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Köpte en ny i november, så jag hoppas jag slipper i år.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Köpte en LG A1 55" i början av 2022 och den kommer få leva vid min sida bra många år till. Kollar nästan aldrig på tv ändå. Den är mer som en möbel som kan leka braskamin vid festliga tillställningar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpt en lg c3 redan i år

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

TV köper jag när nuvarande går sönder och de köptes 2019 så förhoppningsvis håller de 5-6 år till.
Får jag 10 års bruk av en TV så är jag nöjd. Behöver absolut inte mer än 4k (ser mest 1080p ändå) på de avstånden jag kollar så det är inget argument.

Däremot lockar ett VR/AR headset för att kolla film på en upplevd stor skärm.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Väntar till hustrun upptäcker den burn in som stör ihjäl mig så fort ljusa bilder visas.
Men med tanke på skillnaden i vad vi två klarar acceptera för att undvika en investering på ~15k så lär jag få vänta.. 😞

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Nej, min gamla tv gick i sönder förra året (blev 9 år gammal) och jag fick köpa en ny då, så förhoppningsvis så håller det sig nu i 5+ år

Permalänk
Medlem

Köpte en LG 65" C8 för drygt 5 år sen och är otroligt tillfreds med vad den levererar. Inga tecken på inbränningar och dylikt och den får hänga med tills den ger upp, vilket jag hoppas är flera år till. En bildmässigt märkbar uppgradering är för dyr för tillfället dessutom.

Permalänk

Äger en en 55 tums Sony AG9 oled som jag köpte för 5 år sen. Finns ingen anledning att köpa ny TV.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Väntar på en Samsung 85 som levereras på torsdag, en enklare modell (CU8075) men som ändå gick på över 20000 vilket för mig är mycket pengar för hemelektronik. Satsade mer på storlek framför finesser. Tycker ändå den verkar helt fantastisk, fast det är väl kanske fördelen med att inte bytt på femton år så det hunnit hända en del.

Mycket trevlig säljare på Elgiganten som tog sig tid att berätta om produkterna och inte alls bara var ute för att sälja det dyraste som finns. Han lyssnade in våra behov och kändes som att vi gemensamt kom fram till att det var denna vi borde ha. Han tyckte dock vi skulle ha en soundbar också, det får bli när vi skaffat tv-bänk.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Nope

Var tvungen att förnya TV:n för några år sedan som gick sönder (gammal LG Oled). Köpte en LG G2 4K Oled 65" istället. Finns ingen anledning att köpa ny förrän denna oxå går sönder. Helt fantastig. Köpte först en Samsung Qled 65" som skulle vara deras flaggskepp mer eller mindre. Vilket skämt, svart var grådassig, clouding osv kändes som ett stort steg ner så jag lämnade tillbaka TV:n efter en vecka och gick tillbaks till Oled. Visst det är dyrare, men fan man vant sig med Oled är allt annat skit.

Permalänk
Medlem

Sugen är man ju, men mycket villhöver, oled tvn i vardagsrummet fyller 7 år i år, finns egentligen inte behov att köpa ny, men större är ju fint ...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Jag väntar lite på att Samsung ska släppa sina 2024 modeller så att 2023 droppar lite i pris. Är på jakt efter en tv med One Connect box och har inte så mkt att välja på med än deras flagship modeller.

Permalänk
Skrivet av Hackers:

Har en sån jag med 46 tum samsung i sov rummet och den fungerar lika bra som när jag köpte den

Absolut, den har fungerat felfritt. Dock sitter jag väldigt nära den i spelrummet, så den högre skärpan i en 4K-tv vore bra. Min Samsung-tv får fortsätta sitt liv i dotterns rum 😊

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Insåg precis att vår tv 17 år gammal och jag kan inte minnas när jag använde den senast.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande supernöjd med min gamla TV. En av de sista "dum-tv"-modellerna. Inget OS som ska uppdateras eller annat slafs jag inte vill ha. Bara startar direkt och visar bild. Bilden är stor nog, 60", och 1080p räcker för mig. Plasma är behaglig bild tycker jag. Kommer bli ledsen när den dör.

typo
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har en 38" från år 2010, skulle gärna köpa en ny med 4K i 38" men de storlekarna finns inte och min bokhylla i vardagsrummet får jag inte plats med mer än 38"!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har en 38" från år 2010, skulle gärna köpa en ny med 4K i 38" men de storlekarna finns inte och min bokhylla i vardagsrummet får jag inte plats med mer än 38"!

Finns ju OLED på 42”, men får den inte plats? Nej så små kommer du inte hitta i någon vidare kvalitet

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Xverminator:

Jag har en 38" från år 2010, skulle gärna köpa en ny med 4K i 38" men de storlekarna finns inte och min bokhylla i vardagsrummet får jag inte plats med mer än 38"!

Skrivet av medbor:

Finns ju OLED på 42”, men får den inte plats? Nej så små kommer du inte hitta i någon vidare kvalitet

Tänk på att dagens bezels är tunnare än vad de var 2010. En 42a kanske skulle passa!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Tänk på att dagens bezels är tunnare än vad de var 2010. En 42a kanske skulle passa!

@Xverminator:
Mått (BxHxD)
Bredd
932 mm
Djup
170 mm
Höjd
577 mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Xverminator:
Mått (BxHxD)
Bredd
932 mm
Djup
170 mm
Höjd
577 mm

Jasså, det har jag helt missat!

Har du något exempel man kan kika på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Xverminator:

Jasså, det har jag helt missat!

Har du något exempel man kan kika på?

Här är en lista med några modeller i den storleken.
https://www.pricerunner.se/cl/2/TV?attr_2=40005596,100001915&...
Jag själv är riktigt nöjd med min LG 42C2.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Här är en lista med några modeller i den storleken.
https://www.pricerunner.se/cl/2/TV?attr_2=40005596,100001915&...
Jag själv är riktigt nöjd med min LG 42C2.

Tack

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Knappast.

Har en LG oled 65" från 2016 som fortfarande fungerar finfint, inga inbränningar eller andra problem. Jag är fortsatt precis lika nöjd som när jag köpte den, så chansen finns att jag inte köper något nytt förrän den eventuellt havererar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nej, tycker att TV är ganska tråkig hårdvara. Väntar således till den nuvarande dör innan jag köper nytt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jasså, det har jag helt missat!

Har du något exempel man kan kika på?

Min gamla 40” var över en meter på bredden denna är mindre än 94cm, så skulle kunna gå in. Och det är en riktigt bra modell på alla sätt (såklart lite dyr per tum)

Permalänk
Medlem

Det är svårt att planera för jag tänkte köpa ny när den gamla ger upp. (panasonic plasma från 2013)

Så jag hoppas jag slipper köpa något i år.

Permalänk
Medlem

Vill köpa en ny TV men blir så enormt avtänd att i princip alla tillverkare tycker det är ok att stoppa in reklam i gränssnittet. När jag köper något för 10000-20000 kr accepterar jag inte det. Behöva pilla med filtrering eller installera engna launchers gör mig så trött.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Knappast.

Har en LG oled 65" från 2016 som fortfarande fungerar finfint, inga inbränningar eller andra problem. Jag är fortsatt precis lika nöjd som när jag köpte den, så chansen finns att jag inte köper något nytt förrän den eventuellt havererar.

Jag har oled C9 55" med 4K120, E-Arc, Dolby Vision och Atmos. Får inte direkt några nya funktioner. Enda anledningen jag funderar på en ny är storleken, har flyttat så 65" hade varit bättre. Men det är så svårt att motivera när allt bara funkar 😅 inga inbränningar här heller.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2