Netflix blockade alla familjemedlemmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Han tror kanske inte det kommer gå bra för Netflix efter ändringen. Vilket ju inte är helt orimligt att tro.

Jag tror det kommer gå kanon för dem och hade gärna haft dem kvar.
Men jag vill inte ha kvar aktier där jag inte står för riktningen dem har. Dyrast, ganska låg kvalitet på innehållet och nu en försämrad funktion.

Men som fördel - netflix har nästan aldrig strulat. Dem har haft en tydlig väg framåt länge och växt rejält under tiden.

Det dem gör nu är säkert rätt beslut, jag vill bara inte vara en del av det.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men är det nån som vet hur Netflix gör detta (har inte netflix själv)
Angående att spåra IP, om 3 hushåll har samma lokala ip serie och tillhör samma CGNattade ISP, hur gör dem då?

Permalänk
Medlem

Kul tråd, inte för att jag bli drabbad så mycket av kontodelningen (Men lär väl dykar upp ngt barn strax som inte är inloggad på wifi snart och klaga.) och samtidigt kul att så många stolta tävlar om att vinna drygast på Swec februaritävlingen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Kul tråd, inte för att jag bli drabbad så mycket av kontodelningen (Men lär väl dykar upp ngt barn strax som inte är inloggad på wifi snart och klaga.) och samtidigt kul att så många stolta tävlar om att vinna drygast på Swec februaritävlingen!

Haha, håller med om det sistnämnda 😂

Permalänk

Konstig att det går bra att diskutera hur man ska komma runt streaming tjänsters regler och avtal. Men det är förbjuder att diskutera piratkopiering mm??
Lite dubbelmoral här på Sweclockers Redaktionen...

Hur snål är man om man måste dela på ett Netflix konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Samtliga familjemedlemmar fick upp en varning när dem startade Netflix och kunde inte gå vidare. Man kunde beställa en tillfällig kod som gällde x tid. Sedan hänvisa den till "extra medlemmar" för 49 st / per adress antar jag. Max 2 per största abonnemanget.

Skulle gissa att rätt riktning är att koppla hela nätverken mot en VPN server hos någon och sedan även koppla mobiler dit för att slippa bli utkastad även på mobilerna.

Ja det går, LTT hade en video om det. Men frågan är om det är värt besväret. Enklare att segla de sju haven och dela en Plex server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusJ_78:

Konstig att det går bra att diskutera hur man ska komma runt streaming tjänsters regler och avtal. Men det är förbjuder att diskutera piratkopiering mm??
Lite dubbelmoral här på Sweclockers Redaktionen...

Hur snål är man om man måste dela på ett Netflix konto?

Problemet är att det är så fragmenterat idag. Egentligen borde man köra ett rullande schema, Netflix januari, Disney+ februari, viasat mars, tv4play april, Apple TV+ maj, och sen börjar man om igen.

Har bara HBo Max kvar, som jag inte ens kollar på så fort de tar bort möjligheten att dela så säger jag upp det.

Permalänk
Medlem

nääää.. flest posts i slutet av året kommer med i årest topp lista på Swec..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Tjänster för ljudböcker (Bookbeat, Nextory, Storytel) har det senaste året ändrat sina enklare månadsabonnemang och infört ett tak på hur många timmar man kan streama/ månad. När t.ex. 20 timmar konsumerats är det sen stopp, i väntan på nästa månads 20 timmar...

Tror ni streamingtjänsterna för film och TV-serier kommer att införa en sådan begränsning?
Det skulle delvis "lösa deras problem" med att abonnemang nyttjas av flera personer som inte bor på samma adress.
Och begränsa/ kontrollera deras kostnader för royalties till rättighetsinnehavare.

Permalänk
Medlem

"Vi såg det inte komma"

Aldrig haft och kommer aldrig ha Netflix/HBO

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

"Vi såg det inte komma"

Aldrig haft och kommer aldrig ha Netflix/HBO

Hittar nya varianten av

*kommenterar snarkigt på windowsnyheter*
*har alltid bara kört Debian OSB Plyfax*

Permalänk
Skrivet av Simoneriksson:

Troligtvis bara en gnäll tråd, men nu blev kontot vi kör inom familjen (alla bor i samma stad och nära varandra) blockat för alla förutom den som står på adressen.

Tråkig utveckling!

Denna "tråkiga utveckling" du syftar på beror på att personer som ni missbrukar tjänsten. Ni har bara er själva att skylla.

Skrivet av walkir:

Vilka villkor då? Att Netflix har som villkor att kunna ändra sina villkor utan vidare?

Alla företag har detta i sina villkor.

Permalänk
Medlem

varför kan dom inte bara skaffa singel abonnemang för en billig peng med 4k uhd
så jäkla sniket att man måste ta det dyraste bara för att få bästa kvaliten

Permalänk
Medlem

Clickbait deluxe ingen skillnad här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Årets julklapp kanske blir VPN-routrar till familjen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt när man sitter två personer i soffan, kommer Netflixtjänst och ringer på dörren?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

nääää.. flest posts i slutet av året kommer med i årest topp lista på Swec..

Just det, så är det ja 😵‍💫

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man kan gnälla för 100 kr / månad med oändlig musik & artister, filmer osv.
Vill ni återgå till Kazaa, dc++ osv?

Det har aldrig varit bättre än nu.

Företagen & artisterna med mera behöver pengarna. Annars kommer tjänsterna sluta att existera.

Alternativet för företagen är gratistjänster fullproppade med reklam.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Fattar inte hur man kan gnälla för 100 kr / månad med oändlig musik & artister, filmer osv.
Vill ni återgå till Kazaa, dc++ osv?

Det har aldrig varit bättre än nu.

Företagen & artisterna med mera behöver pengarna. Annars kommer tjänsterna sluta att existera.

Alternativet för företagen är gratistjänster fullproppade med reklam.

Ptjaa, det handlar väl inte så mycket om priset utan hur man bemöter sina kunder. Netflix har exempelvis börjat strejka för min flickvän som använder sin Netflix hemma hos sig, hemma hos mig och ibland då hon temporärt bor hos en förälder. Då ska man ändra home location fram och tillbaka, klicka i att man är på resa hit och dit. Det är ett jävla meck för att vara något man betalar för.

Jag antar att Netflix vill att vi köper 3 konton så hon ensamt kan titta på Netflix på dessa 3 platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ptjaa, det handlar väl inte så mycket om priset utan hur man bemöter sina kunder. Netflix har exempelvis börjat strejka för min flickvän som använder sin Netflix hemma hos sig, hemma hos mig och ibland då hon temporärt bor hos en förälder. Då ska man ändra home location fram och tillbaka, klicka i att man är på resa hit och dit. Det är ett jävla meck för att vara något man betalar för.

Jag antar att Netflix vill att vi köper 3 konton så hon ensamt kan titta på Netflix på dessa 3 platser.

Ja det är ju en sak. Och givetvis skall man ju kunna använda sitt konto för eget bruk var man än befinner sig.

Svårt att lösa tekniskt så att det blir helt 100.

Lösningen i detta fallet(lite snabbt tänkt) är att man identifierar sig med t.ex. face-id, eller fingeravtryck när man använder tjänsten från någon annanstans än var man normalt befinner sig. Så man vet att personen är där den befinner sig.

Detta skulle dock endast fungera med t.ex, mobiler som har en gps-funktion.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av Massy:

Ptjaa, det handlar väl inte så mycket om priset utan hur man bemöter sina kunder. Netflix har exempelvis börjat strejka för min flickvän som använder sin Netflix hemma hos sig, hemma hos mig och ibland då hon temporärt bor hos en förälder. Då ska man ändra home location fram och tillbaka, klicka i att man är på resa hit och dit. Det är ett jävla meck för att vara något man betalar för.

Jag antar att Netflix vill att vi köper 3 konton så hon ensamt kan titta på Netflix på dessa 3 platser.

De borde kunna lösa det att enheten hon kollar på får en unik id. Så om hon flyttar runt sin egen laptop så går det fint. Det förvånar mig om de inte har gjort detta och de klagar om man vill logga in på en drös olika enheter.

Permalänk
Medlem

Piracy is back, baby!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Trist utveckling, tog mig en halv dag i höstas sätta upp VPN på en adress och sen lära övriga hur man ansluter till denna och att det är viktigt när de vill använda Netflix, men det funkar , inga varningar eller så. Nedgraderade även abonemanget då jag inte tycker man ser kvalitetskillnaden och vi väldigt sällan krockar med alla vill använda NF samtidig

Nästa steg blir väll netflix får åka med i ruljansen mellan olika tjänster och inte som nu faktiskt var den enda jag har en löpande prenumeration på

Permalänk
Skrivet av AllMessedUp:

Fattar inte hur man kan gnälla för 100 kr / månad med oändlig musik & artister, filmer osv.
Vill ni återgå till Kazaa, dc++ osv?

Det har aldrig varit bättre än nu.

Företagen & artisterna med mera behöver pengarna. Annars kommer tjänsterna sluta att existera.

Alternativet för företagen är gratistjänster fullproppade med reklam.

Netflix hade bättre utbud när de kom. Jag skulle inte sakna dem om de la ner.

Streamingtjänsterna har blivit så dyra att hyra filmer istället framstår som mer prisvärt. Och då kan man välja vilken film som helst dessutom.

Permalänk
Medlem

För er som vill köra en superlätt fix för detta och har hyfsad anslutning på primära adressen.
Installera Tailscale (det är gratis), sätt primära datorn som exit node och installera sedan på alla andras enheter (finns för Apple TV t.ex.) och välj att använda exit node. Tycker personligen det är betydligt mer smidigt än att hålla på med klassisk VPN-mjukvara. Enda nackdelen är ju att om personerna använder enheten för mer än streaming bör dom stänga av exit node när dom inte tittar på film

Är också ett ypperligt sätt att komma åt sin Plex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Enda nackdelen är ju att om personerna använder enheten för mer än streaming bör dom stänga av exit node när dom inte tittar på film

Det står ju här att det räcker att uppdatera Netflix-hushållet en gång i månaden. Då finns det ingen anledning att ha på vpn hela tiden.
https://help.netflix.com/sv/node/24853

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Streamingtjänsternas girighet tror jag kommer slå tillbaka mot dem. Istället för bättre så har det för varje år de senaste åren blivit sämre. Mindre och sämre innehåll till högre priser. Detta gör det ännu mer attraktivt för många att gå tillbaka till ska vi säga gamla tiders sätt att konsumera film etc.

Gamla sättet? Varje film kostade cirka två hundra kronor.. eller menar du tiden då du bokstavligen stal filmer ifrån Hollywood? Samtidigt som några andra tjänade pengar på att du stal filmer. Hoppas aldrig vi kommer tillbaka dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Troligtvis bara en gnäll tråd, men nu blev kontot vi kör inom familjen (alla bor i samma stad och nära varandra) blockat för alla förutom den som står på adressen.

Tråkig utveckling!

Lägger redan mer på media än jag någonsin gjort (runt 15 000 om året), men ändå sker sånt här tråkigt.

  • Hänt någon mer?

  • Vad tycker ni om utvecklingen?

  • Kommer alla streamingstjäner följa efter?

Enda bra var att man blev förvarnad av internet i ganska god tid, så man var ju lite beredd på att det skulle kunna ske.
Kan hoppas det kommer någon lag någon gång som förhindrar ett företag från att tracka varje person som nyttjar deras tjänst ända ner till adress nivå när man inte ens har en tjänst som egentligen behöver det.

PS.
Sålde även av alla min Netflix aktier av princip.
Vägrar ordna med DNS server, vill ej stötta denna utveckling när man äntligen blivit en hederlig person i flertalet år.
Först ut var Spotify för oss att börja blocka, då blev det att gå till Youtube music istället.

Du å andra kontodelare har orsakat/varit med å skapat den här "tråkiga utvecklingen".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

...
PS.
Sålde även av alla min Netflix aktier av princip.
Vägrar ordna med DNS server, vill ej stötta denna utveckling när man äntligen blivit en hederlig person i flertalet år.
Först ut var Spotify för oss att börja blocka, då blev det att gå till Youtube music istället

Sålde du ditt aktieinnehav i Spotify också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det står ju här att det räcker att uppdatera Netflix-hushållet en gång i månaden. Då finns det ingen anledning att ha på vpn hela tiden.
https://help.netflix.com/sv/node/24853

Ett, jag skrev precis det, att man stänger av det. Tailscale i default-läge är endast för sitt lokala nätverk.
Två, att åka 200mil med sin enhet för att använda den på rätt adress är inte alltid så rimligt.
Tre, den sidan gäller för ägaren, det är trivialt för Netflix att hantera folk som inte använder det på det sättet som beskrivs i hjälpartikeln separat. Du skulle t.ex. lätt kunna blockera konton där två personer tittar samtidigt från olika platser (och oddsen för det är ganska låga skulle jag tro, om det inte redan är så att det sker)