Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förrutom då att det där redan är möjligt.

https://www.nature.com/articles/s41586-021-03506-2

Och att stoppa in implant i hjärnan på folk har man gjort ett tag. Runt 20 år.

https://en.wikipedia.org/wiki/BrainGate

Matt Nagle kunde bland annat spela pong...

https://en.wikipedia.org/wiki/Matt_Nagle

https://www.wired.com/2005/03/brain-3/

Så inget nytt precis.

Precis, så varför vara sur när Musk gör det, när andra redan gör det? Superbra? Mer konkurrens bara.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Tycker det är viktigt att påpeka att Musk är en affärsman och investerare, som förvaltade pengarna han fick ut av att ha varit med av starten av x som senare blev PayPal riktigt väl.
Han lovar stort och brett, levererar lite och resten vill han inte prata om.

Skrivet av Bjirn:

Blir ju lite av en akademisk distinktion när slutresultatet är att han skapat Tesla som revolutionerade fordonsindustrin, SpaceX som revolutionerade rymdindustrin, Starlink som (kommer)revolutionera(r) kommunikationsindustrin och nu Neuralink som kanske kommer revolutionera den medicinska industrin.
Att han inte skrivit koden själv eller opererat i hjärnor eller byggt raketerna ändrar ju inte det faktum att allt detta skedde tack vare Musk.

Glöm inte the boring company som har revolutionerat tunnelgrävande, hyperloop som har revolutionerat kollektivtrafiken.
Och han är också ansvarig för att vi sedan flera år tillbaka kan köpa självkörande bilar och lastbilar som är aktiva inkomstkällor för oss ägare!
Ohhhh, och batterier som har 100% bättre kapacitet!( Och är mer än dubbelt så stora)
Etc etc.

Tesla är ett företag som tillverkar elbilar, med hjälp av teknik som utvecklats under över hundra år, men som elbil är de väl mellanmjölk. Ruskigt övervärderat företag dock.

SpaceX har gjort det lite billigare att skjuta upp saker i rymden, såklart baserat på årtionden av forskning och försök som andra har bekostat, ändå, hatten av, bra jobbat.

Starlink, uhm, ja är ett företag mer eller mindre ensamt på marknaden är det svårt att bedöma det. Raketerna från SpaceX hjälper dock.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Han vet mer om tillverkning än någon annan på Jorden, enligt han själv då.

Jag tror Trump har något att invända mot det påståendet ;p

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Undrar hur de över 1000 djur som fick testa implantat mår idag 🤔

Tror jag sett några av dem på Twitter.

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Hur många tror att VD'n hos biltillverkare kan bygga en motor?

Christian von Koenigsegg

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

- Det går utmärkt att vara kritisk mot Elon sedan han pratat om free speech innan köpet av x och nu bannar journalister och andra som inte tycker som honom

Du menar journalisterna som blev tillfälligt avstängda för att medvetet bryta mot sidans regler och doxa honom 2022? Eller journalisterna som köpte hackat material direkt från förbrytarna för att posta personlig information om en politisk motståndare (också mot X reglverk)? Tror du att det handlar om att de "inte tycker som honom" eller att de ägnar sig åt kriminell aktivitet som dessutom strider mot ett väldigt tydligt regelverk?

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Viking
Skrivet av FierceBrosnan:

- Det går utmärkt att vara kritisk mot Elon sedan han pratat om free speech innan köpet av x och nu bannar journalister och andra som inte tycker som honom

- han är inte self made på det sätt som många rika och maktfulla personer gillar utmåla sig själv. Att få ärva gruvrikedomar är inte något alla kan göra

- han involverar sig där han inte hör hemma och beter sig barnsligt när han får motstånd såsom när han ville erbjuda en ubåt för att rädda barnen som fastnat i en grotta i Thailand trots att räddningsfolk försökte förklara att det inte skulle hjälpa i deras fall utan att riskera att hela grottan skulle rasa ihop ännu mer.

- han respekterar inte den svenska modellen och svensk lag när det kommer till arbete med hela Tesla debaklet i Sverige.

Alla ovan punkter kan göra en suspekt mot Elon oavsett hans politiska åskådning men visst det är bra mycket enklare att kasta ur sig att allt är en vänster konspiration. Kom igen nu.

Men inget av det är egentligen relevant till det han faktiskt åstadkommit i form av revolutionerande företag. Eller hur?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Du menar journalisterna som blev tillfälligt avstängda för att medvetet bryta mot sidans regler och doxa honom 2022? Eller journalisterna som köpte hackat material direkt från förbrytarna för att posta personlig information om en politisk motståndare (också mot X reglverk)? Tror du att det handlar om att de "inte tycker som honom" eller att de ägnar sig åt kriminell aktivitet som dessutom strider mot ett väldigt tydligt regelverk?

Du menar såsom Elon mf.l klagade på innan han köpte X med andra ord. Då dög det inte som argument att bryta mot ToS för att bli bannad då var det istället pga en vänsterkonspiration, deepstate, libs eller what have you som en blev bannad

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att det går vägen.
Blir alltid lite småpilsk när det snackas sådan här teknik.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Elon Musk är inte ingenjör. Han har läst fysik och nationalekonomi men har ingen speciell kunskap om vare sig bilar, rymdraketer, eller biomedicin.

Han är en företagsledare som är bra på att driva företag och framförallt otroligt bra på att sälja in hans företagsdrömmar till investerare. Och jävligt bra på att sälja in sig själv som ingenjör och uppfinnare till vanligt folk som inte kan se skillnad på någon som är duktig på att snacka och någon som faktiskt vet vad han snackar om.

Word.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Du menar såsom Elon mf.l klagade på innan han köpte X med andra ord. Då dög det inte som argument att bryta mot ToS för att bli bannad då var det istället pga en vänsterkonspiration, deepstate, libs eller what have you som en blev bannad

Reglerna om "hackat material" implementerades i samband med att New York Post blev avstängda för att publicera material om och från Hunter Bidens laptop, en dator som enligt amerikansk lagstiftning var lagligt erhållen av en datorserviceperson efter att Hunter Biden vägrat att såväl betala som hämta ut datorn - Ingenting av materialet var från en hackad källa vilket dåvarande Twitter genom kontakt med FBI var fullt medvetna om.

Att gamla Twitter applicerade ToS baserat på användares politiska åsikter med intern kommunikation om hur man ville stänga av "problematiska användare" trots brist på regelbrott var nog en stark anledning till att Musk ens la ett bud från början ska du se. Man behöver inte spekulera i "vänsterkonspirationer" när de var dumma nog att dokumentera det själva hela vägen tills Musk tog över.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det var någon gång för några år sedan, tror det var en läkare som höll på att byta huvuden på apor i ukraina, som ville gå över till människor. Alltså helt dela på kropp och hals, sy ihop delarna manuellt en och en, sen starta upp systemet

Tror rekordet var en apa som ’överlevde’ några dygn, oklart hur det mättes (jag minns inte)

Det är på samma sätt jag ser denna satsning än så länge. Någon som kastar in sensorer och chip i hjärnan och hoppas på det bästa. Kanske lyckas de få fram lite data, se hur signalerna ser ut, sen går det åt skogen som för alla försöksdjur hittils

Känns självklart att något liknande skulle kunna vara möjligt, men tror inte alls tekniken är redo

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sergio_Canavero

Permalänk

Johnny Mnemonic ger 2 tummar upp till Musk

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Vad kallar vi dom här människorna? Musk-zombies?

Med tanke på hur appar och webben utvecklas till att maximera intäkter och skärmtid idag så kommer väl även detta på sikt bli ett sätt att samla data eller rikta reklam/åsikter?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag förstår inte hur alla nyheter där Musk är inblandad hamnar i diskussioner om hur han är en idiot istället för diskussioner om vad nyheten handlar om. Det är väl coolt om de går vägen, oavsett vem som finansierat det?

Helt makalöst hur folk håller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Nja, att se en FDA-märkning som någon form av kvalitetsmärkning är ytterst tveksamt . Det är såklart bättre än inget, men att tro att en märkning helt plötsligt gör det säkert är rakt av felaktigt.

Hur vet du att det är det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik? Den gör inget än så länge och såvitt jag vet är ju ex. Pacemakern rätt lyckad och faktiskt räddat rätt många liv.

Ska bli otroligt intressant men jag tror en sund skepsis till en början kan vara nyttigt tills man vet vad det är, hur det kommer användas och vilka applikationer som blir aktuella...
(Ex är ju reklam rakt in i huvudet nu en reell möjlighet och jag vet inte om det är något som är särskilt positivt...)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Du menar att starlink mest är snack? Tycker Musk levererat ganska bra, över 5000 satelliter i omlopp runt jorden, som kan nyttas i över 70 länder med utrustning och abonnemang du kan köpa idag för småpengar. Har någon annan som snackat om internet över satellit levererat bättre?

Du kanske ska kolla upp hur många abonnenter en satellit kan tillgodose, och när. Hur ofta satelliterna måste bytas ut, hur många han påstår ska skickas upp och hur många abonnenter dom kan tillgodose. Ett tips bara, innan du går på snacket.

Permalänk
Medlem

Folk är neggo på Elon bara för att han inte följer den svenska modellen och för att han köpte twitter för att sedan montera ner vänsterns privilegier där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det han bidrar med är helt fantastiskt. Tänk att du är blind och kan använda chippet för att se. Eller är förlamad och kan få tillbaka rörelser etc. Detta har dessutom efter flera år fått FDA godkännande, vilket är en stämpel som endast får en rad långa olika tester, analyser och prover med positiva resultat.

Att folk är skeptiskt, negativ och hatande till bland det bästa som någonsin tillverkats inom medicinteknik är verkligen skrämmande.

Folk hatar Musk lika mycket som vissa hatar Trump. Även om personen lyckas bota cancer så är det negativt. Det är så tribalism fungerar nuförtiden, folk kan verkligen inte vara nyanserade

Permalänk
Medlem

Hur byter man batteri? Eller får man en usb-c bakom örat?

Permalänk
Medlem

Musk är väl knappt inblandad i neuralink, han förser pengarna, sen är hans jobb klart. Så meningslöst att debattera musks personlighet O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Folk är neggo på Elon bara för att han inte följer den svenska modellen och för att han köpte twitter för att sedan montera ner vänsterns privilegier där.

Anledningarna varför man ogillar en person kan vara många. Tycker dock det är skevt att säga att "folk" inte gillar Elon pga det som synts mest om honom i media på senaste tiden. Jag tror de flesta kan nyansera lite bättre än så.

Sen är det fortfarande fri tyckande-rätt så "folk" kan både vara neggo och eller älska vilka personer de vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Att utnyttja personer som är i behov av vård för att prova något experimentellt är groteskt oetiskt!
Den Hippokratiska Eden

Det stora problemet idag är att folk får skriva ut massa saker utan att svära vid gudarna:

Jag svär vid Apollon, läkaren, vid Aesklepios, Hygiea och Panakeia samt alla gudar och gudinnor, tagande dem till vittnen, att jag efter bästa förmåga och förstånd skall hålla denna min ed och denna min förpliktelse.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Skrivet av atego:

Jävlar va bitter.

Tänk om personen i fråga fick sina armar bortspränga av en mina i tec militärtjänstgöring i Afghanistan.
Och inom 6 månader kunna skriva en text på en dator själv för första gången utan att använda "händerna".

Detta vore ju fantastiskt.

Du måste skilja på dina våta drömmar och vad som verkligen hänt.

Det som verkligen hänt hittills är att en jeppe fått en bit elektronik inopererad och inte dött.

Du använder dina hallucinationer om en armlös militärs påhittade förmåga att styra en dator via ett chip som bevis för dessa chips förträfflighet.

Det kommer jag också göra, den dag det hänt. Tills dess hör dina förhoppningar hemma på sci fi hyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Du måste skilja på dina våta drömmar och vad som verkligen hänt.

Det som verkligen hänt hittills är att en jeppe fått en bit elektronik inopererad och inte dött.

Du använder dina hallucinationer om en armlös militärs påhittade förmåga att styra en dator via ett chip som bevis för dessa chips förträfflighet.

Det kommer jag också göra, den dag det hänt. Tills dess hör dina förhoppningar hemma på sci fi hyllan.

Folk var skeptiska till bilar och flygplan också.
Vi borde hylla dom som försöker snarare än att vara negativa.
Oavsett om personen i fråga inte har samma politiska åsikt som en själv.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Du måste skilja på dina våta drömmar och vad som verkligen hänt.

Det som verkligen hänt hittills är att en jeppe fått en bit elektronik inopererad och inte dött.

Du använder dina hallucinationer om en armlös militärs påhittade förmåga att styra en dator via ett chip som bevis för dessa chips förträfflighet.

Det kommer jag också göra, den dag det hänt. Tills dess hör dina förhoppningar hemma på sci fi hyllan.

Vad pratar du om? Neurolink har fått en apa att spela det gamla spelet Pong med bara tanken:
https://www.youtube.com/watch?v=2rXrGH52aoM

Snälla uppdatera er innan ni spyr ur er felaktigheter efter felaktigheter.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som det kan vara väldigt "oetiskt", så har forskningen aldrig kommit framåt utan "offer"
Vi hade aldrig kunnat leva ett så bra liv som vi kan göra idag utan att människor har dött "för forskningens skull" för 50-100 år sedan.
Allt har sina mörka och ljusa sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag förstår inte hur alla nyheter där Musk är inblandad hamnar i diskussioner om hur han är en idiot istället för diskussioner om vad nyheten handlar om. Det är väl coolt om de går vägen, oavsett vem som finansierat det?

Helt makalöst hur folk håller på.

Tror att det mest beror på rubrikerna som skrivs, "Första människan har fått Neuralink-implantat enligt Musk".
Och att han oftast säger saker som "We have, I have" när han pratar om företagen han är ägare av/investerare i.

Tror inte jag kan komma på någon annan företagsledare som är så offentligt knuten till sin verksamhet, och som gör all den kan för att höras och sammankopplas med företaget och dess produkter.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KennethMolund:

Vad pratar du om? Neurolink har fått en apa att spela det gamla spelet Pong med bara tanken:
https://www.youtube.com/watch?v=2rXrGH52aoM

Snälla uppdatera er innan ni spyr ur er felaktigheter efter felaktigheter.

Fast det där är inte en människa. Det kan vara stor skillnad på experiment med djur och experiment med människor, och vi kan inte säga att en människa kan göra detsamma förrän en människa faktiskt har gjort det.
Och, kanske framför allt, att många har gjort det och inte fått några men av det hela, på kort eller längre sikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av KennethMolund:

Vad pratar du om? Neurolink har fått en apa att spela det gamla spelet Pong med bara tanken:
https://www.youtube.com/watch?v=2rXrGH52aoM

Snälla uppdatera er innan ni spyr ur er felaktigheter efter felaktigheter.

Jag upprepar. Dina drömmar om vad som kan ske är inte vad som redan skett.

Jag tar en chansning men antar att även du är med på att Apa =/= människa. De allra flesta medicinska sattsningar dör under övergången djur->människa