Permalänk
Medlem

Dålig hastighet på Wifi

Skulle bli mycket tacksam för svar.

Jag har en ASUS RT-N66U Dual Band Gigabit router.
Har haft den i 10 år.
Jag får inte mer än runt 60 Mbit trådlöst, testat båda frekvensbanden.
Även testa olika kanaler.
Knappt 500 Mbit trådbundet, har 500 Mbit från operatören.
Testa olika laptoppar, som är runt 1 år gamla.

Kan det bero på routerns ålder?

Fundera på att köpa denna istället:
asus.com/networking-iot-servers/wifi-routers/asus-wifi-routers/rt-ax53u/

Permalänk
Medlem

Hur ser dina inställningar ut för WiFi-näten på de två frekvenserna?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hur ser dina inställningar ut för WiFi-näten på de två frekvenserna?

Vad tänker du på då?
Kanalerna?
Har testat båda frekvenserna.
Testat följande på kanal inställning:
Auto.
Kanal 1, 6 och 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Vad tänker du på då?
Kanalerna?

Kanaler? Kanalbredd? Samma SSID eller olika per frekvens?

Vilka enheter testar du med?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kanaler? Kanalbredd? Samma SSID eller olika per frekvens?

Vilka enheter testar du med?

Har testat den nu nämner.
Provat följande enheter:
HP och Dell PC: ca 1 år gamla och en ny iPhone.

Bästa hastigheten får jag när jag väljer kanal 11, ca 90 Mbit.
Men jag skulle vilja ha åtminstone runt 400 Mbit med tanke på att jag har 500 Mbit från operatören.
Testat även bredbands kollen olika tidpunkter när folk ligger och sover. Inge skillnad.

Permalänk
Medlem

https://www.power.se/datorer/natverk-och-routers/traadlos-rou...

köp denna för en 500ing och kalla det en dag.
Jag har 2st av dessa i tjejens och min lägenhet. har typ 3 surfplattor, 5 mobiler, 4 datorer (2 på wifi) samtidigt, 1 IPkamera, sen någon enstaka hund vattenskål som kopplas upp på wifi - funkar utan något lagg på en telia 500mbit lina. riktigt nöjd med routern faktiskt, lätt att få igång med Tether appen.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Hur många nätverk hittas i din närheten? Bor du i lägenhet?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Har testat den nu nämner.
Provat följande enheter:
HP och Dell PC: ca 1 år gamla och en ny iPhone.

Bästa hastigheten får jag när jag väljer kanal 11, ca 90 Mbit.
Men jag skulle vilja ha åtminstone runt 400 Mbit med tanke på att jag har 500 Mbit från operatören.
Testat även bredbands kollen olika tidpunkter när folk ligger och sover. Inge skillnad.

Jag menade specifika modeller så att man kan se vilken WiFi-hårdvara de enheterna har.

Det låter som att du kör på 2.4 GHz istället för 5 GHz. På den lägre frekvensen kommer du aldrig i praktiken få mer än runt 100 Mbit/s och bör främst användas för IoT och sådant där hastigheten inte spelar roll. 5 GHz är det dom gäller för allt annat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om vi går på lite fakta istället,
https://openwrt.org/toh/asus/rt-n66u

Baserat på hårdvaran får du kanske runt 200-300mbit via WAN med kabel utan någon belastning på wifi (förutsatt att den inte har någon hårdvaruacceleration), wifi kommer landa på ~150-200mbit som bäst förutsatt att routern inte också hanterar WAN samtidigt.

Nu finns det ~1000 åsikter om detta men vill du ha något som fungerar bra generellt, inte är låst till tillverkarens firmware (inkluderar även säkerhetsuppdateringar) dvs du kan köra OpenWrt och ger rätt mycket för pengarna så är routrar baserade på Mediatek's Filogic-platform i regel prisvärda sett till prestandan (som räcker mer än väl för dina ändåmål).

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20306162...
https://github.com/openwrt/openwrt/commit/7e7eb5312d781008454...

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/20243112...
https://github.com/openwrt/openwrt/commit/d522ccecb28f941aadc...

Ingen är väl speciellt snygg och det är lite meck att byta till OpenWrt om man så önskar men kan väl vara värt det i slutändan. En liten fördel med Acer-routern är att den har en till radio/band (6Ghz) vilket också kan vara användbart om du vill förlänga ditt nätverk och/eller ansluta flera routrar som trådlösa bryggor/APs (WDS).

Notera dock att wifi-prestanda beror också mycket på hur mycket störningar som finns (dvs nätverk omkring), väggar etc. Dock bör du få bättre än tidigare speciellt om du använder 5 eller 6GHz.

Jag inte lekt med dessa modeller specifikt bara med Mercusys MR90X som är väldigt lika sett till hårdvara och dessa har fungerat gallant men verkar dessvärre vara end of life.
https://github.com/openwrt/openwrt/commit/e4fe3097ef6a961874b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

https://www.power.se/datorer/natverk-och-routers/traadlos-rou...

köp denna för en 500ing och kalla det en dag.
Jag har 2st av dessa i tjejens och min lägenhet. har typ 3 surfplattor, 5 mobiler, 4 datorer (2 på wifi) samtidigt, 1 IPkamera, sen någon enstaka hund vattenskål som kopplas upp på wifi - funkar utan något lagg på en telia 500mbit lina. riktigt nöjd med routern faktiskt, lätt att få igång med Tether appen.

Tack för tipset!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Putte333:

Har testat den nu nämner.
Provat följande enheter:
HP och Dell PC: ca 1 år gamla och en ny iPhone.

Bästa hastigheten får jag när jag väljer kanal 11, ca 90 Mbit.
Men jag skulle vilja ha åtminstone runt 400 Mbit med tanke på att jag har 500 Mbit från operatören.
Testat även bredbands kollen olika tidpunkter när folk ligger och sover. Inge skillnad.

Åldern påverkar inte mer än att den inte stödjer modernare standarder
Kanal 11 innebär 2,4GHz och där är 90 Mbit ett ok resultat men hur presterar det om du ansluter på 5 GHz bandet ?
Hur som helst lär du inte få några 400 av 500 Mbit med wifi såvida du inte har delarna i en välskärmad lokal placerade så att det är fri sikt mellan dem, att testa när grannarna förmodligen inte använder wifi så mycket ger ju bättre förutsättningar men är kanske inte så intressant om det inte är så wifi ska användas.

Anslut det du kan med kabel och fundera på om du behöver eller bara vill ha snabbare wifi för det går ju att skaffa delar med stöd för nyare tekniker men klienterna du har stödjer nog som högst 802.11ax ("Wifi6")
För att få upp farten så finns wifi 6e som har 6 GHz stöd som ger kortare räckvidd och därigenom har bättre förutsättningar att kunna öka farten men dina prylar måste ju också ha det om det ska kunna fungera och accesspunkten bör naturligtvis vara i samma rum som klienten så det är fri sikt mellan dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Kan det bero på routerns ålder?

Ja, eller snarare på att den bygger på gammal teknik.

Skrivet av Putte333:

Bästa hastigheten får jag när jag väljer kanal 11, ca 90 Mbit.

Kanal 11 är på 2.4 GHz. Dina enheter är antagligen 2x2, vilket ger en max nominell bandbredd på 144 Mbit/s för standardmässig 802.11n (WiFi 4 med 64-QAM). Av det får man ut 50-80% som nyttotrafik, vilket gör 90 Mbit/s till ett förväntat resultat vid OK täckning.

Routern marknadsfördes som "dual band", dvs den ska fungera både på 2.4 GHz och 5 GHz. Men i 802.11n (WiFi 4) är 5 GHz frivilligt, så det är inte säkert att dina enheter klarar det och hur som helst verkar du inte ha mätt på kanal 36+. Att köra på dubbla frekvensen ska i teorin fördubbla hastigheten (men minskar räckvidden kraftigt).

Det annonserade värdet på routern inkluderar båda banden och maximal kanalbredd (som du inte använder), så det är helt orelevanta och fejkade värden som aldrig kommer uppnås av en normal klient.

En någorlunda modern router (802.11ax/WiFi 6) kommer ge ett resultat ungefär där du förväntar dig, på 5 GHz, så länge du inte går för långt från routern.

Jag brukar rekommendera denna sida om man vill läsa in sig lite innan man gör ett köp. Den är USA-centrerad, så allt som står där är inte sant i Europa. Personligen tycker jag att man ska välja router efter något som stöds av OpenWrt, men där man läser recensioner för att kolla om stock-mjukvaran är bra. Och helst undvika kommunistkinesiska märken.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar och tips.

Bor i lägenhet och testar bredbands kollen 3 meter från routern.
Då jag bor i lägenhet så är det många som samsas om kanalerna.
Har som sagt testat det mesta, olika kanaler, frekvenser, tider på dygnet när dom flesta ligger och sover.
Blir ingen större skillnad om jag är på 5 Ghz nätet.
Min enheter som ansluts skall klara av högre hastigheter.
Jag får fundera på om jag köper en ny router eller behåller min tills den går sönder.

Permalänk
Medlem

Du bör nog skaffa ny router, inte minst för din säkerhet. Finns det uppdateringar ens till en 10 år gammal router:) ?

Jag bor i lägenhet och köpte denna, Asus RT-AX59U, som jag är supernöjd med och dessutom ganska diskret i designen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte333:

Tack så mycket för alla svar och tips.

Bor i lägenhet och testar bredbands kollen 3 meter från routern.
Då jag bor i lägenhet så är det många som samsas om kanalerna.
Har som sagt testat det mesta, olika kanaler, frekvenser, tider på dygnet när dom flesta ligger och sover.
Blir ingen större skillnad om jag är på 5 Ghz nätet.
Min enheter som ansluts skall klara av högre hastigheter.
Jag får fundera på om jag köper en ny router eller behåller min tills den går sönder.

En ny router är väl aldrig fel, speciellt inte om din nuvarande är 10år gammal. Att du bor i en lägenhet med grannar runt omkring dig är inte heller till din fördel om du vill köra trådlöst.