Permalänk
Medlem

Speldator för 10k - går det?

Jag går i tankarna att köpa ny dator, är lite i valet och kvalet på om jag ska våga mig på att bygga den själv eller inte. Har bytt processor, grafikkort, minnen och moderkort i min nuvarande så antar att det inte borde vara några större problem?

Idag har jag en i5-10400 2.9ghz, 16gb 1600mhz ram, 1060 6gb och Corsair RM750X 750W (som jag antar är värt att återanvända? Detta är den största fördelen jag ser med att bygga själv).

Jag spelar i princip bara path of exile och är bara intresserad av 1080p. Går det att få till en ordentlig uppgradering för ~10k?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna köpa något sådant här förutsatt att ditt nuvarande chassi kan ta ett mATX kort och din existerande kylare är bra nog att flytta över till 5800x3d (annars byt till 5600(x) eller köp en Peerless Assasin kylare för 449kr till):

Några hundringar över budget men en väldigt bra CPU och kompetent grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ovan känns rimligt, om det inte är stress kan du ju också kolla här och på tradera efter lite fynd. Ffa gpu då för då kan man verkligen spara pengar! Köpte mitt 3060ti för tre och ett halvt år sen för 3700 vilket var rätt bra!

Edit: skrev 1500 menade 3500

Permalänk
Medlem

1. lägg en sökes annons här på sweclockers efter en 10700K/10900K alt 11700K/11900K
2. du borde ha 3200mhz ram iom i windows ser man det som halverat, köp 16gb till (öppna lådan och kolla modellnumret på ram)
3, lägg allt annat på grafikkort, till exempel 4070 Super, det är energieffektivt så 750W borde räcka gott

Klar

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Om datorn du har nu funkar, så varför inte bara uppdatera till en i7 11700F (finns hos t ex Proshop för 2700kr) förutsatt att ditt moderkort har stöd...och sen lägga cashen på grafikkort strax norr om 5000 kr, tex 4060ti eller däromkring runt Swecs prestandaindex 100 i 1080. Sen går ju en 1TB SSD att hitta relativt billigt runt 1000-lappen = allt under 10K

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Du skulle kunna köpa något sådant här förutsatt att ditt nuvarande chassi kan ta ett mATX kort och din existerande kylare är bra nog att flytta över till 5800x3d (annars byt till 5600(x) eller köp en Peerless Assasin kylare för 449kr till):
https://komponentkoll.se/bild/dnTGX.png
Några hundringar över budget men en väldigt bra CPU och kompetent grafikkort.

Glömde nämna det, men behöver nytt chassi också då det nuvarande håller på att falla isär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Om datorn du har nu funkar, så varför inte bara uppdatera till en i7 11700F (finns hos t ex Proshop för 2700kr) förutsatt att ditt moderkort har stöd...och sen lägga cashen på grafikkort strax norr om 5000 kr, tex 4060ti eller däromkring runt Swecs prestandaindex 100 i 1080. Sen går ju en 1TB SSD att hitta relativt billigt runt 1000-lappen = allt under 10K

Moderkortet jag har är Gigabyte B460M DS3H. Minnena är jag 100% säker på är 1600mhz. "Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengeance LP" för att vara exakt. Antar att jag behöver nya sådana då i 3200mhz? Har brutalt dålig koll på hårdvara så vet inte vad bästa vägen är egentligen. Jag kanske kan fortsätta använda mer saker än nätagget verkar det som? Chassi behöver jag köpa ett nytt hur som då det nuvarande sjunger på sista versen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Glömde nämna det, men behöver nytt chassi också då det nuvarande håller på att falla isär

Då är det nog bättre att köra på något likt det @ErikDah föreslår ovan om du vill ha bra valuta för pengarna.

Alternativt om du vill ha nya komponenter så kan du gå ner till en Ryzen 5600 med mitt förslag och köpa till valfritt chassit som du gillar inom budget (i princip alla chassin större än itx idag har stöd för mATX moderkort). 5600 matchar rätt bra med grafikkortet och det medföljer kylare.

edit: Du kan typ få med en 8-kärning CPU och ett bra chassi i budgeten

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Moderkortet jag har är Gigabyte B460M DS3H. Minnena är jag 100% säker på är 1600mhz. "Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengeance LP" för att vara exakt. Antar att jag behöver nya sådana då i 3200mhz? Har brutalt dålig koll på hårdvara så vet inte vad bästa vägen är egentligen. Jag kanske kan fortsätta använda mer saker än nätagget verkar det som? Chassi behöver jag köpa ett nytt hur som då det nuvarande sjunger på sista versen.

Du kan omöjligen ha dessa minnen du påstår ifall du har den processor som du påstår (ifall din dator startar och kan användas).
i5-10400 använder DDR4-minnen.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/199271/i...

DDR3-minnen brukar ha max ca 1600MHz (tror jag). DDR4-minnen brukar ha minst ca 2300 MHz (tror jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Du kan omöjligen ha dessa minnen du påstår ifall du har den processor som du påstår (ifall din dator startar och kan användas).
i5-10400 använder DDR4-minnen.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/199271/i...

DDR3-minnen brukar ha max ca 1600MHz (tror jag). DDR4-minnen brukar ha minst ca 2300 MHz (tror jag).

Du verkar ha rätt, så här ser det ut i aktivitetshanteraren: https://imgur.com/a/JIaWSan. Jag skulle ha skrivit 90% säker! Attans.

DESSA är det jag har! HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

Permalänk
Viking
Skrivet av SweDragon:

Du skulle kunna köpa något sådant här förutsatt att ditt nuvarande chassi kan ta ett mATX kort och din existerande kylare är bra nog att flytta över till 5800x3d (annars byt till 5600(x) eller köp en Peerless Assasin kylare för 449kr till):
https://komponentkoll.se/bild/dnTGX.png
Några hundringar över budget men en väldigt bra CPU och kompetent grafikkort.

Skrivet av SweDragon:

Då är det nog bättre att köra på något likt det @ErikDah föreslår ovan om du vill ha bra valuta för pengarna.

Alternativt om du vill ha nya komponenter så kan du gå ner till en Ryzen 5600 med mitt förslag och köpa till valfritt chassit som du gillar inom budget (i princip alla chassin större än itx idag har stöd för mATX moderkort). 5600 matchar rätt bra med grafikkortet och det medföljer kylare.

edit: Du kan typ få med en 8-kärning CPU och ett bra chassi i budgeten
https://komponentkoll.se/bild/UxHas.png

Grafikkort kan vara bra att ha i en speldator. Ett tre router mesh-system kan hjälpa om han ska spela via Wifi, men det känns som en felprioritering i det här fallet.

(kolla alltid länkarna i komponentkoll, särskilt om priset känns ovanligt bra)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Grafikkort kan vara bra att ha i en speldator. Ett tre router mesh-system kan hjälpa om han ska spela via Wifi, men det känns som en felprioritering i det här fallet.

(kolla alltid länkarna i komponentkoll, särskilt om priset känns ovanligt bra)

Oj! Det var 200kr billigare än det näst billigaste så jag tyckte inte det var märkvärdigt. Visste inte att det kunde gå så fel på komponentkoll. Då har jag lärt mig något också!

Finns ett MSI-kort på netonnet för 200kr mer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Oj! Det var 200kr billigare än det näst billigaste så jag tyckte inte det var märkvärdigt. Visste inte att det kunde gå så fel på komponentkoll. Då har jag lärt mig något också!

Finns ett MSI-kort på netonnet för 200kr mer:
https://komponentkoll.se/bild/lYhBB.png

Hade hellre gjort så här för bättre spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Jag går i tankarna att köpa ny dator, är lite i valet och kvalet på om jag ska våga mig på att bygga den själv eller inte. Har bytt processor, grafikkort, minnen och moderkort i min nuvarande så antar att det inte borde vara några större problem?

Idag har jag en i5-10400 2.9ghz, 16gb 1600mhz ram, 1060 6gb och Corsair RM750X 750W (som jag antar är värt att återanvända? Detta är den största fördelen jag ser med att bygga själv).

Jag spelar i princip bara path of exile och är bara intresserad av 1080p. Går det att få till en ordentlig uppgradering för ~10k?

Ehm, din nuvarande dator borde klara POE utmärkt, även POE2 utan att svettas, var tycker du att skon klämmer för få FPS?
Har du en SSD i datorn och är Windows nyinstallerat sedan du bytte hårdvara?

Sedan tycker jag som många föreslår Zen3 är ett dåligt val, hoppa upp till Zen4 eller kör på en 12400F och ett DDR4 Z690 moderkort om CPU'n är för klen.
Alternativt skaffa ett 6750XT/4070 eller bättre som 750W PSU klarar av.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ehm, din nuvarande dator borde klara POE utmärkt, även POE2 utan att svettas, var tycker du att skon klämmer för få FPS?
Har du en SSD i datorn och är Windows nyinstallerat sedan du bytte hårdvara?

Sedan tycker jag som många föreslår Zen3 är ett dåligt val, hoppa upp till Zen4 eller kör på en 12400F och ett DDR4 Z690 moderkort om CPU'n är för klen.
Alternativt skaffa ett 6750XT/4070 eller bättre som 750W PSU klarar av.

Problemet är när det är mycket monster på skärmen samtidigt, då blir det som en slideshow för mig. Oklart var flaskhalsen är, jag har ingen aning! Vanliga kartor är inga problem, men end game är det! Jag har spelet på en SSD ja, minns faktiskt inte om jag ominstallerat Windows. Är det viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Problemet är när det är mycket monster på skärmen samtidigt, då blir det som en slideshow för mig. Oklart var flaskhalsen är, jag har ingen aning! Vanliga kartor är inga problem, men end game är det! Jag har spelet på en SSD ja, minns faktiskt inte om jag ominstallerat Windows. Är det viktigt?

Hur ser CPU/GPU-användningen ut? ALT+R borde ge dig den informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Problemet är när det är mycket monster på skärmen samtidigt, då blir det som en slideshow för mig. Oklart var flaskhalsen är, jag har ingen aning! Vanliga kartor är inga problem, men end game är det! Jag har spelet på en SSD ja, minns faktiskt inte om jag ominstallerat Windows. Är det viktigt?

Då är det nog CPU tungt, två extra kärnor och mer cache som hos 5800X3D eller 7800X3D skulle nog göra underverk, men kan du hitta en begagnad 10900(F) är det nog tillräckligt.

Annars kanske detta kan passa:

Edit: AMD Alternativ

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Då är det nog CPU tungt, två extra kärnor och mer cache som hos 5800X3D eller 7800X3D skulle nog göra underverk, men kan du hitta en begagnad 10900(F) är det nog tillräckligt.

Annars kanske detta kan passa:
https://komponentkoll.se/bild/zZYdC.png

Edit: AMD Alternativ
https://komponentkoll.se/bild/AsAma.png

Det första alternativet plus ett chassi så behöver jag bara återanvända mitt nuvarande nätagg? Har alltså inga problem att återanvända grejerna men vill ha ut så mycket kräm som möjligt, såklart! Det här med hårdvara är en sån jäkla djungel alltså! Extra svårt när det verkar råda delad mening om vilket mitt bästa alternativ är.

Skrivet av Alastor Moody:

Hur ser CPU/GPU-användningen ut? ALT+R borde ge dig den informationen.

Ska spela lite till ikväll eller imorgon, återkommer med resultat! EDIT: Alt + R händer inget när jag trycker. Får upp följande graf i spelet och hade den igång under en krävande karta: https://imgur.com/a/0eLfFKW - Jag utgår ifrån att ju mer fylld mätaren är desto mer arbetar just den delen? CPU-mätaren var ofta helt (antar jag) ifylld, GPU-mätaren var oftast inte det. Ska jag kanske läsa på MEM och VRAM också?

Permalänk
Medlem

Jag hade nog enbart uppgraderat gpu till att börja med, med en sådan budget blir det inte mycket kvar efter gpu.
Försök hitta något begagnat imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Hade hellre gjort så här för bättre spelprestanda.

https://komponentkoll.se/bild/wTVej.png

Nu har jag spelat ett par dagar till och det verkar definitivt vara CPU:n som inte orkar med de tunga momenten i spelet. Den ligger ofta på maxbelastning. Jag känner dock att jag gärna byter ut allt samtidigt, förutom PSU:n, då jag antar att den räcker gott och väl?

Du verkar väldigt kunnig, tror du det går att få till något vettigt med en 15k budget med mina krav? Hur hade du gjort? Bygger som sagt själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Nu har jag spelat ett par dagar till och det verkar definitivt vara CPU:n som inte orkar med de tunga momenten i spelet. Den ligger ofta på maxbelastning. Jag känner dock att jag gärna byter ut allt samtidigt, förutom PSU:n, då jag antar att den räcker gott och väl?

Du verkar väldigt kunnig, tror du det går att få till något vettigt med en 15k budget med mina krav? Hur hade du gjort? Bygger som sagt själv!

Kan du även behålla chassit och disken kanske? Då hade jag kört på detta.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/qigkAUQOJmaRf19AhxabG6PxsfM/zleikir

Permalänk
Medlem

Disken kan jag behålla antar jag och uppgradera senare, det är en gammal 860 EVO, antar att den duger så länge? Chassit däremot börjar falla ihop så behöver ett nytt. Finns det något vettigt under tusingen att lägga till kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zleikir:

Disken kan jag behålla antar jag och uppgradera senare, det är en gammal 860 EVO, antar att den duger så länge? Chassit däremot börjar falla ihop så behöver ett nytt. Finns det något vettigt under tusingen att lägga till kanske?

https://www.inet.se/produkt/6911757/zalman-s2-tg

https://www.inet.se/produkt/6911754/zalman-i3-neo-svart