4070 Ti instabilt efter förra kortet slutade fungera

Permalänk
Medlem

4070 Ti instabilt efter förra kortet slutade fungera

Hade ett Gigabyte 3080 kort tidigare som en dag plötsligt slutade fungera.
Satte därefter in mitt reservkort som är ett Gtx 1650 som har fungerat väl sålänge.
Hittade ett 4070 Ti på NetOnNets Outlet till ett bra pris som jag köpte men när jag installerade det var systemet väldigt instabilt. Systemet startade men ofta med omstarter eller blåskärm. Fick jag väl igång något program var det väldigt instabilt med fps toppar och dalar och en crash strax efter. Tänkte att kortet var defekt och lämnade tillbaka på öppet köp och återgick till 1650 kortet.
När 4070 Ti Super nu lanserades valde jag att köpa ett sådant istället och fick, inte exakt samma, men väldigt lika symptom som det tidigare kortet.

Min misstanke är att när 3080 kortet fallerade så lyckades det även skada PCI-E slotten som nu inte kan leverera tillräckligt med ström till ett high end kort men som fortfarande duger för ett lågspecat kort som ett 1650.

Någon här som har erfarenhet av liknande och kan bekräfta eller dementera innan jag går ut och lägger pengar på nya komponenter?

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa korten i en annan dator som referens! En väl fungerande dator.

Låter ju mest troligt att det är Nätagg eller Mobo som inte fungerar korrekt!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett 1650 drar nog mer på PCIE-slotten än ett 3080 eller 4070 Ti gör, som har extern strömtillförsel också.
Skulle nog snarare prova med ett annat nätagg till att börja med.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ett 1650 drar nog mer på PCIE-slotten än ett 3080 eller 4070 Ti gör, som har extern strömtillförsel också.
Skulle nog snarare prova med ett annat nätagg till att börja med.

1650 kortet har också en extern pci kabel
Känns väldigt konstigt att nätagget skulle skadas av att grafikkortet gick sönder men antar att allt är möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag skulle testa korten i en annan dator som referens! En väl fungerande dator.

Låter ju mest troligt att det är Nätagg eller Mobo som inte fungerar korrekt!

Japp skulle gärna testa det men har tyvärr ingen annan dator att köra det i just nu 😞

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jaramide:

1650 kortet har också en extern pci kabel
Känns väldigt konstigt att nätagget skulle skadas av att grafikkortet gick sönder men antar att allt är möjligt.

Aha okej, "referensen" är utan så antog det.
Kan givetvis vara helt fel spår då, men det skulle väl även kunna betyda att kortet klarar sig med strömmen från slotten om den externa strömmen failar, till skillnad från de törstigare korten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.