Nya uppgifter: Microsoft skjuter på Windows 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Undra om dessa nya ai-accelaratorer på nya cpu-er blir krav för win12.
Hoppas att med mer integrerad ai, att windows search kan hitta dokument i my documents eller t.o.m. på skrivbordet istället för att försöka binga fram nåt på nätet.

Kör everything, det är totalt överlägset alla sökfunktioner som har hängt med Windows sen typ xp.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du menar Vista version 6, typ. Så 6.6?
Det är väl Vista i grunden fortfarande.

Stämmer väl.. mer genomskiligt åt folket osv. i 10bit!

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att Windows 11 känns som att man kör det i en webbläsare. Allt är liksom lite segt. Visst har jag gammal dator, men program i sig går ju bra, det är GUI som är långsamt på nåt vis. Kör dock Win så sällan att jag står ut.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Kanske är nya wifi? Wifi-, -kyl, -tork/tvätt maskin, -diskmaskin, -spis o.s.v.... men vi får ju hoppas det blir något vettigt och framförallt valbart på/av.

mm hoppas verkligen inte att det blir så illa. Läste något om att Samsung s24 ai kommer innehålla att man behöver betala för att få alla funktioner i mobilen. Snart så blir det väl abonnemang för att ringa, abonnemang för att få ha en telefon. Om jag köper en mobil så vill jag ha alla funktioner som finns i mobilen inte behöva betala för det också.

Blir det mer och mer åt alla håll och kanter att man får betala för att få tillgång till alla funktioner trots att man faktiskt köpt produkten så ja jag vet inte. Det är lite samma sak som jag inte förstår varför så många produkter ska ha wifi uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Mitt problem är att Windows 11 känns som att man kör det i en webbläsare. Allt är liksom lite segt. Visst har jag gammal dator, men program i sig går ju bra, det är GUI som är långsamt på nåt vis. Kör dock Win så sällan att jag står ut.

För mig blev datorn snabbare med W11 jämfört med W10. Jag gillar W11 mer på alla sätt än W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det var inte snällt av Microsoft att skjuta på fönster 12 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Microsoft kommer behöva dra windows 10 ur mina kalla, döda händer.

I love win 10. Så smidigt.

Skrivet av krEJZi:

Massa onödigt AI skit som äter resuser och spionerar på dig för att bli "bättre".
Hoppas man kan stänga av.

Jag hoppas verkligen man kan stänga av Al.

Skrivet av Dinkefing:

Så ännu en tung uppdatering till Win 11 som sänker SSD och spelprestanda?

Så onödigt med tunga Al uppdateringar... I agree with you 💯%

Skrivet av Ozzed:

De borde i första hand fokusera på att åtgärda orsakerna till att många är kvar på Windows 10. "Nya fräsiga funktioner med nya fräsiga buggar" lär inte imponera på någon.

Yes 😎 håller heeeelt med. Ser "chefen" att "det här gillar vi" då borde man väl jobba på det inarbetade OS:et...men det är bara jag...well och en del andra här med.

Skrivet av ZalamanderRelic:

Fattar inte varför det ska vara AI i varenda liten sak numera. Det ska vara datorer, skärmar, telefoner, operativsystemet etc låt saker vara fria från AI? Min åsikt är att det integreras alldeles för mycket i fel saker.

Det verkar vara någon post modern "nu kan medelsvensson teknik för att vi har Al i alla produkter". Som att domstolarnas toaletter har könsneutrala skyltar. Typ: "Alla ska med fast alla inte kan teknik".

Men ja bort med sanktionerad spionvara tack.

Skrivet av Xverminator:

Jag tycker det gick för fort mellan Win 10 och 11, tycker fortfarande Win 11 känns nytt och behöver putsas på!

Ser inget behov av nytt Win 12, de kan lika bra patcha och lägga till funktioner i 11:an några år till

Känner Noll sug efter AI i mitt OS, särskilt om Microsoft ska göra det, som oftast bara tar upp plats och är halvdant gjorda.

Hur har det gått med Cortana och Bing? Knappt användbart.

Du sa det, Du sa det jag tänkte.^^ Noll sug.

Det finns ju även program som individualiserar en Win 10 installation. Men då jag är osäker 🤔 på om det får eller inte får nämnas, så väljer jag att inte nämna några Tweak (NT lite, Rufus)...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk

Tycker fortfarande det är helt vansinnigt att ens prata om 12:an när den stora majoriteten inte ens hunnit gå över till 11:an än.. Kul att skaffa 11:an nu, mycket lönt.

Edit: Gillar de nya uppgifterna!

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Kör everything, det är totalt överlägset alla sökfunktioner som har hängt med Windows sen typ xp.

Ska testa detta. tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Folk sa samma om Windows 7. När de slutar stödja det kommer folk lämna för det blir osäkert.

Man har dock alltid Linux som blir bättre och bättre. Ser fram emot att Wayland äntligen blir redo så vi får ett modernare display protokoll än X11. Eller Mac OS om man har Mac.

Jag har Windows 11 i några av mina datorer nu och förutom att man fortfarande är ovan med att stänga av i mitten istället för ute i vänstra sidan så är det rätt likt 10.

1.Windows 7 ESU fick patchar ända fram till 2023 och vissa patchar inte allt för nyligen. Alla dessa patchar läker ut ur ESU som vanligt och de som absolut vill köra sjuan kan gott göra det via att slipstreama dessa patcher till sina installs.

2.Vad är det du inte gillar med X11? Bara för att det är stalled, så betyder det inte att det är omodernt. Xorg skiljer sig avsevärt from X11 R4 och R6 och även XFree. X11 har fortfarande funkationer som saknas i wayland, OSX och Windows. Wayland löser endast ett problem "not invented here" i dagsläget och presandan är sämre än X11 och Windows i spel enligt phoronix, men det kanske kommer ikapp såsmåningom.

3. Jag har ingen windows 11 dator, så jag kan inte uttala mig om skillnaderna utom att min 44core dator inte kan köra windows 11 om jag inte köper ASUS TPM-modul.

Själv skulle jag enbart köra Haiku om bara drivrutinerna blev lite fler. Men linux får duga för mitt spelande och min server i dagsläget. Min laptop är bara Haiku trots att jag fått gratis windows från Lenovo med maskinen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

3. Jag har ingen windows 11 dator, så jag kan inte uttala mig om skillnaderna utom att min 44core dator inte kan köra windows 11 om jag inte köper ASUS TPM-modul.

Du kan men inte officiellt, min HP Elitebook från 2012 har inte något officiellt stöd men W11 fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig