Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Varje gång jag läser om folk som använt en VP, känner jag att det låter exakt, verkligen exakt, som en Quest. Jag har bara en Quest 2 själv, men jag tror att en VP kanske är som en Quest 4 typ?

Du kan göra nästan exakt samma saker med en Q2 fast sämre, med en Q3 (antar jag) fast lite sämre, och gissningsvis exakt likadant som en, kommande, Q4.

Det i sig är ju inget negativt, men det får ju priset att kännas lite löjligt... 50 000 kr mot 7 000 kr.

/hulle.

Ja lite som en Series S och en Gaming PC med 4090 & Co. Exakt samma. Typ.

Permalänk
Medlem

Det lär ju va stor skillnad i upplösning iaf det är stor skillnad bara mellan varjo och quest 3. Sen monterar de förhoppningsvis inte panelerna avigt.

De lägger krut på avatarer så folk ska kunna kommunicera med hjälm på naturligare. Känns ju som ska man va
social lär man inte gå på fest med vision pro. Känns lite som utvecklarna har lekstuga och det här är en experimentell prototyp de säljer. Förklarar priset i sådana fall och varför de inte orkat utveckla bättre headstraps.

Lyckas någon här se någon användning för den funktionen.

Vikten i sig borde inte va ett oöverstigligt hinder för bio i en bra
recliner med nackstöd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja lite som en Series S och en Gaming PC med 4090 & Co. Exakt samma. Typ.

Ja precis så. Det är ju det jag menar. En Series S och en 4090-PC gör ju exakt samma grejer, den senare gör det bättre såklart (även om 90 % av befolkningen nog inte ser någon skillnad), men det är ändå samma sak, bara skillnad i kvalitet.

Och då är ju Q2 från 2020 och jag köpte min för 3 500 kr, så man förväntar sig ju en viss skillnad mellan den och en 4 år nyare produkt för 50 000 kr, det är ju inget konstigt.

Men nyskapande är VP knappast.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja precis så. Det är ju det jag menar. En Series S och en 4090-PC gör ju exakt samma grejer, den senare gör det bättre såklart (även om 90 % av befolkningen nog inte ser någon skillnad), men det är ändå samma sak, bara skillnad i kvalitet.

Och då är ju Q2 från 2020 och jag köpte min för 3 500 kr, så man förväntar sig ju en viss skillnad mellan den och en 4 år nyare produkt för 50 000 kr, det är ju inget konstigt.

Men nyskapande är VP knappast.

/hulle.

Fast har du smiley avatars på din quest? Tycker mig aldrig sett det tidigare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ja precis så. Det är ju det jag menar. En Series S och en 4090-PC gör ju exakt samma grejer, den senare gör det bättre såklart (även om 90 % av befolkningen nog inte ser någon skillnad), men det är ändå samma sak, bara skillnad i kvalitet.

Och då är ju Q2 från 2020 och jag köpte min för 3 500 kr, så man förväntar sig ju en viss skillnad mellan den och en 4 år nyare produkt för 50 000 kr, det är ju inget konstigt.

Men nyskapande är VP knappast.

/hulle.

Ja, fast med skillnaden att 100% av befolkningen ser/märker skillnaden mellan Q2/Q3 och AVP då...men visst, headset är de ju allihopa, precis som konsolen och gaming PCn är lådor för spelande.

Sen är det inte nyskapandet i sig som är Apples grej, utan mera hur de sätter ihop en hög grejer (som var och en oftast funnits i nån form tidigare) till ett helhets koncept/en produkt. Och det är garanterat så att Samsung/Google och Meta sitter just nu och jobbar järnet på att matcha samtliga features/handhavande AVP och Vision OS erbjuder. Så det Apple skapar är synen på vad en viss produktkategori (i detta fall MR headsets) är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast har du smiley avatars på din quest? Tycker mig aldrig sett det tidigare

Kan kanske vara just den featuren som övriga lirare tullar lite på, tror jag

Syftet är förstås självklart, att lösa det uppenbara problem som finns idag, headsets-användarens kommunikation med omgivningen. Det tycks dock vara ett ganska dyrt sätt för nått som främst är till gagn för de som inte använder headsetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Kan kanske vara just den featuren som övriga lirare tullar lite på, tror jag

Syftet är förstås självklart, att lösa det uppenbara problem som finns idag, headsets-användarens kommunikation med omgivningen. Det tycks dock vara ett ganska dyrt sätt för nått som främst är till gagn för de som inte använder headsetet.

Det är också helt meningslöst. Du använder ju inte en sådan här HMD ute bland folk du inte känner. Och sitter du i soffan bredvid familjen så (förutom att du framstår som dum i huvudet) är det väl ingen som bryr sig om de kan se dina "ögon" ibland eller inte. Jag har aldrig varit med om att det skulle vara jobbigt för någon om de kommer och frågar mig något när jag använder VR, alltså att de inte kan se mina ögon. Jag ser ju dem och pratar ju med dem...

Snacka om dyr och komplicerad lösning på ett icke-problem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är också helt meningslöst. Du använder ju inte en sådan här HMD ute bland folk du inte känner. Och sitter du i soffan bredvid familjen så (förutom att du framstår som dum i huvudet) är det väl ingen som bryr sig om de kan se dina "ögon" ibland eller inte. Jag har aldrig varit med om att det skulle vara jobbigt för någon om de kommer och frågar mig något när jag använder VR, alltså att de inte kan se mina ögon. Jag ser ju dem och pratar ju med dem...

Snacka om dyr och komplicerad lösning på ett icke-problem.

/hulle.

Håller med, ingen marknadsföring i världen kan övertyga mig om att det går att ha en naturlig konversation med någon som ser ut så här:

Dom kunde lika gärna kört med googly eyes och sparat vikt, batteritid och kostnad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är också helt meningslöst. Du använder ju inte en sådan här HMD ute bland folk du inte känner. Och sitter du i soffan bredvid familjen så (förutom att du framstår som dum i huvudet) är det väl ingen som bryr sig om de kan se dina "ögon" ibland eller inte. Jag har aldrig varit med om att det skulle vara jobbigt för någon om de kommer och frågar mig något när jag använder VR, alltså att de inte kan se mina ögon. Jag ser ju dem och pratar ju med dem...

Snacka om dyr och komplicerad lösning på ett icke-problem.

/hulle.

Håller inte med, att bryta den isolering det innebär att bära ett AR/VR/MR headset är en bra sak, sen vad det med denna lösning kostar i form av pris, vikt och tekniskt komplexitet är en annan sak, men någon måste börja prova hitta lösningar och Apple är den enda hittils som gjort det.
I Apples "vision" jobbar man ju tex i ett kontorslandskap tillsammans med andra, att då kunna kommunicera utåt är nog ett måste.

Jag har själv sett hur folk i rummet agerar runt någon som använder ett headset och det är inte på samma sätt som någon som bara har några smart glasses på sig, att det utåt syns att man "är med" och kan se sin omgivning kommer ändra hur vi använder dessa headset. IMHO.
Men ja när man sitter i soffan hemma är det meningslöst men detta är inte en Quest 3/4 konkurrent, det är Apples betaversion av spatial computing och vad det kan innebära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Håller inte med, att bryta den isolering det innebär att bära ett AR/VR/MR headset är en bra sak, sen vad det med denna lösning kostar i form av pris, vikt och tekniskt komplexitet är en annan sak, men någon måste börja prova hitta lösningar och Apple är den enda hittils som gjort det.
I Apples "vision" jobbar man ju tex i ett kontorslandskap tillsammans med andra, att då kunna kommunicera utåt är nog ett måste.

Jag har själv sett hur folk i rummet agerar runt någon som använder ett headset och det är inte på samma sätt som någon som bara har några smart glasses på sig, att det utåt syns att man "är med" och kan se sin omgivning kommer ändra hur vi använder dessa headset. IMHO.
Men ja när man sitter i soffan hemma är det meningslöst men detta är inte en Quest 4 konkurrent, det är Apples betaversion av spatial computing och vad det kan innebära.

För att vara helt korrekta så har Meta för flera år sen öppet visat upp prototyper på dylika displayer, men Apple är först att skeppa det i en konsumentprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Håller med, ingen marknadsföring i världen kan övertyga mig om att det går att ha en naturlig konversation med någon som ser ut så här:

https://www.cnet.com/a/img/resize/30de39992d61c112e4b4386d1fb126b732209e9f/hub/2023/06/05/d114b97b-c711-4660-a200-2b81f7be2456/apple-vision-pro-eyesight.png?auto=webp&fit=crop&height=1200&width=1200

Dom kunde lika gärna kört med googly eyes och sparat vikt, batteritid och kostnad:

https://pbs.twimg.com/media/ErfKS_IXcAEukJr.jpg:large

Jag dejtar hellre bild a än bild b

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Netflix verkar stå över Vision Pro än så länge, säger att man får surfa dit istället för att använda en app
https://daringfireball.net/linked/2024/01/18/netflix-has-no-a...

Permalänk
Medlem

Preorder uppe i USA, en väska till för 200 dollar (typ 2600kr) och en 1TB-konfiguration för 400 dollar extra finns.

Edit: Samt 512GB för den delen.
12-14 business days sa den för mig nyss så verkar inte vara tokslut.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Preorder uppe i USA, en väska till för 200 dollar (typ 2600kr) och en 1TB-konfiguration för 400 dollar extra finns.

Edit: Samt 512GB för den delen.
12-14 business days sa den för mig nyss så verkar inte vara tokslut.

Ja, Apple förnekar sig då inte. Löjligt högt pris för en väska som inte gör något annat än att hålla prylarna på skyddade.

Permalänk
Medlem

Vision pro en milstolpe ja men detta symboliserar lite vad jag trodde skulle hände nu när Apple släpper sitt headset.
Geoff är impad

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vision pro en milstolpe ja men detta symboliserar lite vad jag trodde skulle hände nu när Apple släpper sitt headset.
Geoff är impad

<Uppladdad bildlänk>

"insane Apple magic"
Snart kommer våra kära Applekramare hävda att Apple skapade MR/VR headsetet.

Missförstå mig rätt, jag hoppas verkligen att det går bra för Vision pro och att det driver området framåt men de behöver nog åstadkomma lite mer än så här och då särskilt till detta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vision pro en milstolpe ja men detta symboliserar lite vad jag trodde skulle hände nu när Apple släpper sitt headset.
Geoff är impad

<Uppladdad bildlänk>

Det beror väl lite på hur man läser det. Första stycket stämmer säkert, 4K micro-OLED per öga ser utan tvekan bättre ut än något annat på marknaden och passthroughkamerorna är säkert top notch.

Det andra, inringade, stycket kan vara att han är VR-novis och tror Apple är först ut, men det kan lika gärna bara vara en beskrivning av vad han fick göra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro Weighs Almost as Much as a 12.9-Inch iPad Pro

Citat:

Apple says that the Vision Pro specifically weighs between 21.2 and 22.9 ounces (600 and 650 grams) depending on which Light Seal and head band is used on the device. The separate battery weighs 12.5 ounces (353 grams). For reference, this means that an Apple Vision Pro, excluding the battery, weighs almost as much as a 12.9-inch iPad Pro, which comes in at 24 ounces (682 grams).

https://www.macrumors.com/2024/01/19/vision-pro-weighs-almost...

Batteriet i Quest 3 väger drygt 60 gram om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Börjar bli en väldans vikthets här

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Apple Vision Pro Repairs Cost Up to $2,400 Without AppleCare+

https://www.macrumors.com/2024/01/19/vision-pro-repair-cost/

2 års AppleCare+ kostar samma som en Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

If an international customer purchases Apple Vision Pro in the U.S. and then tries to use it abroad, how does their experience differ from a U.S.-based customer?

Apple Vision Pro only supports English (U.S.) for language and typing and English for Siri and Dictation.
App Store requires an Apple ID with region set to the U.S.
Purchases on Apple Music and TV app require an Apple ID with region set to the U.S.
For customers with vision correction needs, ZEISS will only accept vision prescriptions written by U.S. eye care professionals, and will only ship to U.S. locations.
Customers may not be able to access certain apps, features, or content due to licensing or other restrictions in those countries or regions.
Apple Support is only available in the U.S.

Hmmm, hmmm. Så egentligen är det bara ett US baserat AppleID som är krånglet?

Jajja, lär inte dröja längre innan nån i EU provar och lägger upp en video om det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Spec-bladet:
https://www.apple.com/apple-vision-pro/specs/

Inget överraskade men 256 GBps bandbredden hos R1 är imponerande. Bara upp till 720p AirPlay känns sunkigt.

Permalänk
Medlem

Hoppas VP är ännu en av de sakerna där gamla försök från andra bolag som inte riktigt nådde hela vägen plötsligt "klickar" när Apple gör det, som med ipod, iphone/ipad och watch.

Allt fanns egentligen innan om man bara kollade ytligt på specs men den faktiska upplevelsen var radikalt annolunda och den stora massan nappade först när Apple gjort sitt försök. Apple har inte riktigt övertygande visat att de faktiskt har samma känsla för vad nästa stora grej blir sen de förlorade Jobs men det kan ju hända.

Jag vill ersätta mina skärmar med ett headset (och känna att det är en markant uppgradering) snarast, så jag hoppas Apple lyckas. (Och att typ Motorola kopierar 90% av upplevelsen för 10% av priset nästa år...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Spec-bladet:
https://www.apple.com/apple-vision-pro/specs/

Inget överraskade men 256 GBps bandbredden hos R1 är imponerande. Bara upp till 720p AirPlay känns sunkigt.

720p AirPlay är enbart för att visa vad som syns i headsetet på en TV eller dylikt, räcker säkert gott och väl. Att strömma åt andra hållet (typ en Mac-skärm in i headsetet) har garanterat högre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

720p AirPlay är enbart för att visa vad som syns i headsetet på en TV eller dylikt, räcker säkert gott och väl. Att strömma åt andra hållet (typ en Mac-skärm in i headsetet) har garanterat högre kvalitet.

Ja jag vet. Men ändå, what year is it?

På tal om att strömma åt andra hållet. Apple lär inte göra det men jag hoppas verkligen nån 3e part fixar så man kan strömma från valfri HDMI-källa till en virtuell skärm i AVP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hoppas VP är ännu en av de sakerna där gamla försök från andra bolag som inte riktigt nådde hela vägen plötsligt "klickar" när Apple gör det, som med ipod, iphone/ipad och watch.

Allt fanns egentligen innan om man bara kollade ytligt på specs men den faktiska upplevelsen var radikalt annolunda och den stora massan nappade först när Apple gjort sitt försök. Apple har inte riktigt övertygande visat att de faktiskt har samma känsla för vad nästa stora grej blir sen de förlorade Jobs men det kan ju hända.

Jag vill ersätta mina skärmar med ett headset (och känna att det är en markant uppgradering) snarast, så jag hoppas Apple lyckas. (Och att typ Motorola kopierar 90% av upplevelsen för 10% av priset nästa år...)

Det handlar inte bara om att ersätta sina skärmar hemma utan ga möjlighet til flera skärmar mm när du inte är just hemma
Läst om en hel del som använt tom Quest 2 för det ändamålet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På tal om att strömma åt andra hållet. Apple lär inte göra det men jag hoppas verkligen nån 3e part fixar så man kan strömma från valfri HDMI-källa till en virtuell skärm i AVP.

Det kanske redan funkar iom att den kan köra iPad-appar. Det finns donglar du kan koppla in i en HDMI-port som sedan strömmar över via WiFi till iPad. Risken är förstås att man får spendera en hel del tid på att undersöka vad som funkar bra, de flesta produkter inom området är antagligen skit.