Apple viker sig för EU, öppnar NFC-kretsen på Iphone

Permalänk
Melding Plague

Apple viker sig för EU, öppnar NFC-kretsen på Iphone

EU-kommissionen har bett intresserade parter att kommentera ett antal eftergifter Apple har föreslagit för att göra tillgången till NFC-kretsen i Iphone rättvis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var väl ganska väntat att Apple får släppa på tyglarna kring sina artificiella nedlåsningar, bra för konsumenter - trist för apple.

Hoppas man därmed kan lägga in pendlingskort så de aktiveras via NFC istället för att man ska hålla upp en QRkod som i bästa fall ibland fungerar.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Var väl ganska väntat att Apple får släppa på tyglarna kring sina artificiella nedlåsningar, bra för konsumenter - trist för apple.

Hoppas man därmed kan lägga in pendlingskort så de aktiveras via NFC istället för att man ska hålla upp en QRkod som i bästa fall ibland fungerar.

Det beror nog helt på. Hos SL samt Skånetrafiken vet jag att QR-koden ändras så ofta så det går inte att göra där.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mycket bra, mitt jobb har länge väntat på att göra roliga saker med nfc, redan nu kan man ju läsa tokens, men att kunna göra omvänt mot andra läsare öppnar upp för mer usecase

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror nog helt på. Hos SL samt Skånetrafiken vet jag att QR-koden ändras så ofta så det går inte att göra där.

QR koden hos Skånetrafiken ändras typ en gång i sekunden.

Permalänk
Medlem

Detta kan bli jobbigt för oss konsumenter. Tex om banker inser att de kan erbjuda betalningar via sin egen app där de kan samla in mer data och sedan slutar erbjuda stöd för Apple Pay… Men då byter jag bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror nog helt på. Hos SL samt Skånetrafiken vet jag att QR-koden ändras så ofta så det går inte att göra där.

Ja jag hoppas att skånetrafikens app kan gå över från QR kod till nfc på någon vänster.
När det regnar/snöar är QRkoden rätt dryg.
Vet dock inte vad kortläsaren till de fysiska korten kör?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Var väl ganska väntat att Apple får släppa på tyglarna kring sina artificiella nedlåsningar, bra för konsumenter - trist för apple.

Hoppas man därmed kan lägga in pendlingskort så de aktiveras via NFC istället för att man ska hålla upp en QRkod som i bästa fall ibland fungerar.

Brukar vara bra för konsumenter så fort det är trist för Apple - tids nog har EU gjort iPhone och iOS till ett vettigt alternativ till android.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kommer Apple ta 27% på alla betalningar genom konkurrenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

QR koden hos Skånetrafiken ändras typ en gång i sekunden.

Det är mer än 1 gång/sekunden i Skånetrafiken. I Stockholm är det var 5:e sekund.

Skrivet av Trihxeem:

Ja jag hoppas att skånetrafikens app kan gå över från QR kod till nfc på någon vänster.
När det regnar/snöar är QRkoden rätt dryg.
Vet dock inte vad kortläsaren till de fysiska korten kör?

I Stockholm så är det samma teknik som betalkorten använder, då det är samma maskin för de gröna korten som betalkorten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Brukar vara bra för konsumenter så fort det är trist för Apple - tids nog har EU gjort iPhone och iOS till ett vettigt alternativ till android.

Håller med i principen . Dok vet man att som att detta är ju inte för att stöda någon standard som finns , så nu kommer alla banker som kan skapa sin egen variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror nog helt på. Hos SL samt Skånetrafiken vet jag att QR-koden ändras så ofta så det går inte att göra där.

Förstår inte alls hur uppdateringen av QR-koden relaterar till huruvida det är möjligt att aktivera via NFC? Jag hade väntat mig att det blir två oberoende vägar att registrera samma biljett. Är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Detta kan bli jobbigt för oss konsumenter. Tex om banker inser att de kan erbjuda betalningar via sin egen app där de kan samla in mer data och sedan slutar erbjuda stöd för Apple Pay… Men då byter jag bank.

Skrivet av thesutex:

Håller med i principen . Dok vet man att som att detta är ju inte för att stöda någon standard som finns , så nu kommer alla banker som kan skapa sin egen variant.

Ni menar som att inga banker har stöd för Google Pay eller Samsung Pay eftersom bankerna kan använda sina egna appar på Android?

Eller vänta nu…

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Brukar vara bra för konsumenter så fort det är trist för Apple

Det riktigt fåniga är att det som är bra för konsumenterna och trist för Apple är i slutändan alltid bättre för Apple än vad som är bra för Apple och trist för konsumenterna. Detta pga det vi såg hända i gamla goa Sovjet till exempel; när du låser ned/in ett system och begränsar och kringränner frihet så orsakar man stagnation i både ideer och utveckling.

Det finns en del problem med kapitalismen som ekonomiskt system, men ingen kan förneka att den är en fantastisk motor för utveckling - östblocksinvånarna fick köpa bilar som var baserade på västerländska konstruktioner från 1960-talet ända in på 1990-talet, för att inte tala om vad som stod till inom datorvärlden i östblocket. Medborgare fick stjäla komponenter och löda ihop sina egna datorer för att över huvud taget kunna få tillgång till en 8-bitars hemdator (som såklart var plagiat på västerländska modeller... lol)

EU gör Apple en stor tjänst genom att tvinga fram konkurrens här. Utveckling kan inte ske utan konkurrens. Och trots sina skavanker så är ändå EU en stark motvikt mot en triljonbjässe som Apple. Att lilla sverige ensamt skulle ha kämpat för att stoppa Apples NFC-monopol är väl ganska osannolikt, EU med sin större makt och resurser kan åstadkomma det som individuella medlemsländer inte kan.

Kan inte göra annat än hoppas att Västtrafik kan få stöd för NFC också - har varit svårt för mig att komma ihåg att köpa nya månadsbiljetter när man inte kan "blippa" mobilen mot en läsare när jag går på ett fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Förstår inte alls hur uppdateringen av QR-koden relaterar till huruvida det är möjligt att aktivera via NFC? Jag hade väntat mig att det blir två oberoende vägar att registrera samma biljett. Är det något jag missar?

För att QR koden ändras hela tiden. Hur tänker du att det ska fungera? Om du använder NFC så kan någon annan använda din QR-kod, vilket då gör att 2 kan åka på samma biljett.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ni menar som att inga banker har stöd för Google Pay eller Samsung Pay eftersom bankerna kan använda sina egna appar på Android?

Eller vänta nu…

Det tog sjukt mycket längre tid för bankerna att rulla ut stöd för Google Pay jämfört med Apple Pay. Apple Pay har fortfarande bredare stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Det tog sjukt mycket längre tid för bankerna att rulla ut stöd för Google Pay jämfört med Apple Pay. Apple Pay har fortfarande bredare stöd.

Fortfarande? Det var inte så länge sedan som det bara var ett par banker som hade stöd för Apple Pay. Tog långt tid för både Handelsbanken och Länsförsäkringar att stödja Apple Pay som exempel.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Det tog sjukt mycket längre tid för bankerna att rulla ut stöd för Google Pay jämfört med Apple Pay. Apple Pay har fortfarande bredare stöd.

Absolut, det finns många banker och alla implementerar saker i olika hastighet. ICA banken har fortfarande inget stöd för Google Pay men introducerade Apple Pay för några enstaka månader sedan. ICA har dock stöd för Samsung Pay på Android.

Varför ICA banken är i princip sist i Sverige eller varför dom inte har Google Pay är en bra fråga, men är knappast pga. avsaknad av NFC-stöd hos Apple.

ICA har dock ingen egen app som man kan betala med istället för Google Pay (annat än i deras egna butiker), så även fast dom är sjukt sega så är det ju inte av den anledning som uppges i inläggen jag citerade.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att QR koden ändras hela tiden. Hur tänker du att det ska fungera? Om du använder NFC så kan någon annan använda din QR-kod, vilket då gör att 2 kan åka på samma biljett.

Nu har jag dålig koll på detaljerna i hur ett sådant system fungerar, men något hindrar ju från att använda två olika QR-koder från samma app för gå på samma buss. Vad hindrar en från att utöka det till NFCn? Kan väl inte vara så svårt att hålla koll på att de är kopplade till samma biljett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att QR koden ändras hela tiden. Hur tänker du att det ska fungera? Om du använder NFC så kan någon annan använda din QR-kod, vilket då gör att 2 kan åka på samma biljett.

Fast NFC-transaktioner från mobilen (som t.ex. apple pay funkar i princip redan så. Man skickar inte kortnumret, utan en slumpmässig kod som är unik för din enhet och transaktionen. Den går inte att kopiera och använda igen.

Apple pay används redan i t.ex. Tokyos kollektivtrafik med Pasmo, och skulle kunna användas redan idag för SL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu har jag dålig koll på detaljerna i hur ett sådant system fungerar, men något hindrar ju från att använda två olika QR-koder från samma app för gå på samma buss. Vad hindrar en från att utöka det till NFCn? Kan väl inte vara så svårt att hålla koll på att de är kopplade till samma biljett?

Ja, fast den hindrar bara i ca 1 minut, efter det kan man validera biljetten igen.

Skrivet av urban22:

Fast NFC-transaktioner från mobilen (som t.ex. apple pay funkar i princip redan så. Man skickar inte kortnumret, utan en slumpmässig kod som är unik för din enhet och transaktionen. Den går inte att kopiera och använda igen.

Apple pay används redan i t.ex. Tokyos kollektivtrafik med Pasmo, och skulle kunna användas redan idag för SL.

Fast används det för månadskort i Tokyo? Man kan betala med Apple Pay i SL också för enkelbiljetter. Och ja, jag vet att Apple Pay och liknande inte skickar kortnumret.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, fast den hindrar bara i ca 1 minut, efter det kan man validera biljetten igen.
Fast används det för månadskort i Tokyo? Man kan betala med Apple Pay i SL också för enkelbiljetter. Och ja, jag vet att Apple Pay och liknande inte skickar kortnumret.

Skånetrafiken verkar ha stöd för det (numera?) i Sverige, men ingen annan:
https://support.apple.com/sv-se/HT207958

Jag tolkar det som att det gäller just resekort att ha i Apple Pay, då man förstås kan betala för enkelbiljetter med Apple Pay normalt annars. Men det är inte så tydligt, det står ju "Accepterar betalkort i appen Plånbok" men det gör ju alla som accepterar betalkort i kollektivtrafik.

Edit: Det kanske bara gäller för funktionen "expressläge", så att man kan betala för enkelbiljett utan att väcka/låsa upp enheten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Som vanligt apple användare som motsätter sig att det blir bättre. Helst skulle de vilja låta apple ha fullständig kontroll över deras liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, fast den hindrar bara i ca 1 minut, efter det kan man validera biljetten igen.

Okej. Jag fattar att det kan vara svårt att lägga sig på en lagom nivå vad det gäller att förhindra fusk, men frågan var hur det blir relevant svårare av att ha både QR-kod och NFC. Och mer specifikt varför uppdateringen av QR-koden skapade komplikationer. Ser fortfarande inget som pekar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skånetrafiken verkar ha stöd för det (numera?) i Sverige, men ingen annan:
https://support.apple.com/sv-se/HT207958

Jag tolkar det som att det gäller just resekort att ha i Apple Pay, då man förstås kan betala för enkelbiljetter med Apple Pay normalt annars. Men det är inte så tydligt, det står ju "Accepterar betalkort i appen Plånbok" men det gör ju alla som accepterar betalkort i kollektivtrafik.

Vad jag vet så gäller det bara enkelbiljetter, inte månadskort hos Skånetrafiken. Så här skriver Skånetrafiken på deras hemsida: "Du som betalar med ApplePay kan genom att aktivera expressläget för kollektivtrafik slippa Face ID eller Touch ID när du betalar med ditt betalkort i din Iphone eller Apple Watch." Källa: https://www.skanetrafiken.se/biljetter/kopbiljett/ De länkar också till detta https://support.apple.com/en-gb/HT212171

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet så gäller det bara enkelbiljetter, inte månadskort hos Skånetrafiken. Så här skriver Skånetrafiken på deras hemsida: "Du som betalar med ApplePay kan genom att aktivera expressläget för kollektivtrafik slippa Face ID eller Touch ID när du betalar med ditt betalkort i din Iphone eller Apple Watch." Källa: https://www.skanetrafiken.se/biljetter/kopbiljett/ De länkar också till detta https://support.apple.com/en-gb/HT212171

Ja, precis, efter lite funderande och mer läsande så är det nog precis så som du säger. Att man bara slipper väcka/låsa upp enheten. Känns lite onödigt faktiskt, men visst. Synd att det inte är något riktigt stöd.

Men jag ser fram emot att kunna använda min telefon och klocka för att låsa upp min dörr utan att be Siri att låsa upp den. Nu funkar ju inte NFC med varken telefon eller klocka för att låsa upp, då mitt lås (och nästan alla andra i Sverige) saknar stöd för Apple hemnyckel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, precis, efter lite funderande och mer läsande så är det nog precis så som du säger. Att man bara slipper väcka/låsa upp enheten. Känns lite onödigt faktiskt, men visst. Synd att det inte är något riktigt stöd.

Men jag ser fram emot att kunna använda min telefon och klocka för att låsa upp min dörr utan att be Siri att låsa upp den. Nu funkar ju inte NFC med varken telefon eller klocka för att låsa upp, då mitt lås (och nästan alla andra i Sverige) saknar stöd för Apple hemnyckel.

Frågan är om detta även gäller klockorna? Trodde det bara var telefonerna?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, fast den hindrar bara i ca 1 minut, efter det kan man validera biljetten igen.
Fast används det för månadskort i Tokyo? Man kan betala med Apple Pay i SL också för enkelbiljetter. Och ja, jag vet att Apple Pay och liknande inte skickar kortnumret.

Månadskort fungerar lite annorlunda i Tokyo; det finns såvitt jag vet inget heltäckande obegränsat kort, utan man kan bara resa obegränsat till och från skola/jobb med ett såkallat commuter pass. Och ja, dessa kan användas tillsammans med Apple wallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan är om detta även gäller klockorna? Trodde det bara var telefonerna?

Inte omöjligt. Tråkigt i sådana fall, då det är klockan jag helst låser upp med för att slippa pilla upp mobilen ur fickan.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Som vanligt apple användare som motsätter sig att det blir bättre. Helst skulle de vilja låta apple ha fullständig kontroll över deras liv.

Om man som Apple användare vill ha denna tighta kontrollen , varför ska dom inte få det ? Det fins jo massa alternativ som Android om man inte gillar ..