Behöver få grannens vägg att skaka

Permalänk

Behöver få grannens vägg att skaka

Hej och hoppas allt är bra.

Jag har en ny granne som tittar på film högt varje kväll trots att jag berättat att min vägg skakar när han tittar på film.
Nu behöver jag hjälp att återgälda då det antagligen är det enda han förstår.
Vad ska jag göra eller vad ska jag köpa så att han förstår att det är bättre om han sänker volymen annars kommer surt tillbaka?
Ju rimligare och enklare förslag som faktiskt går att genomföra desto bättre.

Tack på förhand,
/Tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Gå ut och träffa en stadig kvinna som du sedan begår ihållande älskog medelst.

Permalänk
Medlem

Familjeliv eller Byggahus kanske passar bättre för dig, din typ brukar hänga där.. "Granne har flyttat en blomma 3cm!! Hur dödar jag hans katt på bästa sätt?????"

OnT: Valfri baslåda 12" gör jobbet.

Visa signatur

2008: I5 - 550w corsair - 2x2g corsair x-treme - Asus P7P55D LE - Xfx 5850 - w7 64.

2023: I5 -13600k - 1000w rme- 2x16gb ddr5 5200mhz - X670E-A - 3070

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av izzie:

Gå ut och träffa en stadig kvinna som du sedan begår ihållande älskog medelst.

Eller man, dubblera vinstchansen att övervinna grannens kravallkavalkad!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

En gammal creative 2.1 datorhögtalare från tidigt 2000-tal är perfekt, enorma volymer subbas utan att det stör dig med motsvarande diskant. Går rakt genom väggar golv och tak och du kan plocka upp en begagnad för mellan 100 kr till ingenting av ovan anledningar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri

Ring störningsjouren (om du bor i lägenhet).
Brukar räcka med 1-2 påhälsningar med några tusen i avgift.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Sounds like a YOU-problem.

Permalänk
Medlem

Dags för en gammal reklamslogan: ”Där Cerwin-Vega flyttar in, flyttar grannarna ut.”

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Hej och hoppas allt är bra.

Jag har en ny granne som tittar på film högt varje kväll trots att jag berättat att min vägg skakar när han tittar på film.
Nu behöver jag hjälp att återgälda då det antagligen är det enda han förstår.
Vad ska jag göra eller vad ska jag köpa så att han förstår att det är bättre om han sänker volymen annars kommer surt tillbaka?
Ju rimligare och enklare förslag som faktiskt går att genomföra desto bättre.

Tack på förhand,
/Tuffe

Kan börja med att berätta hur ni bor. Är det hyresrätt? Bostadsrätt? Radhus? Lägenhet? Är det innan 10 så är det nog inte mycket att göra är det efter 10 på kvällen så är kanske det finns någon form av störningsjour?

Annars är det nog bara prata med hyresvärd/förening eller liknande om det finns.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

En gammal creative 2.1 datorhögtalare från tidigt 2000-tal är perfekt, enorma volymer subbas utan att det stör dig med motsvarande diskant. Går rakt genom väggar golv och tak och du kan plocka upp en begagnad för mellan 100 kr till ingenting av ovan anledningar.

Dom minns jag. Logitech hade motsvarande bra om jag inte minns fel som det var riktigt bra ljud i.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmen16:

Familjeliv eller Byggahus kanske passar bättre för dig, din typ brukar hänga där.. "Granne har flyttat en blomma 3cm!! Hur dödar jag hans katt på bästa sätt?????"

OnT: Valfri baslåda 12" gör jobbet.

Haha, tack för ett gott skratt
Det är verkligen så, folk blir så kränkta av vad grannen gör eller inte.

Men OT så hade jag väl dunkat musik eller som någon annan föreslog med att skaffa en kvinna, flytta in sängen mot den väggen och köra på helt enkelt

Permalänk
Medlem

Är ni ensamma i huset? Annars är risken att en kapprustning eskalerar till andra grannar som kanske bor så till att de står ut med din granne men inte om du också börjar väsnas. Får du då störningsjouren på dig istället kommer de inte imponeras av svaret att det var grannen som började.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Är ni ensamma i huset? Annars är risken att en kapprustning eskalerar till andra grannar som kanske bor så till att de står ut med din granne men inte om du också börjar väsnas. Får du då störningsjouren på dig istället kommer de inte imponeras av svaret att det var grannen som började.

Vore ju ganska roligt om grannen skickar störningsjouren på OP.

Permalänk
Medlem

Hyresrätt, prata med värden.
Bostadsrätt, prata med styrelsen.

Dokumentera när det händer, gärna flera gånger så har du kött på benen.

Permalänk
Medlem

Följer tråden med spänning!

Råder att ringa störningsjouren alt. polisen på 114 14 (inte 112) varje gång det händer så ska du se att polletten trillar ner till slut.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

1) Borra ett mindre hål igenom väggen under golvlisten. Alltså hålet på hans sida av väggen döljs bakom golvlisten.
2) Placera en högtalare med t.ex. ett konformat rör vars ände är monterad till hålet.
3) Placera känslig mikrofon mot väggen.
4) När hans ljudnivå övergår ett visst gränsvärde skapar en ton generator ljud i takt med hans ljud.
5) Han kommer tro att det är något fel på hans högtalare / förstärkare / film som försvinner när han sänker volymen.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Hyresrätt, prata med värden.
Bostadsrätt, prata med styrelsen.

Dokumentera när det händer, gärna flera gånger så har du kött på benen.

Det är ett radhus så det går inte att ringa någon 😥

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

Det är ett radhus så det går inte att ringa någon 😥

Menar du att det är äganderätt? Ett radhus kan också vara bostadsrätt och hyres.

Såg i din profil att du bor i Karlstad, testa höra av dig till kommun och se vad för hjälp eller råd de kan ge
https://karlstad.se/bygga-bo-och-leva-hallbart/bostader-och-b...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Menar du att det är äganderätt? Ett radhus kan också vara bostadsrätt och hyres.

Såg i din profil att du bor i Karlstad, testa höra av dig till kommun och se vad för hjälp eller råd de kan ge
https://karlstad.se/bygga-bo-och-leva-hallbart/bostader-och-b...

Äganderätt. Jag har redan kollat med advokat och det finns inget att göra juridiskt.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!