Veckans fråga: Vad backar du upp?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad backar du upp?

Att backa upp bilder, videor och andra filer är bra för att hålla filerna säkra. Vad för grejer backar du upp primärt?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det enda jag gör backup på är bilder. Har ett USB-minne på 512 GB som jag lagrar det på...
..men tack vare att vissa användare uppmärksammade detta kommer jag nu byta lagringsmetod.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Det enda jag gör backup på är bilder. Har ett USB-minne på 512 GB som jag lagrar det på.

oof, USB är ju den mest osäkra formen av minne. Är det viktiga bilder hade jag absolut övervägt att skaffa åtminstone en extra nivå av backup.

svar på frågan; Jag kör backup på min plex-server med backblaze, windows-versionen backar alla hårddiskar för en fast årskostnad om 800kr (har jag för mig) vilket jag tycker är väldigt rimligt för 48TB...
Har även en NAS (eller två) jag ska komma igång med med för mer lokal backup/fillagring

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem

Allt utom installerade spel (men dock savegames för alla spel), två gånger per dag.

1) FreeFileSync på allt utom spel till en NAS i källaren. NAS:en kör ZFS (RAIDZ2, så två diskars redundans) och tar automatiska snapshots, så jag kan gå bakåt i tiden på alla filer tre månader.
2) Macrium Reflect för att ta image på C: till NAS:en, så jag kan komma igång snabbt om min system-SSD skulle paja eller liknande. Tar c:a 1 minut att göra en inkrementell backup på det som ändrats.
3) Macrium Reflect för att ta extra filbackups till NAS:en -- overkill men det går snabbt. På de viktigaste filerna här snarare än allt.
4) Duplicati till en offsite-dator på allt viktigt.

Utöver det så kopieras allt innehåll på NAS:en också till offsite-datorn varje natt. Den kör också ZFS med snapshots.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Sparar alla familjens foton på hemmaservern, och kör kontinuerlig backup till molnet med Jottacloud. Då åker även diverse dokument som examensbevis osv med. Jag kan bli av med vad som känns det som, men foton vill jag bannemig ha kvar

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Primärt på mina bilder och filmer. En del digitala dokument också. Bara ren kopiering till en fysiskt separat disk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Varg:

Det enda jag gör backup på är bilder. Har ett USB-minne på 512 GB som jag lagrar det på.

Risky, USB har jag inget viktigt på, billigare flash får man leta efter!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det är bara folk som har dåligt självförtroende som har backup. Vi som vet vad vi gör...

Skämt åsido det är ett superkomplext problem, speciellt om man vill versionshantera. Liksom man har en fil som man vill spara. Man kopierar denna till en usb hdd och har den på annan plats, när man sedan uppdaterar filen så kommer man ha 2st olika versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

oof, USB är ju den mest osäkra formen av minne. Är det viktiga bilder hade jag absolut övervägt att skaffa åtminstone en extra nivå av backup.

svar på frågan; Jag kör backup på min plex-server med backblaze, windows-versionen backar alla hårddiskar för en fast årskostnad om 800kr (har jag för mig) vilket jag tycker är väldigt rimligt för 48TB...
Har även en NAS jag ska komma igång med med för mer lokal backup/fillagring

Skrivet av DavidtheDoom:

Risky, USB har jag inget viktigt på, billigare flash får man leta efter!

Så långt har jag inte tänkt faktiskt. Ska nog kopiera dem till en extern HDD.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kör med lokal backup och off-site av nästan allt, stationära datorn och servern hemma backupas till en lokal NAS och den kopieras i sin tur en annan NAS som står hemma hos päronen som off-site backup. Har även en del i OneDrives skyddade vault.

Permalänk
Medlem

Bilder, musik, dokument. Faktiskt även en del spel jag kopierat av deras gamla CD/DVD skivor till iso fil för lätter installation och inte skada diskarna vid användning.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bara folk som har dåligt självförtroende som har backup. Vi som vet vad vi gör...

Skämt åsido det är ett superkomplext problem, speciellt om man vill versionshantera. Liksom man har en fil som man vill spara. Man kopierar denna till en usb hdd och har den på annan plats, när man sedan uppdaterar filen så kommer man ha 2st olika versioner.

Jag skulle gå så långt som till att säga att det inte är en backup om det inte är versionshanterat och testat. Särskilt ren molnreplikering tror jag personligen är en av de farligaste och mest missuppfattade snuttefiltarna där ute.

Permalänk
Medlem

Kör backuper till en server hemma, och från servern backupar jag det viktiga (bilder, dokument...) till wasabis S3-lösning. Rent tekniskt är det mycket restic (till lokal minio-instans) och timemachine som används.

Jag slarvar på återställningstester, men använder healthcheck-pingar för att hålla koll på att backuperna åtminstone körs dagligen.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Känns som det inte existerar något säkert lagringsmedium.. inte ens såna där guldskivor man skickat ut i rymden med highlights om vad mänskligheten åstadkommit för då man kan ge sig fan på att nån skulle sno dom och smälta ner för guldvärdets skull..
Skämt åsido, om m man skulle rangordna backup-medium i säkert-skräp hur ser det ut?

Permalänk
Medlem

Kör unRAID på en snål cpu med ungefär 6 diskar

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Bilder på iCloud - annars ingenting
Dokument osv kör jag oftast direkt i M365 - Woop så hade man versionshistorik på köpet

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Allt...

Jag har haft diskar som gått sönder och därför försöker jag ha backuper på ALLT!.

  • Jag har en spegling av min hårddisk i datorn

  • en backup som kopierar nya och ändrade filer till en NAS

  • n offsite-backup på hela datorn hos Backblaze.

Permalänk
Medlem

Backar dels lite dokument, foton, osv, sånt där som typ alla dras med. Sedan även konfiguration och data till lite självhostade prylar.

Backar till hårddisk(ar) (i RAIDZ2, med regelbundna snapshots) lokalt samt en krypterad kopia i det s.k. molnet (restic mot Backblaze B2).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Känns som det inte existerar något säkert lagringsmedium.. inte ens såna där guldskivor man skickat ut i rymden med highlights om vad mänskligheten åstadkommit för då man kan ge sig fan på att nån skulle sno dom och smälta ner för guldvärdets skull..
Skämt åsido, om m man skulle rangordna backup-medium i säkert-skräp hur ser det ut?

Beror på hur du tänkt använda backupen, men generelt (som jag förstått det)så gäller;
medium: HDD - SSD - USB/minneskort
HDD är det medium som klarar längst kall-lagring utan att tappa datan, det har dessutom inte samma slit-tendens som SDD/flash.
Sedan gäller givetvis att redundans är absolut kung, och en uppsättning med tillräckligt antal USB-minnen är säkrare än en ensam hårddisk utan ersättare/klon

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Min personliga dator har Dropbox och nätverksmount till filservern.
Filservern backas upp med Duplicacy till Backblaze B2.
Frun använder Dropbox + en "data-partition" som backas upp i sin helhet varje natt med Duplicacy till Backblaze B2.
Hemstudio-datorn synkar allt relevant i (nästan) realtid med GoodSync till Backblaze B2 i bakgrunden samt varje natt tas en inkrementell bootbar full-disk-backup till filservern med Macrium Reflect.

Jag backar inte upp stora filer som enkelt kan återskapas, men allt egetskapat som foton, dokument, musik, kod, inställningar/presets, osv. Även andra diverse samlingar som vi har lagt mycket tid på att sortera och organisera.

Permalänk

Jag backar upp min musik samt musik projekt filerna.

Har arkiv från nästan varenda Windows installation från 2010 vill jag minnas.

Tyvärr har lite försvunnit med åren när diskar rasat osv men förvånad att så pass mycket är kvar ändå för att inte ha varit så noga med det dom första åren.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Backar i stort sett allt, utom windows, installerade program mm, sånt går ju fixa ändå. Filmer från bilkameran backas inte heller, men resten backas internt inom datorn varje tidig morgon, från en disk till en annan. Det finns 5 diskar i den, så det är lite snårigt upplagt, men det finns iaf daglig back på allt som är viktigt för mig. Därutöver körs någon gång per månad ungefär, eller efter stora ändringar, en backup till extern disk som brukar förvaras i garaget. Ingenting lagras online.

Permalänk
Medlem

Har körd på USB minnen sen det var tillgängligt överallt. Har inte haft ett enda USB minne korrupt än så länge (knock on wood).
Jag har mitt gamla Lacie usb-nyckel I nyckelknippet sen 2004-ish (kanske även tidigare), och den hänger ibland nycklarna ännu och fungerar fortfarande. Annars har jag ju snabbare USB minnestickor överallt. Alla funkar.

Mina gamla CD backups däremot, dom flesta har "flakat" sönder med silverbitar som faller av hela tiden, vågar inte stoppa dom in i nåt drev.

Permalänk
Medlem

Backar upp alla privata foton och videos, dokument, och lite annat emotionellt till backblaze från min TrueNAS. Cirkus 300gb har jag för mig. Uppdateras en fil på NASen så sparas den gamla versionen en tid innan den försvinner. Allt krypteras lokalt hos mig innan det skickas upp på molnet. Allt sker automatiskt.

Jag har även en andra backup på samma sak, duplicerat på två olika HDDs som jag manuellt stoppar i en dock och kopierar till med ojämna mellanrum. De diskarna ligger normalt sett inte hemma hos mig, alltså off-site.

Min Proxmox backupas till min NAS, men inte till backblaze eller off-site hdd. Borde ta tag i att säkra upp det, men har inte kommit dit ännu.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Risky, USB har jag inget viktigt på, billigare flash får man leta efter!

SD-kort kanske?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kwirek:

SD-kort kanske?

Nej, inte heller något vettigt alternativ. Intermittent backup på Flash är per definition dåligt. Flash är laddningsbaserat och tappar laddning över tid.

Magnetisk lagring står emot åldring betydligt bättre, optisk är också bra men inte odödlig.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bilder och dokument (av alla slag) är väl det som är viktigast. Allt annat kan man nog få tag på igen.

Permalänk
Medlem

Inte ett skvatt har någon form av backup i hemmet.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Sedan 15 år tillbaka, ungefär, skall alla i hemmet och hemmakontoret jobba mot ett Fileshare och spara allt där. Det backas upp varje natt till en NAS.

Har särskilda programvaror som hämtar ner allt möjligt skräp som hamnar på Google Drive och OneDrive, då båda tyvärr används.

Sista ledet är krypterad backup till Backblaze, som hanteras av samma programvara som hanterer tidigare nämnda "moln" tjänster. Dit backas bara bilder och dokument.

Volymen på "allt" är c:a 11TB, men hos Backblaze landar bara c:a 600GB som bedömns "viktigt".

... alting körs i Windows och bara Windows, ja förutom telefoner och sånt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag lever riskabelt. Säkerhetskopierar alla mina värdefulla filer i en enda portabel SSD (en Samsung T7 Shield 4 TB). Planen är att jag ska spara till en server med 10+ TB lagringsutrymme, nu när jag äntligen kan börja spara.

Jag har tidigare säkerhetskopierat filerna till Blackblaze, men eftersom Duplicity är ett helvete och är opålitligt och är dessutom den enkla lösningen för säkerhetskopiering till och från Backblaze för Linux, så tog jag bort alla mina filer från Backblaze. Har kvar kontot ifall jag hittar en enklare och mer pålitlig lösning. Nu kanske ni tänker, "hur är Duplicity opålitligt?" Att komma igång med mjukvaran är ju pålitlig. Funkar galant! Men när man väl ska säkerhetskopiera alla ändringar man har gjort, ja då jävlar börjar Duplicity krångla och till exempel säga att källfilerna är inte desamma som filerna i destinationen eller nått sånt. Jag känner mig därför väldigt otrygg med skiten.

Sen känner jag mig tryggare med att ha allt lokalt. Då kan se filerna, och både öppna och hantera dom som jag själv vill. Inga begränsningar över huvud taget.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.