Läsa diskar från Nas med bortglömt lösen

Permalänk

Läsa diskar från Nas med bortglömt lösen

Min bror har en ReadyNas Duo med två ext4 diskar i som jag tror är i en Raid1 array. Han var ingen frekvent användare och har inte längre koll på sitt login 😅

Han bad mig om hjälp att få ut familjebilderna som ligger lagrade.

Testade med defaultlogin för admin mot webinterfacet. Även provat att koppla in den ens disken via eSATA i min egen NAS. Den upptäcker disken men lyckas inte montera den

Är det möjligt?

Inser att jag lika gärna kunde försöka hacka mig in i nån stulen NAS, ni får väl säga ifrån om det är olämpligt…

Permalänk
Medlem

Gällande lagligheten i det hela så är det nog sannolikt bara inloggningen till webbinterfacet som är skyddat om inte något special. Kan inte minnas att jag behövt något liknande när jag gjort motsvarande med synologys mjukvara.

Om du har lite linux-vana så finns här en tråd och följande guide, vet inte i vilken mån de hjälper men kan få dig på rätt väg?

https://community.netgear.com/t5/Using-your-ReadyNAS-in-Busin...
https://jim-st.blogspot.com/2012/07/mouning-readynas-drives-o...

En lite mer nyligt skriven guide:
https://mattbryson55.medium.com/netgear-readynas-duo-dead-how...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Gäller att du hittar något relativt gammalt då jag tror du behöver mdadm till de där och inte alltid det är tillgängligt i nyare distros.
Var lite kreativ för någon år sen och gjorde något liknande med en gammal Linksys WRT3200ACM router och OpenWrt men det var väl inte det smdigaste direkt.

Permalänk
Medlem

har det inte satts upp någon kryptering av diskinnehållet (och det gjorde man ogärna om man ville ha mer än 12 MB/s i överföring) så är det bara inloggnings-password till ett konto i NAS-OS:t dvs. det som ligger under /etc/shadow med i dagens ögon en ganska dålig hashvärde som md5/sha1.

sedan brukar man kunna göra en återställning av password till default med reserknappen i ett litet hål bak i enheten någonstanns - läs på innan dock så att det görs rätt tex. i avseende om resetknappen skall vara intryckt vid strömpåslag eller som uppstartad i hur många sekunder det skall vara intryckt. det fins olika moder med tex. intryckningslängder där varav några är potentiellt destruktiva...

mdadm lär nog fungerande fortfarande då det är en del av linux-kärnan - dock hjälpprogrammen för att administrera och få automount att fungera med 'udev' kanske måste laddas ned separat, men även med dessa installerade du få ingen auto-mount av partitionerna om du inte kopplar in båda diskarna samtidigt (det går utmärkt via SATA-USB-dockor eller adaptrar - Linux bryr sig inte om det går via SATA eller USB - hanteras lika ändå), utan det är manuell mickel för få det att att acceptera när en enda singel disk skall bli monterad, annars väntar och så småningom klagar att den andra disken saknas.

diskarna kan också ha varit i jbod/RAID0 och då krävs båda diskarna, så härja inte runt med dessa för mycket och helst skall ni jobba på diskimage av dessa.

observer att allt måste göras i Linux - glöm windows för sådana saker och windows kan tom. förvärra så att diskinnehållet blir oläsbar om man trycker på fel ruta/knapp när det poppar upp ruta att ny okänd enhet hittats - vill du formatera? ...

Permalänk
Medlem

Om du kan dra upp bilder på hur diskarna ser ut i en linux-dist så kan vi kanske se hur diskarna är uppsatta. Antagligen behöver du båda diskarna.
Borde gå att köra direkt från en live-ISO.

Linux Mint Cinnamon går att köra direkt utan installation.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av sventamyra:

Min bror har en ReadyNas Duo med två ext4 diskar i som jag tror är i en Raid1 array. Han var ingen frekvent användare och har inte längre koll på sitt login 😅

Han bad mig om hjälp att få ut familjebilderna som ligger lagrade.

Testade med defaultlogin för admin mot webinterfacet. Även provat att koppla in den ens disken via eSATA i min egen NAS. Den upptäcker disken men lyckas inte montera den

Är det möjligt?

Inser att jag lika gärna kunde försöka hacka mig in i nån stulen NAS, ni får väl säga ifrån om det är olämpligt…

Testa Metod 2 här. Kanske funkar.

https://kb.netgear.com/29760/How-do-I-recover-a-lost-or-forgo...

Visa signatur

I´m not a complete idiot. Some parts are missing.